Nayomie schreef:Nja ik wil voorkomen dat ik gebeten word zodra ik bij de voerbak wil zijn als bijvoorbeeld blijkt dat er wat in zit wat er niet in hoort. Ik wil het uiteindelijk wel afbouwen want uit de hand voeren wil ik niet blijven doen.
Hmm. Ik heb geleerd dat je het aanleert (liefst door eigen voor ipv snoepjes ivm ontlasting) om zo makkelijker gewenst gedrag te kunnen pakken. Zodra de hond begrijpt dat er iets positiefs na de click komt, is de click daarna een beloning. En omdat je sneller clickt dan beloning kan geven, zou het een ultieme manier moeten zijn van trainen. Of is het me nu gewoon verkeerd uitgelegd?
Dat klopt inderdaad niet helemaal. De click is de 'beloning' want je clickt op het moment van goed gedrag.
Bij zit bijvoorbeeld zodra de billen de grond raken. Je kunt een click beter timen en is emotieloos waardoor het altijd positief is. Wat je daarna doet wordt niet gelinkt aan het gedrag dus maar aan de click.
Vaak zit er bij ons tussen het moment van clicken en het snoepje of speeltje ettelijke seconde, zeg een seconde of tien. Dan legt de hond allang niet meer de link met het gedrag.
Zo variëren wij ontzettend met wat er volgt na de click, onze honden weten dus niet wat te verwachtten.
Je kunt best met (gezonde) snoepjes belonen, die hoeveelheid trek je dan van het voer af bijvoorbeeld. Maar als je kunt belonen met voer is dat ook prima.
Waarom zou de hond je bijten als je in de voerbak wilt? Waarom wil je überhaupt in de voerbak?
Puk heeft geen behoefte aan mensen in haar bak of aan haar botjes, Kay kan er dan ook echt niet aan. Hoe dit is gekomen? Omdat haar vorige eigenaren haar tot in den treuren ermee lastig gevallen hebben. Die vonden ook dat iedereen in het huishouden in die bak moest.
Hoe zou jij het vinden als ik met mijn handen in jouw eten roer, of het bord steeds wegpak?
In noodgevallen kan ik van iedere hond de bak wegpakken maar ik heb het nooit getraind. Dat is in normale omstandigheden ook echt niet nodig.