Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roosje01

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 16:00

Als amber er niet meer is hier voorlopig ook geen caafjes of andere knaagdieren meer. Mijn lichaam laat me dit jaar echt in de steek om ze goed te verzorgen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 16:59

Ik wilde ermee stoppen toen Shamrock overleed maar de caviaopvang stopte ermee.
Intacte beertjes zijn lastiger uit te plaatsen, Magpie is nogal een haantje dus ook niet zomaar in de eerste beste groep te zetten.
En hij is nu ongeveer 3 jaar (of nog net 2), ondanks dat hij het in zijn eentje prima trok vind ik dat veel te jong om hem alleen te houden.
Dus kwam Oakley erbij, een beertje van nu ±6-7 maanden oud.
Hij was jong genoeg om makkelijk bij een volwassen beer te plaatsen en oud genoeg om zich staande te kunnen houden als het niet direct vlekkeloos verloopt.
Gouden zet, Magpie heeft in het begin wel even duidelijk gemaakt dat hij de baas is maar Oakley liet hem tot bepaalde hoogte gewoon zijn gang gaan.
'Oh, jij wil persé hier waar ik zit zijn? prima, ga ik wel daarheen'.
'Oh, jij gaat me de hele tijd opjagen? nope, nu kom ik voor mezelf op'.
Magpie is ook echt het brutaaltje vd twee, je ziet het al aan zijn blik. :')
Als je de caavjes wat eten toestopt en het gaat hem niet vlot genoeg durft hij je te happen, niet hard maar wel duidelijk genoeg: opschieten. >;)
Ik hoop dat Magpie lang genoeg mee gaat dat Oakley een oud ventje is en dat Oakley het redt om alleen te zijn.
Maar het plan is hier iig dat er geen nieuwe caavjes meer komen.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 22:25

Ik hoop dat jullie me tips kunnen geven.. ik heb een driejarige castraat die gisteren nog helemaal vrolijk rondjesrennend door de kooi heen vloog. Vanmorgen zag ik al aan hem dat hij niet zo fit was. Hij kwam niet uit zijn chillplek en zijn haren staan wijd. Ik kom net thuis en zie hem echt lusteloos in een hoekje zitten met een druppel helder vocht aan zijn bekkie. En die druppel komt steeds terug. Ik heb geprobeerd eten in zijn mond te duwen, maar dan eet hij nog niet. Ik kan morgenmiddag naar de dierenarts gaan, als hij er dan nog is :(
Hebben jullie tips wat ik kan doen om hem te helpen? Ik vind het zo onwijs zielig :(

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 22:56

Als hij de hele dag al niet eet is morgen middag te laat, zo lang kunnen ze niet zonder eten omdat de darmen niet vanzelf bewegen.

Hoe ruikt zijn bekje? Ik ken vocht bij de bek vooral van kiesproblemen, dan is het meestal pus door een gesprongen absces en dat ruik je. Als het dat is dan heeft hij nu veel pijn en zou ik op zijn minst proberen om morgen vroeg te gaan. Je hebt denk ik geen pijnstillers in huis voor vannacht?

Als ze helemaal niet eten moet je eigenlijk elke twee uur (ook 's nachts) dwangvoeren met een spuitje, met bv. critical care, tarwegras of eventueel geweekte brokjes. Ik vind dat altijd erg sneu bij mogelijk pijn in de bek, maar het is wel noodzakelijk als je een tijd moet overbruggen :(

Mocht je toevallig in de buurt wonen dan mag je gerust hier wat pijnstilling en tarwegras halen voor vannacht, maar dat zou wel heel toevallig zijn..
Het is zo rot om ze zo te zien :(:)

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 23:05

Het is eigenlijk gewoon water. Helder en geurloos. Ik vrees ook het ergste maar ik ben maar alleen en werk in een sector die heel stug is wat betreft verlof. Heb echt niet de mogelijkheid om hem op die manier te helpen. Hoe hard het ook klinkt :(

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 23:22

Ik begrijp het helemaal, dat dat niet vanzelfsprekend is. Daar kun je niets aan doen :(:) Het is heel lastig als ze ineens zo ziek zijn..

