Hèt vogeltopic !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 11:43

Even goed zoeken want blijkbaar heb ik vooral filmpjes van ze ipv foto's :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Op het moment zijn ze niet zo gezellig want Lola heeft haar eerste eitjes gelegd. Ze moest er eerst niets van weten maar inmiddels zitten ze samen de eieren te beschermen en willen ze het hok niet meer uit := we willen geen baby's dus gaan de eitjes (met gevaar voor eigen leven denk ik :') ) omruilen voor nep eitjes.

Lukasje

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 11:51

Welkom hier! Jammer genoeg zijn we hier niet meer zo superactief, maar we zijn wel lief voor elkaar :) .

Oh die middelste foto <3 !

Indien het geslacht kleurgebonden is val ik nu meteen door de mand dat ik van Pyrrhura’s niet heel veel weet, want wie is Lola? En hoe oud zijn ze? Heb je voor een bepaalde reden voor Pyrrhura’s gekozen want ze zijn toch best “pittig” niet ?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 11:54

Ik heb vanochtend in de volière wat gestoeid met de plantenbak en ik ben wel weer tevreden met het resultaat en mijn gevederde vriendjes ook :D

Afbeelding
Afbeelding

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 12:00

Lola is met wat meer rood en geel. Rico is de groenere. Mijn vriend had ze al voordat wij elkaar kenden. Ik heb zelf vroeger grasparkiet gehad. Pyrrhura's zijn inderdaad best fel en niet erg gemotiveerd om dingen te leren. Het zou niet mijn eerste keus zijn geweest kwa vogelsoort. Maar ze komen wel echt gezellig bij ons zitten enzo. Lola is vanuit de fokker erg bang voor handen, ze wil wel opstappen en kusjes, maar aaien of pakken dat wil zij niet. Terwijl Rico het wel fijn vind om in de hand te liggen en gekrabbeld te worden.
Ze zijn nu euhm (ik weet het niet exact := ) rond de 3 en 3.5 denk ik. Ze verschillen ongeveer een half jaar in leeftijd, Lola is de jongste.
We hebben ze niet geknipt, als we weg zijn dan zijn ze in de kooi en als we thuis zijn mag de kooi open en kunnen ze vliegen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 12:02

Wat een prachtige grote voilere! Hoeveel en wat voor vogels heb je er in? Die valkjes zijn zo leuk <3
Als je ze zo houdt zijn ze dan zo tam dat ze bij je komen of meer om naar ze te kijken?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 12:20

Wendy15 schreef:
Wat een prachtige grote voilere! Hoeveel en wat voor vogels heb je er in? Die valkjes zijn zo leuk <3
Als je ze zo houdt zijn ze dan zo tam dat ze bij je komen of meer om naar ze te kijken?

Oh, dankje :o !

Momenteel woont er een koppel bourkes in, en 2 valkparkieten. Die laatste had ik als koppel gekocht, maar het bleken 2 mannen te zijn :roll: . Ik mocht 1 man wel inruilen tegen een pop maar omdat ze het goed met elkaar en met de bourkes kunnen vinden, wil ik ze niet scheiden. Voor mezelf vind ik dit een leuk aantal. Ik wil het niet te druk zodat de vogels ruimte hebben en ik wil het ook netjes kunnen houden.

Ze zijn alle 4 redelijk tam. De bourkes heb ik als jonge vogels gekocht. Omdat het toen al oktober was en best al laat om nog ze nog buiten te zetten, hebben ze tot mei het jaar daarop binnen gewoond. Daarom zijn ze absoluut niet schuw. Door de volière worden ze wel terug wat “wilder” maar ze blijven rustig wanneer ik de volière in kom en ze komen ook lekkers uit mijn hand eten.

De valkparkieten heb ik vrij recent overgekocht. Volgens de verkoper was hun baasje overleden. Ook zij zijn tam, maar dat was dus niet mijn werk. Ze vliegen wel eerder op dan de bourkes, maar komen anderzijds dan wel weer op mijn hoofd of schouder zitten en eten ook uit de hand.

