Starten met kippen houden: how to?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 16:33

Die van mij is inderdaad flink gewicht verloren, ze voelt nu aan als een legkipje in plaats van een dubbeldoelras. Op zich niet zorgwekkend, maar ze moet echt niet verder afvallen. Hysterisch is ze niet, nooit geweest ook. Gewoon irritant tokken en steeds madam pannekoek spelen als anderen te dicht in haar buurt komen.

Liesjuh, ze scharrelt gewoon rond met de rest. Ze zitten na de havik-aanval alleen nog maar in een afgesloten ren, daar staan geen hokjes oid in waar ze van in de verleiding zou kunnen komen.
Zodra begin van de avond het hok weer opengaat, gaat ze gelijk naar binnen en neemt ze weer plaats in het lege legnest.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 17:14

[quote="JudithO"
Liesjuh, ze scharrelt gewoon rond met de rest. Ze zitten na de havik-aanval alleen nog maar in een afgesloten ren, daar staan geen hokjes oid in waar ze van in de verleiding zou kunnen komen.
Zodra begin van de avond het hok weer opengaat, gaat ze gelijk naar binnen en neemt ze weer plaats in het lege legnest.[/quote]

Damn dan is ze wel flink vasthoudend ja als ze overdag gewoon rond scharrelt als het hok dicht is. -O- -O-

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 18:03

Jup! Maar goed ze is actief en gezond, dus we houden gewoon even zo vol. Ooit zal ze het wel op moeten geven :D

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:00

Ik had echt veel vroeger aan kippen moeten beginnen, wat een geweldige dieren zijn het! Ik zit nu echt uuuuuuren in de tuin haha!

Harlow (de grijze) liep eerder deze week al 2x aan de verkeerde kant van hun draad. Die draad is tijdelijk, ik ben van plan nog een ren aan te schaffen, vind ik veiliger. Ik snapte niet goed hoe ze aan de andere kant geraakte, ik dacht "die vliegt beter dan de rest" ofzo, dus stond ik te prutsen aan die draad - toen ze plots wéér aan de verkeerde kant liep. En ik stond erbij, no way dat ze dat al vliegend had gedaan.
En toen zag ik het. Een kleine spatie tussen ren en haag. Een grotere spatie dan ik dacht haha. Dus heb ik er tijdelijk een fort gebouwd, en het gaat nu al een paar dagen (hout vasthouden) goed!

Gisteren kregen ze een trosje druiven, blij kippetjes!
Afbeelding
Met rechts een klein stukje van het fort haha.

Eerder kregen ze kiwi, dat vonden ze ook lekker!
Afbeelding

Ik heb ze gisteren voor het eerst uit mijn handen durven laten eten :') Ik durfde eerder niet, uit schrik ze per ongeluk te laten schrikken. Brave kippies haha.
En Brodie, de donkere cochin, komt tegenwoordig altijd razend enthousiast aangelopen om een knuffel te vragen! Lief ding hoor!

Harlow en Taytay (de lichte cochin) worden af en toe ook graag geaaid, met Rova is dat nog niet gelukt. Ik geef ze alle tijd van de wereld, ze komen er wel om vragen wanneer ze het zien zitten :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:12

Sommige kippen worden gewoon niet tam.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 17:25

Leuk zijn kippies he <3 ik heb er 39 lopen en daarvan zijn er 2 echt tam, dus op je schouder of schoot zitten en zo op te pakken. Zodra ik met meelwormen kom zijn er 36 van de 39 tam :D alleen de haan blijft op gepaste afstand en 2 angstige hennen...

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 17:30

Haha mer, dat laatste is zoo bekend :')

Hier is de broedse kip eindelijk, na 2 maanden, broeds-af! De aanhouder wint, en dat ben ik in dit geval ;)
Nu zit ze enorm in de rui, echt niet normaal hoeveel veren daar vanaf komen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 19:37

Marcella schreef:
Sommige kippen worden gewoon niet tam.

Ook goed hoor :)
Ik "probeer" het wel, maar bij de kippen nu nog niet, ze krijgen rustig de tijd. Maar ik vind het wel handig ze te kunnen aaien/pakken voor als dat écht eens nodig is. Dat doe ik met mijn katten ook. Ik wil ze gerust de hele dag knuffelen - maar alleen als zij dat ook willen. Het zijn allemaal individuen, en de ene is een knuffel en de andere niet - zolang ik ze maar mag pakken als dat echt nodig is :)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 10:12

