Het algemene “Puppy Erbij!” Topic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 15:16

Jullie ervaringen zijn ook mijn ervaring. Ook beroepsmatig veel honden de gentle leader aangeleerd zodat hond en eigenaar weer samen ontspannen op wandeling konden. Ik raad altijd aan daar waar kan afwisselen en absoluut goed gebruiken dus geen ontspanning op de lijn tenzij de lijn/de verbinding nodig is dan natuurlijk ook gebruiken. Zo leert de hond op positieve wijze rustig mee te lopen en heb jij als eigenaar de rust dankzij de wetenschap dat je ten alle tijden de controle kan behouden.
Ik snap volledig dat een hond geen paard is maar toch moet ik soms lachen dat halster bij een paard volledig geaccepteerd is ivm de veiligheid en goed kunnen hanteren terwijl bij een hond er behoorlijk kritiek op kan zijn. Paardenkrachten zijn geen hondenkrachten maar overeenkomsten in deze zijn er absoluut qua halster en halti/gentle leader gebruik. Waarbij ik het model wat ik heb en wat bovenin de nek werkt fijner en veiliger vind.
Met bovenin de nek bedoel ik aan bovenzijde/rug zijde. Niet achter de oren dat zou ik zeker niet aanraden.

Tot 2 maanden geleden durfde ik de stafford uit de zijstraat echt niet te passeren en vloog de eigenaresse alle kanten op om elke andere hond te ontwijken. Nu heeft ze een gentle leader en zien we ze overal en nergens en kunnen we elkaar passeren en gedag zeggen zonder bang te zijn dat die hond los breekt en de mijne in stukken scheurt. Zal nooit mijn favoriete hond worden om te passeren en ik blijf hem zoveel mogelijk ontlopen maar niet meer met het zweet in mijn bilnaad :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 16:51

dierenfan schreef:
Jullie ervaringen zijn ook mijn ervaring. Ook beroepsmatig veel honden de gentle leader aangeleerd zodat hond en eigenaar weer samen ontspannen op wandeling konden. Ik raad altijd aan daar waar kan afwisselen en absoluut goed gebruiken dus geen ontspanning op de lijn tenzij de lijn/de verbinding nodig is dan natuurlijk ook gebruiken. Zo leert de hond op positieve wijze rustig mee te lopen en heb jij als eigenaar de rust dankzij de wetenschap dat je ten alle tijden de controle kan behouden.

Andersom bedoel je hoop ik toch :D
Ontspanning op de lijn, tenzij noodzakelijk. Dat maak ik overigens niet mee. Tenminste ik heb echt alleen maar spanning op de lijn als hij even vergeet dat ik aan de andere kant van de lijn loop en dat is een heel kort moment van 1-2 seconden en dan is er al weer ontspanning.
Ik geef intussen meteen met mijn stem aan wat de bedoeling is.
Wanneer hij geschrokken is en daardoor spanning op de lijn ontstond kalmeer ik hem, laat hem indien nodig nog even kijken en krijgt hij als hij dat rustig doet wat voertjes en een blije maar kalme goedzo jongen, knappe gozer etc te horen.

Als het door enthousiasme is, dan ben ik wat strenger in mijn communicatie, maar nog steeds positief. Ik geef aan wat ik van hem verwacht en dan beloon ik hem weer als hij doet wat ik van hem vraag :)
Daarna gaan we rustig weer verder.

Karin_deB

Re: Het algemene “Puppy Erbij!” Topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 17:05

Ik ga gentle leader eens googlen, ik ken het niet.