Dus, ik ben erg blij met ze. Voor de valkjes had ik een koppel turquoisines die ik gekocht had toen ze 1 jaar oud waren en zij waren erg paniekerig. Ze vlogen echt alle kanten op wanneer ik de volière binnen kwam en fladderden hysterisch rond bij elke kleine beweging die ik maakte. En, ze staken ook de bourkes aan. Dat vond ik dus absoluut niet prettig.

Ik heb aan de volière ook nog een sas met binnenhok en van dat binnenhok maken ze ook alle 4 gebruik.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 13:57

Ooooh, wat leuk zijn de Pyrrhura's zeg! Welkom! :wave:

Wij zijn vandaag even bij de "minderbedeelde vogels" van Zoo Veldhoven wezen kijken :D
Ze hebben heel veel volieres opgeknapt. Erg mooi gedaan! De ara's etc zitten nu nog ruimer.

Ik wil ooit nog twee caiques. Ik vind ze echt geweldig. Het zijn zulke leuke clowntjes <3
Helaas krijg ik dat er echt niet doorheen bij manlief :')

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 19:17

Wat een mooie vogels zijn die pyrrhura's.
Mooie volière Lukasje, ook mooi strak ingericht. De mijne is steeds meer een chaos geworden dus die ga ik binnenkort herinrichten.

Dit is mijn volière nu.

Afbeelding

Afbeelding

Ik wil meer zand op de bodem, er liggen nu al een tijd 'tijdelijk' dakpannen zodat ze niet op het gaas hoeven te lopen. Door de droogte zijn vrijwel alle planten dood dus die wil ik in het najaar ook weer vervangen.

Ik had nog nooit van caiques gehoord ze zien er mooi uit. Wat is de reden dat je ze graag zou willen?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 19:49

Caiques zijn ontzettend leuk maar hebben wel een karaktertje! Het zijn echt clowntjes en daar hou ik wel van :D

Voorbeeldje:

Raap me op! _O-

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:26

Haha die is wel heel leuk om te zien. Iets te druk voor mij, ik vrees dat ik daar op den duur gek van zou worden.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:27

Maar die volière is toch in no time gefixt ! Wat een potentieel ! Wat zand op de bodem, pannen aan de kant en terug wat levends in de potten.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:28

Wat een maf beest _O-

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:30

Oh en in mijn hoofd zit ook nog een heel lijstje van wat ik graag zou willen. Ik hou het toch maar wijselijk op mijn 4 bewoners. Trouwens die wish list beperkt zich niet enkel tot vogels :D .

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 23:12

Het is inderdaad niet zoveel werk. Ik had verwacht dat ik nog een volière zou moeten maken voor de jonge duifjes maar vooralsnog gaat het vrij goed samen. Ik dacht dan maak ik een nieuwe en richt ik ze beide in. Nu dat niet nodig lijkt ga ik alleen deze herinrichten, ik wil het allemaal wat praktischer maken zodat ik alles makkelijker schoon kan maken.

Heel herkenbaar trouwens die wensen lijstjes :j .

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 09:46

Mijn plantenbak kreeg deze ochtend al een vakkundige snoeibeurt :) . Zo leuk om zien wat een plezier ze daaraan hebben. Ook de bourkes vind je regelmatig in de bak. Die zitten dan met hun pootjes net zoals kippen te dabben in het zand.

Afbeelding
Afbeelding

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 09:49

Hoe lang blijft zo'n plantenbak bij jou intact?
Nou scheelt het wel dat je vier valken hebt :D Mijn 24 valken hebben dat in een uurtje vakkundig gesnoeid _O-
Ik vind het wel mega gezellig staan! <3 Ik ga hier ook eens aan denken!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 11:17

2 valkjes :o (en 2 bourkes) ;)

Goh, het varieert. Ik moet af en toe de bamboe vervangen maar vaak ook omdat die het niet goed doet in die bak.
Nou is de plantenbak netjes aangeplant, maar soms steek ik ook gewoon een stukje grasmat met vogelmuur uit en leg die zode in de bak. Of ik strooi onkruidzaad en laat dat uitkomen. Bamboe staat er altijd in, maar die heb ik in de tuin in overvloed. Daar hoef ik maar een stuk vanaf te steken en hoppa, we hebben verse in de volière.

