Puppy erbij 2020

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:04

Zoe_97 als je dan toch onvriendelijk grof wil zijn, het is zeiken en niet zijken.

Het is gelukkig allang achterhaalt dat je een een hond niet mag steunen of troosten overigens.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:10

DatBenIkNou schreef:
Zoe_97 als je dan toch onvriendelijk grof wil zijn, het is zeiken en niet zijken.

Het is gelukkig allang achterhaalt dat je een een hond niet mag steunen of troosten overigens.

Maar jij wilt echt niet lezen wat ik schrijf hè. Het gaat hier helemaal niet over hoe vuurwerk angst aan te pakken. Maar over hoe om te gaan met vuurwerk en pups. Jij bent degene die onmiddellijk mijn post aanvalt (en al meerdere andere Posts in dit korte topic). Het gaat hier over de eerste kennismaking bij vuurwerk. En ja. Bij 9/10 pups die vuurwerk niet kennen werkt doen alsof er niets aan de hand is gewoon heel vaak. Ik heb nergens een woord gerept over hoe om te gaan als je ene hond met vuurwerkangst hebt.
In mijn ervaring kan bij heel veel gevallen de angst voorkomen worden. Haal de baas weg en zet iemand bij de hond die doet alsof er niets aan de Han dus en veel honden maken er gewoon geen probleem van (dan is er ook niets te steunen/troosten, want er is niets aan de hand).

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 10:16

Hier doen we er ook niks aan. Ik ben wel even een paar keer bij de auto gaan kijken als ze in de auto zaten en er geknald werd omdat ik niet weet hoe Djes reageert. Maar die kijkt er niet naar om. Buiten niet, in de auto niet en in huis of op de zaak ook niet. Maar ik ga ze ook geen aandacht geven rondom de knallen. Ik kijk even of ze reageert en meer niet.

lief aanbod DemDeempel! Hier reageren de honden buiten nagenoeg niet op elkaar of er moet een andere hond tussen komen. Dus in ons geval haalt het niks uit een andere hond erbij die niet reageert :P
Heb je een halsband of tuigje?
Wij doen de eerst weken qua wandelen echt niet meer dan naar buiten, plassen en weer naar binnen. Waar we met naar het gras lopen de pup tillen en de pup terug mag wandelen.
Mijn reutje verzette als pup ook geen stap aan de halsband.
Het is buiten gewoon allemaal heel spannend.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:20

kiwiwitje schreef:
lief aanbod DemDeempel! Hier reageren de honden buiten nagenoeg niet op elkaar of er moet een andere hond tussen komen. Dus in ons geval haalt het niks uit een andere hond erbij die niet reageert :P
Heb je een halsband of tuigje?
Wij doen de eerst weken qua wandelen echt niet meer dan naar buiten, plassen en weer naar binnen. Waar we met naar het gras lopen de pup tillen en de pup terug mag wandelen.
Mijn reutje verzette als pup ook geen stap aan de halsband.
Het is buiten gewoon allemaal heel spannend.

Ja een super lief aanbod. We hebben geen idee of het uitmaakt haha maar we denken alle kleine beetje helpen.

We hebben een halsbandje.
Het rare is dat hij de eerst wel mee wilde lopen maar dat dat steeds minder is. Ik denk omdat hij nu weet waar zijn huis is.

De 27e wil een vriendin van mij een vuurwerk cursus doen met haar hond en vroeg of ik ook mee wilde doen. Super graag maar dan moet hij dus wel iets mee kunnen lopen of in ieder geval goed op mij kunnen focussen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 10:25

Daarom naar t gras tillen en terug naar huis laten lopen. Als ie weet waar thuis is dan zal ie daar misschien beter mee lopen?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:37

Ik denk ook dat je als baas vuurwerk angst niet in de hand hebt.
Al mijn honden zijn nooit bang geweest ervoor tot mijn border ouder werd toen werd hij ineens angstig voor zowel onweer als vuurwerk.
Het was heel sneu de laatste jaren maar we hebben het gewoon zo gelaten want we konder er vrij weinig aan doen.
Denk dat er toch een stukje dementie bij hem meespeelde.