Hier zijn we momenteel hard bezig om trekken aan de lijn tijdens uitlaten eruit te krijgen.
Heel irritant en hij is echt mega sterk ondanks dat hij maar 17kg weegt.
Dat sleuren wordt echt vermoeiend en irritant.
Wel lange adem hebben gezien puberteit :')

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 20:22

Ineke2 schreef:
dierenfan schreef:

Andersom bedoel je hoop ik toch :D
Ontspanning op de lijn, tenzij noodzakelijk. Dat maak ik overigens niet mee. Tenminste ik heb echt alleen maar spanning op de lijn als hij even vergeet dat ik aan de andere kant van de lijn loop en dat is een heel kort moment van 1-2 seconden en dan is er al weer ontspanning.
Ik geef intussen meteen met mijn stem aan wat de bedoeling is.
Wanneer hij geschrokken is en daardoor spanning op de lijn ontstond kalmeer ik hem, laat hem indien nodig nog even kijken en krijgt hij als hij dat rustig doet wat voertjes en een blije maar kalme goedzo jongen, knappe gozer etc te horen.

Als het door enthousiasme is, dan ben ik wat strenger in mijn communicatie, maar nog steeds positief. Ik geef aan wat ik van hem verwacht en dan beloon ik hem weer als hij doet wat ik van hem vraag :)
Daarna gaan we rustig weer verder.

Ja tuurlijk andersom :D juist altijd met ontspannen lijn wandelen daar waar dat kan idd.

Ik kan niet communiceren met Gabber momenteel om netjes te lopen. Hij vind dat zooooo geweldig dat zijn poot dan zeker te weten terug breekt. Hij wil zoooo graag voor mij werken en mij plezier doen dat hij zelfs zonder dat ik wat verzoek nog minimaal 10x per wandeling van geen 15 minuten doldwaas komt inchecken en kroelen. Zodra ik dat een beetje aan wakker gaat hij helemaal los en als ik negeer dan gaat hij nog erger aandacht vragen. Heel erg lang geleden dat ik zo'n werklustige en baas gerichte hond gehad heb. Fantastische en mega fijne eigenschap maar nu even erg onhandig. Hoewel hij in huis weer heel onafhankelijk is en het prima vind om alleen te liggen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 06:25

Wat leuk, maar tegelijkertijd onhandig ( in deze situatie) inderdaad :D
Hoe los je dat dan op als negeren en communiceren niet werkt?

Ravi is ook super aanhankelijk en in huis nog meer dan buiten. Als ik hem echt even niet in de buurt wil hebben ben ik hem nu plaats aan het aanleren, maar dat is wel een lastige is gebleken _O-

Gisteren was wel schattig, hij bleef netjes waar ik hem vroeg in eerste instantie. Ik was zijn rotzooi aan het opruimen (kartonsnippers in de badkamer) dus ik zat op mijn knieën met een vuilniszak en nét buiten het zicht.
Ben ik klaar en kom weer tevoorschijn was hij op een meter of 3 (nog wel buiten mijn zicht) gaan zitten.

Niet wat ik had gevraagd, maar wel heeft hij afstand gehouden en zich niet bemoeit met het opruimen. :')
Ik heb het genegeerd, rustig terug naar zijn plaats gebracht en na een seconde of 5 vrij gegeven en even met hem gespeeld.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 08:34

Ineke2 wist ik de oplossing maar haha. Zodra hij nu wil knuffelen tijdens de wandeling ga ik er direct op in. De enigste optie om hrm redelijk rustig te houden en met 4 poten op de grond. Omdat hij gegarandeerd succes heeft versterk ik nu dus dit gedrag zodanig dat het voor mij ongewenst gedrag is. Echter een 'nee' begrijpt hij ontzettend goed en met zijn wil om te werken met mij en luisteren naar mij kan ik het zo redelijk leuk houden voor beide partijen. Ik ga erop in, de 2de keer ook maar 3x kort op elkaar dan heel streng 'nee!! Doorlopen nu!!' En dat helpt wel. Eenmaal interessante luchtjes en omgeving dan verdwijnt dat gedrag ook wel gelukkig.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 09:00

Ik zou willen dat die van mij op mij gefocust was :+
Binnen is hij Plucky Plakstrip, ik kan nog niet naar de wc of hij zit onder de deur door te snuffelen, maar buiten vergeet hij nogal eens dat ik ook aan die lijn vastzit. :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 09:25

Wij gebruiken ook halsters, maar die van ons zijn niet onder de neus maar achter de oren en als tweede lijn, niet hoofdlijn, op die manier remmen ze zichzelf als ze te ver gaan op de hoofdlijn.

