Hèt vogeltopic !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:10

@ Dani: wat een kreng ~~}>

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:57

Dani, ze zijn zo leuk!! Ben benieuwd hoe ze gaan ontwikkelen. :D

Reetch, wat een leuke foto! :D

Welkom Ben! Ik ben benieuwd naar foto's.

Wat leuk dat Krazz zo intelligent is Bontesok!

Wat is jullie ervaring hoe oud grasparkieten worden? Kan op internet alleen vinden dat ze rond de 15 kunnen worden maar dit vaak niet halen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:05

Reetch en Dani, wat een leuke foto's! Kleine badeendjes <3

Welkom Benfan! Wat leuk dat je de kneusjes hebt opgevangen! Klikt het ook onderling een beetje?

Bontesok: Krazz klinkt heel intelligent! Wat voor een is het ook alweer?

Amandananana: Hopelijk zijn ze weer schoon! Het is erg lastig om op pellets over te stappen. Heb je al geprobeerd om het eerst om en om aan te bieden en dan te mixen?

Meliaforever: Ik heb in het verleden ook grasparkieten gehad en ze kunnen idd best oud worden. Een vriendin van mij heeft er nu eentje die bijna 17 is.

Wij hebben sindskort een nieuwe aanwinst! Het is een jonge Edel papegaai van 16 weken. De vorige eigenaar heeft hem slechts 2 weken gehad, maar zich flink vergist in de zorg. Dat was hem echt teveel en dus hebben wij hem overgenomen. Het is echt een blij ei! Hij heet Mango <3
En idd is het wel even wat anders als valkparkieten, vooral qua voeding :P
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:16

Hihi, ik had al gemerkt dat je vreemd gegaan was :) !

Prachtig beest zeg! Een mannetje toch he? Ga je hem binnen houden of komt hij straks ook in een volière buiten? Ik neem aan dat hij niet bij de valkjes kan? Heb je ook fokplannen met hem (ik ga er sowieso vanuit dat jij voor een vriendje zorgt) ? En waar ligt het verschil qua voeding dan?
(En nu stop ik met mijn riddeltje vragen :x )

Dat is wel erg snel dat de vorige eigenaar zich bedacht heeft, maar eigenlijk maar beter ook.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:19

Meliaforever schreef:
Dani, ze zijn zo leuk!! Ben benieuwd hoe ze gaan ontwikkelen. :D

Reetch, wat een leuke foto! :D

Welkom Ben! Ik ben benieuwd naar foto's.

Wat leuk dat Krazz zo intelligent is Bontesok!

Wat is jullie ervaring hoe oud grasparkieten worden? Kan op internet alleen vinden dat ze rond de 15 kunnen worden maar dit vaak niet halen.

Ik had vroeger grasparkietjes. Mijn oudste is toch maar 9 jaar geworden. Sommige maar 3 :( . Maar ik moet wel bekennen dat ik ze toen -meer dan 30 jaar geleden- ook niet in optimale omstandigheden hield. Onbewust uiteraard!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:22

Het is idd een man! De poppen zijn altijd rood met blauw. Mannen zijn hoofdzakelijk groen met blauw en rood onder de vleugels.
Hij blijft waarschijnlijk binnen, hoewel hij misschien van de zomer overdag een paar uur in mijn leegstaande voliere kan om wat zon uren te pakken. Samen met de valkjes is idd niet de bedoeling :P Deze is een flinke slag groter en heel vriendelijk, maar bij 'spelen' kan dat zomaar een pootje van een valk kosten (of erger) en dat risico is me te groot. Hij heeft al wel kennis gemaakt met Halo, maar dat is wel onder toeziend oog.
Kweken wil ik niet doen, met de valken geeft me dat al genoeg stress :P Het is idd de bedoeling dat er een vriendje of vriendinnetje bij komt, maar voorlopig nog even niet omdat hij al genoeg heeft meegemaakt en ik echt kan merken dat hij nu eerst wat stabiliteit nodig heeft. Een Edelpop is trouwens nogal een opgave, want die kunnen heel dominant en fel zijn, zeker in de broedse periode.

Qua voeding hebben ze behoefte aan een heel schema. Zo krijgt hij 's ochtends een mix van 70% groente en 30% fruit. In de middag krijgt hij een bakje zaad met pellets en een noten/bonenmix. 's avonds opnieuw groente en fruit. Dat vries ik dus van tevoren in en maak het gedeeltelijk vers. Ze mogen ook niet te veel zaad omdat ze dat niet goed kunnen verteren.
Bij mijn valkparkieten gaat dat veel makkelijker :P Die krijgen ook weleens groente etc, maar leven hoofdzakelijk gewoon op zaadmengsel.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:56

Melia, ik heb ook gehoord dat ze rond de 15 jaar worden.