Ik zou het zeker aanbevelen, ze hebben er zo’n plezier van ! En anders moet je buiten je volière iets planten wat een beetje in de volière mag groeien? Zo hou je wat controle. Een bruidsluier? Druivelaar?

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 11:47

Pff ik zit met een van mijn kakariki's een beetje in mijn maag. Ben altijd wel van 'eens een dier aangeschaft er altijd voor zorgen', maar er zijn toch wel wat punten waardoor ik simpelweg vermoed dat ze ergens anders blijer wordt.
- Ze legt het hele jaar door eitjes, maar ik haal ze weg -zodra ze er niet meer naar omkijkt- omdat ik geen jongen wil
- Ze jaagt mijn andere kakariki de kooi uit als ze aan het broeden is, die heeft nu noodgedwongen een eigen kooitje
- Valkparkiet beschermt de eitjes en vliegt me aan zodra ik in de buurt van de kooi kom, was eerst nooit aan de hand
- Kakariki sloopt enorm veel. Dit wist ik, maar ik moet bijna verhuizen (woon nu volgens leegstandswet) en vind het toch wel wat ver gaan om mijn woningkeuze van vogels af te laten hangen.
- Ze is niet handtam gemaakt door mensen die haar hebben opgevoed. Vind dat op zich geen enorm probleem, maar ze vindt me oprecht niet leuk ("gromt" ook als ze m'n stem hoort hahah ohmygod ik heb haar nooit was misdaan).

Al met al denk ik dat ze misschien echt blijer is in een grote buitenvoliere waar ze babies mag krijgen. Ik twijfel alleen een beetje omdat ik niet weet hoe de achter blijvende kakariki het gaat hebben; ze vermaakt zich nu prima alleen maar ik weet niet wat er gebeurt als die andere helemaal weg is. Ook zit het me een beetje in de weg dat je een beestje gewoon weg doet als er geen klik is, maar ik denk toch wel echt dat het voor haar eigen bestwil ook is. Maar ugh. What to do :')

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 12:14

Ik vind planten ook een meerwaarde. Het grote voordeel is dat de duifjes met hun kleine snaveltje vrijwel niks kapotmaken. Ze trekken er wel graag een beetje aan, zitten op de kleine struikjes en scharrelen in de bakken. Ik had er vanalles instaan, verschillende grassen en eetbare (on)kruiden die zijn inmiddels allemaal verdroogd. De gojibessen en seringe leven nog een beetje. Ik heb ook alle planten uit mijn tuin verzameld dus als ze doodgaan is dat niet erg. Ik kan me voorstellen dat daar met 24 valkparkieten geen beginnen aan is, de optie van planten rondom de volière vind ik een slimme dag geeft toch een beschut gevoel denk ik. Hier groeit de druif erboven voor voldoende schaduw. Aan de zijkant heb ik ook nog klimplanten zodat de zon er wat minder fel op staat in de late middag.

Ik begrijp je dilemma Castilja met dieren heb ik ook altijd heel erg de instelling dat je ze voor het leven hebt. Toch denk ik ook wel dat het in sommige situaties voor het dier beter is om voor herplaatsing te kiezen. Je zegt dat je moet verhuizen, is er een kans dat je een permanentere plek vindt met een tuin waar een volière in zou kunnen?
Misschien is het mogelijk om een organisatie te vinden waar ze garant staan dat ze daar kunnen blijven bijvoorbeeld tegen een vergoeding. Wegdoen naar een particulier zou ik best spannend vinden omdat je dan niet weet wat er gaat gebeuren en misschien krijgen ze het dan wel slechter. De andere twee vogels wil je wel houden? Kunnen die goed samen of heb je dan alsnog twee vogels alleen? Lastig dilemma, ik hoop dat je een goede oplossing gaat vinden.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 13:16

