Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Blinnii schreef:Diandra, whoehoe wat goed van Kenai!Knappe vent helemaal klaar voor de dekdienst
![]()
Buiten eventuele plannen van de fokker om.. wil je hem zelf ook aanbieden voor teven van buitenaf? Of ga je het via BTV doen?Waar heb je de foto's laten maken?
pantuf schreef:assie schreef:Alhoewel. .. ik wil nog wel een nieuwe auto.![]()
Nou dat zou voor mij al helemaal geen reden zijn![]()
Blinnii schreef:Hihi.. Breezy Thorn Valley!(dus BTV) Bedoelde met de vraag vooral of je hem zelf dan gaat aanbieden of dat Petra dat zal doen, maar stond er niet zo duidelijk denk ik.. En de stamboekvereniging is dan de ASCN?
![]()
Wij willen op den duur Ferro ook op de foto laten zetten ivm gezondheidstesten (dus ook ECVO), maar ook vanwege eventuele sportdoeleinden. Dan weten we zeker hoe hij qua bouw in elkaar zit.
Blinnii schreef:Hihi.. Breezy Thorn Valley!(dus BTV) Bedoelde met de vraag vooral of je hem zelf dan gaat aanbieden of dat Petra dat zal doen, maar stond er niet zo duidelijk denk ik.. En de stamboekvereniging is dan de ASCN?
![]()
Wij willen op den duur Ferro ook op de foto laten zetten ivm gezondheidstesten (dus ook ECVO), maar ook vanwege eventuele sportdoeleinden. Dan weten we zeker hoe hij qua bouw in elkaar zit.
Keona, ik ben het helemaal met je eens qua oepsnestjes.. maar ik weet ook dat het soms echt 'oeps' kan gebeuren. Bij kennissen van ons is de reu door twee gesloten deuren gegaan, terwijl deze nog nóóit deuren open had gemaakt.. Twee honden hebben één keer gekoppeld gestaan en toen was het al gebeurd. Dit nest is overigens bij erkende fokkers (geen Aus) geboren en uit twee geteste honden (kwam neer op herhaling van combinatie), dus pups hebben stamboom gekregen
keona schreef:Als ze drager kan zijn van mdr1. Kun je of testen of een zo wie zo een vrije reu nemen. Rest hoeft niet als ze vrij is door ouders.er is nu ook wat nieuws wat ik erg interessant vind,en wat ik niet wist.net als mdr1 en hsf4 kun je nu ook hd en ed testen,want een hond die vrij is op de foto kan wel drager zijn,en 2 dragers samen geven 25% lijders.dit gaat dan over de erfelijke vorm,niet de hd die ze kunnen krijgen van veel te vroeg trappen lopen enz ik kwam hier achter op fb staffords,omdat ik een staff heb met erfelijke ed en ik vond dat bij hun weinig oped en hd getest werd en toen kwam deze test ook naar voren omdat blijkbaar 2 honden die op de foto goed zijn genetische drager kunnen zijn en dan toch lijders op de wereld zetten.
Citaat:Heupdysplasie is een aandoening met een multi-genetische en multi-factoriële achtergrond. Met multi-genetisch bedoelen we dat er meerdere genen zijn die de vorming van het heupgewricht bepalen. Daarnaast zijn er per ras weer verschillende genen die een rol spelen bij HD. Bedenk dat het bekkenkommetje gevormd wordt door de 3 bekkenbeenderen, het schaambeen, het zitbeen en het darmbeen. Groeit een van deze botten te langzaam dan ontstaat er een ondiepere heupkom dan gewenst. Ook voor de vorming en groei van de heupkop en de heuphals zijn verschillende genen verantwoordelijk. Dat is de reden dat er nog geen goede DNA test is op HD. Er zijn teveel genen betrokken bij de vorming van een heupgewricht om een betrouwbare DNA test te ontwikkelen..
Wel is er tegenwoordig een zogenaamde Hip Laxity DNA test. Hiermee wordt bepaald of de structuren die helpen de heupkop in de heupkom te houden meer of minder elastisch zijn. Bij een hogere laxiteit is er een grotere kans op de ontwikkeling van HD. Maar het is naar mijn mening niet zinvol om deze test als enige screening op HD te nemen. Als een hond een goede Laxity test heeft, maar een ondiepe heupkom dan zal er toch artrose ontstaan. Een foto is daarom altijd nodig.
Naast multi-genetisch is HD ook multi-factorieel. Dat wil zeggen dat beweging, voeding en gewicht ook een rol spelen in de ontwikkeling van HD. Maar over het algemeen mag je stellen dat als een hond in aanleg goede heupen heeft en er geen extreme bewegingen worden gemaakt, er normaal/goed voedsel gegeven wordt en er geen extreem overgewicht is, de kans op de ontwikkeling van HD klein is. Genetische factoren zijn belangrijker dan omgevingsfactoren!