Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 13:12

Ik heb een kooi van 160cm met c&c panelen ipv het gaaswerk erop, met bijkopen van een verlengstuk moet hij uit te breiden zijn naar 200cm.
Dat gaaswerk zakte helemaal in op een gegeven moment en ik moest zowat door de opening aan de voorkant kruipen om de hoeken achterin te kunnen bereiken. -O-
Totaal onpraktisch dus.
Nu heb ik aan de voorkant een deel vd panelen aan elkaar, maar los vd panelen die om de rest vd kooi zitten zegmaar, tussendoor zitten ze vast met kleine karabijnhaken waardoor ze ook erg makkelijk los te maken zijn.
Dan moet ik nog zo ongeveer in de kooi kruipen om achterin schoon te maken maar omdat de bovenkant open is heb ik veel meer bewegingsvrijheid.
En de heren hebben meer ruimte dan in een standaard kooi, wat ze erg waarderen want ze hebben ook meer ruimte om elkaar even uit de weg te gaan als ze daar behoefte aan hebben.

Het geheel staat op een oud tv-meubel, dacht van Ikea met wieltjes en open vakken eronder waar planken in kunnen.
Heb in de vakken hun dagelijkse voer, een pak zaagsel (2,5 kg geloof ik), een stoffer en blik etc liggen.

Ik gebruik badmatten als bodembedekking.
Dagelijks even vegen, 1-4x per week helemaal uitkloppen, in een waszak steken en uitwassen.
Scheelt ontzettend veel rommel in huis ook.
Mijn honden hadden ontdekt dat als je de cavia's laat schrikken ze zo leuk wegspringen en dan bij het afzetten het zaagsel naar buiten schoppen. :roll:
Dat leverde ook veel poepjes op om te snoepen en voor mij ontzettend veel werk.
Ik kon vegen, het opruimen en dan opnieuw beginnen. :x
Nu ligt er soms een beetje hooi of rommel voor de kooi, maar na het vegen vd kooi ook even voor de kooi vegen ben je ook klaar. :)

Miesemuisje

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 13:30

Ons viertal ook weer eens op de foto gezet :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 13:52

Lukasje schreef:
@ Melody: oh wat leuk, weer wat foto’s van je caafjes! Je plaatst toch ook foto’s wanneer de kleintjes er zijn he?

Jazeker! Het is eerst nog even spannend of ze drachtig wordt en blijft, dus ik heb helaas nog een hele tijd geduld nodig :P De eerste poging is niet gelukt, dus ze zitten nu pas sinds 2 dagen weer bij elkaar.

Miesemuisje, wat een leuk groepje! Zijn de onderste drie familie van elkaar?

Wat jullie omschrijven is precies waarom ik liever dichte verblijven heb. Dat kost wel even wat meer, maar het bespaart je zoveel werk.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 13:55

melody7 schreef:
Lukasje schreef:
@ Melody: oh wat leuk, weer wat foto’s van je caafjes! Je plaatst toch ook foto’s wanneer de kleintjes er zijn he?

Jazeker! Het is eerst nog even spannend of ze drachtig wordt en blijft, dus ik heb helaas nog een hele tijd geduld nodig :P De eerste poging is niet gelukt, dus ze zitten nu pas sinds 2 dagen weer bij elkaar.

Miesemuisje, wat een leuk groepje! Zijn de onderste drie familie van elkaar?

Wat jullie omschrijven is precies waarom ik liever dichte verblijven heb. Dat kost wel even wat meer, maar het bespaart je zoveel werk.

Alle vier familie :) papa, mama, en de twee zusjes :D

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 14:02

Ohh wat leuk!! <3

Dat zou ik ook graag willen, maar mijn beer is 4 en dat vind ik wat oud voor een narcose.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 14:22

melody7 schreef:
Ohh wat leuk!! <3

Dat zou ik ook graag willen, maar mijn beer is 4 en dat vind ik wat oud voor een narcose.

Hmm ja, blijft spannend! Wij hebben bij Simba ook een hoop ellende gehad na de castratie, met abcessen enz, drie keer afscheid genomen, nog twee operaties gehad, maar nu gaat t al een hele tijd goed *\o/*

Een nestje was hier niet de bedoeling, was er van overtuigd twee beertjes te hebben := maar wel heel leuk zo <3

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 14:38

Wat een pech! Gelukkig gaat het nu goed met hem.
Dat foutje gebeurd vaker, maar jij hebt het wel geweldig opgelost :D

LisaVH96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 18:01

Ik heb mooi via Vinted 40 panelen op de kop kunnen tikken, waarvan de helft de dichte variant.

Ik denk dat als we eruit zijn welke vorm het wordt, we zelf iets van een onderstel met pootjes fabriceren. Werken beide bij een bouwmaterialen zaak, dus dat moet goed komen.

Scheelt denk ik wel qua rommel ernaast dat ik op kleedjes enzo over wil. Was vooral met het oog op minder stof, maar minder rommel ernaast is mooi meegenomen.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 18:48

Leuk, ik ben benieuwd wat jullie ervan maken!

Ik heb 2 beertjes en daar heb ik ook zelf iets voor gemaakt. Niet zo mooi als die panelen, maar wel functioneel en zo hebben ze lekker de ruimte.
Hier zijn ze ook van de grond af. Ik heb ze op grote curverbakken staan.

