Je hoort ook vaak dat dieren voortplanten om "de soort te redden" onder de schamele omstandigheden die er heersen. Omdat ze dan "bang" zijn dat het soort uitsterft. Des te erger is de situatie voor ze
Dat dieren zich alleen voortplanten als ze gelukkig zijn is natuurlijk stierenpoep. Dan zouden broodfokkers met fokdieren in kleine hokjes geen "brood" zien in het fokken, want dan zou er geen teef drachtig raken. Of de vroegere legbatterij kip... Er leven bizar veel dieren in ellende en toch planten die zich voort.
Bij de orca's is dat niet anders. Hopelijk sterven deze parken de komende jaren langzaam uit.
Ik weet niet hoe dat met orcas zit, maar ik weet van tuimelaars dat die zelf kunnen bepalen of ze wel of niet drachtig willen worden. Als orcAs dat ook kunnen lijkt het me opzich nig best mogelijk dat wel lf niet gelukkig daar invloed op heeft
Dat is niet wat Maartje schrijft, Ailill. Ze geeft alleen aan dat tuimelaars zelf kunnen bepalen of ze (van een "dekking") drachtig kunnen raken. Dat is iets anders dan de basis van KI.
Maar dan nog denk ik dat er legio redenen kunnen zijn dat een tuimelaar drachtig wordt ondanks het ongelukkige leven. Dolfijnenbreinen zijn complex. En een dolfijn die in gevangenschap wordt geboren zal wellicht ook minder ongelukkig zijn dan een gevangen dolfijn.
Maar... als je een dolfijn (of orca) geen dolfijn (of orca) waardig bestaan kunt bieden (en dan heb ik het bij wijze van al alleen over hun echo), waarom moet je dat dan 'ter lering ende vermaak' toch perse willen?
Een legbatterijkip wist vroeger ook niet beter en toch hebben we besloten dat dat niet is wat we voor het dier willen... waarom dan wel zulke dieren in van die relatief kleine zwembadjes?
xMercury
Geplaatst: 17-08-16 13:16
Dieren hebben een sterke overlevingskracht. Ze zijn in staat om zich aan te passen aan hun omstandigheden. Intelligente dieren doen er alles aan om verveling te voorkomen. SeaWorld zegt dat mensen orca gedrag niet helemaal begrijpen, maar ze beweren wel dat ze weten dat de dieren gelukkig zijn. Dit is zo tegenstrijdig! Daarnaast beweert SeaWorld dat de omstandigheden geheel natuurlijk zijn, maar dat de orca's die nu in gevangenschap leven totaal afhankelijk zijn van mensen. Ook lekker logisch weer he.. Ook vinden ze dat het experiment ('rehabilitation and release') onmenselijk zou zijn. Belachelijk! Ongeveer 30 jaar geleden hebben ze deze prachtige dieren in gevangenschap geplaatst (ook een nieuw experiment). Veel dieren zijn gestorven, met veel pijn en compleet onnodig... Klinkt ook zeer onmenselijk.
Maar hebben jullie dat nooit eerder meegekregen dan? Het wordt uitgebreid genoemd als 1 van de redenen waarom deze dieren nooit meer zonder zorg van mensen kunnen. Die tanden zijn een open verbinding en worden iedere dag (!) uitgespoten/schoongemaakt met, ik geloof, antiseptische rommel. Anders volgen er ontstekingen. Deze orca's kunnen in het wild zo echt niet voor zichzelf zorgen...
Ja ik wist wel dat die tanden zo zijn. Maar vindt het altijd zo vies en pijnlijk om te zien. Kan met niet voorstellen wat die dieren moeten voelen dat de pijn van de tanden kennelijk draagzamer is.
Ik hoop echt dat Lolita snel overlijdt, hoe zielig ook, dit is echt lijden.
DarkoFoitzik
Geplaatst: 19-08-16 09:51
OMG, als ik dit zo lees dan kunnen ze haar beter een spuitje geven. arm dier, hoe kunnen mensen dit doen en er dan ook nog over liegen. vreselijk.
djinnie
Geplaatst: 19-08-16 22:15
Zo sneu. Ik bedoel, je moet niet alleen de journalistiek die pro seaworld is met een kilo zout nemen, maar ook de andere kant. PETA, Ingrid Visser, das ook niet pure waarheidsjournalistiem... maar dat Lolita in een badkuip leeft waar niet eens een poging wordt gedaan aan 1 van de voorwaarden voor een happy orca life te voldoen, kan iedereen zien. Arm arm dier. Sinds 1980 geen orca gezelschap meer. Vorig jaar geen dag medicatieloos blijkbaar. Oogproblemen door UV straling (en dus te weinig diepte om dat te ontduiken) en tandproblemen door jaw popping, wat weer komt door psychische problemen.
Of je zo'm dier nog gelukkig krijgt in een seapen met al die medische problemen betwijfel ik eigenlijk. Maar dit schaar ik absoluut onder dierenmishandeling.
Kennelijk zijn dolfijnen nachtdieren? (Geen idee of het zo is, anders is het gewoon een slap excuus omdat ze niet willen toegeven wat misschien de echte reden is.)