Spicy en Nil maken het er hun missie van om de strong man & woman van NL te worden. Nil kan sowieso niet aan een riem lopen maar aangezien ie drie hersencellen heeft zijn en slechts anderhalf die op een goeie dag werken, kan ik hem dat niet kwalijk nemen.

Maar ik heb het met vlagen ook in de rug en loop dan met negen honden, dan gaan die halsters om anders kan ik nog drie keer extra naar de fysio en chiro.

Het is een fijn hulpmiddel maar dat moet het wel blijven.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 10:19

Konstantine schreef:
Ik zou willen dat die van mij op mij gefocust was :+
Binnen is hij Plucky Plakstrip, ik kan nog niet naar de wc of hij zit onder de deur door te snuffelen, maar buiten vergeet hij nogal eens dat ik ook aan die lijn vastzit. :+

:D het zotte is wel dat in huis onze aanwezigheid totaal niet van belang is. Hij vind het al vanaf dag 1 prima als wij weg gaan. Zelfs als we weg gaan met onze andere hond hoor je hem totaal niet. Maar zodra we buiten zijn bestaat bijna de hele wereld uit ons haha. Op zich zeer prettig!! Maar begrijpen doe ik het niet echt :D

Groot gelijk KimD. Toen ik nog 2 herders, 1 boxer, 2 husky's en een labrador x rottweiler had zaten de 2 heftigste aangelijnd ook altijd aan gentle leader. Ze konden heel veel los lopen (op de husky's na :D ) maar aangelijnd vergaten ze wel eens dat 180 a 200 kg hond tegenover 1 mens geen eerlijke strijd is haha.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 10:22

Ik beeld me nu in dat je als een soort vlieger achter een horde honden aan wappert _O-

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 10:41

Mijn hond is ook al zo'n klittenband hond. Ik denk dat het ook wel komt omdat hij steun zoekt. 's ochtends tijdens de ochtendrun waarin ik 3 kinderen klaarmaak voor school, moet ik hem echt niet om me heen hebben. Dan gaat hij in de bench + puppyren en dan gaat hij gewoon lekker liggen slapen.

Sinds hij behandeld is voor Giardia vindt hij het veel minder moeilijk als ik wegga of weg ben. Daarvoor gilde hij alles bij elkaar en ging hij huilen als een wolf als we niet thuis waren. Voor de Giardia ging dat beter, we hebben dat rustig opgebouwd. Ik maakte me echt veel zorgen om die verlatingsangst, want ik ontkom er gewoon niet aan dat hij regelmatig een paar uur alleen moet kunnen zijn. Sinds hij behandeld is voor Giardia gaat het weer super goed. Bizar wat zo'n k*tparasiet voor gevolgen kan hebben op gedrag.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 18:03

Konstantine schreef:
Ik beeld me nu in dat je als een soort vlieger achter een horde honden aan wappert _O-

Dat altijd kunnen voorkomen haha. Heb overigens altijd met meerdere honden gelopen vanaf mijn 12de. Mijn vaste groep waren 2 sint bernards van de buren en hun mastin espanol plus mijn 2 boxers. Daarnaast had ik nog 4 clumber spaniels waar ik regelmatig mee liep. Nooit heb ik een hond niet kunnen houden. Natuurlijk heb ook ik wel eens fouten gemaakt qua wel los laten lopen wat ik op dat moment beter niet had kunnen doen. Echter vechtpartijen door mijn toedoen gelukkig nooit gehad. Ben ontzettend voorzichtig.
Dat er hier nu maar 2 honden rond lopen is echt niet mijn bewuste keuze maar inmiddels ook 2 paarden en getrouwd en tja dan moet je op een gegeven moment wel eens bepaalde hoeveelheden huisdieren gaan aanpassen. Gewoon om het voor iedereen erg leuk te houden inclusief portemonnee. Je zal 2 Gabbers hebben die zo'n 5000 a 6000 euro op slokken in nog geen 6 maanden tijd haha. Extra note voor mezelf. Beter eerste levensjaar verzekeren tot uitslagen heupen en ellebogen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 19:01

