gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shettepret

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 18:27

Oh, wat zijn ze schattig!! Zou het ook heel moeilijk kiezen vinden....

MissFloorx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:39

Oh wauw die onderste is mooi <3

Sann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 08:28

Die onderste heeft inderdaad een erg mooie kleur <3

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 10:19

Gisteravond besloten dat we toch voor de onderste gaan, ik ben ook voor haar gevallen.
Volgende week zondag/maandag kunnen we haar ophalen,dan is ze oud genoeg.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:06

Help .... ik kan wel janken .... |(

Mijn leuk stelletje zit nu 10 volle dagen bij elkaar. Vooral de laatste dagen waren ze zo lief samen. Ze lagen veel naast elkaar en wasten elkaar vaak. Bij het eten en als ik ze voerde heerste er rust. Ze aten rustig uit dezelfde bak, ook al stonden er 2.

MAAR ... ik werd vanochtend wakker van kabaal in het hok. Toen ik ging kijken lag het hok vol haren van mijn voedster en ik trof ze vechtend aan.
Mijn ram (franse hangoor, gecastreerd, 5 maanden) met zijn staart recht omhoog, vloog vol op mijn voedster (13 maanden, gecastreerd). Ze rolden als bolletjes door het hok en ik kreeg ze met moeite uit elkaar. Het is echt het rammetje dat steeds de voedster aanvliegt.
Ik heb ze gescheiden en ben de kinderen naar school gaan brengen.

Maar wat nu!!!??? Ze hebben beide best wat serieuze wondjes dus het was echt vechten. Het ging juist zo goed en er is totaal niets verandert in of om het hok.

Ik heb me behoorlijk ingelezen en rammetjes zouden over het algemeen goedzakken zijn. Hier is het andersom. Beide zijn geholpen. Ik heb nog maar sinds 11 maanden konijnen en ze hebben me tot nu toe meer dan 600,00 gekost!! Mijn voedster is met 4 maanden geopereerd aan buikvliesontsteking.
het was iedere euro waard, maar nu zou ik graag gaan genieten van ze.

We zijn er over uit dat er geen konijnen meer bij komen. een eerdere ram uit de opvang klikte goed met mijn voedster, tot ze 2 maanden samen zaten. Toen begon hij bij het wassen hele plukken haar uit haar te trekken. Heel snel zat ze onder de kale plekken en beet hij haar soms ook.
Toen ze ziek werd heb ik ze noodgedwongen gescheiden. Het rammetje is in die periode overleden aan we (o.a. da) denken een hartstilstand.

Veel ellende tot nu toe. Ik heb zo veel voor ze over. Ze zitten ruim gehuisvest, krijgen alle medische zorg en ik voer ze science selective en onbeperkt hooi met wat groenten en kruiden.

Met de kinderen heb ik toen een ram uitgezocht en laten castreren. 2 weken geleden verliep de koppeling heftig, maar was er al snel weer rust. Ik zag ze steeds hechter worden, tot vanmorgen.
Mijn kinderen ook helemaal in tranen.

Wat moet en kan ik nu doen? Ik heb eigenlijk geen goed en ruim plek om ze gescheiden te houden.
Ik wil ze het liefste proberen samen te krijgen.
In het uiterste geval zoek ik voor de ram een goed plekje en houden we de voedster. Ik zie het alleen niet meer zitten om er dan weer een ram bij te zetten.

Zo zaten ze er enkele dagen geleden nog bij:

Afbeelding

Afbeelding

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:16

Oooh, erg sneu Delphi! Ook voor je kindjes.

Mijn konijn gaat erg goed, hij groeit best! Gelukkig heeft hij de warmte overwonnen. Incl bevroren flessen een waaier waar hij gewoon voor ging liggen.
Hij mag nu dus de hele dag buiten het hok lopen, hij sloopt niet en hij doet zijn behoefte keurig in zijn toilet.
Over 3 weken gaat hij onder het mes en gaan we op zoek naar een mevrouw voor hem.
Alleen 1 vraag, ik heb het idee dat hij weinig hooi eet. Hij krijgt per dag 2 x brokjes (Selective Jr) en af en toe wat groente.

MissFloorx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:20

Delphi, wat kan ik me helaas goed inleven in jouw verhaal...