Ik ben benieuwd hoe guapa ermee omgaat want die is toch blafferiger als ze iets spannend vindt (en ze vindt veel spannend) en ook zij is opgevoed als de rest.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:14

Mijn oudste Chihuahua teefje (9,5 jaar) was nooit bang voor vuurwerk, gaf er niks om. Tot er 3 jaar geleden een vuurpijl in onze tuin kwam bij ons vorige huis terwijl zij buiten was. Doooooooodsbang nu.

Onze 2 Chihuahua's zijn dan nu ook sinds vorige week bij mijn ouders. Die wonen achteraf en daar is geen vuurwerk. Veel fijner en rustiger voor hun.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:42

kiwiwitje schreef:
Daarom naar t gras tillen en terug naar huis laten lopen. Als ie weet waar thuis is dan zal ie daar misschien beter mee lopen?

Ja dat doen we wel maar naar huis begint hij te rennen en te trekken als een malle. Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. We nemen hem nu mee naar een grasveld, dan moet hij een paar meter met ons meelopen weg van huis en dan mag hij terug. Maar die paar meter is dus een enorm marteling vindt hij.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 11:44

DemDeempel schreef:
kiwiwitje schreef:

Ja dat doen we wel maar naar huis begint hij te rennen en te trekken als een malle. Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. We nemen hem nu mee naar een grasveld, dan moet hij een paar meter met ons meelopen weg van huis en dan mag hij terug. Maar die paar meter is dus een enorm marteling vindt hij.

Als hij zo trekt dan zou ik er persoonlijk geen halsband aan hangen. Die nekjes zijn daar iets te kwetsbaar voor.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 12:18

Hier doe ik ook niks bijzonders als het om pups en vuurwerk gaat. Bij de pups die nu zes weken zijn ben ik afgelopen week ook gewoon de tuin in gegaan terwijl er vuurwerk te horen was. Ze gaven er echt niks om.
Ik wacht wel tot na de jaarwisseling voordat ze naar hun nieuwe eigenaren gaan. Ze zouden eigenlijk al wat eerder weg mogen maar dat wil ik niet. Net in een nieuwe omgeving met mensen die ze nog niet zo goed kennen en dan dat vuurwerk om twaalf uur, dat lijkt me dan weer erg veel voor een pupje. Bij ons is het vrij rustig en hier zijn ze in hun vertrouwde omgeving. Geen van onze honden heeft angst voor vuurwerk dus ook dat zal ze wel vertrouwen geven.

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 12:21

Hier geen tips voor vuurwerk. Woon achteraf en tot nu toe bijna niks. Vorig jaar om 24 uur is Senna mee op terras geweest en was het meer siervuurwerk. Hoop dit jaar ook weer op weinig. Ook fijner voor Punjab.

Denies wat een leuke kerstkaart.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 12:26

kiwiwitje schreef:
Als hij zo trekt dan zou ik er persoonlijk geen halsband aan hangen. Die nekjes zijn daar iets te kwetsbaar voor.

We zitten te twijfelen over een tuigje ja maar we moeten nog kijken welke goed past, dus hij moet even mee naar de dierenwinkel.

Voor nu is het gewoon nog lekker optillen overal en dan mee rennen naar huis. Als hij dan loopt willen we dat niet gelijk afstraffen door er langzaam achteraan de lopen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 12:32

Binnen lekker oefenen met commando's zoals ''hier'', ''zit'' en zijn naam enzo. Dat kun je dan buiten ook gebruiken.

Waarom twijfel je over een tuigje als ik vragen mag?
https://www.freedogz.be/equipment/index ... tion_id=20

Als je nu mee gaat rennen dan bevestig je wel zijn gedrag. Iets afleren wat hij heeft mogen doen is altijd lastiger.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 12:35

Wij besteden ook geen enkele aandacht aan vuurwerk en nooit een bange hond gehad. Dundy was vorig jaar zeer ontevreden dat hij binnen moest blijven terwijl wij om 12 uur naar buiten gingen. Dus die ging mee :Y) En Dexter stond voor het raam.

