Vanavond toch maar gegaan en volgens mij is behendigheid een wondermiddel. Nee, gekheid. Hij leefde helemaal op. Tijdens de training ging ie niet zitten en tijdens het wachten toen iemand anders ff ging, deed ie ook niet vreemd. Ben met een goeie 35 minuten gestopt want hij werd wel moe. Heb ook lager gesprongen en heb een ieniemienie filmpje. Zal kijken of ik die kan uploaden
Edit: Filmpje, alleen hij is heel donker. Uiteraard hebben we op het veld wel genoeg ligt.
Jinn ligt links in de hoek en gaat dan door de tunnel. Dan een sprong en 6 palen en dan 3x vooruit hoog en dan de kat op. Zoals je ziet loop ik zelf weinig xD Als je wat vaker bekijkt en op groot scherm is het wel beetje te zien.
@JJ Ziet er goed uit hoor. Vaak is iets doen wat de hond leuk vind vaak wel even goed. Even de gedachten op wat anders.
Wij hadden maandag training. Daar besloot Boco ineens om onder/tussen de starthindernis door te springen in plaats van erover heen. Als ik mee liep was het geen probleem maar met afstand start deed hij het dus verkeerd. Uiteindelijk goed afgesloten. Vandaag nog even thuis na gedaan zoals op training en sprong hij er weer netjes overheen. Boco eet op het moment erg goed en ook niet meer gemengd. Dus dat gaat allemaal goed.
Zeker na een periode van rust, ook al waren het maar enkele dagen maar toch.
Vanavond ook getraind. Hij was echt enorm braaf! Zijn focus lag voor de volle 100% bij mij. Het blijven liggen ging ook stuk beter en bijna geen latten! We hadden een grote groep en ook 1 nieuwe dus kostte wat meer tijd maar dat vond ik niet erg. Konden we weer rustig opbouwen. Zondag 'NK' en dan dit jaar niks meer behalve trainen dan
Even een vraagje. Eigenlijk is het de bedoeling dat onze bc teef met de tijd gesteriliseerd wordt. Nu lees ik dat de collie toch een verhoogd risico heeft op een slechte afloop door middel van de narcose. Nu begin ik toch erg te twijfelen of we het dan wel moeten doen. Maarja dan heb je de risico's weer van ongestereliseerde teefjes die kanker krijgen, of baarmoeder ontsteking...dus ik in dilemma.
Onze boerenfox is wel gesteriliseerd en dit is ook goed gegaan....
Wat denken jullie?
Kuggur
Geplaatst: 25-11-15 23:06
Nieuw voor mij dat border colies een verhoogd risico zouden lopen door narcose. Heb je misschien een bron voor die informatie? Edit, laat maar gevonden, het MDR1 gen, overgevoeligheid voor bepaalde medicatie. Zou me er niet te druk over maken, niet in alle collies, en er is rekening mee te houden door de DA.
Ja ik als zenuwpees laat gelijk alle alarmbellen rinkelen als het om mijn geliefde dieren gaat.... natuurlijk win ik eerst informatie in bij mn da over de narcose etc. Ik geloof dat het met gasnarcose wel kan
Gasnarcose is geen risico inderdaad. Vooral om ketamine (tegenwoordig aneastamine) en veel meer producten. Geef bij je dierenarts aan dat je een collie hebt en dat hij niet getest is. Dan zullen ze de narcose midden wel aanpassen. Nog beter is om de gen-test vooraf uit te laten voeren. Dan hoef je je nergens zorgen om te maken.
Mdr1 kun je laten testen, heb ik bij mijn eerste twee borders ook gedaan, maar daarna niet meer. Komt bij een border haast niet voor. IGS vind ik een veel zinvollere test, omdat procentueel gezien daar al best wat dragers en zelfs lijders van blijken te zijn.
Ik vind ook dat een narcose bij een border collie bij een goeie DA niet meer risico hoeft te zijn als bij een ander ras.
Beide borders hier geen last gehad van de narcose. Lupa heeft wel 2x op een inenting gereageerd, pff bizar. Maar nu er een ander middel gebruikt word is er niets meer aan de hand.
Border hier is een tijdje terug ook gecastreerd en geen enkel probleem ermee gehad. Toen mn border x aussie reu werd gecastreerd ook geen enkel probleem ondervonden
Ik heb Isis meteen laten testen op MDR1 in overleg met mijn dierenarts, zijn motivatie was dat als ze het bewezen niet heeft het voor hem in noodsituaties makkelijker is om alles uit de kast te kunnen halen en geen rekening met deze beperking te hoeven houden. Isis heeft twee normale genen dus voor haar hoeven we geen medicatie meer uit te sluiten.
Voor mij zelf was een belangrijke overweging dat Ivermectine een van de medicijnen is die bij een hond met defecte MDR1 genen een ernstige complicatie kan geven. Al geef je ze geen Ivermectine, ze kunnen dat ook via het eten van mest van, recent ontwormde, paarden/schapen etc. binnen krijgen. Natuurlijk wil ik niet dat ze mest eet, maar ik hoef me er nu niet echt zorgen meer over te maken als er eens een drol verorbert wordt.
Hier ligt de behendigheid stil tot na de winter i.v.m. de conditie van het veld, tot die tijd doen we diverse workshops. Komende maand zijn dat 3 lessen Hoopers, werken aan het op afstand sturen. Verder werken we thuis met steps aan de raakvlakken.
