Puppy erbij 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:53

Nayomie schreef:
Nja ik wil voorkomen dat ik gebeten word zodra ik bij de voerbak wil zijn als bijvoorbeeld blijkt dat er wat in zit wat er niet in hoort. Ik wil het uiteindelijk wel afbouwen want uit de hand voeren wil ik niet blijven doen.

Hmm. Ik heb geleerd dat je het aanleert (liefst door eigen voor ipv snoepjes ivm ontlasting) om zo makkelijker gewenst gedrag te kunnen pakken. Zodra de hond begrijpt dat er iets positiefs na de click komt, is de click daarna een beloning. En omdat je sneller clickt dan beloning kan geven, zou het een ultieme manier moeten zijn van trainen. Of is het me nu gewoon verkeerd uitgelegd? :o

Dat klopt inderdaad niet helemaal. De click is de 'beloning' want je clickt op het moment van goed gedrag.

Bij zit bijvoorbeeld zodra de billen de grond raken. Je kunt een click beter timen en is emotieloos waardoor het altijd positief is. Wat je daarna doet wordt niet gelinkt aan het gedrag dus maar aan de click.

Vaak zit er bij ons tussen het moment van clicken en het snoepje of speeltje ettelijke seconde, zeg een seconde of tien. Dan legt de hond allang niet meer de link met het gedrag.

Zo variëren wij ontzettend met wat er volgt na de click, onze honden weten dus niet wat te verwachtten.

Je kunt best met (gezonde) snoepjes belonen, die hoeveelheid trek je dan van het voer af bijvoorbeeld. Maar als je kunt belonen met voer is dat ook prima.

Waarom zou de hond je bijten als je in de voerbak wilt? Waarom wil je überhaupt in de voerbak?

Puk heeft geen behoefte aan mensen in haar bak of aan haar botjes, Kay kan er dan ook echt niet aan. Hoe dit is gekomen? Omdat haar vorige eigenaren haar tot in den treuren ermee lastig gevallen hebben. Die vonden ook dat iedereen in het huishouden in die bak moest.

Hoe zou jij het vinden als ik met mijn handen in jouw eten roer, of het bord steeds wegpak?

In noodgevallen kan ik van iedere hond de bak wegpakken maar ik heb het nooit getraind. Dat is in normale omstandigheden ook echt niet nodig.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:08

Volgens mij zeggen jullie precies hetzelfde op een andere manier haha.

Nu ik voor het eerst een hond heb met (een lichte mate van) voernijd sta ik er ook wel wat anders in qua ‘in de bak moeten’. Ik kan nu in principe alles van haar pakken als het moet incl. voerbak maar erop ‘trainen’ gaat hem niet worden zonder veel stress voor beiden. Dus dat laat ik nu gewoon voor wat het is, en als ik iets moet pakken leid ik haar even af met een speeltje, beetje kroelen of iets en pak ik het dan. Jones mag niks van haar pakken maar met botjes vindt hij het rete lollig om haar uit te dagen en dan wordt het eerder een spel (hou ik goed in de gaten natuurlijk).

Nayomie

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:10

Ik zit ook niet in de voerbak, ik pak ook nooit wat van haar af qua eten. Daarom voeren we nu uit de hand, om duidelijk te maken dat een hand voer geeft ipv afneemt.

Zoals ik zei, als het nodig is, in noodgevallen, bij de voerbak kunnen komen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:29

Ik vraag me ook af of je er dan niet teveel de nadruk op legt zeg maar.
Maar goed. Je moet doen wat goed voelt.
Hier kan ik het makkelijk pakken. Botjes ook. Maar mijn dochter mag er van mij niet bij.
Eten en zijn zijn van hem. Hoewel ik niet geloof dat hij haar wat doet

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:30

Tsja, je kunt het nooit perfect doen. :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:36

IMJ schreef:
Ik vraag me ook af of je er dan niet teveel de nadruk op legt zeg maar.
Maar goed. Je moet doen wat goed voelt.
Hier kan ik het makkelijk pakken. Botjes ook. Maar mijn dochter mag er van mij niet bij.
Eten en zijn zijn van hem. Hoewel ik niet geloof dat hij haar wat doet

Ik vind dat ook altijd storend, mijn schoonmoeder deed het ook bij haar labrador kruising. Botjes afpakken, voerbak wegnemen etc. Haf een averechts effect, als ze binnen 1,5 meter kwam dan begon hij al met grommen. En ze was er ook nog beledigd om ook.