Cayenne, wat een prachtige vogel en een heerlijk nieuwsgierig bekkie! Ik heb inderdaad al geprobeerd om en om aan de bieden en te mixen, maar ze eten de zaadjes eruit en laten de rest liggen :P de nutriberries zijn wel een groot succes, maar dat is volgens mij geen compleet voer. Ik ga zo eens proberen een paar stukjes nutriberries door de Harrisson’s te doen, kijken of het dan wil lukken. Ben gewoon bang dat als ze volledig op zaad blijven Skippy straks gaat stikken door de vetbult :(

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:07

@ Cayenne: wow, ja, dat is even wat anders dan 's ochtends wat zaadjes in een bakje mikken. Nou nou, verwend ventje!
Wanneer je niet wil kweken, zijn ook 2 mannen erg leuk, althans de mijne hebben ontzettend veel aan elkaar.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:24

amandananana schreef:
de nutriberries zijn wel een groot succes, maar dat is volgens mij geen compleet voer.

Toch wel, zijn vnl gepelde zaden en pellets dmv mineralen aan elkaar geplakt ipv met suiker. Je kan 't ook proeven als je er zelf een op eet, smaakt naar een hele saaie müslireep :o :D

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:36

Oh echt? Zou dat beter zijn dan extravital dan als het overstappen op pellets echt niet lukt?

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:33

Wat een knappe vogel is Mango! <3
Heel iets anders dan parkieten!

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:57

Afbeelding
Ze zijn nog steeds leuk samen gelukkig. :D
Als ze eruit gaan zitten ze eigenlijk alleen op hun speeltuin (die ze slopen), lekker makkelijk. Geen poep overal en ze slopen niks verder. :+

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:06

Meliaforever schreef:
[ [url=m/rTfYBt.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ze zijn nog steeds leuk samen gelukkig. :D
Als ze eruit gaan zitten ze eigenlijk alleen op hun speeltuin (die ze slopen), lekker makkelijk. Geen poep overal en ze slopen niks verder. :+

Geweldig +:)+ <3
Vordert het tam maken? Komen ze nog op je vinger zitten?

Mijn grasparkietje vroeger zat ofwel in zijn kooi, of op zijn speeltuintje of in een grote kamerplant. Valt dan inderdaad goed mee qua strontjes.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:11

Wat een schatjes! <3
Wou dat die van mij alleen maar in hun boom zaten :') Hier hangen ze nu zelfs in het ondertussen afgekloven behang, windrooster, tv, canvas schilderij passen ze ook precies op natuurlijk. Oohja en aan de spiegel hangen, ook erg interessant. Ze gebruiken precies alles wat ze niet horen te gebruiken :+
Gister hebben ze uitgevonden dat er folie op mijn ramen zit en als je in het hoekje gaat knagen dat er dus ook af kan.. Heel erg fijn maar niet heus. Had er een handdoek voor gelegd, maar ze hadden als erg snel door dat je die ook opzij kan trekken. Om wanhopig van te worden soms :')

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:12

Ja ze komen nog op me vinger/hand zitten. (Als ze zin hebben :')) Sterk eigenwijs karakter, maar ze zijn zeker niet bang voor handen. En van mij hoeven ze ook niet heeeeel tam te worden, dit vind ik ook prima al. :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:15

Dani199764 schreef:
Wat een schatjes! <3
Wou dat die van mij alleen maar in hun boom zaten :') Hier hangen ze nu zelfs in het ondertussen afgekloven behang, windrooster, tv, canvas schilderij passen ze ook precies op natuurlijk. Oohja en aan de spiegel hangen, ook erg interessant. Ze gebruiken precies alles wat ze niet horen te gebruiken :+
Gister hebben ze uitgevonden dat er folie op mijn ramen zit en als je in het hoekje gaat knagen dat er dus ook af kan.. Heel erg fijn maar niet heus. Had er een handdoek voor gelegd, maar ze hadden als erg snel door dat je die ook opzij kan trekken. Om wanhopig van te worden soms :')

Echt? Hahaha _O-
Klinkt leuk en grappig maar ja, soms kan ik me voorstellen dat je er tureluut van wordt %)

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:17

Dani199764 schreef:
Wat een schatjes! <3

Wat een ettertjes. :') :=

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:25

Ja ik laat ze dan ook echt geen 5 minuten meer zonder toezicht _O-
Van de zomer als alles weer een beetje stabiel is ga ik mijn hele kamer aanpakken en iets meer vogelproef maken voor zover dat kan. Behang er af en muur schilderen, plexiglas achter de kooi, folie vernieuwen etcetera. Voor nu heb ik geaccepteerd dat ik leef in een kinderspeelparadijs.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 00:21

Mag ik me hier ook melden? Láng geleden ooit meegepraat in het Valkparkieten-topic en ik kwam nu bij jullie terecht via het topic op BB over 'vogels in huis' :D

Wij hebben 3 valkjes; Puk, een lutinopopje van 8 jaar oud. Loki, man, wildkleur, uit een ander nest, ook van 8 jaar oud en Ollie, een wildkleur man van 4 jaar.