Tiwi, juist dat ivermectineverhaal was ook voor mij de reden om dan maar op Mdr1 te laten testen. Mijn 2 honden toen waren ook +/+ dus vrij...maar er zal ook haast geen border collie zijn die -/- is. Ik heb in ieder geval nog niet gehoord van border collies die positief getest zijn op het gen.
Maar ik ken wel al diverse honden die positief getest zijn op IGS. Die dna test acht ik nog belangrijker omdat er procentueel gezien best al veel dragers (en ook lijders) zijn! http://www.laboklin.nl/index.php?link=l ... e-igs.html
Hondjes blijven bijv. onverklaarbaar mager, lijken neurologisch gezien niet helemaal goed, en het is heel simpel te behandelen met een vitamine-b spuit eens alle paar weken bij de DA. Lijkt me belangrijker dat je geen carrier x carrier in de fok hebt.
Is in NL al door een aantal bekende veel gebruikte reuen doorgegeven in de fok, en men kwam daar achter door verder te zoeken nadat een aantal nesten pups het niet zo goed deed.
In januari ga ik beginnen met de fokkerij onderzoeken. Als eerste heupen en ellebogen, dan compleet DNA (mdr1 moet over want mijn DA had de papieren niet goed ingevuld voor registratie bij RvB, kosten voor DA) alles waar ze niet vrij-door-ouders van is wordt getest. Als laatste doen we de ogentest, alleen als ze geen afwijkingen heeft fok ik er een nestje met een compleet vrije reu.
Kuggur
Geplaatst: 27-11-15 20:00
tiwi1969 schreef:
Als laatste doen we de ogentest, alleen als ze geen afwijkingen heeft fok ik er een nestje met een compleet vrije reu.
Begrijp ik deze zin goed; ben je van plan te gaan fokken met je hond?
xDenies
Geplaatst: 29-11-15 11:18
De pups zijn 28nov 's nachts geboren. Helaas net tijdens de webcam in slaap gevallen. Ze zijn echt onwijs mooi .. ben er nu al verliefd op. Hoop dat alles goed zal lopen en ik met een onwijs leuke hond naar huis kan gaan over acht weken. Stiekem heb ik al een voorkeur, maar wie zal dat niet hebben. De klik zal uiteindelijk de voorkeur bepalen uiteraard.
Ik vind het zooooo spannend! Zijn na mij nog best wat mensen op de wachtlijst gekomen, dus ik ben benieuwd hoe het nu in zijn werk gaat ..
xDenies wat leuk, pups kijken! Spam je ons met foto's?
JesdaJinn
Geplaatst: 29-11-15 21:47
Zo. Ik ben thuis. De ontsteking is weg Na het prikje ging het al snel beter en maandag op de training (donderdag bij DA geweest) ging het ook weer goed.
Maar nu over vandaag. Hij was héél druk. Echt heel druk. 1e rondje moest ik hem terug leggen aan de start. Hij had niet gesprongen dus toen ie rustig lag van start gegaan. Meteen de startlat er af en de 3e sprong er af. Nja, hij tikt wel es vaker latten dus door gegaan. Daarna wel lekker gelopen met nog enkele latjes. Uitgelopen, dekentje om (tegen verzuring) en poosje later even in de bench. Even later er uit gehaald en met de bal gespeeld. Niks aan de hand. 2e rondje hadden we 3x hoog en dan tunnel er iets schuin achter. Iig geen rechte lijn en de tunnel in een bocht en daar achter weer een sprong achter. De 1e 3 latten gingen er al af. Jinn vloog de tunnel in en die sprong er achter nam die ook nog, intussen was ik allang gestopt. Hij kwan helemaal blij me en ben naar de finish gelopen want dit was niet normaal. Vervolgens pakte ik de riem, lijnde hem aan en ineens begint ie op 3 poten te lopen. Ik ben naar buiten gegaan en heb iemand zijn jasje laten halen. Heb wel een half uur rondjes gelopen en toen werd het wel minder. Mensen die al langer in het vak zitten die dachten iets vanuit heup, rug of knieen.
Heb hem laatste rondje terug getrokken en mijn ouders gebeld om hem op te halen. Mijn vader, zo lief dat ie is, heeft hem een lekkere warm bad gegeven en daarna issie op de bank gaan liggen.
Toen ik rond de klok van 20:00 terug kwam (hij was rond uurtje of 16:00 naar huis gegaan) wassie goed te pas . Hij kwam naar me toe en liep niet kreupel. Wel tikkeltje stijf. Morgen en dinsdag kijk ik nog aan, mocht ie nog last hebben ga ik woensdag naar de DA.
Goed in de gaten houden Mariska. Training even weekje overslaan tot je zeker weet dat Jinn weer zuiver loopt.
Hier is Tender al een weekje uit logeren en blijft nog een week weg, omdat mijn andere hond geopereerd is en strikte benchrust heeft. Helaas hangt zij heel erg aan Tender en daarom besloten dat hij 2 weken gaat logeren bij degene die volgend jaar met hem gaat starten. Kan hij toch lekker trainen en heeft Juna rust.
Nu belt diegene net op dat Tender kreupel is, pfff het is hier echt het een na het ander. Hopen dat het meevalt, ik vertrouw erop dat hij in schat als een dierenarts nodig is.