Ja ik heb inderdaad ook nog aan een volière gedacht, maar mijn situatie is zo dat ik op de wachtlijst sta voor sociale huur en voor de tussentijd tijdelijke huisvesting nodig heb. Dit wil ik graag via een antikraak/leegstandswet bedrijf huren (vrije sector is te duur in mijn eentje), maar het kan best zo zijn dat je daar vervolgens na 2 maanden ook weer weg moet. Als ik zeker wist dat ik naar een plek voor onbepaalde tijd schoof was een volière een hele goede oplossing geweest, maar momenteel helaas niet haalbaar :(

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 14:19

Dat is dan lastig inderdaad. Ik had even gekeken maar er bestaan wel organisaties die vogels aannemen en ze niet doorplaatsen. Er zijn er ook een aantal vol maar als je kunt wachten is dat misschien ook een optie. Deze neemt wel vogels aan maar geen idee of het ook echt zo mooi is als het klinkt: https://www.zooveldhoven.nl/papegaaien- ... -papegaai/

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 16:51

Oh ik begrijp het dilemma ook goed, ik heb het net zelf achter de rug …

Ergens hierboven vertel ik over de turquoisine die zo paniekerig was wanneer ik in de buurt van de volière kwam en hysterisch rond vloog wanneer ik ìn de volière was en daarbij ook de bourkes van slag bracht die eigenlijk redelijk tam waren.
Toen zijn vrouwtje stierf en ook het nieuwe popje dat ik voor hem bijgehaald had, rees de vraag of ik wel nog turquoisines wilde. Uiteindelijk zijn ze niet zo sterk. Ik had geen zin in nog meer sterfgevallen. Maar wat toen ook meespeelde, moet ik eerlijk toegeven, was dat ik hem ook niet erg leuk vond. Ik heb toen de fokker van het popje gebeld met de vraag of hij de turquoisine wilde en daar zit hij nu. Ik vond het ook zó lastig en voelde me schuldig toen ik hem weg bracht maar hij zit daar goed en voor mij is het nu zoveel leuker. Ipv hem kwamen dus de 2 tamme valkparkieten. Eindelijk terug rust in de volière! Ipv 4 rondvliegende vogels komen ze nu alle 4 uit mijn hand eten.

Dus, ik zou proberen het kakariki vrouwtje te herplaatsen. Wat heb je dan over? Een kakariki man en valkparkiet man? Dat zou samen moeten kunnen.

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 18:12

Omdat ik ze zo leuk vind als ze in bad zitten nog wat fotospam:

Afbeelding

Afbeelding

Als ze badderen doen ze altijd een vleugel helemaal omhoog en gaan ze er lekker bij liggen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 19:23

Aha, netjes onder de oksels wassen. Ze zijn keurig opgevoed :) !

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 19:31

Ik heb sinds 1,5 week een vriendje voor Blitz en Skipper erbij :D
Ik werd getagd op fb. Mannetje van april 2021. Ok ik ga kijken, hij moest niet zoveel weten van mij, toch meegenomen. 1 dag heeft in een kooi hij tegen de voliere van Skipper en Blitz aangestaan. Hebben los kunnen vliegen samen. Na 2 dagen waren ze elkaar al aan het roepen. Ok, dan maar samen :j
Het gaat echt goed, ze zoeken elkaar op, maar laten elkaar ook met rust. Blitz trekt natuurlijk wel meer na Skipper toe. Ze doen het goed saampjes, ze kletsen genoeg tegen elkaar _O-
Blitz is sinds een paar dagen het geluid van Skipper aan het nadoen.

Afbeelding
Meet Fable

Afbeelding
Zitten meestal voor de raam, om op de hoogte te zijn van de gebeurtenissen _O-

Blitz toen en nu

Afbeelding