Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 12:20

Hoi. Even een vraagje voor de cavia kenners hier. Vorige week zag ik dat mijn caafje, Morgan, lusteloos in het hok zat. Waar hij normaal al volledig in vluchtmodus gaat als hij maar denkt dat ik naar hem wijs, kon ik hem nu gewoon pakken. Dus meteen naar de DA. Die hoorde wat geluiden op de longen die niet goed zijn. Dus aan de metacam en doxycicline. Helaas kwamen de darmen stil te liggen en at hij niet meer. Dus aan de emprid en ciseral en om de 3 uur dwangvoeren. Helaas verbeterde hij niet. Hij werd ook niet slechter. Gelukkig kon ik dinsdag naar een da die gek is op caafjes. Die heeft een vochtinjectie gegeven en adviseerde me om zijn buikje te masseren na de voeding. En hoera, 's avonds lagen er wat mini keuteltjes in het hokje. Hij zit nu tijdelijk gescheiden van zijn vriendje omdat ik in de gaten moet houden of hij eet. Ze kunnen elkaar wel zien en ruiken en ik zet ze sinds gisteren een paar uur per dag bij elkaar om samen te eten, Hannes begon ook slecht te eten en als ze samen zitten eet Hannes alsof zijn leven er vanaf hangt. Gisteren weer terug naar de da omdat Morgen vrijdagnacht een flinke terugval had. Ik dacht zelfs even dat hij dood was. Gelukkig merkte de da dat er wel degelijk vooruitgang is, darmpjes zitten vol keutels en luchtwegen klinken weer goed, maar als boost toch maar weer een vochtinjectie en ik moet de doxyciline 10 dagen afmaken ipv 7. De vochtboost heeft zijn werk gedaan, een paard wat niet wil een wormenkuur geven is nu makkelijker dan Morgan zijn medicijnen geven :+ . Maar wat ik me afvraag, ik masseer nu zijn darmpjes voordat hij eten krijgt. Dat vind hij duidelijk fijner, (gemiddeld genomen dan). Af en toe geniet hij er van, niet altijd. Meestal piept hij er zachtjes bij, maar nu maakt hij, sinds gisteren, ook steeds popcorn sprongetjes als ik aan het masseren ben. Terwijl ik niet de indruk heb dat hij het op dat moment zelf het niet echt heel fijn vind. Popcornen ze alleen als ze iets fijn vinden of zou hij het nu doen om er van weg te komen Hij wriemelt niet tijdens het masseren.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 12:41

Hoe je het omschrijft zou ik denken dat hij juist weg probeert te springen omdat het masseren pijnlijk is. Ik heb bij darmproblemen eigenlijk altijd het idee dat dat masseren heel pijnlijk is, ik doe het niet meer.

Geef je toevallig al tarwegras? Ik geef dat bij darmproblemen en heb daar heel goede ervaringen mee. Als ze niet zelf eten dwangvoer ik dag en nacht elke 2 uur, om de keer tarwegras en de andere keer critical care. Ik laat ze het liefst samen zitten, want als ze alleen zijn hebben ze minder motivatie om te eten.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 13:53

Aan de ene kant denk ik dus ook dat hij het doet om weg te komen, aan de andere kant, als hij weg probeert te komen van de medicijnen, (vooral de cirasal), doet hij heel anders. En tijdens het masseren heb ik hem niet stevig vast en af en toe merk ik wel dat hij geniet. Vandaar dat ik met dit raadsel zit.

Ik geef (nog) geen tarwegras. Dat was ik ook niet tegen gekomen, heb zaterdagavondnacht zitten googlen hoe je een cavia moet dwangvoeren en had nog geen critical care dus heb eerst geweekte brokjes gegeven. Ik ga ook gewoon dag en nacht door, mijn paard begint zich wat verwaarloost te voelen denk ik. Maar het moet gewoon, het kleine frummel moet het gewoon redden. Ik was trouwens ook wel blij met de warmtelamp die ik gekocht had nadat Kai was overleden. Die bleek een ingegroeid gebit te hebben. Was een maand eerder nog bij de da geweest en toen leek er niet veel aan de hand maar de da in kwestie had dus niet naar het gebit gekeken. En doordat hij in 1 maand tijd zoveel was afgevallen kon hij zichzelf niet meer warm houden. Hij was op de kliniek enorm opgeknapt nadat ze een deel van zijn gebit hadden gedaan en hem onder een warmtelamp hadden gehouden. Toen ben ik er de hele nacht om het uur uit gegaan om flesjes warm water bij het hok te leggen alleen in de ochtend bleek hij toch weer te ver afgekoeld en heeft hij het niet gehaald.
Hannes is de baas van de 2. Dus als ze groenvoer hebben en ze zitten samen, moet Morgan zijn best doen, anders vreet Hannes alles op. Daarom laat ik ze nu nog geen 24/7 samen zitten. Morgan is dol op witlof en dat eet hij nu het vlotste, maar dan moet hij wel de kans krijgen om het te eten. Ik zie hem inmiddels ook wel wat aan hooi knabbelen en er zijn ook wat brokjes weg in de ochtend. Het tij lijkt dus toch te keren.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 14:08

