Aussie, wie heeft er een!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pantuf

Re: Aussie, wie heeft er een!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 12:34

Inderdaad haha

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 13:21

Alhoewel. .. ik wil nog wel een nieuwe auto. <<)

:+

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 13:22

Blinnii schreef:
Diandra, whoehoe wat goed van Kenai! *\o/* Knappe vent helemaal klaar voor de dekdienst :D
Buiten eventuele plannen van de fokker om.. wil je hem zelf ook aanbieden voor teven van buitenaf? Of ga je het via BTV doen? :) Waar heb je de foto's laten maken?

Fotos heb ik in sleeuwijk laten maken!

Ik weet niet wat je bedoeld met btv... :Y) Kenai mag opzich ook voor de fok van buitenaf maar wel alleen volgens de regels van de stamboekvereniging.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 13:31

Nou als het toch zou gebeuren gewoon pilletje geven.en oeps nestjes bestaan niet.wij hebben ook een reu en teef en een oeps nestje zou enkel gebeuren als je het zou willen.die oeps nestjes op internet word ik ook altijd misselijk van maar goed.en anders honden helpen.

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 13:40

Hihi.. Breezy Thorn Valley! :D (dus BTV) Bedoelde met de vraag vooral of je hem zelf dan gaat aanbieden of dat Petra dat zal doen, maar stond er niet zo duidelijk denk ik.. En de stamboekvereniging is dan de ASCN? :)

Wij willen op den duur Ferro ook op de foto laten zetten ivm gezondheidstesten (dus ook ECVO), maar ook vanwege eventuele sportdoeleinden. Dan weten we zeker hoe hij qua bouw in elkaar zit.

Keona, ik ben het helemaal met je eens qua oepsnestjes.. maar ik weet ook dat het soms echt 'oeps' kan gebeuren. Bij kennissen van ons is de reu door twee gesloten deuren gegaan, terwijl deze nog nóóit deuren open had gemaakt.. Twee honden hebben één keer gekoppeld gestaan en toen was het al gebeurd. Dit nest is overigens bij erkende fokkers (geen Aus) geboren en uit twee geteste honden (kwam neer op herhaling van combinatie), dus pups hebben stamboom gekregen :)

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 13:49

assie schreef:

Nou dat zou voor mij al helemaal geen reden zijn :+ :')

bryce27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 14:17

pantuf schreef:
assie schreef:

Nou dat zou voor mij al helemaal geen reden zijn :+ :')

Hihi en dat valt vies tegen om wat over te houden. Stambomen, chippen, enten, ogentest etc. en als ik zie hoeveel geld er naar onderzoeken en shows van de ouderdieren is gegaan bij ons. _/-\o_
En je bent dag en nacht bezig eigenlijk

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 14:33

Ook dat inderdaad.
Zoals je zelf al zei maar gewoon zorgen dat het niet gebeurd :+

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:05

Ja duh. Ik maak ook maar grapjes he.

Onze reu en teef zouden een mooi setje zijn, qua lijnen passen ze mooi. Qua karakter passen ze fijn bij elkaar. En qua showresultaten (van familie) voldoen ze ook.
Maar zolang de reu geen gezondheidsonderzoeken heeft gehad, mag hij niet dekken.
Die stamboom vind ik dan overigens nog het minst interessante, zolang de lijnen (en ziekten/zwakke punten) maar bekend zijn zal dat papiertje me worst wezen.

Anyway, allemaal theorie. In de praktijk mag ie niks }:)

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:33

Blinnii schreef:
Hihi.. Breezy Thorn Valley! :D (dus BTV) Bedoelde met de vraag vooral of je hem zelf dan gaat aanbieden of dat Petra dat zal doen, maar stond er niet zo duidelijk denk ik.. En de stamboekvereniging is dan de ASCN? :)

Wij willen op den duur Ferro ook op de foto laten zetten ivm gezondheidstesten (dus ook ECVO), maar ook vanwege eventuele sportdoeleinden. Dan weten we zeker hoe hij qua bouw in elkaar zit.

:') klinkt logies, dat ik er zelf niet aan gedacht heb...
Hoe en wat precies weet ik nog niet, hij is dan ook pas net 18 maanden dus dat zien we over een tijdje wel weer..

