Koe kijken ipv Merries kijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:35

Heel erg zonde, kan ze nog zo melktypisch zijn maar als de achterpoten nu al niet helemaal goed staan is de kans zeer aannemelijk dat ze niet heel oud wordt juist door haar achterpoten. Als die niet goed staan wordt vroeg of laat het lopen belemmerd, daarmee de voeropname en daarmee de melkgift. Ik geloof dat je de problemen wel kent.

Spijtig dat je stageboer zich ook zo gedraagt, kun je niet voor kopen :n

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:34

Ondertussen alweer twee weken verder. Nog nieuws?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:56

Vanmiddag bere-interessante middag gehad! Kwam iemand van K&L met info over hun stieren. Is voor mij nog allemaal erg nieuw natuurlijk, maar vind ik geweldig interessant! Uiteindelijk 3 stieren uitgekozen waar we de komende tijd mee gaan insemineren.
Heleboel geleerd! Over TripleA model, over bepaalde waarden, over onze koeien, over de rietjes en het stikstofvat zelf. Superleuk!
Lijkt me echt geweldig, als je over een aantal jaar echt goed doorhebt wat je waarmee kan en wil verbeteren en dat ik dat dan zelf ook kan plaatsen bij onze vaarzen. Hoeiii! :#

Wie neemt bij jullie de beslissingen over welke stier op welke koe?

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:30

Al een paar weken geen nieuws.. Ik ben, als stille meelezer, best wel benieuwd welke vooruitgang Mairy1 nog gemaakt heeft qua beenstand!

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 00:05

Ook hier een benieuwde stille mee lezer. .. Hoe is het met je ts? En met je kalfje ?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 12:06

Sorry sorry ik ben druk druk druk dus updaten schoot er een beetje bij in. Wonderlijk genoeg vind ik echt dat Mairy vooruitgang boekt! Haar benen worden minder hakkig en ze staat minder vaak gestrekt. Ja ik ben eigenlijk heel tevreden.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:11

En hoe gaat het met de situatie met de boer?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 12:12

Jaan81 schreef:
Vanmiddag bere-interessante middag gehad! Kwam iemand van K&L met info over hun stieren. Is voor mij nog allemaal erg nieuw natuurlijk, maar vind ik geweldig interessant! Uiteindelijk 3 stieren uitgekozen waar we de komende tijd mee gaan insemineren.
Heleboel geleerd! Over TripleA model, over bepaalde waarden, over onze koeien, over de rietjes en het stikstofvat zelf. Superleuk!
Lijkt me echt geweldig, als je over een aantal jaar echt goed doorhebt wat je waarmee kan en wil verbeteren en dat ik dat dan zelf ook kan plaatsen bij onze vaarzen. Hoeiii! :#

Wie neemt bij jullie de beslissingen over welke stier op welke koe?

Ik doe de stierkeuze samen met mn vriend. We appen er de hele dag over haha alle stieren komen dan langs en uiteindelijk worden we het altijd eens over de keuze.

Verder heb ik een stieradvies van: van Engelen. Er komt dat iemand langs die alle pinken bekijkt en dan de grootste verbeterpunten opzoekt (vaak ben je zelf toch wat bedrijfsblind waardoor je wel eens wat over het hoofd ziet) Als ze een keer hebben gekalfd bekijkt hij ze nog een keer. Hij maakt dus een stieradvies met de stieren die ik uitgezocht heb, en daarbij kijkt hij natuurlijk ook naar inteeld en de productie gegevens en voor pinken een pinkenstier. In het advies staan dan 3 stieren die op die koe zouden passen. Meestal ben ik het met het advies eens maar niet altijd natuurlijk.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 12:13

inowa schreef:
En hoe gaat het met de situatie met de boer?

Niks meer van gehoord, gewoon afwachten dus. Maar ik ga er gewoon vanuit dat Mairy hier blijft.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 07:56

*\o/*
Afbeelding

De vooruitgang

Afbeelding
Let niet op het vieze stro, het is zaterdag uitmest dag. Dus vanmiddag staan ze er weer gelikt bij.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 10:55

Wat een verschil al! !! Super. Dus het lijkt wel beter te worden. Dat is mooi

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 01:40

Die benen zijn al heel mooi bij getrokken! Fijn om nog eens een update te zien van haar <3

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:35

Was ik toch helemaal dit topic kwijt.... slechte zaak.
Bijgelezen, en wauw, ze trekt echt mooi bij.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 15:52

Afbeelding

Is ze niet knap? Dat halter heb ik voor mn verjaardag gehad en ze past het nu dan eindelijk!

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 15:55

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Van 0 tot al weer 4maanden!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 15:58

Die komt mooi uit de babykreukels.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 16:22

ik heb gevolgd en mee gelezen maar ze staat toch al een stuk beter op de benen als ik jouw uitleg goed begrepen heb ?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 18:46

Ayasha schreef:
ik heb gevolgd en mee gelezen maar ze staat toch al een stuk beter op de benen als ik jouw uitleg goed begrepen heb ?

Ja nog steeds niet geweldig maar wel een stuk beter. Zoals ze er vorige maand bijstond zou je zeggen 'die raak je voor een tientje nog niet kwijt' en nu is het gewoon al beter. Maar nog steeds zijn ze wat te krom en te hakkig. Maar wie weet trekt het nog verder bij.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 18:52

Hoe schattig met het halster! Beentjes zien er inderdaad al veel beter uit.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 10:33

Ze word echt steeds knapper! !! Op welke leeftijd worden ze eigenlijk voor het eerst gedekt? (in jullie geval geinsemineerd) vier maand is natuurlijk te jong maar ik ben gewoon benieuwd. En wil je bij haar dan ook weer een top stier gebruiken? Of zijn haar mijn punten voor jou dusdanig dat je andere plannen hebt? Ook ivm eventuele erfelijkheid van de beenstand?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 20:35

Mayasfrenk schreef:
Ze word echt steeds knapper! !! Op welke leeftijd worden ze eigenlijk voor het eerst gedekt? (in jullie geval geinsemineerd) vier maand is natuurlijk te jong maar ik ben gewoon benieuwd. En wil je bij haar dan ook weer een top stier gebruiken? Of zijn haar mijn punten voor jou dusdanig dat je andere plannen hebt? Ook ivm eventuele erfelijkheid van de beenstand?

Ik begin vanaf 1jaar en 2mnd met insemineren. Maar met Mairy weet ik het nog niet, misschien ga ik haar wel spoelen. Maar daar moet ik gewoon nog even goed over na gaan denken.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:54

Is het al zeker dat ze van jou blijft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 22:19

Als een pink zo hakkig is al zij is, wil je dan wel spoelen de eerste keer? Ipv eerst insemineren en kijken hoe haar kalf dan op de poten staat?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 06:41

Spruitjee schreef:
Als een pink zo hakkig is al zij is, wil je dan wel spoelen de eerste keer? Ipv eerst insemineren en kijken hoe haar kalf dan op de poten staat?

Het hakkig staan is al zoveel verbeterd dat ik dat wel aandurf. Ze begint nu gewoon eigenlijk vreselijk mooi te worden. Maar ook vooral omdat haar genomic score ook nog wel redelijk hoog (net niet hoog genoeg om duur verkocht te worden maar hoog genoeg om mee te fokken ) is is het wel interresant om haar te spoelen. Kan maar zo dat 1 van haar kalveren nog veel hoger is.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 09:07

Eloya schreef:
Is het al zeker dat ze van jou blijft?

Nog niet 100% zeker maar ik ga er eigenlijk wel een beetje van uit.