Hee mede cavia liefhebbers,

Ik had twee cavia beertjes, helaas is vannacht onze oudste cavia overleden (bijna 7 geworden!), nadat hij gister al niet echt meer wilde eten. Nu moet ik voor de andere cavia (net 1) een nieuw vriendje zoeken.. ik heb altijd zonder problemen mannetjes gekoppeld, maar dan wel vaak een oudere met een jonkie.

Deze zocht ik vaak via marktplaats, waar dan blijkt dat ze van een fokker komen en ze in veel te kleine hokjes zaten |(

Nu zag ik toevallig bij de dierenopvang hier een mannetje zitten, leeftijd 1-3, maar kan dat qua leeftijd? Ik denk dat onze Simba het wel leuk vindt om een speelmaatje te hebben, nu had hij altijd alleen z’n gekke 5 minuten :))

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 14:26

Volwassen beren koppelen is heel moeilijk. Proberen kan altijd, maar de kans van slagen is erg klein. Ik kies zelf liever voor een baby beertje, dat gaat bijna altijd goed. Ik zoek meestal via Facebook groepen naar Fokkers, als ze mooie verblijven hebben kun je daar vaak wel foto's van vinden.

Ondanks dat heb ik vorig jaar ook een enorme tegenvaller gehad hoor, dus ik let daar nu nog meer op. Dat waren veel te kleine en ontzettend smerige hokjes. De ammoniak lucht was enorm :n De cavia is wel heel leuk, maar ik zou er nooit meer naartoe gaan.

Ik ken wel goede fokkers in Lommel (België) en Reusel, mocht dat te doen zijn.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 14:31

Goedemiddag, ik heb geen cavia's, weet er verder niets van.
Maar ik loop vaak langs een tuin van een hoekhuis waar wel 20 cavia's leven, volgens mij.
Het zijn zulke leuke diertjes, als je een geluidje maakt komen ze al piepend aangerend.
Mijn honden krijgen er geen genoeg van, die willen er altijd kijken.
Maar ik vind het zo leuk dat deze diertjes zo in een tuin worden gehouden, dat ik er hier even foto van plaats. :)

Afbeelding

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 14:46

Wat grappig zeg! En ze zien er stoer uit, zo vol in beeld :D

Mijn hond blijft ze ook interessant vinden. Het bijzondere is dat ze vooral gefixeerd is op één cavia, daar vertrouw ik haar niet mee :+

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 17:20

melody7 schreef:
Volwassen beren koppelen is heel moeilijk. Proberen kan altijd, maar de kans van slagen is erg klein. Ik kies zelf liever voor een baby beertje, dat gaat bijna altijd goed. Ik zoek meestal via Facebook groepen naar Fokkers, als ze mooie verblijven hebben kun je daar vaak wel foto's van vinden.

Ondanks dat heb ik vorig jaar ook een enorme tegenvaller gehad hoor, dus ik let daar nu nog meer op. Dat waren veel te kleine en ontzettend smerige hokjes. De ammoniak lucht was enorm :n De cavia is wel heel leuk, maar ik zou er nooit meer naartoe gaan.

Ik ken wel goede fokkers in Lommel (België) en Reusel, mocht dat te doen zijn.

Jaa lastig is dat hè! Dat wil ik echt niet stimuleren.. we zoeken nog even verder! Oei nee dat is wel een eind uit de richting, maar Tnx voor de tip!

@mika11 wat ontzettend leuk!

Hopelijk vinden wel snel een vriendje voor onze pluizebol Simba!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 17:47

Nee ik baalde daar ook enorm van, zoiets wil je helemaal niet sponsoren.