Bij mij zijn er een stel in de rui en dat zorgt ervoor dat echt alles vol ligt met veren. Mensen stoppen zelfs bij mijn weide om te vragen of de vos heeft huisgehouden zoveel veren liggen er. Mijn witte Brahma hennen zien eruit, niet buurman, met allemaal nieuwe pennen. Ik was echt blij met de regen gisteren nu vallen de veren niet meer zo op. Jemig wat een zooi. De ruimte is te groot om even weg te halen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 10:45

Van schreef:
Helaas ook een flinke uitbraak van snot gehad. 4 kippen dood waarvan 3 van mijn beste leggers en mijn laatste volwassen Marans :(

Van, als de dierenarts mee wil werken, dan kun je dit proberen mocht het ooit weer voorkomen:
https://www.orpingtonclub.nl/?page_id=1265
Heb dit 2x moeten gebruiken bij een zieke haan, en beide knapten zeer snel op :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 16:01

Mer1980 schreef:
Bij mij zijn er een stel in de rui en dat zorgt ervoor dat echt alles vol ligt met veren. Mensen stoppen zelfs bij mijn weide om te vragen of de vos heeft huisgehouden zoveel veren liggen er. Mijn witte Brahma hennen zien eruit, niet buurman, met allemaal nieuwe pennen. Ik was echt blij met de regen gisteren nu vallen de veren niet meer zo op. Jemig wat een zooi. De ruimte is te groot om even weg te halen.

Die zijn er vroeg bij!

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 20:22

Halloooo mag ik mij ook melden hier.
Wij hebben vandaag onze eerste kippen opgehaald.
4 verschillende hennen.
1 Isa Brown, 1 red island, 1 zwarte Nera en 1 noord Hollandse blauwe.

Hieronder een paar foto’s

Ons kippenhok met de ren
Afbeelding

Kippies

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 20:56

Gefeliciteerd met de dames en mooi plekje op veel eitjes en leuke verhalen van de dames

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 23:52

Heeft iemand van jullie al eens iets/een ren (3x6m) besteld via IDMarket? De rennen zijn daar iets goedkoper dan op andere sites - maar dat vertrouw ik dan weer niet helemaal ofzo :')

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 01:06

LWDaisy schreef:
Heeft iemand van jullie al eens iets/een ren (3x6m) besteld via IDMarket? De rennen zijn daar iets goedkoper dan op andere sites - maar dat vertrouw ik dan weer niet helemaal ofzo :')

Nee helaas. Ik heb een ren van Omlet en die bevalt super.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 11:44

Matheno schreef:
LWDaisy schreef:

Nee helaas. Ik heb een ren van Omlet en die bevalt super.

Ook gezien tijdens mijn zoektocht! Maar zo duur, in vergelijking met..

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 16:00

@matheno: de 5 Brahma dames zijn er vroeg bij de andere 34 zijn nog niet in de rui.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 20:57

Hier nog niet echt rui. De kuikens groeien wel hard en ze doen het goed!

Deze heeft ineens een stuk rodere kam dan de anderen. Ben benieuwd hoe ze uitgroeien.

Afbeelding

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 07:14

Zo schattig <3

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 18:14

Ahh, net te horen gekregen dat onze broedse dame van het nestje is gegaan.

Hopelijk volgend jaar wel geluk

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 21:43

Hè balen zeg… hopelijk volgens jaar wel kuikens voor jullie!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 21:44

butengeweun schreef:

Zou even controleren op bloedluis. Kippen hebben vaak een reden om van het nest te gaan.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 22:23

Marcella schreef:
butengeweun schreef:

Zou even controleren op bloedluis. Kippen hebben vaak een reden om van het nest te gaan.

Er kunnen nu heel veel redenen zijn, ze is verplaats naar een ander hokje en wij zijn vakantie dus telkens andere mensen. Hij is helemaal bloedluis vrij voordat wij weg gingen, naar wat wij zagen.

Maar volgend jaar hopelijk wel. Eerst de winter door.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 15:42

Weer feest hier!

Buizerd op een hen op het kleine hoekje in de ren van 5m2 waar geen net overheen zit.
Op 2 meter naast het huis, voor het raam waar ik zat te werken.

Afbeelding

Ik heb direct het raam opengegooid en ben gaan schreeuwen, geen effect.
Ik had een stuk hout bij de hand en heb die naar het kreng gegooid, toen liet hij eindelijk los en vloog hij weg.

Ik ben er klaar mee, ik ga de kippen weg doen. Dit werkt niet zo.
2x feest en 2x hebben de kippen ontiegelijk geluk gehad dat ik het zag gebeuren.
En ik heb geen kleintjes, en nee ze zijn niet ziek of verzwakt. Gewoon grote, gezonde hennen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 15:54

Juditho, wat een pech. En rot vogels. Hopelijk vind je een goed huisje voor je dames