Mensen / kinderen die bij one komen leer ik meteen dat de honden zelf bepalen. Honden aan het eten of knagen? Dan blijf je er gewoon uit de buurt.

Nogmaals, ik kan alles uit hun bek halen, hun voerbak wegpakken etc, zonder problemen. Maar omdat ze weten dat het dan een reden heeft. Ik doe dat niet zomaar.

Hetzelfde met wandelen, ik roep of praat eigenlijk alleen maar met ze als ik ze nodig heb. Maar áls ik dan roep draaien ze ook allemaal omdat ze weten dat het dan serieus is.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:38

Nogmaals, ik pak helemaal niks af. := Ik voer alleen uit de hand en komt nu over alsof ik de hond straf.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:45

Nee hoor, ik heb het woord straffen niet een keer in de mond genomen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:49

Het komt over als... ik zeg ook niet dat dat letterlijk gezegd is. Maar de hoeveelheid commentaar op voeren uit de hand, vervolgens benoemen dat ik iets niet moet afnemen, wat ik nota bene niet doe, juist om de reden dat je daarmee een "valse" hond creëert, geeft niet een goed gevoel. En ik hoopte juist bruikbare tips te krijgen om het enthousiaste bijten tegen te gaan omdat ik ook mijn beste beentje voor zet.

Het voelt niet heel fijn om commentaar te krijgen op iets wat ik niet doe en juist wil voorkomen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:55

@nayomie ik heb Toby leren voedsel/snoep weigeren. Mijn paard ook overigens. Als je op mijn hand duikt, blijft die dicht. Gaat je neus weg van mijn hand, click en snoepje. Toby was al niet echt een piranha, maar leert er geduld van. Mijn pony is wél een piranha, maar weet heel goed dat piranha gedrag alleen negeren oplevert, en rustig wegkijken wél een click en snoepje oplevert.
Voeren uit de hand, anders dan snoepjes, doe ik sowieso niet. Ze krijgen voer uit hun voerbak. De hond krijgt ook regelmatig zijn brokken gewoon verspreid door de woonkamer of tuin. Nooit geoefend met voer kunnen afpakken, maar als het moet, kan ik het afpakken, zonder enig gegrom en zonder dat hij gaat schrokken om het toch maar gauw op te eten.

Er is niet één perfecte methode, iedere hond is anders. Maar dit werkt voor meerdere honden in m'n omgeving en voor mijn paard en wat paarden van lesklanten heel prima.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 21:05

Hier ook niet echt geoefend met de voerbak.

Gewoon niet aankomen en als het een keer nodig was, gewoon mn hand erin. Al is het tot nu toe eigenlijk alleen gebeurd dat ik mn hand in de bak stak om er iets bij te stoppen. Dat gebeurt misschien een paar keer per maand. Ook als pup al.

Nu is Skip gelukkig vrij chill rondom eten. Alleen als ik echt een bot oid wil afpakken, dan gaat hij wegrennen. Maar dat los ik tegenwoordig op door bijvoorbeeld heel enthousiast te roepen: Skip, ga je mee naar buiten en zn riem pakken en de deur open doen. Snoepje in mn hand, Skip aanlijnen en weer naar binnen. Dan sluit ik vaak de deur even van de keuken ofzo zodat ik het bot kan opruimen.

Ik doe dit eigenlijk alleen als ik zie dat het met een bepaald bot niet goed gaat, van die gedroogde harde echte botten bijvoorbeeld.

