Hèt vogeltopic !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 09:19

Maar dat is keitof !!! Haha, hun eigen picknicktafel!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 09:43

Hier loopt het de laatste tijd niet zo geweldig.
Mijn volwassen turquoisine pop stierf en het mannetje zat zonder partner. Gelukkig zat hij niet alleen want hij deelt de volière met een bourkes koppel en gelukkig bleef hij ook vlot eten. Een paar weken later kon ik een jonge turquoisine pop halen bij een kweker. Maar, die stierf een week later ook. Geen idee wat of hoe, het ging snel, zoals vaak bij vogels hoor ik. ‘s Ochtends zat ze in een bolletje op de grond. Van de Roosvicee kikkerde ze even op. In de vooravond ben ik met haar naar de vogelarts geweest die haar nog een injectie gegeven heeft maar hij gaf haar niet veel kans. En, idd, want later op de avond is ze gestorven |( .
Ik heb even moeten nadenken wat ik zou doen. Ik wilde eigenlijk liever geen turquoisine meer. Zo’n sterke soort is het niet. Maar ja, wat met de man? De oplossing was dat ik hem mocht brengen naar de kweker van de turquoisine pop. Dat was best moeilijk want dat druist tegen mijn principes in. Anderzijds moet ik toegeven dat het ook rust bracht omdat hij telkens mijn volière op stelten zette door zijn hysterisch gedoe.
Omdat 1 koppel in de volière ook weinig is, wilde ik wel een koppel bij maar ik moest even bedenken wat. De keuze ging tussen kanaries of valkparkieten waarbij ik uiteindelijk voor de valkjes gekozen heb. Die zie ik al langer graag, maar ik heb ze nooit genomen omdat ik wat schrik heb voor het lawaai. Mijn Catharina’s, bourkes en turquoisines zijn/(waren) echt rustige vogels en dat vind ik fijn. Maar goed, ik vond een koppel tamme valkjes van een jaar oud die door een overlijden bij een kweker van kanaries en grasparkieten terecht waren gekomen. Voordien hadden ze ook in een kleinere volière bij andere vogels gezeten. Het klonk ideaal! Dus, de 2 valkjes kwamen en ik was echt wel erg blij met hen. Enkel, nu blijken het geen koppel te zijn maar 2 mannen -O- . Hen scheiden krijg ik niet over mijn hart dus ik heb besloten ze te houden en aan te kijken wat het geeft wanneer ik hen straks bij de bourkes in de volière zet. Hopelijk geeft het niet te veel trammelant want dan zal ik allicht alsnog 1 valk man moeten wegdoen.
Maw, het is een heel gedoe geweest en heeft me toch veel stress gebracht. Voor nu ben ik wel blij met mijn valkjes. Ik vind ze zo mooi <3 . Ze raken nu ook wat gewend aan me en komen al vlot trosgierst uit mijn hand eten.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 07:44

Wat een pech Lukasje! Ik heb ook valkparkieten bij een koppel bourkes gehad, dat ging prima :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 08:45

Waren dat dan koppels valkparkieten of ook enkel mannen?
Ze zouden samen moeten kunnen maar 2 mannen valken missen mss een vrouwtje?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 21:47

Ik had in eerste instantie 2 koppels. Helaas heeft 1 van de poppen zich doodgevlogen ‘s nachts omdat er een kat in het gaas hing, dus daarna een hele tijd een koppel en een losse man gehad. Beide was prima.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 23:10

Momenteel zitten beide mannen nog even “in quarantaine “. Daar kunnen ze het uitstekend met elkaar vinden, ook al is hun ruimte beperkt. We zullen zien wat het geeft wanneer ze naar de bourkes in de volière gaan.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 23:44

Hallo allemaal, ik ben op zoek naar mooie natuurlijke takken voor in mijn voliere. Nu kan ik van iemand een walnoten boom (zonder blad) en laurierstruik (zonder blad) meenemen. Ik heb gezocht op internet en bronnen spreken elkaar tegen of de-3 houtsoorten giftig zijn of niet. Iemand die een goede bron weet om dit te checken?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 01:08

Dat zijn 2 lastige ja ! Ik durf het echt niet te zeggen . Maar waarom niet op veilig spelen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 07:23

Sowieso GEEN laurier!
Walnoot weet ik niet 100% zeker dus zou ik niet op gokken zoals Lukasje ook zegt.
Volgens mij wil daar nog wel eens een bepaalde soort schimmel in de bast zitten die voor problemen kan zorgen.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 22:21

Jullie hebben gelijk hoor,ik wil geen risico nemen. Zeker de walnoot wa een hete mooie geweest qua uitstraling. Toch maar niet dan voor de zekerheid.
Morgen sowieso op jacht voor wilgentakken

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 03:17

Over de treurwilg is ook niet iedereen het eens. Sommigen zeggen ook daarvan dat die giftig is. Zelf neem ik die ook nooit. Verder vinden ze wilg hier fijn terwijl ze bv niet gek zijn van linden. Bamboe dan ook weer wel.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 12:01

Lukasje schreef:
Over de treurwilg is ook niet iedereen het eens. Sommigen zeggen ook daarvan dat die giftig is. Zelf neem ik die ook nooit. Verder vinden ze wilg hier fijn terwijl ze bv niet gek zijn van linden. Bamboe dan ook weer wel.

