Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 08:48

Zat het beertje er nog bij tijdens de bevalling?

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 08:50

Ik had dit topic helemaal uit t oog verloren :o

Wij fokken nog steeds met gladhaar crème, wit en goud. Zowel effen als californian.

Als het beertje er met de bevalling nog erbij heeft gezeten, kun je er bijna vergif op in nemen, dat het zeugje nu dragend is.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 10:29

Jep .. ik dacht namelijk dat t twee mannetjes waren _O- dus kwam er eind van de middag achter, geen idee wanneer die dag ze geboren zijn

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 14:54

Negeert rode letters. :o

Weet iemand in de omgeving van Berkelland nog 2 jonge cavia's te koop? :)

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 20:19

Ik weet niet of het hier mag, zo niet dan verwijder ik het bericht weer.
Na 10 jaar cavia's te hebben gehad en ook altijd mee te hebben gelezen in dit topic, heb ik helaas moeten besluiten om voor mijn cavia's een ander plekje te zoeken wegens omstandigheden. Het gaat om Millow (gladhaar castraat, 3 jaar), Maisy (weerwolfje zeug, 2 jaar), en Meara (skinny zeug, 2 jaar). Misschien dat iemand hier wel interesse heeft, dan hoor ik het graag :)
Oh ja, we komen uit Gelderland.

Afbeelding

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 11:30

Hoi bokkers, ik heb jullie hulp nodig…
Ik heb mijn cavia’s nu zo’n 3,5 jaar, 2 zeugjes. Ze zijn erg lief en ben erg blij met ze.

Vorige week ben ik vanaf mijn ouderlijk huis verhuisd naar een appartement. En sindsdien doet 1 van de cavia’s niks anders dan knagen aan de tralies. Ik weet niet goed wat ik moet doen om het te stoppen… en ik ben ook erg bang dat de buren het horen.

Ze hebben een kooi van 160 cm, onbeperkt hooi en water, elke dag witlof, andijvie en andere groenten, gras, paardenbloemblaadjes, houten huisjes om aan te knagen. Ik geef ze 1 klein handje brokjes per dag.

Normaal knaagde die ene cavia rond een uur of 17.30 altijd even aan de tralies, als ik thuiskwam uit het werk. Want dan geef ik ze altijd het handje brokjes en nieuwe groente. Als ik de hele dag thuis was hoorde ik ze amper. En nu gaat het de hele dag door…

Ik heb ze als ontbijt witlof gegeven, hier neemt die ene cavia 2 happen van en gaat dan weer aan de tralies knagen, en laat de rest van de witlof liggen (eet het dan later wel op).

Hebben jullie tips/ideeën? Ik heb het idee dat ik wat fout doe… en vind het zo gek dat het sinds deze week plotseling is.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 12:01

Wat een vreemd gedrag! Geef je alle rondes eten op vaste tijden? Zo niet dan zou ik dat eens proberen, en haar tanden in de gaten houden. Ze moet ze natuurlijk niet afbreken.
Je zou ook de kooi van plaats kunnen veranderen. Ziet ze nu misschien de koelkast en voorheen niet?

Als het niet stopt zou ik voor een ander verblijf gaan met hout/plexiglas. Deze zou ik te klein vinden, maar zoiets bedoel ik: https://www.zoomalia.nl/dierenwinkel/ke ... ml#l427217

Je kunt ook plexiglas op maat bestellen (dat is niet zo duur) en aan de binnenkant van je huidige verblijf vastmaken.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 12:11

Jep, ik geef ze altijd om 7.00 uur ‘ontbijt’, daarna als ik uit het werk kom om 17.30 brokjes, nieuwe groente en nieuw hooi, en om 22.00 uur als ik naar bed ga nog wat blaadjes. Al jaren hetzelfde patroon haha.

Ze zag juist op haar vorige plek de koelkast, en nu niet meer :+

Plexiglas heb ik ook al over nagedacht… maar ben zo bang dat er iets onderliggends is en dat dat symptoombestrijding is…

Tandjes zien er goed uit gelukkig!! Poepjes zien er ook goed uit, pootjes ook… kan verder niks ontdekken gelukkig.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 12:16

Misschien mist ze haar uitzicht _O-
Goed dat je al een vast patroon hebt.

Normaal zou ik ook bang zijn voor een onderliggend probleem, maar omdat het na het verhuizen begonnen is zou dat wel erg toevallig zijn. Hoe voelt haar buik, niet dikker of harder dan normaal? Staat er iets naast of dichtbij de kooi dat ze kan zien?

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 13:31

Hmm gek! Kreeg ze toen je nog thuis woonde vaker aandacht/snackje tussendoor toevallig van andere gezinsleden

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 14:03

Buikje voelt niet hard aan gelukkig…
Ze kijken uit op mijn bureau.

Nee de andere gezinsleden gaven ze niks, die waren ook de hele dag op kantoor…

Ik heb net ‘hou op’ naar haar geroepen. Voelde me direct schuldig want ze schrokken behoorlijk. Maar trok het even niet meer. Ik moet deze week maar op pad om plexiglas te kopen want dit is niet uit te houden. Ben ook bang dat de buren gaan klagen.

LisaVH96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:01

Ik wist niet dat er een cavia topic was, maar dat ik hem tegenkom komt heel goed uit.

Wij hebben 2 castraten, Woppie en Stoofpeer. Ik merk aan ze dat ze meer ruimte nodig hebben en ben mij aan het orienteren naar wat we dan precies willen. Ik zou ze dan ook graag over willen zetten naar fleeceliners/badmatten enzovoorts. Ze staan nu op een mix van papierkorrels en hennep.