Voor de rest geef ik hem alleen wat te knabbelen wat òf in een keer op gaat/ mag. Of het is zo groot dat na een tijdje knagen Skip er zelf klaar mee is en het links laat liggen. Dan ruim ik het op.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 23-07-20 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 21:05

Nayomie schreef:
Het komt over als... ik zeg ook niet dat dat letterlijk gezegd is. Maar de hoeveelheid commentaar op voeren uit de hand, vervolgens benoemen dat ik iets niet moet afnemen, wat ik nota bene niet doe, juist om de reden dat je daarmee een "valse" hond creëert, geeft niet een goed gevoel. En ik hoopte juist bruikbare tips te krijgen om het enthousiaste bijten tegen te gaan omdat ik ook mijn beste beentje voor zet.

Het voelt niet heel fijn om commentaar te krijgen op iets wat ik niet doe en juist wil voorkomen.

Ik weet niet of je op mij doelde maar ik vertel gewoon mijn eigen ervaring n.a.v. Kim haar bericht. Gewoon beetje babbelen over hoe je de dingen doet, zo leren we van elkaar.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 21:09

Nayomie schreef:

Dat is dan je eigen interpretatie ben ik bang. Op mijn eerste bericht na heb ik het alleen over eigen ervaringen en wat wij doen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 21:20

Als je maar lekker ligt :')
Ondertussen druppelt ze de hele tijd uit haar neus op m’n been terwijl ze slaapt, echt lekker - NOT :')

Afbeelding

Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 21:28

Abbay heeft dat ook altijd, zo vies. Zeker als die druppel dan verder gaat! :roll:

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 21:30

Zoe_97 schreef:
De dikte discussie.
Ik heb natuurlijk pluizige honden. Dus op het oog kijken heeft hier geen zin. Ik wil altijd lichtjes de ribben voelen zonder echt te moeten drukken. Een pup heb ik graag een klein verlaagje over. Maar niet te veel

Heel herkenbaar zoe :+
Laatst ook mensen die hem dik vonden, hadden hem verder niet aangeraakt. Als het haar nat is is het heel ander beeld

Zelfde dag gemaakt

Afbeelding

Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 21:35

Bij ons is het andersom, ze hebben geen haar dus zijn standaard te mager. :')

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 22:03

Hier nooit problemen gehad met voernijd dus er ook nooit specifiek aan gewerkt. Popo is echt een makkelijke lieve sul dus iedereen mag altijd aan zijn eten komen. Zelf hoef ik dat nooit maar hij staat het met liefde af aan andere honden, de kat, echt iedereen, wat mijn kat op gewicht houden even een uitdaging heeft gemaakt. :')
Popo is natuurlijk heel rank gebouwd dus ik heb nooit gehoord dat hij te dik is maar eigenlijk ook nooit te dun. Ik vind hem nu wel ietsjes schraal, we hebben toch wel erg veel gefietst de laatste weken dus hij mag wel weer een kilootje erbij eten.
Maar goed bij hondeneigenaren is dat wel vaker een ding geloof ik. Heel veel mensen vinden een dikke hond normaal. :=

En leuk om alle updates zo te zien! Ik hoop dat het goedkomt bij je pup Zoe. Hoewel ze bij jou ook op haar plek zou zijn natuurlijk.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 22:12

KimD schreef:

Herkenbaar ja! Hoeveel mensen niet zeggen "oh is zeker een opvangertje uit het buitenland die je nog maar net hebt, ze is zo mager!" :7
Uh nee- het is gewoon een rashond uit zeer exotisch Den Bosch :')

Hoewel mevrouw wel een béétje spekjes mag kweken, je kan d'r ribben, bekken en ruggengraat op het moment iets te goed zien zitten imo, ze eet d'r brokken echt slecht. Dus ben nu overgestapt op Kivo. Dat gaat er een stuk beter in gelukkig.

Hij ziet er gewoon goed uit toch Nynkster?
Zo jammer dat mensen gewoon gewend zijn om te dikke honden te zien en dan alles wat gewoon goed op gewicht is te mager vinden...