Cavia's mogen paracetamol (1 kwart per keer, 3x per dag), dat zou je eventueel nog kunnen proberen als je verder niets in huis hebt.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 23:28

Dank je wel Melody! Ook voor je begrip.. ik ga de paracetamol proberen..

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 10:34

Hoe ging het vanochtend met hem?

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 11:30

Hij is er helaas niet meer :(

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 11:58

Ach wat sneu, veel sterkte ;(
Eigenlijk is het 'fijn' voor de cavia dat hij nu rustig in zijn vertrouwde omgeving in is geslapen.. De dierenarts had hem niet meer kunnen helpen, en dan levert zo'n bezoek alleen maar meer stress op. Voel je daar niet schuldig over hoor :(:)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 14:23

Dan had de DA hem allicht ook niet meer kunnen helpen. Iig sterkte!

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 16:06

Dat doet me echt heel goed, dat je dat zegt. Voel me echt enorm schuldig. Vanmorgen lag mijn andere cavia tegen hem aan dus ik denk dat het vredig is gegaan. Hij is nu ook al begraven. Alleen nu bedenken wat een passende oplossing is voor Pien. Die is nu ruim 4,5 en waar doe je goed aan..

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 16:49

Schuldig voelen is echt niet nodig :(:)
Ik vind het altijd zo bijzonder dat ze elkaar echt steunen als ze ziek zijn. Zo mooi dat ze dan niet alleen zijn. Ik heb nu ook een castraatje dat niet zo lekker is, zijn vriendin is normaal best afstandelijk, maar nu liggen ze zij aan zij <3 Hij heeft soms last van zijn buik, dus ik denk dat het wel weer goed komt.

Ik zou wel voor een nieuw vriendje of vriendinnetje gaan omdat het zo'n sociale dieren zijn. Mocht je hierna geen cavia willen, dan kun je misschien kijken of je bij een opvang of fokker een volwassen cavia mag lenen. Soms staan ze daar wel voor open, ik vind dat zelf een mooie oplossing.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 18:38

We zaten hier met hetzelfde. Cavia plots gestorven en de plusdochter wil straks geen cavia’s meer houden maar omdat 1 cavia echt wel zielig is, is er nu een castraat uit de opvang gekomen die straks wanneer de ene ook overlijdt, terug naar de opvang gaat. Ik vind dat een mooie oplossing.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 17:34

Vandaag nieuwe vriendinnetjes voor Pien opgehaald <3 ik kon het niet meer aanzien in haar eentje. Ze bewoog steeds minder en werd helemaal dof. Zodra de kleintjes erbij werden gezet, zat je haar meteen opknappen.

Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 17:42

Oh wat goed ! Een cavia moet je niet alleen willen houden.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 17:50

Ach poppies <3

Ik heb de keuze gemaakt dat ik, na het overlijden van mijn caafjes, ga stoppen met caafjes.

Ik heb er teveel stress van als ze wat mankeren en merk dat ik het ook steeds drukker krijg.

Ik heb er nu nog 9 maar een aantal oudjes al. Dus zolang ze er zijn geniet ik van ze en erna is het schluss.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 14:08

Ik ga ook stoppen maar amber is nog niet van plan mij te verlaten :') . Ze fluit en scharrelt nog lekker rond met haar 6,5 jaar. Soms twijfel ik of goed was haar alleen te laten, maar heb het idee dat ze juist fijner vind. Toen haar zusje er nog was liepen ze toch regelmatig op elkaar te rijden. En wilde een cavia van 6 ook geen koppel stress aandoen. Ze oogt vrolijk kwijnt niet weg een een hoek zit nieuwsgierig voor de tralies bedelt om eten :=. Slaap wel veel maar dat mag op zo’n leeftijd. Ik vraag me af of ze de 7 haalt. Ze is wel wat afgevallen ondanks ze eet voor 10. Ze heeft altijd hooi en brokjes ter beschikking en 1x per dag verse groente.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 14:21

Ach die rooie is echt te schattig <3 ik blijf dat de mooiste kleur vinden.

