Hèt vogeltopic !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 21:23

Wat leuk dat ze buiten zitten! Er gaat opeens een hele andere wereld voor ze open :D

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 23:42

Wat zitten ze daar leuk! Ook supermooi groepje <3 !

Mss stom, maar ik zou de voet van de staander ook bedekken met zand. Dan hou je het makkelijker schoon.

Oja, ik mis ook een schommel. Die zijn hier favoriet. Er zit minstens altijd wel 1 van de 4 ergens te schommelen :) .

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 06:14

Dankjulliewel! Ze hebben idd buiten en binnen een schommel :j

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 07:44

Oeh, dan heb ik daar mooi overgekeken :roll:

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 11:50

Trouwens, heeft iemand tips om naaktslakken van mijn etensbakjes weg te houden? Uiteraard iets onschadelijks voor de vogels. Dat slijm overal op is zó goor. Een dan verdrinkt er nog regelmatig eentje in de drinkbak, ook vies!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 20:11

Ik kom wat fotootjes spammen :D

Hier staan ze met zijn 4’tjes op:
Afbeelding

Een wat lichtere foto:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De foto’s van mijn bourkes man waren helaas helemaal niet scherp.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 20:46

Oh wat een heerlijk verblijf!!!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 21:00

Castilja schreef:
Oh wat een heerlijk verblijf!!!

Dankje!
Ze hebben ook nog een binnenruimte :j

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 10:57

Wat een leuk topic, ik heb met plezier een heel groot deel doorgelezen. Ik vind vogels ontzettend leuke dieren. Zoveel karakter in zo'n klein wezen <3 . Ik kom dan ook graag mijn lachduifjes showen. Het verblijf is nog niet helemaal zoals ik zou willen dus dat ga ik nog wat aanpassen. Lachduifjes planten zich ontzettend graag voort dus we hebben ze één keer hun zin gegeven en nu hebben we er vier, daar willen we het bij laten dus nu halen we de eitjes weer weg.

Helaas heeft één van de jongen een ongelukje gehad, tijdens het leren vliegen is zij (of hij?) waarschijnlijk op het gaas gaan zitten en heeft onze kat of een ander dier die nacht een volledige poot geamputeerd. Gelukkig heeft ze het overleefd en doet ze het ondanks haar beperking heel goed.

Papa Snowflake op het nest
Afbeelding

Ze moeten hier nog een beetje knapper worden :o
Afbeelding

Drie op een rij
Afbeelding

Kleine baby's worden groot, dit is knappe Coco met één poot
Afbeelding

Dit is baby Jimi
Afbeelding

Mama Puccini had niet zoveel zin in foto's
Afbeelding

Het viel me op dat ze alle vier een beetje camera schuw zijn. Snowflake wilde vandaag helemaal niet, hij bewaakt zijn lege nest, dat is een serieuze zaak:

Afbeelding

Zijn hier meer mensen met lachduifjes?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 10:59

Wat leuk die lachduifjes! Volgens mij zie je ze niet zoveel?
Hoe groot worden ze? Ik gok dat ze wel wat groter zijn als diamantduifjes?
Ik vind het alleen enorme viespeuken _O-

Mooie foto's Lukasje! <3
Helaas geen tips tegen naaktslakken want die komen hier niet in de voliere.
Hoe komen ze er bij jou in? Dat lijkt me bijna onmogelijk door het gaas heen? :P

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 11:04

Echt wel! Die slakken glibberen overal doorheen precies. En ze hebben het zowel bij mijn montana waar de catharina’s wonen, als bij de volière gemunt op de voerbakjes. Hangt ‘s ochtends alles onder het slijm :r .

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 11:09

Je hebt toch zeoliet op de bodem? Gaan ze daar overheen? :wow:
Daar hebben ze een gruwelijke hekel aan normaal gesproken, want door zeoliet drogen ze uit.
Wat voor rare genetisch gemuteerde monsterslakken wonen er bij jou in de tuin? _O-

Maar echt heel ranzig idd! Voer je op een plateau? Want ik zie er wel eentje staan op je foto's.
Dan kunnen ze daar in ieder geval niet bij!
Ik voer niet vanaf de grond en ik denk dat dit ook al een heleboel scheelt. Al valt er natuurlijk wel genoeg zaad op de bodem.

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 11:12

Ze zijn inderdaad iets groter dan diamant duifjes en worden denk ik ook iets tammer, al heb ik geen ervaring met diamant duifjes. Ik vind ze best netjes eigenlijk maar dat komt misschien doordat ik ook een eend heb :').

O bah naaktslakken zijn erg vervelend hier gelukkig geen last van, geen idee wat je daartegen kan doen. Misschien een staalplaten randje aan de onderkant maken dat scherp is van boven? Al vraag ik me af of dat echt helpt? Hier hebben we vooral heel veel last van mieren...

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 11:21

Hahaha genetisch gemuteerde monsterslakken !

In de montana liggen grove beukenschilfers en in de volière idd zeoliet. De voerbakjes op het plateau worden gebruikt voor maagkiezel en grit. Hun drinken en eten is met zo’n draaiplateau, maar dus op hoogte. Hoe hoog is dat? 1.60m?? En op het draaiplateau moeten ze toch het scherpe kantje overglibberen om tot het eten te komen. Het middelste bakje van de 3 is het drinkbakje en in de oversteek van bak 1 naar 3 verdrinkt daar af en toe ook nog ene :roll: .