Het is een bijzonder gezelschap, met allemaal karaktertjes die binnen de 'extremen' passen. Maar vooral heel gezellig; ik zou de beestjes voor geen goud kwijt willen <3

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 00:46

Net 3 uur bij een dierenarts gezeten met een van de kneuzen. Ik had het correct! Door slecht voerbeleid bij de kweker hebben ze een achterstand opgebouwd. Ze krijgen nu extra vitamine en bewegingstherapie (gelukkig deed ik dit al) 1 van de twee kneuzen heeft een lichte verkoudheid, die heeft nu antibiotica.

Nog goed nieuws! Door nieuw voer (van zaad naar pellet) sinds vrijdag. En het half afdekken van haar kooi. Is mijn halsbandparkiet van een bijtgrage trut, naar een te aaien papagaaitje verandert. Wel showt ze nog steeds vreemd gedrag dat op broeds lijkt, gemengt met ongemak. Maar we gaan vooruit!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 00:52

HEY! leuk idee misschien... een meeting? in het weekend van 7/8 april is er een open dag bij een van de grootste opvangen in Nederland. World of Birds in Erica (Emmen, Drenthe) Werk daar zelf als vrijwilliger, is daar echt super leuk! meer dan 1600 vogels!!!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 01:18

Anne. schreef:
Mag ik me hier ook melden? Láng geleden ooit meegepraat in het Valkparkieten-topic en ik kwam nu bij jullie terecht via het topic op BB over 'vogels in huis' :D

Wij hebben 3 valkjes; Puk, een lutinopopje van 8 jaar oud. Loki, man, wildkleur, uit een ander nest, ook van 8 jaar oud en Ollie, een wildkleur man van 4 jaar.

Het is een bijzonder gezelschap, met allemaal karaktertjes die binnen de 'extremen' passen. Maar vooral heel gezellig; ik zou de beestjes voor geen goud kwijt willen <3

Hey hallo Anne! Heb je fotootjes van je kroost?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 01:21

Benfan schreef:
HEY! leuk idee misschien... een meeting? in het weekend van 7/8 april is er een open dag bij een van de grootste opvangen in Nederland. World of Birds in Erica (Emmen, Drenthe) Werk daar zelf als vrijwilliger, is daar echt super leuk! meer dan 1600 vogels!!!

Inderdaad wel een erg leuk idee! Maar we hebben dat weekend wedstrijd enne, Drenthe is voor mij wel een heeeeeel eind. Ik ga wel even spieken op de site. Leuk trouwens dat je daar vrijwilligerswerk doet.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 03:24

Melia, wat lief zeg <3 Ze kunnen het samen dus ook goed vinden?

Benfan: Met wat voor opvangertje was je bij de vogelarts? Wat jammer dat ze een achterstand hebben opgebouwd! Goede voeding is zo belangrijk! Ik vind dat bij mijn Edelpapegaai ook nog erg spannend. Hij moet zoveel verschillende soorten voeding per dag en mag absoluut geen supplementen omdat ze alles uit echte voeding moeten halen, dus ik ben als de dood dat ik een bepaalde stof te weinig of te veel geef :') Dat zal wel slijten wanneer het meer routine is, maar nu ben ik nog heel erg aan het emmeren.
En hij is nog jong dus sommige soorten voeding kent hij niet. Gelukkig is het net een afvalemmer en vreet hi tot nu toe alles wat ik hem voorschotel :+

Een meeting is een leuk idee! Ik heb het alleen tot en met eind april onwijs druk en mijn energie is erg beperkt ivm slaapproblemen. Maar ik hoop er zeker eens bij te zijn!
Drenthe is voor ons ook een heel eind trouwens :P
Ik las trouwens dat je een halsbandparkiet hebt. Respect dat je die aan het heropvoeden bent! In mijn ervaring is dat wel een van de moeilijkere soorten.

Welkom Anne! Leuk dat je er ook bij bent!

Ik zit nog een beetje met een dilemma. Ik ben absoluut tegen kortwieken (heb nog nooit een vogel expres laten kortwieken omdat ik voor hun gezondheid het juist zo belangrijk vind dat ze kunnen vliegen), maar Mango (de Edelpapegaai) heeft voorheen nooit los mogen vliegen en knalt dus continu tegen de muren en meubels aan. Dat gaat best heel erg hard en ik hou iedere keer m'n hart vast. Hij crasht echt vol gas tegen dingen aan. De vogelarts adviseert nu om eenmaal de vleugels tot 'zweefstand' te beperken zodat hij de eerste maanden rustig het huis kan verkennen. Mijn hart is er nog steeds op tegen, maar mijn verstand zegt dat het beter is pfff :\

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 09:17

Goh, ik snap wel wat je bedoelt Cayenne maar in dit geval zou het toch maar een tijdelijk iets zijn in het belang van de vogel èn op aanraden van een arts. Dat is toch een andere insteek dan dat je zoiets zou doen omdat het bv nou net handiger voor jezelf uitkomt. Helaas heb je er ook ervaring mee dat het ook echt gruwelijk fout kan lopen wanneer ze ergens loeihard tegenaan vliegen :( .