Vanaochtend precies hetzelfde meegemaakt. Ik kwam beneden en hoorde een ontzettend kabaal buiten. Pip en Junior vlogen helemaal in elkaar verstrengeld door het hok. Pip krijste hartverscheurend. Zelf kreeg ik ze niet uit elkaar dus snel mijn vader geroepen. Deze heeft ze met een dikke tuinhandschoen uit elkaar gekregen. Geen idee waardoor dit komt. Juior is al het derde konijn waar we Pip aan koppelen en het leek voor het eerst zo goed te gaan. Ruim een half jaar hebben ze samen geleefd altijd lief voor elkaar. Ze eten samen, liggen tegen elkaar aan en we hebben ze nog nooit vervelend tegen elkaar zien doen. Junior is nu bij mijn tante die dichtbij woont, totdat we een oplossing weten...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:05

Wat raar dat het ineens zo mis ging! Ik zou zo ook niet weten hoe dat kon gebeuren of hoe je het oplost. Je gaat toch denken dat er iets gebeurd moet zijn! Misschien slim om een topic te maken op bunnybunch? Op Dat forum zitten veel meer konijnendeskundigen!

Bij mij hebben ze ook wel periodes dat ze minder hecht zijn, merk het vooral aan mn buitenkoppel. Mevrouw heeft haar hormoontjes nog en als ze nesteldrang krijgt, blijft poeh liever wat uit de buurt. Kan me wel voorstellen dat zoiets met een heftiger karakter zou kunnen botsen. Maar als ze beide geholpen zijn kan je die oorzaak dus ook wegstrepen... Wat je omschrijft qua houding (staartje omhoog) is echt aanvallen, dat geeft aan dat de ram nu op een of andere manier de voedster is gaan haten. Heel raar dat dat ineens is gebeurd!

@YSB: hoeveel brokjes geef je? 2x per dag is prima, maar de hoeveelheid moet dusdanig zijn dat ze het in tien minuutjes helemaal op hebben, anders geef je teveel. Worden de blindedarmkeutels wel netjes opgegeten? Dat is vaak ook een teken dat ze teveel voer krijgen namelijk.
Mijn nijnen eten per koppel een hele dikke hand hooi per dag weg, 2 x een ruifje vol. Nou heb ik aardig formaat beestjes, dus iets minder is wel normaal.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:51

Misschien hulp vragen bij een opvang om te koppelen? Bunnybunch is ook een goed idee.

Twee rammen gaan ooit gewoon fout.. Dus dat vind ik eerlijk gezegd niet zo gek.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:53

Oh, ik zie dat je daar al een topic hebt

MissFloorx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:59

@Eoweyn_x We hebben het voor Junior al met twee voedsters geprobeerd, zijn zelfs geholpen door de fokster van Pip maar ook dat is niet gelukt.. Mijn ouders willen hem nu even een tijdje alleen laten en het over een tijdje nog maar eens te proberen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 16:13

Sommige konijnen hebben even de tijd nodig en daarvoor moet je het wel met 10 voedsters proberen.. Misschien is het een idee naar een opvang te gaan en het daar te proberen?

MissFloorx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 16:17

@Eoweyn_x Dat gaan we zeker doen. Maar we wachtten nu even tot na de vakantie. Gelukkig vind mijn nichtje Junior helemaal geweldig en kan hij daar voor lange tijd blijven.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 16:25

Citaat:
@YSB: hoeveel brokjes geef je? 2x per dag is prima, maar de hoeveelheid moet dusdanig zijn dat ze het in tien minuutjes helemaal op hebben, anders geef je teveel. Worden de blindedarmkeutels wel netjes opgegeten? Dat is vaak ook een teken dat ze teveel voer krijgen namelijk.
Mijn nijnen eten per koppel een hele dikke hand hooi per dag weg, 2 x een ruifje vol. Nou heb ik aardig formaat beestjes, dus iets minder is wel normaal.

Hij krijgt afgemeten voer, ik weeg het zelfs af. Maar idd hij eet niet alles binnen een paar minuten op. Dus dan moet ik het zeg maar na 10 minuten weg halen?
Blindedarmkeutels eet hij wel op, zie hem meerdere malen per dag tussen zijn benen met zijn hoofd.
Dan haal ik het voer gewoon weg, ik heb nl al 3 soorten hooi gehaald, de gewone, met kamille en met brandnetel....
Het is net een hond trouwens, languit op de vloer in de kamer... Ik zal eens een plaatje ervan schieten.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 16:47

Afbeelding
Knapperd, is nergens bang voor en lastig als ik een sessie yoga doe... Het oude wijf wil er dan zo graag even bij/op of onder komen kijken. Moet altijd kijken of ik hem niet per ongeluk plet.

MissFloorx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 16:55

aahw hij ziet er zo fluffy uit!

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 16:59

Hij is echt reuze zacht.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 17:52

Is ie mooi op gewicht? Dan zou ik idd het na 10 minuutjes weghalen. Richtlijnen zijn maar richtlijnen namelijk. Als ik mijn binnenkonijntjes voer wat ze volgens de verpakking mogen hebben, zou ik ze echt kunnen rollen. Dat is zelfs al zo als ik ze voer wat je vind op goede sites. Zo uit mn hoofd is de richtlijn zo'n 20gr per kg konijn. Mijn binnenkonijnen krijgen 30 gr per portie, dus samen 60 gr per dag. De ene is 4 kg, de ander iets meer dan 2. Volgens richtlijn zouden ze dus het dubbele moeten krijgen, maar ze zijn nu dus al iets te mollig.
Buitenkonijnen kregen veeeeeeel meer omdat mn hangoor broodmager was. Met 150gr per dag (beestje mag 5-6 kg wegen) is hij flink snel aangekomen, heb het nu dus al verminderd naar 100 per dag.