Ik ben begonnen met het ecvo onderzoek, als dat niet goed zou zijn kun je overwegen de kosten voor de hd en ed fotos te besparen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:04

Blinnii schreef:

Keona, ik ben het helemaal met je eens qua oepsnestjes.. maar ik weet ook dat het soms echt 'oeps' kan gebeuren. Bij kennissen van ons is de reu door twee gesloten deuren gegaan, terwijl deze nog nóóit deuren open had gemaakt.. Twee honden hebben één keer gekoppeld gestaan en toen was het al gebeurd. Dit nest is overigens bij erkende fokkers (geen Aus) geboren en uit twee geteste honden (kwam neer op herhaling van combinatie), dus pups hebben stamboom gekregen :)

Als je merkt dat je reu zo fel reageerd en dat merk je echt wel dan moet je een andere oplossing zoeken en uit logeren sturen.als je ziet dat ze gekoppeld zitten effe naar dierenarts zo meilijk is het niet.maar hier zullen geen oeps nesten komen daar zorg ik wel voor

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:20

ik sluit me wel aan bij de meerderheid, als er iets is wat wij als mensen kunnen voorkomen, zijn toch wel oeps nestjes zodat de asielen ook eens wat leger raken want wij steunen hier in de buurt ieder jaar een asiel en dat zit altijd vol kruisingen, zo sneu voor die diertjes dan.
ik denk ook als je je hond goed moet betalen dat je hem nooit wegdoet dan dat je hem gekregen hebt omdat ze een oeps nestje hadden. Mensen zijn nu eenmaal zo crue.

ik ga Bloom ook laten testen later want wil er wel graag een nestje van maar dan volledig onder het stamboom. Vraag me alleen af of ze op de rest ook moet getest worden als ouders vrij zijn, alleen MDR1 kan ze drager zijn.
ik moet volgens contract wel de fokker mee laten kiezen voor een reu, want hier zitten toch echt knappe potentiële kandidaten tussen :D Kenai :~

wat leuk marlou, die eerste les spannend he, ik was zelfs beetje zenuwachtig, moet me leren ontspannen nu want Bloomke was ook over

assie spannend zo reu en teef samen, komt wel goed toch?

Blinnii gefeliciteerd aan je knappe jongen <3

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 23:42

Volgens mij mag de uitslag "vrij door ouders" 2 generaties gegeven worden en moet generatie nummer 3 weer fysiek getest worden.

Ik heb voor kenai ook een "site" aangemaakt (had ik al maar nu is alles bijgewerkt), handig want daar staan alle gegevens en andere belangrijke dingen op een rijtje en kan ik het altijd en overal erbij pakken en natuurlijk mocht er evt geintereseerde zijn voor een dekking ooit...
http://aussiekenai.weebly.com

Ik heb ook de rontgenfotos gekregen van de dierenarts, leuk om te zien dat hij best gespierd is al..
Afbeelding

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 06:52

Als ze drager kan zijn van mdr1. Kun je of testen of een zo wie zo een vrije reu nemen. Rest hoeft niet als ze vrij is door ouders.er is nu ook wat nieuws wat ik erg interessant vind,en wat ik niet wist.net als mdr1 en hsf4 kun je nu ook hd en ed testen,want een hond die vrij is op de foto kan wel drager zijn,en 2 dragers samen geven 25% lijders.dit gaat dan over de erfelijke vorm,niet de hd die ze kunnen krijgen van veel te vroeg trappen lopen enz ik kwam hier achter op fb staffords,omdat ik een staff heb met erfelijke ed en ik vond dat bij hun weinig oped en hd getest werd en toen kwam deze test ook naar voren omdat blijkbaar 2 honden die op de foto goed zijn genetische drager kunnen zijn en dan toch lijders op de wereld zetten.

bryce27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 06:52

Ja inderdaad als beide ouders vrij zijn is het 2 generaties 'geldig'

Mooie website, simpel maar overzichtelijk.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:10

keona schreef:
Als ze drager kan zijn van mdr1. Kun je of testen of een zo wie zo een vrije reu nemen. Rest hoeft niet als ze vrij is door ouders.er is nu ook wat nieuws wat ik erg interessant vind,en wat ik niet wist.net als mdr1 en hsf4 kun je nu ook hd en ed testen,want een hond die vrij is op de foto kan wel drager zijn,en 2 dragers samen geven 25% lijders.dit gaat dan over de erfelijke vorm,niet de hd die ze kunnen krijgen van veel te vroeg trappen lopen enz ik kwam hier achter op fb staffords,omdat ik een staff heb met erfelijke ed en ik vond dat bij hun weinig oped en hd getest werd en toen kwam deze test ook naar voren omdat blijkbaar 2 honden die op de foto goed zijn genetische drager kunnen zijn en dan toch lijders op de wereld zetten.

Waar heb je dat gehoord want ik kom dit tegen.. (en heb er via mn werk ook nog nooit van gehoord.) lijkt me niet erg betrouwbaar om op deze test af te gaan.