Wat een leuke pluizenbol! <3

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 18:11

Dat is ook één vd redenen dat toen Shamrock alleen overbleef, ik ben uitgeweken naar een dierenwinkel.
Ik had marktplaats uitgeplozen en zag er cavia's waar veel voor werd gevraagd en zexwaren op behoorlijke reisafstand en/of zaten op de foto's in hokken waar gewoon zwart zaagsel in lag. %)
Was wel makkelijk schiften zo:
Smerige verblijven? :evaw:
Te hoge prijs? :evaw:
Te grote afstand? :evaw:

En ik had op zich niet zo heel veel eisen:
Zeugje (leeftijd onbelangrijk) of jong beertje
Binnen een uurtje reisafstand met het ov&lopen
Geen €25,- of meer voor een simpele huistuinkeukencavia.
Netjes verzorgd, handtam was niet nodig maar wel fatsoenlijk voer, schoon water en een regelmatig verschoond verblijf, de basis zegmaar. :)

Was vrijwel onmogelijk te vinden, bij de dierenwinkel heb ik een US teddy beertje gehaald voor €25,- die in een verblijf zat wat hooguit een dag ervoor verschoond was, met schoon water, een gevulde voerbak en een lekkere pluk hooi.
Toen Shamrock wegviel liep ik tegen hetzelfde aan en heb ik na wat rondzoeken bij dezelfde winkel een CH teddy beertje gekocht voor dezelfde prijs.
Wederom duidelijk bijgehouden verblijf, schoon water, gevulde voerbak en lekkere pluk hooi.

Nu is het de bedoeling dat dit de laatste cavia's zijn maar mocht ik me bedenken en ik loop weer tegen hetzelfde aan op marktplaats enzo dan komt een volgende cavia weer bij diezelfde dierenwinkel vandaan. :)

Lukasje

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 20:35

@ melody7: ha, ik ken ook een goede fokker in Lommel, mss dezelfde dame ?

@ Miesemuisje: wat een knapperd! En sterkte met het verlies!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 20:36

mika11 schreef:
Maar ik loop vaak langs een tuin van een hoekhuis waar wel 20 cavia's leven, volgens mij.
Het zijn zulke leuke diertjes, als je een geluidje maakt komen ze al piepend aangerend.
Maar ik vind het zo leuk dat deze diertjes zo in een tuin worden gehouden, dat ik er hier even foto van plaats. :)

[ Afbeelding ]

Zo op foto lijkt dat ze niet zoveel schuilplekjes hebben maar ze hebben zeker een mooie plek om te rennen!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 20:41

Ik heb gisteren zo genoten van een kort knuffel moment met twee baby cavia's. Lang geleden dat ik zo'n lief bolletje vast heb kunnen houden. Wou ze bijna stiekem meenemen onder mijn sjaal.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 20:45

Lukasje schreef:

Heeft zij US-Teddy's?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 20:55

Lukasje schreef:
mika11 schreef:

[ Afbeelding ]

Zo op foto lijkt dat ze niet zoveel schuilplekjes hebben maar ze hebben zeker een mooie plek om te rennen!

Ze kwamen ook vaak uit die grijze kast/hok wat je nog net rechts op de foto ziet.
Als je dat vanaf de voorkant ziet, is het een soort caviahuis.
Maak je een geluidje komen ze daar van alle kanten uit.
Ze zijn zo grappig, ik denk als ik geen honden meer heb, misschien zijn cavia's dan geschikt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 22:29

Ohh ik heb nu geen cavia's maar vroeger veel gehad. Ik stuitte op dit topic en al die lieve snuitjes zijn veel te leuk om niet te volgen dus ik heb een stipje gezet.

De geluidjes die ze maken blijf ik een van de mooiste schattigste dingen te vinden. <3

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:40

Ons nieuwe vriendje <3 Afbeelding

Meteen lekker aan t kletsen en spelen en kennismaken, Simba bloeit meteen op met een vriendje <3
Afbeelding

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 23:16

Ahhhh wat een leukerd.
Heerlijk dat hij weer opfleurt.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:52

melody7 schreef:
Lukasje schreef:

Heeft zij US-Teddy's?

Ja, driekleur :j

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:53

Wat een mooie !

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 14:43

Wat fijn dat het zo goed gaat samen!

Lukasje schreef:
melody7 schreef:

Heeft zij US-Teddy's?

Ja, driekleur :j

Dan is het vast dezelfde :D Zij heeft zo'n mooie dieren en ze hebben het echt goed! Ik heb ooit een zeugje van haar overgenomen. Eigenlijk zou ik pas weer een zeugje bij haar kopen uit haar eigen fok, maar helaas ging het niet goed met dat nestje :(:)

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 15:35

Gebruikt 1 van jullie fleece liners ipv bodembedekking? Ik zit te denken om over te stappen op fleece!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 16:35

Geen fleece, wel badmatten

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 16:42

Hier ook badmatten.
Wel kort fleece gebruikt (icm badstof en zeil) maar ik vond het absoluut niet fijn werken en ben er daarom ook vlot weer vanaf gestapt.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 17:36

Gebruiken jullie dan van die IKEA badmatten? Daar zag ik ook filmpjes van voorbij komen. Heb je een foto?