Zijn er hier sites/winkels die jullie aanraden of juist afraden om deze spullen te kopen?

Of misschien zelfs alternatieven waar ik niet aan gedacht heb?

Dit zijn trouwens de heren, 2 broers van net een jaar oud.
Afbeelding

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 11:06

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 06:36

melody7 schreef:
Ik kwam laatst deze site tegen en vind de houten variant op de draadkubus verblijven er erg goed uitzien: https://www.guineapet.com/nl-eu/product ... dUQAvD_BwE

Oh wow deze zijn heel mooi! Ook wel iets voor mijn caafjes. Ik kan er nog niet echt reviews over vinden

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 06:44

Ze verkopen ook op Etsy en daar hebben ze meer dan 7000 verkopen en met 1400 reviews nog steeds 5 sterren, dus ik denk dat ze betrouwbaar zijn.

Ze zijn ook actief op Instagram en ik vind het er altijd zo goed uitzien. Ik vind fleece inrichting ook mooi, maar mij is het te veel werk :P

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 06:45

melody7 schreef:
Ze verkopen ook op Etsy en daar hebben ze meer dan 7000 verkopen en met 1400 reviews nog steeds 5 sterren, dus ik denk dat ze betrouwbaar zijn.

Ze zijn ook actief op Instagram en ik vind het er altijd zo goed uitzien. Ik vind fleece inrichting ook mooi, maar mij is het te veel werk :P

Oh super!! Ik zie nu de Etsy reviews ook inderdaad. Ik ga eens even op Instagram kijken.
Bedankt voor de tip :D

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 06:48

Ik dacht dat het een Amerikaans bedrijf is, maar zo te zien zitten ze in Portugal! Dat scheelt veel importkosten.

Ik wordt altijd zo hebberig van die websites, maar ze hebben echt genoeg hier :+

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 07:06

Nou hier toch leven is :D

Ik heb mijn tiental gisteren weer eens op de foto gezet <3
Afbeelding

Jackie & Lucy zijn aan het daten :)) Hopelijk hebben we over een tijdje weer eens een nestje. In november wordt het laatste nest (waar Jackie bij hoort) al 4..
Afbeelding

En dit is Ozzy, Ozzy heeft ruzie gemaakt waarna hij 'plastische chirurgie' nodig had := De dierenarts heeft er een stukje af moeten snijden. Hij leek er bijna tussenuit te piepen in de dagen na de narcose, maar inmiddels gaat het weer helemaal goed!

Een week voor de operatie:
https://boktimg.nl/img/m/2OkBQw.jpg

Helemaal netjes genezen :D De dierenarts heeft het echt keurig gedaan, het valt amper op.
Afbeelding

LisaVH96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 09:12

melody7 schreef:
Ik kwam laatst deze site tegen en vind de houten variant op de draadkubus verblijven er erg goed uitzien: https://www.guineapet.com/nl-eu/product ... dUQAvD_BwE

Dank je, dit ziet er wel heel goed uit. Even verzinnen voor een oplossing om ze van de grond te houden, maar dat wordt dan diy.

En ja ik word hier ook heel hebberig van :+

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 09:21

Misschien met wat simpele lack tafeltjes van Ikea?

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 09:59

melody7 schreef:
Nou hier toch leven is :D

Ik heb mijn tiental gisteren weer eens op de foto gezet <3
[ Afbeelding ]

Jackie & Lucy zijn aan het daten :)) Hopelijk hebben we over een tijdje weer eens een nestje. In november wordt het laatste nest (waar Jackie bij hoort) al 4..
[ Afbeelding ]

En dit is Ozzy, Ozzy heeft ruzie gemaakt waarna hij 'plastische chirurgie' nodig had := De dierenarts heeft er een stukje af moeten snijden. Hij leek er bijna tussenuit te piepen in de dagen na de narcose, maar inmiddels gaat het weer helemaal goed!

Een week voor de operatie:
https://boktimg.nl/img/m/2OkBQw.jpg

Helemaal netjes genezen :D De dierenarts heeft het echt keurig gedaan, het valt amper op.
[ Afbeelding ]

Ooh wat een leuke caafjes heb je toch. Ik ben heel benieuwd naar de toekomstige baby's :D

En arme Ozzy... Het ziet er nu heel goed uit inderdaad. Maar dat moet wel stressvol zijn geweest!! (voor jou en Ozzy).

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 10:00

Ik heb op de Guineapet website wat geks. Op mijn mobiel kost de 2 x 5 €219,-, en op de laptop €264,-..?

Afbeelding
Afbeelding

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 10:26

Wat gek! Misschien door cookies? Dat is bij bijvoorbeeld booking.com ook zo.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 11:13

@ Melody: oh wat leuk, weer wat foto’s van je caafjes! Je plaatst toch ook foto’s wanneer de kleintjes er zijn he?

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 11:52

Mooi hok hierboven! Een hoop geld voor wat het is, maar wel handig dat je die idd ook kan veranderen.

Ik ben ook al een tijdje aan t speuren naar een nieuw hok. Heb nu c&c kooi, leek zo ideaal, was het ook, vaak veranderd. Maar t zaagsel vliegt er constant uit := blijf vegen haha.

Ik denk dat we toch maar weer wat zelf gaan maken :)
Afbeelding

Ik heb nog een zelfgemaakt houten hok staan trouwens die te koop is (129x66x51 (lengte breedte hoogte)