Citaat:
Heupdysplasie is een aandoening met een multi-genetische en multi-factoriële achtergrond. Met multi-genetisch bedoelen we dat er meerdere genen zijn die de vorming van het heupgewricht bepalen. Daarnaast zijn er per ras weer verschillende genen die een rol spelen bij HD. Bedenk dat het bekkenkommetje gevormd wordt door de 3 bekkenbeenderen, het schaambeen, het zitbeen en het darmbeen. Groeit een van deze botten te langzaam dan ontstaat er een ondiepere heupkom dan gewenst. Ook voor de vorming en groei van de heupkop en de heuphals zijn verschillende genen verantwoordelijk. Dat is de reden dat er nog geen goede DNA test is op HD. Er zijn teveel genen betrokken bij de vorming van een heupgewricht om een betrouwbare DNA test te ontwikkelen..

Wel is er tegenwoordig een zogenaamde Hip Laxity DNA test. Hiermee wordt bepaald of de structuren die helpen de heupkop in de heupkom te houden meer of minder elastisch zijn. Bij een hogere laxiteit is er een grotere kans op de ontwikkeling van HD. Maar het is naar mijn mening niet zinvol om deze test als enige screening op HD te nemen. Als een hond een goede Laxity test heeft, maar een ondiepe heupkom dan zal er toch artrose ontstaan. Een foto is daarom altijd nodig.

Naast multi-genetisch is HD ook multi-factorieel. Dat wil zeggen dat beweging, voeding en gewicht ook een rol spelen in de ontwikkeling van HD. Maar over het algemeen mag je stellen dat als een hond in aanleg goede heupen heeft en er geen extreme bewegingen worden gemaakt, er normaal/goed voedsel gegeven wordt en er geen extreem overgewicht is, de kans op de ontwikkeling van HD klein is. Genetische factoren zijn belangrijker dan omgevingsfactoren!

http://www.dierenkliniekputten.nl/heupdysplasie/

Ja bryce, ik houd van duidelijk en eenvoud. Gewoon duidelijk alles op een rijtje en geen poespas.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:22

Staat bij de testen die er al zijn bv labo van haeringen.ik heb het van een forum. Foto moet je toch maken maar je hond kan drager zijn.lijkt me toch handig om te weten dan.
Is inderdaad heuplaxity 1 en 2,maar foto moet toch.

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 07:23

Suus ik was net aan het Googlen om ideeen op te doen om wat leuks met mijn cameo te maken en toen kwam ik jou met je knapperd tegen (foto) haha.

Wij hadden vorige week zondag een puppy verrassing meet gepland voor bryce27 en fam.
2,5 maand voorpret en stress tot het laatste moment :+
Maar het was zooo geslaagd en zo leuk ze allemaal weer bij elkaar te zien.
Ik heb helaas geen foto's omdat mijn telefoon is gaan zwemmen

bryce27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 08:43

Nou pantuf, foto's genoeg nog.
We hadden niks in de gaten, echt een super leuke verrassing!!
Misschien niet de mooiste foto na het rondrennen :P in het midden pap en mam
Afbeelding

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 10:24

Puppy's <3

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 10:27

Wat een superleuke verrassing! Echt leuk gedaan!

Hier hebben we de loopsheid soort van overleefd. Nu nog een klein restje waarbij mevrouw heel lekker ruikt, maar de reu wil niet meer dekken. Wel fijn, nu kunnen vriendlief en ik ook eindelijk weer bij elkaar slapen :+ .

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 10:40

AH knapperds <3

Fijn hè assie als dat voorbij is.
Een nacht werden we echt gek van ons kleine hondje hij bleef janken ondanks dat ze elkaar niet zagen .
Toen hebben we een handdoek over zijn bench gedaan en toen was hij godzijdank stil :+

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 11:00

Wij hadden bedacht dat de ene hond dan bij ons op de slaapkamer zou slapen en de andere wel gewoon alleen in de kamer zou blijven. Normaal slapen ze beiden bij ons op de slaapkamer.
Nou... daar waren de honden het dus niet mee eens. De hond die alleen achterbleef ging huilen... huilen!
Dus uiteindelijk ben ik met de reu in de logeerkamer gaan liggen en mijn vriend met de teef in de slaapkamer. De teef sliep echt heerlijk door. Maar die reu... pieppieppieppiep. -:(-
Nou goed, dat hebben we overleefd en nu zijn ze ook weer vriendjes.

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 11:04

nu een half jaar rust ongeveer :+

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 11:17

Daarom zou ik niet een reu en een teef die beide intact zijn in 1 huis willen hebben... ;)

Nu ook alleen maar 2 reuen waarvan de oudste gecastreerd is. Nou is dat ook niet alles want ze zijn er nog niet helemaal uit wie de baas moet worden...