Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:06

Amaris schreef:
Oooohhhh wat is Dot KNAP! Zo hagelwit, ze kan zo in een wasmiddelreclame! Mooi man dat wit-columbia.

Die slagschepen.... die worden alleen maar groter! haha! Die zwaren nog enorm uit.

(euh... hoe houden jullie de stoep zo schoon?? Als ik twee dagen niet veeg is het net mijnen lopen naar de schuur :+ )

Dank u * bloos*
Ze is echt hartstikke wit, ik doe er niets aan, ze ligt ook overdwars in de natste zandhopen te badderen en ik vind er echt geen vlékje op!

Die stoep: ik heb bij de Action zo'n veger-en-blik-op-steel gekocht, en iedere avond veeg ik de droge poepjes op dat blik. Lekker staand dus zonder te bukken (soort van mestboy).
De Grote Bruine Plakkerige Niet Weg Te Krijgen Natte Flatsen, daar gooi ik 2x per week een emmertje koud water over en dan even met een harde bezem erover. Klaar!

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:12

Amaris schreef:
Die slagschepen.... die worden alleen maar groter! haha! Die zwaren nog enorm uit.

* negeert trouwens totaal bovenstaande opmerking * %)

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:16

Wauw Floss, wat een leuke kippers heb je !! Die slagschepen zijn echt leuk !!

Heb 4 Vorwerk-kipjes gescoord, ga ze morgen ophalen <3

_Floss_

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:27

Leuk Keeva!
Dat heb je snel geregeld!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:31

_Floss_ schreef:
Amaris schreef:

* negeert trouwens totaal bovenstaande opmerking * %)

oops haha

sowwy

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:33

_Floss_ schreef:
Amaris schreef:
Oooohhhh wat is Dot KNAP! Zo hagelwit, ze kan zo in een wasmiddelreclame! Mooi man dat wit-columbia.

(euh... hoe houden jullie de stoep zo schoon?? Als ik twee dagen niet veeg is het net mijnen lopen naar de schuur :+ )

Dank u * bloos*
Ze is echt hartstikke wit, ik doe er niets aan, ze ligt ook overdwars in de natste zandhopen te badderen en ik vind er echt geen vlékje op!

Die stoep: ik heb bij de Action zo'n veger-en-blik-op-steel gekocht, en iedere avond veeg ik de droge poepjes op dat blik. Lekker staand dus zonder te bukken (soort van mestboy).
De Grote Bruine Plakkerige Niet Weg Te Krijgen Natte Flatsen, daar gooi ik 2x per week een emmertje koud water over en dan even met een harde bezem erover. Klaar!

Ik heb zo'n ding voor de kattenbakkorrels op het laminaat... moet er misschien toch nog eens eentje aanschaffen dan voor de kips.

Ik moet wel echt met een harde bezem hoopjes bij elkaar vegen en dan doe ik het op mn hurken met handveger en blik bij elkaar. Toch maar weer eens naar de blokkert.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:03

Doen jullie trouwens iets voor de poep in de ren? Onze Betty kan er wat van en als we dan naar het hok gaan voor ons eitje, is het soms echt uitkijken geblazen... En dit is pas week 3, oeps!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:11

Ik heb daar gelukkig geen last van. Alleen het hele tuinpad ligt soms onder, maar dat is op te vegen. In de schuur ligt een mengsel hennepvezel en stro, en dat roer ik elke dag even om met een schoffel: kan er zo doorheen lopen.

Ze komen er ook nauwelijks. 's morgens vliegen ze van hun pallet in één keer naar buiten, en buiten af en toe wat legkorrel pikken en 's avonds op stok gaan zitten ze er nauwelijks. Ook nauwelijks poepjes dus.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:04

Ik heb daar ook geen last van (nog geen eitjes hier :+ )

Maar je zou wat stap-(stoep-)tegels in de ren kunnen leggen richting leghok waar je dan zelf overheen loopt....
Ik heb dat in mijn binnenhok leggen (2 x 1 meter, ik kan staan daar) en ik heb een rijtje van bakstenen geplaatst zodat de stro-pellets niet heel het hok rondgescharreld worden. De stro-pellets blijven netjes achter hun dijkje van bakstenen liggen, en ik kan op dat dijkje gaan staan als ik het water ververs of nieuwe kranten onder de zitstok leg.
Ik merk dat er overal poep ligt, behalve op het dijkje.
Ze staan er wel veel op, maar hun kont steekt dus schijnbaar uit zodat de stenen buiten poepgebied blijven :D

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:45

Maar is het dan niet nodig om de poep om de zoveel tijd eens weg te spoelen ofzo? Haha, ik weet het niet hoor. Ben gewoon zo bang dat het gaat stinken!