Heb je alleen verpakt hooi geprobeerd? De mijne zijn erg verwend met mooi grof paardenhooi. Ik kan allerlei leuk kruidenhooi kopen, maar ze halen de neus ervoor op. Eigenlijk voor al het hooi wat je in de winkel koopt. Een gewoon baaltje hooi doet het in mijn ervaring veeeeeeel beter!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:05

Die van mij krijgen 20 gram per koppel en inderdaad ook paardenhooi

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:21

Ik heb wel een baal staan, dus dat kan ik ook nog eens proberen.
Idd alleen verpakt hooi.
Hij is mooi op gewicht en ik heb de brokken weg gehaald, nu eet hij zijn hooi. :')

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 19:42

Ik heb meerdere konijnen groot en gezond zien worden met een beperkte hoeveelheid biks dus zou ik gewoon kijken met welke hoeveelheid hij nog gewoon hooi etc blijft eten.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:45

Mijn hond Vriendje en Pollewop in chill stand na druk gespeeld te hebben samen!

Afbeelding

Een vraag.
Mevrouw knaaggraag is zo'n sloper.
Ze heeft de plinten al helemaal aan stukken geknaagd en het behang hebben we eraf kunnen trekken omdat ze het er met stroken af trok.
Ze mag maar in 1 kamer rondrennen, maar zou het fijn vinden als de kamer enigszins heel blijft.
Ze heeft wilgentakken om op te knagen, een kleed om op te graven en te slopen.
Allemaal dingen waar ze op en af kan springen.
Wat moet ik nog meer doen??
Ze is totaal niet onder de indruk als je zegt dat het niet mag en je haar weg duwt.
Plantenspuit hoor je weleens van mensen, maar ze vind het juist lekker om afgespoten te worden met water en ik wil de plantenspuit niet met iets negatiefs associëren, aangezien ik die gebruik met de hitte om haar koel te houden.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:01

Misschien een soortgenootje, dit klinkt voor mij als een konijn wat zich verveelt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:08

Toch meer uitdaging geven. Een doos met gescheurde kranten, balletjes, verzin het maar. Als je een slopertje hebt, heb je maar 1 mogelijkheid: alles veilig stellen wat niet kapot mag. Slopen doen ze toch wel, afleren lukt vrijwel niet. Logisch ook, het is een behoefte die ze vervullen. Wat betreft behoeftes: komt er nog wel een vriendje bij? Dat zal ook de sloopbehoefte verminderen waarschijnlijk.
Ik had in mn vorige woning de konijnen ook los lopen in woon/slaapkamer (was 1 grote ruimte). Op den duur heb ik dunne platen hout onder mn lattenbodem moeten monteren omdat ze dus mn hele lattenbodem aan het slopen waren. Ondank al het andere speelgoed en mogelijkheden!

Mijn idee: uitzoeken wat ze precies wil. Wil ze knagen? Dan zou wilgenhout ook goed moeten zijn. Maar misschien vind ze het geluid wat zo'n plint maakt als je er aan trekt ook wel mooi en is het dus meer dan alleen knagen. Scheuren is blijkbaar ook leuk (behang) dus geef dr een oude gouden gids/telefoongids, dat werkt vaak ook wel. Dus ipv alleen willen afleren, zoek naar welke behoefte ze vervult en geef een alternatief! En verder dus alles zo konijnproof mogelijk.
Zo was mijn halfwildje een enorme graver en daar sloopte ze alles mee. Nu ze buiten zit en haar eigen (enorme) zandbak heeft, kan ze zich daarop uitleven en graaft ze nergens anders meer. Ze is nu een veel blijer en kalmer konijn daardoor. Voor mijn binnenkonijnen moet ik nog iets gaan verzinnen, want mn voedstertje heeft blijkbaar ook flinke graafbehoefte en de hele vloerbedekking is in een paar maanden verdwenen....

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 08:43

Kranten eet ze op.. Dus dat ga ik niet geven.
Ga vandaag zo'n kartonnenspeeldoos kopen voor haar.

Ik wil graag een maatje erbij voor haar, maar dat wilt mijn moeder niet. Ze heeft 2 cavia's waar ze mee kan spelen en de honden.
Was ook niet onze bedoeling om een konijn te nemen, maar ze was doodziek, dus we hebben haar uit de dierenwinkel meegenomen.