nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Indy_Mouse_9

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:33

Akires, da's ook een verhaal zeg, van jullie zwerm! Hebben jullie zuivere Carnicas en is het verschil dan relatief duidelijk met de Buckfasts?
Ik heb wel eens zo'n tabel gezien met verschillen, maar als ik dan in mijn kasten kijk heb ik waarschijnlijk vuilnisbakjes want ik zie alles terug :+ Heb daar eerder geloof ik wel eens over gepost hier.

Wat ik meen gelezen te hebben over honingbijen vs wilde bijen en hommels, is dat honingbijen toch liever gaan voor grotere aantallen van hetzelfde, terwijl wilde bijen en hommels meer alles nemen wat ze tegen komen. Daarnaast zijn er planten waar hommels kennelijk beter in/bij kunnen als de honingbijen (en dat geldt wellicht ook zo voor andere planten en wilde bijen). Bij mij voor de kast heeft schoonmoeder een heel aantal verschillende planten staan, en sommigen zitten echt voornamelijk hommels op, en geen bijen.

Heh, terwijl ik hier zit komt er een (Europese) hoornaar de tuin verkennen... Nou gun ik ze een plek, maar toch liever niet in mijn tuintje met kinderen :+ Een tiental meter verderop staan geen huizen meer, dat lijkt me beter.

Gambler, ik heb geen ervaring in de combinatie bijen en vee, dus daar kan ik niets over zeggen. Wel een aanvulling op wat Idinn ook zegt, wat ruimte om de kast houden is wel fijn. Ik zie bij mijn volken dat ze vrij snel uit de kast omhoog vliegen ipv in een rechte lijn weg. Dat kan je nog aanmoedigen door hogere beplanting op korte afstand van de kast / vliegopening te zetten. Dan moeten ze direct omhoog vliegen en heb je dus minder risico op botsingen :)

Bijen in je haar trouwens, hebben jullie deze dame wel eens gezien?

Op haar filmpjes werkt ze altijd met blote handen en een gigantische bos los haar. Als ik dat zou doen, hoefde ik maar naar die bijen te kijken en zou ze vast in m'n haar hebben zitten :')

Mijn rare kast blijft raar. Er hangt nu al dagen een tros aan de onderkant onder de kast. Ze gaan niet weg, ze gaan niet naar binnen. Ik snap er geen klap van. Weet ook niet zeker wat ik er mee moet.
Vriendin heeft wel haar kast klaar, dus mssn maar alles wat er onder hangt in de nieuwe kast vegen en kijken wat er gebeurd. Idealiter zou ik ze dan denk ik naar een andere lokatie brengen, maar ik weet zo even niets op voldoende afstand.
Hebben jullie misschien nog ideeen? Indien gewenst werk ik een tijdlijn en wat ik denk dat de status qua Q in de kast is voor jullie uit (mssn sowieso geen slecht idee om zelf meer duidelijkheid te krijgen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:40

Het zou mij niks verbazen als ze buiten zwermen om er iets anders bij loopt. Bijen in een zwerm hebben natuurlijk nul behoefte om te gaan steken. En het zou me ook niks verbazen als er ook zwermen zijn waarbij ze er anders bij loopt. Maar ja dat wil je niet op video tonen :+

Hebben ze het niet gewoon warm en/of ruimte tekort?

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 18:58

Lol zelfs als mijn haar strak in een vlecht zit komen ze er op een of andere manier in vast te zitten :')
(en dan loop ik altijd als een idioot rond te rennen om ze kwijt te raken. Ik ben echt niet bang van bijen of om gestoken te worden, maar van bijen in mijn haar word ik om een of andere reden echt panisch)

Nou zijn onze huidige bijtjes wel echt belachelijk lief hoor, mijn vriend ging vorige week de kast in en kwam er nadien achter dat hij zn kap helemaal niet dichtgeritst had :Y)

Hier loopt het overigens prima met de streepjes. Ze hebben hier en daar wat speeldopjes maar deze lijken leeg(?) en verder hebben ze ook nog meer dan genoeg ruimte, maar we houden het goed in de gaten. Ze zitten goed in het voer en gaan verder lekker.