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:52

De kippen lopen hier de hele dag in mijn tuin...
Het terras maak ik schoon omdat ik op de tegels loop.
De poepjes die tijdens het gescharrel tussen de planten komen, laat ik liggen.
Het nachthok mest ik 1x per 2 weken uit. Daar ligt alleen poep van die keren dat ze binnen zijn gaan schuilen vanwege de wind/regen.
De poepjes onder de zitstok, daar ligt een krant dus daar ververs ik dagelijks de krant.

Ik heb dus geen ren, maar ik kan me voorstellen als de kippen altijd op vaste vierkante meters zitten dat de poep daar zo geconcentreerd wordt dat het gaat stinken...
Kan je de ren schoonharken? Houtsnippers in de ren gooien schijnt ook goed te helpen...

Hoe groot is de ren?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:55

Shanelle schreef:
Maar is het dan niet nodig om de poep om de zoveel tijd eens weg te spoelen ofzo? Haha, ik weet het niet hoor. Ben gewoon zo bang dat het gaat stinken!

Ik veeg het terras zoveel ik kan (momenteel 1x per week in het weekend want als ik thuis kom is het donker), en zet af en toe de tuinslang op het terras.

Onder de slaapplek heb ik twee oude pacemats liggen met een dun laagje hennepvezel erop. De poepjes daarop schud ik zo in een vuilniszak en dan leg ik de placemats weer terug.

De schuur zelf heb ik al in geen weken schoongemaakt. De bodembedekking wordt gewoon niet vies genoeg.

EDIT: in de zomer spit ik de tuin waar ze lopen geregeld om. Anders ziet het er niet zo fris uit. Aangestampte aarde met kippenpoep. Na omspitten is alles weer wat frisser en zijn de kips ook blij.

Trouwens!
Eten die van jullie regenwormen?? De new hampshires moesten er niets van hebben, maar deze kips ook niet! >;)
Laatst bijgewerkt door Amaris op 24-01-14 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:59

Ik raap de poepjes in het nachthok elke dag op, kan ook makkelijk met maar 4 kipjes. Verder lopen ze los op een hectare, heb daar weinig last van de poep.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:09

Jippie! Heb Keeva fan van de Vorwerk! Ben héél benieuwd naar ze.....*leuk*leuk*leuk!*

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:25

Irma_Maandag schreef:
Jippie! Heb Keeva fan van de Vorwerk! Ben héél benieuwd naar ze.....*leuk*leuk*leuk!*

:D :D :D _/-\o_

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:10

in dit topic kun je veel te weten komen ! intressant !

ik had nog een vraagje, Wat is nu precies een Kriel ?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:11

een kriel is een mini-kip

vaak heb je van 1 ras een kriel versie en een groot versie.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:14

Amaris schreef:
een kriel is een mini-kip

vaak heb je van 1 ras een kriel versie en een groot versie.

Oké bedankt ! en hebben jullie van het ras hubbard gehoord ?
wij hadden vroeger hubbards, maar ik kan nergens meer info over dat ras vinden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:02

Regenwormen? Ja, natuurlijk!! Als ik iets doe op de mesthoop ofzo, zijn ze er als de kippen bij en vreten de wormen op.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:26

echt?? mijnes pikken er een keertje aan en trekken dan nog net geen vies gezichtje :')

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:26

Vandaag mijn vorwerkjes opgehaald en voorgesteld aan de andere dames, ging prima ! Morgen foto's !

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 21:07

Ik heb daarstraks de klimop langs ons huis wat lopen afknippen en heb het voor een deel bij de kippen in de ren gegooid, leek me leuk voor hen om wat in te scharrelen. Maar nu zag ik dat ze er af en toe een hapje van namen! Kan dat kwaad? Dan haal ik het er morgen meteen uit natuurlijk.

Ik heb ook nog enkele kleine plantjes uit getrokken en erbij gegooid omdat de wortels vol met wormpjes en kevertjes zaten, maar mijn dames keken daar ook niet naar haha! Ik strooide er een heel klein beetje graan over zodat ze het zouden snappen, maar helaas... hihi.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 22:22

klimop is giftig hoor.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 00:03

en kunnen wyandotte's tam worden ?

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 09:33

Jaaaa! Mijn wyandotte kriel is een knuffelkipje :) Maar dan moet je ze wel vanaf het begin echt aanraken enzo, en uit je hand laten eten, want de andere kip, waarmee ik dat niet deed, is heel schuw.

En regenwormen: Mijn kipje pikt er een paar keer in, zodat hij creperend op de grond ligt, maar dan kijkt ze er niet meer naar om :') de ander vindt het helemaal niet interessant...