Lekker die druppelneus CB _O- Ze ligt er wel heel schattig bij <3

Fijn dat Lily eigenlijk gewoon heel braaf is Zoe, hopelijk blijft het goed gaan! Klinkt als een goede opvolging zo :j Tof dat je ze een tweede kans wil geven!

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 22:18

Wij hebben vanavond voor het eerst iets van behendigheid geproefd en Jip was echt heel erg enthousiast! We volgen nu een cursus basis werkhond waarin onder andere behendigheid, speuren en een stukje jacht apporteren voorbij komt. :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 22:21

Warboel schreef:
KimD schreef:

Herkenbaar ja! Hoeveel mensen niet zeggen "oh is zeker een opvangertje uit het buitenland die je nog maar net hebt, ze is zo mager!" :7
Uh nee- het is gewoon een rashond uit zeer exotisch Den Bosch :')

Hoewel mevrouw wel een béétje spekjes mag kweken, je kan d'r ribben, bekken en ruggengraat op het moment iets te goed zien zitten imo, ze eet d'r brokken echt slecht. Dus ben nu overgestapt op Kivo. Dat gaat er een stuk beter in gelukkig.

Hij ziet er gewoon goed uit toch Nynkster?
Zo jammer dat mensen gewoon gewend zijn om te dikke honden te zien en dan alles wat gewoon goed op gewicht is te mager vinden...

Lekker die druppelneus CB _O- Ze ligt er wel heel schattig bij <3

Fijn dat Lily eigenlijk gewoon heel braaf is Zoe, hopelijk blijft het goed gaan! Klinkt als een goede opvolging zo :j Tof dat je ze een tweede kans wil geven!

Exotisch Den Bosch. :')

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 22:34

Mensen zijn inderdaad enorm gewend aan te dikke honden. Bij Toby vragen ze vaak vooral hoe groot hij gaat worden 'als hij volwassen is', want hij is klein en smal. Tjah, dit is het mensen, hij wordt niet groter en hopelijk ook niet vetter... Gelukkig lopen er hier meer windhonden en pods, dus mensen wennen er langzaam wel aan dat niet alle honden 'rond en gezond :n ' zijn.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 22:36

Zo'n lekkere condensneus :)) wat is ze toch knap!

Is idd een heel verschil nynkster!

Ik vind natte labradoodle's ook zo'n giller om te zien.. blijft niets van over! :=

Over te dik zijn maak ik me hier ook geen zorgen.. maar, ik durf het bijna niet te zeggen, hij eet sinds 3 dagen zijn bak leeg!

Ik heb ook nog darfbrokken aangevraagd. Werd ook afgekeurd.

Ga me na de vakantie misschien toch maar eens in kvv verdiepen.

Hij is al een keer naar de trimsalon geweest. Nu zie je er dat hij ogen heeft :D

Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 22:58

Heee niks tegen den bosch he >;)
Das hier om de hoek. En daar zat ik op school enzo :P

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 23:47

Onze rottweiler reu uit het asiel had in het begin verdomd veel moeite met zn voerbak. Gedragstrainer kreeg het er daar niet uit dus we moesten zien hoe het ging.
Hij gromde als je in de buurt kwam maar at het ook niet op ( slechte eter sowieso). Bewaakte zijn bak tegen de andere hond. Daarnaast eet hij het dus niet in 2x leeg, maar heeft meer voerbeurten nodig.
Dat is juist opgelost door hem eerst bij zn bak met de hand te voeren. Die hand werd dan ook steeds vriendelijker en nu kunnen we als hij m niet leeg eet m ook gewoon omhoog zetten ( anders eet de ander het op als hij het niet bewaakt).
Beest moest leren dat hij kreeg als hij erom vroeg, maar t wel gewoon moet op eten.
Met kluiven is het ons niet gelukt. Die kunnen wij wel afnemen, maar andere honden in de buurt is link. Die krijgt ie dus gewoon niet.
Verder is het een schat van een beest, dit was gewoon wat onbegrepen gedrag.
Gelukkig is iedere hond en baas anders.