Ik heb wel eens zo'n tabel gezien met verschillen, maar als ik dan in mijn kasten kijk heb ik waarschijnlijk vuilnisbakjes want ik zie alles terug

Wat ik meen gelezen te hebben over honingbijen vs wilde bijen en hommels, is dat honingbijen toch liever gaan voor grotere aantallen van hetzelfde, terwijl wilde bijen en hommels meer alles nemen wat ze tegen komen. Daarnaast zijn er planten waar hommels kennelijk beter in/bij kunnen als de honingbijen (en dat geldt wellicht ook zo voor andere planten en wilde bijen). Bij mij voor de kast heeft schoonmoeder een heel aantal verschillende planten staan, en sommigen zitten echt voornamelijk hommels op, en geen bijen.
Heh, terwijl ik hier zit komt er een (Europese) hoornaar de tuin verkennen... Nou gun ik ze een plek, maar toch liever niet in mijn tuintje met kinderen

Gambler, ik heb geen ervaring in de combinatie bijen en vee, dus daar kan ik niets over zeggen. Wel een aanvulling op wat Idinn ook zegt, wat ruimte om de kast houden is wel fijn. Ik zie bij mijn volken dat ze vrij snel uit de kast omhoog vliegen ipv in een rechte lijn weg. Dat kan je nog aanmoedigen door hogere beplanting op korte afstand van de kast / vliegopening te zetten. Dan moeten ze direct omhoog vliegen en heb je dus minder risico op botsingen

Bijen in je haar trouwens, hebben jullie deze dame wel eens gezien?
Op haar filmpjes werkt ze altijd met blote handen en een gigantische bos los haar. Als ik dat zou doen, hoefde ik maar naar die bijen te kijken en zou ze vast in m'n haar hebben zitten

Mijn rare kast blijft raar. Er hangt nu al dagen een tros aan de onderkant onder de kast. Ze gaan niet weg, ze gaan niet naar binnen. Ik snap er geen klap van. Weet ook niet zeker wat ik er mee moet.
Vriendin heeft wel haar kast klaar, dus mssn maar alles wat er onder hangt in de nieuwe kast vegen en kijken wat er gebeurd. Idealiter zou ik ze dan denk ik naar een andere lokatie brengen, maar ik weet zo even niets op voldoende afstand.
Hebben jullie misschien nog ideeen? Indien gewenst werk ik een tijdlijn en wat ik denk dat de status qua Q in de kast is voor jullie uit (mssn sowieso geen slecht idee om zelf meer duidelijkheid te krijgen).