Iets minder leuk: anderhalf jaar geleden hebben ze de aan onze tuin grenzende verwaarloosde boomgaard (van de naastgelegen fabriek) compleet met de grond gelijk gemaakt en er een zonnepark van gemaakt.
Wij hebben jaren geleden toestemming
van de manager gekregen om onze bijen daar neer te zetten, maar daar wist de manager opeens niks meer van (terwijl we notabene nog eens door de manager himself gebeld zijn om een zwerm op zijn terrein te komen scheppen) en hoewel er een kleine groene buffer over is gebleven, moesten de bijen daar weg. Nu staan ze achter in onze tuin.
Ik heb bij later contact mijn zorgen geuit over het verdwijnen van de vele bloesems, en gevraagd of we de stroken om het zonnepark mochten inzaaien met bloemen, en dan onze bijen daar weer neerzetten. Dit was prima en hij zou contact met ons opnemen.
Nooit meer iets van gehoord, ook nooit meer gereageerd op onze pogingen tot contact.
En nu, staan er tot mijn grote verbazing plotseling een hele rits bijenkasten bij het zonnepark. (en er is geen bloem gezaaid)
We balen ontzettend, om te beginnen omdat we ons gepasseerd voelen, maar ten tweede omdat we hier echt in een soort ecologische fuik zitten (compleet omsloten door industrie en kanalen) en er eigenlijk niet genoeg groeit om zowel wilde bijen als weet ik veel hoeveel honingbijen te voorzien. (zeker niet nu er een hectare aan bloesems is verdwenen) Zelf willen we om die reden niet meer dan 2 kasten hebben. We merken nu al dat het aantal wilde bestuivers sterk is gedaald ten opzichte van het aantal honingbijen, we hebben zelfs voor het eerst geen enkel beestje in onze insectenhotels.
Dusss nu zijn we zelf de hele tuin aan het volplempen met bloemen, en zijn we begonnen met het inzaaien van alle bermen in een straal van een kilometer met paardebloemen, hopelijk vangt dat het wat op.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 19:17

Nouja zeg Laurora! Snap dat je daar niet blij mee bent zeg.... waarom zou die imker daar kasten willen hebben als er weinig te halen is?
Hier is er ook een imker die een paar 100 meter verderop altijd een stuk of 8 kasten op een industrieterrein zet. Dracht of geen dracht. 1 jaar met flinke droogte hebben zijn bijen onze kasten helemaal leeg getrokken. Toen hebben wij onze kasten weer naar vrienden gereden zodat we er voer op konden zetten.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 19:22

Geen idee, zijn kasten lijken zo op het eerste gezicht goed te gaan (en die van ons gaat dus ook prima) Ik denk dat er voor de honingbijen misschien ook wel genoeg is, alleen niet ook voor de wilde bestuivers.
Ik heb de imker overigens nog niet gezien/ontmoet. Ik vraag me af of hij wel weet hoeveel impact zijn kasten hebben.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:58

Vanavond breng ik mijn kast weg en morgen mag ik hem gevuld halen *\o/* even geduld moeten hebben, maar het is nu bijna zover.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:26

Laurora, wat enorm vervelend om hier zo mee geconfronteerd te worden! Erg zuur om en ineens niet op die toegezegde plek te mogen staan en zuur dat er zo veel volken zo dichtbij staan.
Zijn jouw vriendelijke bijen nog nazaat van mijn bijen, of is dit een andere familie?

Century, spannend!!

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:28

Woot Century, eindelijk! Alvast heel veel plezier met je aankomende volk!

Laurora, daar zijn jullie ook mooi klaar mee dan. Mooi van jullie dat jullie je best doen om de omgeving beter te maken.
Naast de bloesem zelf zal neem ik aan een verwaarloosde boomgaard verder ook vol hebben gestaan met van alles voor allerhande insecten. Wat een gemis is dat dan ineens.

Moonfight, dat is ook een typisch verhaal, wat raar van zo'n imker dan.

Mijn avondgasten-onder-de-kast hangen er nog altijd. Vanmorgen leken het er wat minder, wellicht zijn er met de kou toch wat naar binnen gegaan. Aan de andere kant van het varroa-gaas is het toch min of meer hetzelfde :) Ik kon in ieder geval zien dat ze raat hebben gebouwd aan de onderkant van de kast, tegen het gaas aan. Toch maar op korte termijn in een kast zien te krijgen...

Afbeelding
(foto van onderaf, het hout dat je ziet is van het frame waar mijn kasten op staan.)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:31

Ehm... Heb je niet gewoon een zwerm die daar tegen de onderkant van je kast aan is gaan wonen dan?
Zou bij warm genoeg weer toch eens snel de kast waar ze onder zitten van de bodem af halen zodat je deze bodem vrij hebt en je dit nieuwe volk daar vandaan hopelijk een eigen kast in kan vegen...

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:35

Daar lijkt het dus inderdaad wel op ja. En wat je voorstelt is inderdaad het plan :)

Ben heftig benieuwd of er nou wel een Q bij zit (wat wel zou zou moeten zijn als het een zwerm is natuurlijk). En of het dan een zwerm van mezelf is, en welke dan...

