Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mira283

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 18:56

Wat sneu voor Mattie dat ie zo'n b*tch krijgt. Hopelijk gaat het met de nieuwe wel goed!

@Nientsje wat een mooi stel is het ook. (Heb hier twee homo stellen zitten haha)
@Melody fijn om te horen dat het met Effie goed gaat en met jou ook snel genoeg weer. Hopelijk vind je een mooie Sheltie

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 18:57

DubbelDun schreef:
De haren zijn niet zachter, maar hebben een hele mooie metallic-achtige glans. Alsof ze doorzichtig zijn. Idd alleen voor het mooie.

Ja dat bedoelde ik :o was nog niet helemaal wakker nachtdienst gehad

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:26

melody7 schreef:
Nee precies Dubbeldun! Ik koop natuurlijk sowieso geen Satijn, maar uit principe wil ik ook niet een andere cavia kopen bij iemand die daarmee fokt. In de opvang hebben we er ook een paar, eentje had de ziekte al en zit nu bij een voormalig fokker die af en toe wat zielige gevalletjes meeneemt. Normaal gesproken worden ze natuurlijk niet uitgeplaatst, je wilt niet iemand een cavia verkopen die later heel ziek kan worden.

Dus helaas, maar mijn Sheltie plan gaat niet door -O- Ik heb geen idee waar ik een andere (goede!) fokker kan vinden, dus dan wacht ik wel gewoon verder tot er eentje in de opvang komt.

Wat een leuk zeugje Sunflower!

Als je een geschikte beer vind stel ik mijn sheltie zeug wel beschikbaar :D

Afbeelding

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:28

Die van jou is zo mooi!! <3

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 23:50

Oh die is leuk! Heb het cavia virus goed te pakken twijfel over castraat erbij. Maar dan zijn mijn hok en ren te klein en deze 2 eten al de oren van mijn hoofd :')

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 07:43

Wij hebben er een lief zeugje bij, de zwart-oranje gestreepte. Zaterdag avond opgehaald en ze begint haar weg al aardig te vinden. In het begin was het andere zeugje (zilver agouti) een enorme bitch, nu nog maar af en toe :+ Ze begint ook de weg in en uit de kooi te vinden, wij voeren de groente namelijk buiten de kooi en de brokjes in de kooi. De hangmat is duidelijk al snel favoriet geworden haha! Ben erg benieuwd hoe ze is als ze hier een paar dagen is, dan zie je het karakter meer dan zo snel na het koppelen..

Afbeelding

Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 08:03

Leuke nieuwe cavia’s!

Waar ik Harrie en Henk vandaan heb die fokt ook met satijn. Wist toen ik ze ging halen niet wat dat was. Zij zegt dat t goed gaat zolang je maar niet met twee dragers fokt. (Zoiets als wffs verhaal bij de veulens) maar goed ik heb er te weinig kaas van gegeten. Weet wel dat Harrie en Henk groot worden. Henk is van 2 maart en weegt al 1080 gram :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 09:20

@marjan: dat is dus zo'n drogreden... Zij fokt dus dragers en verkoopt die. Als iemand van zo'n diertje een nestje wil en toevallig nog een drager heeft/koopt is de kans groot op een Satijn (moet homozygoot zijn om zich te uiten). Zéker als niets van de achtergrond van een cavia bekend is of de fokker zegt het er niet bij dat één van de ouders drager is.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 09:24

DubbelDun schreef:
@marjan: dat is dus zo'n drogreden... Zij fokt dus dragers en verkoopt die. Als iemand van zo'n diertje een nestje wil en toevallig nog een drager heeft/koopt is de kans groot op een Satijn (moet homozygoot zijn om zich te uiten). Zéker als niets van de achtergrond van een cavia bekend is of de fokker zegt het er niet bij dat één van de ouders drager is.

Volgens mij zegt ze het er wel bij en ze gaan dan niet voor de fok weg. Harrie en Henk zijn in elk geval geen satijn want ze heeft bostelsatijn. Maar goed ik wist toen niet wat het was.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 09:33

Wat een knapperds Votti!
Vindt die grijze zo leuk <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 09:59

MarjanB schreef:
Volgens mij zegt ze het er wel bij en ze gaan dan niet voor de fok weg...