Ik ben na mijn laatste 2 cavia's ook gestopt. Ik had er toen nog een, maar die had binnen een paar dagen een tophuisje gekregen.

Ik mis het soms wel , cavia's blijven toch de leukste diertjes voor in huis. Maar als ik nu de prijzen zie van voer, hooi ect. Kost dat soms meer dan wat mijn paarden in een maand te eten krijgen en aan stro. En ik had altijd zorgen omdat het toch wat zwakke dieren zijn en ze snel wat krijgen. Ik had ook even geen zin meer in die stress. Maar steeds als ik cavia's foto's zie mis ik het toch een beetje.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 14:34

Mijn moeder had 5-6 jaar terug 2 cavia's van ±4,5-5 jaar.
Toen overleed de eerste en dacht ze 'die andere gaat er vlot achteraan'.
Geen maatje erbij gehaald, wel zodra ze thuis was cavia uit de kooi en lekker op bed/bank/schoot met de honden en kat erbij, ook regelmatig 's morgens vroeg wakker geworden om te ontdekken dat ze in slaap was gevallen met de cavia nog op bed. :')
Cavia heeft het nog 3-3,5 jaar uitgezongen.
Was een happy beestje, zeer tevreden en vrolijk tot een dag of 2 voor ze ingeslapen werd.

Mijn Magpie was ook gewoon happy nadat Shamrock overleed, maar met ±2,5 jaar vond ik hem veel te jong om alleen te blijven.
Daarom kwam Oakley erbij, terwijl ik eigenlijk geen nieuwe cavia meer wilde. :o
Maar een volwassen beer krijg je ook lastig herplaatst en hem naar de eerste beste belangstellende te doen stond me ook tegen.
Opvang was net gestopt en de volgende zat op ruim 2,5u enkele reis (met het ov) wat nogal veel ging kosten en ach, hij zat me verder ook niet in de weg en waar 1 caavje woont kan ook best weer een tweede, steken we de kosten van afstand doen en wegbrengen gewoon daarin. :j

Shamrock daarentegen kwijnde echt weg zonder maatje, die zat alleen nog maar stil in in een hoekje te sippen en stopte met eten. :knuffel:
Voor hem wilde ik toen een zeugje erbij maar dat ging te lang duren dus heb Magpie toen opgehaald.
Shamrock zag Magpie en fleurde helemaal op, ging spontaan weer eten en je zag gewoon dat hij weer gelukkig was. <3

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 19:54

Denk dat het idd per caafje verschilt. Had amber echt weggekwijnd had ik dr ook niet alleen gelaten.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 11:26

Enerverende ochtend weer.

Heb 5 ziekige caafjes zitten, allemaal onder behandeling en ging de goede kant op.

Maar Misty wilde vanmorgen ineens niet meer eten... dat is niet goed. Stethoscoop erbij en geen darmgeluid. Meteen dierenarts gebeld.

Ik moest meteen komen. Werk opgebeld en kreeg groen licht. Hup Misty in de reismand en op weg.

En inderdaad... de klachten waarvoor we aan het behandelen waren, waren veeeeel minder. Maar haar darmen waren leeg en lagen nagenoeg stil...

Dus prik Emeprid erin en emeprid mee, voor de darmperistaltiek.

En thuis begonnen met dwangvoer om er eerst wat in te krijgen. Ze moet straks zelf weer eten en anders dwangvoer ik haar later weer.

Ogh meissie toch.

Haarbal + dwangvoer = nukkige haarbal en veel rommel :+

Afbeelding
Afbeelding

Die poepjesfabriek moet weer aan.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:53

Oei, veel beterschap!!

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 13:02

Dankje :)

Ik hoop dat ze snel zelf gaat eten

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 00:59

Ach zo sneu. Beterschap.