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-22 13:39

Onze lieve zachtaardige bijtjes zijn inderdaad de bijen die we vorig jaar van jou hebben gekregen :j

Wat fijn century! Heel veel succes en plezier met je volkje <3

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:43

Wat fijn om te horen dat ze zo vriendelijk blijven!
Van diezelfde stam hebben we er inmiddels al weer andere weg gegeven en die worden door de twee imkers waar ze wonen ook zonder bescherming gecontroleerd...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:45

Indy_Mouse_9 zit er niet ergens een hoornaar nest dat ze daarom onder de kast zitten.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-22 14:15

We hebben een aantal keer echt pissige volken gehad, deze is echt het liefste tot nu toe.
Met die droogte van laatste weken waren ze ietsje minder happy, maar nog steeds niet stekerig.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 14:34

Nickeltje, hier Rode Carmen die ik van jou heb gekregen <3

Afbeelding

Ook een erg vriendelijk volk waar ik erg blij mee ben!

Laurora, ik herinner me inderdaad je verhalen over al jullie wispelturige streepjes, gelukkig heb je nu dan vriendelijkere exemplaren :')

Marcella, er zitten zeker hoornaars in de omgeving (al weet ik niet precies waar), maar waarom denk je dat ze daarom onder de kast gaan zitten?
Laatst bijgewerkt door Indy_Mouse_9 op 24-05-22 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 14:35

Mooie foto!!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 14:43

Kast beter te verdedigen misschien. Zo zou ik denken.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-22 14:48

Wat een mooie foto met die verse raat, en wat een prachtig donkere queenie <3

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 18:46

Dat lijkt inderdaad gewoon een zwerm die besloten heeft onder de kast te gaan wonen! Bijzonder wel!

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 09:33

@Laurora, wat ontzettend jammer van die oude boomgaard. En dan nog wel een zonnepark er voor in de plaats. Ik heb toch al zo’n hekel aan die zonneparken; zo slecht voor bijen en andere insecten. Hele vlaktes reflecterend materiaal, zonder bloemen.
Eigenlijk wel vergelijkbaar met de grote weilanden in Friesland. Ik weet niet of het een algemeen gebruikt begrip is, maar hier noemen we dat een graswoestijn voor bijen. Die zonneparken zijn dan een glaswoestijn in mijn ogen -O- .

@Century: Leuk! Veel plezier en succes alvast voor morgen :)

Indy_Mouse_9 schreef:
Akires, da's ook een verhaal zeg, van jullie zwerm! Hebben jullie zuivere Carnicas en is het verschil dan relatief duidelijk met de Buckfasts?
Ik heb wel eens zo'n tabel gezien met verschillen, maar als ik dan in mijn kasten kijk heb ik waarschijnlijk vuilnisbakjes want ik zie alles terug :+ Heb daar eerder geloof ik wel eens over gepost hier.

De Carnicas die we hebben lijken behoorlijk raszuiver te zijn. De meeste imkers hier in de buurt hebben ook Carnicas (voor zover bij ons bekend).
Ook de Buckfasts lijken raszuiver en dan is het verschil echt wel goed te zien. De Carnicas ogen wat ronder en zachter (eigenlijk wat ‘snoeziger’ :) ). De Buckfasts hebben een wat langer achterlijf en de strepen zijn duidelijker te zien.
Ik weet niet of ik ze los van elkaar meteen zou herkennen, hoor, maar naast elkaar zie je toch wel duidelijk verschil.
Ik zal eens proberen om foto’s te maken. Hopelijk is het verschil daar dan op te zien.
Nu we ze bij elkaar hebben staan zal het natuurlijk niet lang duren voordat we vermenging krijgen, maar dat is geen probleem. De volken zijn tot dusver allemaal zachtaardig.

Om nog even terug te komen op de vraag over bijen en vee; wij hebben de kasten vrij dicht bij onze paarden staan. Ik vond dit in het begin best spannend, maar we hebben nog nooit problemen gehad.
De vliegopeningen zijn wel aan de andere kant en we hebben een heg op ongeveer anderhalf meter vanaf de vliegopening, waardoor ze vrij hoog wegvliegen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 09:56

Afbeelding
Ze zijn er!

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 09:58

O, ik dacht morgen! :D

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 10:09

Zo leuk Century! *\o/*

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 12:55

Ik kwam deze ergens tegen :) :

Afbeelding

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 12:56

Is dat niet een hommel :P
Maar hij is leuk :D