Ik heb zaterdag nog “de vlieger” gedaan, maar was wel met mijn paard. :')
Snuf is gelukkig ook heel makkelijk met alleen blijven, alleen kan weleens wat piepen als we in de ochtend meteen moeten gaan na zijn ronde. Is ook niet leuk om in de nacht al alleen te zijn en dan in de ochtend meteen weer, maar dat is nu 2x voorgekomen en dan zijn we een uurtje later weer thuis.
Hij huilt wel de boel bij elkaar als hij sirenes hoort. Als we ze op straat tegenkomen gaat hij stilstaan en huilen. Heb vorige week veel bekijks gehad toen er 4 brandweerwagens en 2 ambulances voorbijkwamen. _O-

Oh Kim ik heb zo gelachen om je 3 hersencellen waarvan er 1,5 werken op een goede dag. Zo’n hond heeft mijn vader ook gehad. Ze was zo lief, maar ook zo dom. :')

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 13:29

We zijn weer gestart met hydrotherapie (en fysio en infrarood behandeling daarbij)
https://youtu.be/82ccePaQRt0?si=VcLyK5vixk-19wp2

Geen slechte start al was 10 minuten meer dan genoeg aldus Gabber dus zijn we toen gestopt. Wie weet lukt komende week de 15 minuten weer.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 16:22

Fijn weer een volgende stap in de revalidatie.
Mijn oudste hond gruwelt van het filmpje, je staart in het water laten hangen kan echt niet zegt ze. :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 18:34

Esther schreef:
Fijn weer een volgende stap in de revalidatie.
Mijn oudste hond gruwelt van het filmpje, je staart in het water laten hangen kan echt niet zegt ze. :D

:D :D :D Gabber gruwelt dat hij er in moet lopen en niet er in mag zwemmen en liggen. Gelukkiger maak je hem niet dan mogen liggen in water. Al 3 weken mist hij dat

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 11:07

Hoi hoi,

Ik zou hier graag wat advies vragen. Wij hebben een border collie teefje van 5 jaar oud en willen er graag een pup bij zo richting eind van het jaar. Nu gaat mijn voorkeur uit naar een Corgi. Yara hebben we gekocht via marktplaats vanuit een gelegenheidsnestje. Super lieve hond geen mankementen of iets en nog altijd contact met de fokster. Nou wil ik alleen voor de Corgi wel wat meer voorwerk doen. Is het normaal om gewoon wat fokkers aan te schrijven om informatie op te vragen of zitten fokkers daar niet op te wachten? Ik zie momenteel op Facebook een hoop corgi fokkers voorbij komen maar hoe kan ik checken of het goede fokkers zijn en geen broodfok?
Yara hebben we wat naïef gekocht en dat is gelukkig goed uitgepakt maar wil nu toch wat meer voorwerk doen.

En hoe weet je of het gaat klikken met elkaar? Of kan een goede fokker dat inschatten?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 11:49

Absoluut doen. De goede fokkers beantwoorden heel graag alle vragen die je stelt. Zo komen ze ook te weten of een puppy uit hun nest bij je past.