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 11:24

kies_naam schreef:
Wat een leuk topic, ik heb met plezier een heel groot deel doorgelezen. Ik vind vogels ontzettend leuke dieren. Zoveel karakter in zo'n klein wezen <3 . Ik kom dan ook graag mijn lachduifjes showen. Het verblijf is nog niet helemaal zoals ik zou willen dus dat ga ik nog wat aanpassen. Lachduifjes planten zich ontzettend graag voort dus we hebben ze één keer hun zin gegeven en nu hebben we er vier, daar willen we het bij laten dus nu halen we de eitjes weer weg.

Helaas heeft één van de jongen een ongelukje gehad, tijdens het leren vliegen is zij (of hij?) waarschijnlijk op het gaas gaan zitten en heeft onze kat of een ander dier die nacht een volledige poot geamputeerd. Gelukkig heeft ze het overleefd en doet ze het ondanks haar beperking heel goed.

Papa Snowflake op het nest
[ [url=m/l4Q89t.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze moeten hier nog een beetje knapper worden :o
[ [url=m/cAcZ4H.jpg]Afbeelding[/url] ]

Drie op een rij
[ [url=m/0AgBse.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kleine baby's worden groot, dit is knappe Coco met één poot
[ [url=m/nFnIai.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is baby Jimi
[ [url=m/Vfy93V.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mama Puccini had niet zoveel zin in foto's
[ [url=m/gSWNlR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het viel me op dat ze alle vier een beetje camera schuw zijn. Snowflake wilde vandaag helemaal niet, hij bewaakt zijn lege nest, dat is een serieuze zaak:

[ [url=m/MLVnA9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zijn hier meer mensen met lachduifjes?

Lachduifjes ken ik helemaal niet! Wat zijn ze leuk. Toch fijn dat ze wat tam zijn. Ik had tot 2 maanden terug turquoisines en die waren zo paniekerig, dat was echt niet fijn.

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 12:01

Ik vind ze ook boven verwachting leuk moet ik zeggen. Ze zijn helemaal niet snel onder de indruk of in paniek. Voordat ze jongen hadden was ik een beetje aan het oefenen met opstappen op mijn vinger en na een paar keer oefenen lukte dat al.
Ze doen hun naam trouwens eer aan want ze lachen ook echt 'hihihii', daarnaast koeren ze ook, vooral het mannetje. Ik heb het idee dat ze wat minder veeleisend zijn dan kromsnavels, sowieso zijn ze natuurlijk heel anders. Ze zijn ook echt anders dan postduiven qua gedrag. Ze spelen niet echt met speelgoed en lijken zich niet snel te vervelen maar zijn wel heel sociaal en mensgericht. Ze lopen graag rond, wassen zichzelf en elkaar en gaan dan weer wat eten.
Verder zijn ze territoriaal, vooralsnog zijn ze nog niet agressief naar de jongen maar het kan goed dat dit gaat komen en dat we ze moeten scheiden. Ik denk dat het hele geschikte beginners vogels zijn. Ze zijn niet super populair geloof ik inderdaad. Dat komt misschien omdat ze een beetje in een tussen categorie vallen. Voor volièrevogels zijn ze wat groot, ze kunnen niet in een duiventil en mensen die sociale vogels zoeken komen snel uit bij de kromsnavels denk ik. Ze zijn wel bekend bij goochelaars. Ze kunnen ook nog eens oud worden 20 jaar is geloof ik geen uitzondering. Tot zover mijn lachduifjes promotie :D.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 12:08

Ik heb het geluid even opgezocht. Wat grappig om te horen! :D

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 13:13

Duiven zijn zo leuk <3

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 13:57

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 14:46

eclair98 schreef:
Duiven zijn zo leuk <3

Nou, die grote duiven in de tuin vind ik toch iets minder hoor _O-

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 09:42

Ik heb geen TikTok dus kan de filmpjes niet zien maar geloof direct dat ze leuk zijn.

Haha Cayenne, ieder zijn ding, ik vind dikke stadsduiven ook schattig :+ . Dat is vrees ik ook mijn valkuil, dat ik teveel dieren leuk vind. Ik kijk ook iets te verliefd naar de valkparkieten in dit topic.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 10:43

Wat een leuke dieren die duifjes! Ik kende ook alleen maar diamantduiven.

De vogels zitten hier nu bijna een week in de volière en doen het heel goed. Ze lijken te genieten van het buiten zijn er de extra ruimte. Ze moeten wel nog even snappen dat ze van buiten naar binnen kunnen. Van binnen naar buiten hadden ze binnen een dag door, maar andersom is een ander verhaal. Niet helemaal handig aangezien het voer binnen staat :')

Gelukkig zijn ze allemaal tam en kan ik ze iedere avond door het luikje binnen zetten zodat ze in de avond en in de ochtend binnen alsnog kunnen eten. Gisteren zag ik voor het eerst een van de grasparkieten (de slimste 8-) ) binnen zitten overdag, dus ik heb goede moed dat ze het langzaam beginnen te snappen nu.

Het lawaai valt me ook reuze mee. Binnen vond ik vooral de valkparkieten erg luidruchtig en galmde hun geluid door het hele huis. Buiten kwetteren ze wel af en toe, maar dat vind ik nu een heel gezellig geluid i.p.v. het oorverdovende wat ik soms binnen had :+

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 18:38

Je volière ziet er mooi strak uit, super fijn dat de vogels het zo waarderen. Fijn ook dat je een randje zonlicht voor ze open gelaten hebt. Onze duifjes zijn ontzettende zonaanbidders, geen idee of dat voor veel vogels geldt?

Ik kan me voorstellen dat het geluid buiten wat vrediger klinkt dan binnen. Win win dus!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 10:54

Wat leuk, een vogeltopic! :D Mag ik hier komen meekletsen? Wij hebben 2 pyrrhura's, Rico en Lola :)

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 10:59

Foto :D