Treurwilg en krulwilg heb ik in mijn binnen kooi al regelmatig gehad als zitstokken en sloopmateriaal en dat ging goed. Vandaag heb ik een stel mooie takken van een knotwilg kunnen regelen, dus die kunnen binnenkort gemonteerd gaan worden.

Welke bodembedekker hebben jullie in de buitenvolière? De mijne is betegeld en heb voor binnen altijd beukensnippers gehad en dit ga ik voor het binnenhok in ieder geval blijven gebruiken. Ik twijfel nu tussen zeoliet en speelzand voor buiten. Een klein beetje vocht op de ondergrond kan ik namelijk niet helemaal uitsluiten en zeoliet zuigt zich dan misschien toch te snel en te veel vol?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 14:04

Zeoliet!
Zeoliet zuigt zich wel vol maar droogt ook snel weer op. Ik vind het echt ideaal.
Het stuift wel een beetje wanneer je het er in doet, maar dat gaat snel liggen en dan is het perfect.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 17:06

Cayenne schreef:
Zeoliet!
Zeoliet zuigt zich wel vol maar droogt ook snel weer op. Ik vind het echt ideaal.
Het stuift wel een beetje wanneer je het er in doet, maar dat gaat snel liggen en dan is het perfect.

Ja voila, zeoliet slorpt op, maar droogt ook weer snel. Ik vind het alvast fijn in gebruik.

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 21:12

Blitz is al bijna een 'grote' valk :o wat doet hij het goed.zijn bolletje zit gelukkig in de veren. Hij heeft heel erg naar Skipper getrokken, nu wat minder gelukkig. Komt gelijk naar het deurtje als ik bij ze kom, stapt netjes op, wat skipper nu ook doet *\%/* al blijft hij handen erg vinden. Ze blijven ook een tijdje op de schouder zitten nu *\o/*

Afbeelding

Ik heb ook weer een nieuwe speeltuin gemaakt :))
Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 21:16

Wat een leuke en enthousiaste update !

Ik ben sinds kort ook “baasje” van 2 valkparkieten en ik moet zeggen dat ik ze gewéldig vind !

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 21:37

Lukasje schreef:
Wat een leuke en enthousiaste update !

Ik ben sinds kort ook “baasje” van 2 valkparkieten en ik moet zeggen dat ik ze gewéldig vind !

Foto'sssss :D

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 22:57

Het is schandalig maar ik heb maar 1 foto van ze. Ze poseren niet graag. Echt, wanneer ik mijn gsm bovenhaal, zijn ze ribbedebbi .

Afbeelding
Afbeelding

In deze kooi zaten ze “in quarantaine”. Inmiddels zijn ze naar buiten verhuisd, naar de volière die ze delen met mijn koppel bourkes.

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 22:59

Lukasje schreef:
Het is schandalig maar ik heb maar 1 foto van ze. Ze poseren niet graag. Echt, wanneer ik mijn gsm bovenhaal, zijn ze ribbedebbi .

[ [url=m/Py4rQx.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jQjVs9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Soms moet je snel zijn om een fto te maken :=
Wat een knapperds <3

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 19:27

Ze zijn echt mega leuk <3

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 11:57

Ik ben vanwege verkrijgbaarheid en mogelijkheid tot afvoeren toch voor speelzand gegaan. Komende vrijdag gaan de vogels verhuizen. Als zitstokken buiten hebben we verschillende dikke wilgentakken gemonteerd. Voor binnen een berkenlaan :)
Vind het een beetje spannend want heb mijn vlgras en valkparkieten nog nooit buiten gehouden. Maar wel fijn dat ze straks lekker de ruimte hebben met een ruim buitenverblijf en een ruim binnenhok waar ze altijd in kunnen

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door stitchlover op 23-07-24 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 12:00

Mooi hoor! :j
Ga je ook nog wat speelgoed ophangen?

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 12:08

Cayenne schreef:
Mooi hoor! :j
Ga je ook nog wat speelgoed ophangen?

Ja zeker, binnen is al ingericht. Speelgoed buiten moet ik van de week nog ophangen.

Kan je ze net als kippen leren het nachthok op te zoeken s nachts? Ik wil het voer en water alleen in het binnenhok geven. Dit ivm evt ongedierte

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 12:31

Dat kan, maar dat wil niet zeggen dat ze het ook echt gaan doen hahaha :D

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:30

Zojuist de vogels verhuisd en ze lijken het meteen goed naar hun zin te hebben! Er wordt volop ontdekt, gefrunnikt en gewassen. Zo fijn dat ze nu zo veel ruimte hebben <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er hangt trouwens wel speelgoed in de buitenvoliere, maar alleen speelgoed van natuurlijk materiaal. Het valt een beetje weg in al de ruimte :')