Een goede fokker vraagt ook wat jij wel en niet zoekt in een pup en maakt op basis daarvan een inschatting welke pup het beste past.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 14:41

Absoluut een aanrader om fokkers te benaderen inderdaad :j Er zijn ook fb groepen zoals de Nederlandse Welsh Corgi groep waar veel informatie te vinden is over beide rassen. Zeker als je nog niet zeker weet welk ras bij je past kan dat fijn zijn :j Veel vragen zijn daar al voorbij gekomen, dus er is veel info te vinden daar. In die groep zijn ze ook voorstander van verantwoordelijke fok, waardoor ook op dat gebied veel informatie te vinden is :D

Verder zijn (afhankelijk van welk ras je interesse heeft) de verenigingen zoals de NWCC (corgi club, ontfermt zich over beide rassen) en de WCCN (exclusief voor cardigans) verschillende fokkers te vinden :)

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 15:11

Super dankjewel ik ga mij er eens in verdiepen

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 16:09

Tja de fokker van Gabber kon ik alles vragen en kreeg zonder vragen foto's en filmpjes. Super leuk contact. Eenmaal Gabber hier heeft ze nog hooguit 2x gereageerd op iets over Gabber en toen ik de LPC operatie door gaf kreeg ik te horen dat het jammer is voor hem maar dat het door voeding en stress komt. Verder nooit meer wat gehoord.....
Oftewel goede fokkers haal je niet uit leuk contact. Het is gewoon giga laatig en zeker zoals bij mij als ze bijna tegen Tsjechië aan zitten. Dan heeft het bijzonder weinig zin om in je omgeving in Nederland te informeren naar ervaringen met betreffende fokker.

Overigens waren de ouders en voorouders echt meer dan prima getest en in orde maar achteraf met alles wat ik inmiddels tegen gekomen ben schaar ik hun absoluut niet meer onder goede fokkers helaas ondanks dat ze volgens boekje de ouders uitgekozen hebben en gefokt hebben

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 16:28

Dat is mss wel zo. Het is niet omdat ze sympathiek zijn , ze hun verantwoordelijkheid nemen wanneer het erop aankomt.
De fokker van mijn huidige hond is vrij kortaf, doet niet aan whatsapp groepen of fotootjes/filmpjes van de pups sturen, je mag 1x op puppybezoek, je mag niet kiezen welke pup, …. Maar, alles wat ze ooit gefokt heeft, neemt ze terug wanneer de eigenaar er niet meer voor kan of wil zorgen. En, na 4 jaar reageert ze nog steeds wanneer ik een fotootje stuur.
Bij mijn vriendin was het dan net andersom. Fotootjes alom, supervriendelijke fokster, ze mocht meermaals naar de pup komen kijken… Maar toen bleek dat de pup een hartafwijking had, bleef ze zwijgen in alle talen.
Het is dus erg moeilijk peilen.
Er zijn wel wat bokkers met corgi’s. Mss kan je hen contacteren en vragen of ze tevreden van de fokker zijn, en welke fokkers ze ev zouden afraden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 16:41

Maarrrr ondertussen zijn we vandaag gewoon al 2x aan de zeedijk geweest. Oh wat was Gabber blij na een maand de zee weer te zien en de lucht te snuiven
Afbeelding

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 16:53

De fokker van Mahdutje heeft in 2018 een bericht ontvangen, deze ergens tussen 2020 en 2024 eens geopend en nooit gereageerd.
Maar ik kwam er kort na mijn bericht dat Mahdutje nu bij mij woont (was een herplaatser) achter dat het een broodfokker pur sang is. -O-
Zo op het eerste gezicht lijkt het een nette fokker, maar als je een beetje doorzoekt kom je diverse klachten tegen, verhalen over een stal/schuur vol met puppies, moeders die toevallig nét uitgelaten worden, pups in een couveuse, geen kennismaking etc maar direct pup uitzoeken, afrekenen en meenemen, pups met- en pups zonder stamboom en tig telefoonnummers die allemaal niet (meer) werken.
Dus ja, geen zuivere koffie helaas. -O-

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 17:20

Leuk dat je een Corgi overweegt!
Als je meer wilt weten over onze Pembroke mag je altijd PB'en! Maar verder zijn er al goede tips gegeven, de FB pagina ben ik ook lid van, daar zit veel kennis en informatie!