Dundy heeft sowieso helemaal niks om knallen. Dexter schrikt wel altijd even als het echt luid is maar goed, daar schrik ik ook van.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 13:57

Mijn vraag was eigenlijk in het algemeen en niet specifiek voor mijn honden. Ik denk dat we allemaal wel wat van elkaar kunnen leren en wellicht zijn er mensen die bepaalde vragen niet willen stellen dus vandaar hoopte ik op algemene tips.

In huis hebben mijn honden ook nergens last van en vuurwerk negeren is dan heel simpel. Maar buiten is het niet altijd mogelijk om vuurwerk te ontwijken (zeker niet in deze omgeving) en moet je er het beste van maken. Persoonlijk zou ik daar wat tips voor willen hebben. Ze kunnen schrikken en je wilt toch dat het een positieve ervaring is of blijft. Bodhi kijkt er niet van op, van knallen, maar reageert met oud&nieuw wel op lichtflitsen uit potten.
Mera schrikt tot nu toe nog niet van de knallen maar vond het knetterende vuurwerk van de week wel gek.

Is negeren op dat moment dan de oplossing voor iedere hond? Of is het verstandiger om wat truckjes te vragen? Of een speeltje aan te bieden? Of even wachten tot het rustig is?

Zo bedoelde ik het. Niet om een hele discussie of iets te starten of … nouja ..

Ik ben eindelijk gebeld door de dierenarts en ook door de gecertificeerde arts, dus dat is fijn. Mera is gewoon helemaal goed. Dat betekend dus dat ze alleen de puppy enting en de 9wk enting heeft gehad. Volgens mij heb ik haar op 12wk laten titeren en toen was ze al 'goedgekeurd', maar vanwege die maternale stoffen vertrouwde ik het niet. Goed nieuws dus, ze is gewoon nog helemaal beschermd en over een jaar opnieuw titeren *\o/*
Ga in deze dagen even het boekje laten aftekenen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 14:12

Jeej dat is goed nieuws Denies :D

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 14:28

Troosten is denk ik heel hondafhankelijk. Dexter zoekt ons echt op als hij wat engs hoort (boren, vogels in de schoorsteen, een bladblazers onder het raam). Die loopt dan echt naar ons toe, parkeert zichzelf zo dicht mogelijk tegen ons aan en gaat naar het enge ding luisteren. Dan stel ik hem wel gerust door te zeggen dat het goed is en dat het klaar is. Dan is het snel over.

Als Dundy iets engs ziet of hoort rent hij weg. Niet weg weg, maar wel zo ver mogelijk weg van het enge ding. Die roep ik dan gewoon bij me en hou hem bij me. Dan is het ook zo voorbij.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 14:38

Troosten vind ik wel goed, mits de hond zelf komt. Djessey kruipt in mij als ze iets spannend vind en ze weet dat ik haar steun maar ook dat als ik zeg dat t goed is, dat dat eigenlijk altijd ook wel zo is.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 14:50

DemDeempel schreef:
Hebben jullie misschien nog een gouden tip voor het leren meelopen en leren de focus op jou te houden.

Boogy begint een partij te piepen zodra we van huis willen lopen. Het lijkt alsof we hem vermoorden, in werkelijkheid zitten we op onze knieën en proberen we hem te lokken met een brokje en hangt de riem in een boogje.

We zijn nu van plan om de auto te pakken en ergens te oefenen waar we nog niet zijn geweest zodat hij niet weet welke kant het huis op is.
Maar ik dacht misschien heeft Bokt nog een gouden tip :D

Had jij je pup niet net opgehaald? Hoe zou jij het vinden als je bij je mama wordt weggehaald als kleintje, je nieuwe huis vervolgens als veiligheid ziet en hier nog niet weg durft en de nieuwe mensen je in de auto zetten en ook nog eens die veilige plek weghalen?

Ik zou deze pup echt nog wat tijd geven en misschien eerst maar even alleen in de tuin of een paar stappen de voordeur uit en weer terug. Dit heeft niks met focus te maken, deze pup lijkt uit wat je vertelt niet klaar voor deze stap.

@vuurwerkdiscussie :')

Beide zijn hier niet bang, zou ze ook gewoon mee naar buiten kunnen nemen. AJ blaft wel naar 1 harde knal, maar meerderen vindt hij niet Interessant. Ik moet wel zeggen dat het hier ontzettend meevalt op het moment qua knallen.