Ik heb ze trouwens op houtvezel zitten. Geeft inderdaad wel stof en rommel. Ik heb ze ook een tijdje op badmatten gehad maar dat werd me toch teveel werk en een te grote belasting op de wasmachine. Die badmatten worden enorm zwaar. Wat dat betreft werkt fleece misschien beter.

@Melody spannend! Ik volg graag weer mee. Is het weer de bedoeling om alle kleintjes zelf te houden?

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:27

Ik vraag mij altijd af. Met badmatten en hooi. Blijft dat er niet heel erg in hangen?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:39

Ik vind dat zelf heel erg meevallen maar ik gebruik kortharige badmatten.
Dus niet van die langharige of met bolletjes ofzo.
En ja, er blijft wel iets in hangen maar vergeleken met op fleece is het heel weinig.
Even goed uitkloppen helpt al een heel eind en natuurlijk waszak gebruiken zodat evt achterblijvend hooi, maar ook haar etc je wasmachine niet verstopt.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 20:03

Gaat fleeche of badmatten niet enorm stinken? Ik heb mutsjes met fleeche bekleding erin en die stinken al snel erg naar urine.

Ik heb ze nu op hennep, eerst op zaagsel. Moet zeggen dat ik ze op zaagsel minder vond ruiken en makkelijker vond uitmesten denk ik,

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 20:06

Kom maar door met de leuke foto's! Ik zit momenteel ziek thuis en ik kan wel wat vrolijke koppies gebruiken.

Ik kwam ook foto's tegen van mijn oude cavia's, mis die beestjes nog steeds wel. Zeker nu.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 20:22

Temeraire schreef:
@Melody spannend! Ik volg graag weer mee. Is het weer de bedoeling om alle kleintjes zelf te houden?

Jazeker :D

Ik vind fleece altijd snel stinken, op zaagsel (plospan) zag ik veel meer tumoren (8 van de 10 cavia's) en hennepvezel vind ik vrij stoffig, maar nu toch de beste optie. Back 2 nature vind ik ook fijn, maar dan wel in combinatie met iets zachts onder de huisjes/wat stoffen huisjes. Daarvoor gebruik ik een soort carefresh papier, maar dan van Kaytee.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 22:17

Leuk! :D

Hennepvezel heb ik ook een tijd gebruikt, maar houtvezel/zaagsel bevalt eigenlijk beter. Frisser en goedkoper. Maar als ik dit zo lees ga ik misschien weer terug naar hennepvezel -O-
Maar ik vind de houtvezel al behoorlijk stoffig, is dat met hennepvezel nog meer? Dat kan ik me niet meer zo goed herinneren.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 23:26

Onze mannen zitten ook op houtvezel in het hok, maar lopen in de ren op plamatjes en badmatjes.
Ik ben benieuwd wat de relatie tussen de houtvezel en de tumoren is ?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 23:35

Temeraire schreef:
Leuk! :D

Hennepvezel heb ik ook een tijd gebruikt, maar houtvezel/zaagsel bevalt eigenlijk beter. Frisser en goedkoper. Maar als ik dit zo lees ga ik misschien weer terug naar hennepvezel -O-
Maar ik vind de houtvezel al behoorlijk stoffig, is dat met hennepvezel nog meer? Dat kan ik me niet meer zo goed herinneren.

Hier had hennepvezel een bedompt luchtje, alsof het vochtig was bewaard, zeg maar. Uiteindelijk zijn wij ook maar met zaagsel verder gegaan, mijn man vond de hennep te muf ruiken, en zaagsel werkte toch het beste qua opname van vocht. In de plashoekjes deed ik houtkorrels, om urine te absorberen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 00:12

Hartje schreef:
Onze mannen zitten ook op houtvezel in het hok, maar lopen in de ren op plamatjes en badmatjes.
Ik ben benieuwd wat de relatie tussen de houtvezel en de tumoren is ?

Ik kon er destijds weinig over vinden, alleen een Engels verhaal over een stofje dat er in zou zitten waar ze niet tegen kunnen. Ik denk persoonlijk dat het hier mis ging door de combinatie van het houtvezel en te weinig ventilatie in de winter. De meeste cavia's zitten in de woonkamer, dat zijn veel grotere ruimtes met meer luchtcirculatie. Bij ons hebben ze een vrij lage zolder boven de schuur, vroeger (buiten en in de woonkamer) hadden wij er ook nooit problemen mee.

Sinds ik andere bodembedekking heb hebben nog maar enkele cavia's tumoren gekregen, 2 per 10 ongeveer. Het is dus geen gedegen onderzoek, maar hier was de combinatie duidelijk het probleem.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 20:49

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 22:00

Ik ben heel benieuwd hoe het bevalt! Ik vind ze er echt tof uitzien :D

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 22:08

LisaVH96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 23:01

Heel mooi, ik ben ook wel benieuwd hoe die bevalt.

Misschien voor mijn heren de volgende upgrade :P

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 09:42

Ohh dat is wel het formaat dat ik ook zoek idd, hou je ons op de hoogte? :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 10:32

Ja ik ben ook benieuwd naar fotootjes hoor !