Dat ze het er bij zegt is netjes, maar iemand die er niets van weet zal het niets zeggen en niet iedereen zoekt op wat het inhoudt.
Dat ze niet 'voor de fok' weg gaan is kul... niemand houdt iemand tegen om er niet als nog mee te fokken. Dan zou ze de beertjes moeten laten castreren en de zeugjes steriliseren vóór ze ze verkoopt.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:45

Eerlijk is eerlijk, ik vind die satijnkleur echt prachtig :o .
Ik zou er zelf alleen niet aan bijdragen door satijnen te kopen / fokken. Want idd het is toch een soort ziekte, een erg pijnlijke en sneue ziekte.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:51

Wat een leuke dame votti! Ben al vanaf het begin gek op borstels helemaal dat brutale karakter geweldig.

Satijn cavia's zijn mooi om te zien maar zou nooit eentje zelf aanschaffen door het verloop van de ziekte.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:59

Maar krijgen alle satijnen de satijnziekte of niet. Ik heb wel eens gehoord of gelezen dat niet alle satijn cavia's het krijgen. Maar ik weet niet of dat waar is.
Ik heb laatst een satijn borstel gezien dat was echt een plaatje om te zien. Zelf zou ik ook geen satijn kopen inderdaad.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:21

Ik heb ook gehoord dat niet alle cavia's het krijgen, maar dat wordt niet onderschreven door DA's/klinieken. Wél is het waar dat ze het vaak van 6 maanden tot 4 jaar kunnen ontwikkelen en ik heb nog van geen cavia gehoord die met de Satijnziekte oud geworden is.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:35

Niet alle satijnen worden ziek maar een heel groot deel wel. Het ziet er prachtig uit maar ik ben wel van mening dat dit niet doorgefokt mag worden. Ik vind dat gezondheid voorop staat en het uiterlijk volgt. Ik heb zelf een zilver agouti gehad waarvan we het vermoeden hadden dat hij satijn was maar godzijdank bleek dat niet het geval te zijn.

Ik zie hier trouwens wel weer leuke dieren voorbij komen hoor! Hoe houden jullie caafs het uit met de warmte?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:37

Alles doet het nog, waar ik eigenlijk wel verbaasd over ben :) Dus blijkbaar kunnen ze meer hebben dan wij denken :)

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:51

Dankjullie wel voor de complimentjes! Kan ook goed merken dat ze allemaal lekker eigenwijs zijn, borstel eigen inderdaad.. Past wel goed bij ons :+ Onze zilveragouti heeft beduidend zachtere haren dan de andere twee borstels, vind dat zo grappig. Ze heeft ook echt een andere (slankere) bouw.

Bij ons zitten ze in de woonkamer waar airco aanwezig is, als de temperatuur boven de 25°C komt (wat gelukkig bijna nooit is) gaat de airco pas aan. Wel hebben we flesjes met ijs in handdoekjes gedaan toen het zo tropisch was, alhoewel ze daar eigenlijk niets mee deden.

Melody, hoe is het ondertussen met Effie? Hoop dat jullie het weekend goed door zijn gekomen.
Hoop dat alle andere caafjes het ook nog uithouden, er komt weer een warme week aan.. {:}

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:52

Fijn! :) Ik maak me toch altijd er zorgen om mijn beestjes met dit weer. Zodra het nodig is kunnen ze de airco in maar die heb ik liever zo lang mogelijk uit staan. Ik vind frisse lucht van buiten toch fijner. Ze hebben in hun hok nu een flesje bevroren water, een koelelement in een washandje en op het hok nog een klein elementje. En er staat een ventilator die heen en weer draait en zo af en toe wat wind geeft. Dat laatste lijken ze toch wel erg op prijs te stellen want er gingen meteen twee kleine neusjes in de wind.

Ze hebben hier wel in goed gezamenlijk overleg besloten dat ze zijn uitgekeken op komkommer. :') Ze nemen een hap of twee en zijn er klaar mee en komen dan bedelen voor een ander hapje. De schijfjes komkommer liggen opgestapeld in de hoek. Diva's! :D Overigens is er met de komkommers niet mis maar ze hebben soms van die perioden dat ze ineens hun neus voor bepaalde dingen ophalen.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 17:53

Tazzey ik ken het hoor dat kieskeurige, heb een overvloed aan cherry tomaatjes die krijgen ze ook. Nu willen ze ze niet meer stelletje verwende nesten. En Chase en Slade zijn ook van die miepers die lusten alleen dingen die groen zijn. Helaas krijgen ze ook ander voer haha

Hier dinsdag een uitbreiding van een knaagdiertje, er komt een goudhamster bij. Ben heel erg benieuwd, heb jaren geleden hamsters gehad maar nu niet meer. En had een aquarium leeg staan die groot genoeg is, en vond hem in de buurt op marktplaats dus gereageerd.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 18:18

Sunflower, gefeliciteerd met de mooie dame! Is zij in plaats van mevrouw Bitch? :)

Satijn vind ik persoonlijk niet eens echt mooi. Het oogt iets onnatuurlijk. Ik zou er ook nooit bewust voor kiezen. Zo heb je helaas bij elke diersoort wel een ongezonde mutatie waarbij fokkers excuses hebben om er toch mee te fokken.

Melody, gefeliciteerd met je 200.000 volgers op Instagram!! Wat de sheltie betreft, je kan ook een 'gevraagd advertentie' zetten in de Facebook groep marktplaats. Daar zitten behoorlijk wat actieve fokkers op. Ongetwijfeld ook die geen satijn fokken.

Mooie sheltiedame Yv86!!

Roosje, jouw ren is toch al behoorlijk groot?

Votti, gefeliciteerd met de dame! Ik heb overigens vaker gehoord dat zilveragouti bitches zijn. De dames dan :)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 18:34

Votti schreef:
Wij hebben er een lief zeugje bij, de zwart-oranje gestreepte. Zaterdag avond opgehaald en ze begint haar weg al aardig te vinden. In het begin was het andere zeugje (zilver agouti) een enorme bitch, nu nog maar af en toe :+ Ze begint ook de weg in en uit de kooi te vinden, wij voeren de groente namelijk buiten de kooi en de brokjes in de kooi. De hangmat is duidelijk al snel favoriet geworden haha! Ben erg benieuwd hoe ze is als ze hier een paar dagen is, dan zie je het karakter meer dan zo snel na het koppelen..

[ [url=m/guprLE.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/QYz2Fh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh zo leuk de mama van mijn kleintjes! Vooral suzie heeft karakter van mams geerft ook een eigenwijsje en duidelijk de baas over haar zusje aan het worden.

Mijn ren is 1.80x 90cm

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 21:03

Wat een leuke Votti! <3

Grappig dat ze ineens iets niet meer eten Tazzey! Misschien zijn ze aan het diëten :+

Bedankt Beert! Het is wel nog een 0 minder, maar 20.000 vind ik ook al heel erg veel voor en stel cavia's :D Zo'n advertentie zou ik inderdaad nog kunnen overwegen.

Effie gaat nog steeds goed, al heb ik het idee dat ze vannacht/vandaag wat minder gepoept heeft, maar de keutels die eruit kwamen zagen er wel goed uit. Nibbit heeft nog steeds diarree, maar voelt zich verder wel prima. Vanmiddag hebben we alle smaken kruidenhooi van de Hornbach gekocht zodat we ze extra kunnen motiveren om hooi te eten.

Toen ik foto's aan het maken was voor de 20.000 kwamen we erachter dat de mannen helemaal niet meer zo opgewonden zijn tussen de vrouwen, dus met 4 man bewaking hebben we een groepsfoto gemaakt :)) Het is niet zo'n mooie foto, maar nu ik weet dat ze zo rustig zijn bij elkaar maak ik buiten nog wel een keer een betere want nu wil ik een mooie foto van al mijn cavia's samen <3
Afbeelding

En hoe we erachter kwamen.. Eten had voorrang op de vrouwen :')
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 21:09

Met zo'n maaltje is het logisch dat ze geen andere gedachten hadden :D

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 21:20

Freddy heeft wel even gecheckt wat er bij Zippy aan de hand was :+