Als jij bang bent en iemand troost je, denk je dan: oh laat ik vaker bang zijn! Of, hé nu voel ik me beter! Angst kun je niet belonen, gedrag wel. Altijd je hond troosten, dus. Je hebt niks te verliezen en alles te winnen.

Als AJ bang is Dan kruipt hij bovenop je en gaat er dan naar kijken, zoals Dexter. Zig heb ik misschien 1x (?) Bang gezien, maar die gaat gewoon verder met z'n leven dan :').

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 15:21

kiwiwitje schreef:
Jeej dat is goed nieuws Denies :D

Ja zeker! Heb het boekje net maar gelijk laten aftekenen … helaas computer storing dus ze heeft alles ingevuld en ik krijg de rest op de mail door en dan vul ik de cijfertjes zelf wel in :P

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 15:34

Bij het eerste vuurwerk van de hond van mijn ouders(Toen woonde ik nog thuis) ben ik zelf heel enthousiast en blij gaan doen(kijk eens wat moooi!!!). Gevolg was dat hij elk jaar voor het raam stond te stuiteren, prachtig vond hij het :))
Toen mijn DH kwam heeft ze samen met hem haar eerste oud en nieuw meegemaakt. Door zijn enthousiasme dacht ze dat er heel wat leuks kwam maar ze vond het uiteindelijk niet boeiend en is maar gaan slapen.
Met Ravi en Roek gaat het ook prima. Beide zijn onzekere types en Ravi is heel gevoelig voor geluid maar omdat ik zelf heel positief blijf doen maken zij zich ook niet druk.

Dus dat zou mijn tip zijn. Doen alsof er niks aan de hand is vind ik raar want er is wel degelijk wat aan de hand maar blijf zelf positief.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 16:55

Als er hier een negatieve ervaring is waar vuurwerk onder valt dan probeer ik vik bij me te roepen en geef hem een snoepje of een speeltje. In het bos bijvoorbeeld komt er wel eens een hond ruw aangelopen en daar schrikt hij dan van. Zodra het voorbij is speel ik wat met zijn balletje en dan lopen we weer door. Zo doe ik dat met vuurwerk ook. Hij reageert nu helemaal niet op vuurwerk dus nu negeer ik het gewoon. Maar ik hou hem wel in de gaten. Toen het vuurwerk net op kwam gaf ik hem een snoepje als er vuurwerk kwam. Met oud en nieuw geef ik ze wat lekkers om 23;59.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:06

Hier gisteren op de show nieuwe bench matjes voor de honden gekocht :D helaas was er slechts 1 roze eenhoorn, dus heeft daeva roze sterretjes gekregen :D
Afbeelding

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:47

Ik zou idd met Boogy even rustiger aan gaan doen. Hij heeft al genoeg te verwerken zo, sommige pups hebben daar gewoon echt even voor nodig.

Vuurwerk is hier een feestje. Met vorige hond zat ik altijd voor het raam te kijken en dat was dan echt ons momentje. Hier kon ik laatst ook al door het raam vuurwerk bewonderen dus Skye en poes erbij en enthousiast zitten kijken zoals Van haha. Nu is Skye wel super veel herrie gewend en slaapt op het werk regelmatig ONDER de zaagmachine :P

Leuke matjes Zoë! Die eenhoorntjes haha <3

Super Denies! Kan ze er mooi tegen voorlopig!

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:21

Ohhh heerlijk die matjes Zoe, super leuk <3

Fijn dat het is geregeld Denies, heb je dat weer even gehad!

Qua vuurwerk, Mulan is er gelukkig niet van onder de indruk en dat wil ik graag zo houden. Ik reageer er dus zelf niet op en dat doet zij gelukkig ook niet, hopelijk blijft dat zo. :) Ik heb verder ook niet echt tips voor mensen, voor mijzelf is het ook een beetje trial and error...

Alvast fijne feestdagen gewenst allemaal {:) Mulan is een Grinch gebleken, ze wilde liever de kerstmuts opeten dan op haar hoofd hebben :+
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding