Hèt vogeltopic !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Castilja

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 15:57

Och wat een lief bekkie! Ik heb nog nooit vogeltjes opgevoed met voeding dus advies kan ik niet geven.. Wel heel fijn dat het zo goed gaat!!

Ik was net even een nagelschaartje halen voor m'n vogels en de dierenwinkel verkocht drie jonge alexanderparkieten.. Mijn hart zei NEEM ZE MEE maar heb mezelf echt streng toe moeten spreken; volgens mij zijn dat de meest uitdagende vogels die ik dan in huis neem naast mijn kakariki's en valkje dus moet een goed overwogen besluit zijn. Heb eigenlijk niet eens ruimte voor een extra kooi :')

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 17:29

Inmiddels 77gram vanmorgen, s avonds weegt hij meer *\o/*
We zitten samen gezellig op het werk film te kijken :x
Hij moet toch gevoerd worden,zit hier alleen, dan maar mee :D

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 20:28

Ik zie net dat 1 teentje anders staat. Zit wel op een gladde vloer. Hij doet het teentje ook wel weer na achter, ik kan het na voor schuiven.

Heb een appje naar de vogelarts in groesbeek gestuurd, morgenvroeg gelijk bellen

Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 22:23

Is ie geringd aan die poot? Want dan zou het kunnen dat er daar iets mis is gegaan. Ik heb gehoord dat dat nog kan goed komen maar idd, ik zou ook even contact met de DA opnemen.

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 19:03

Heb hem niet meer zien zitten zo met het teentje. Andere pootje zat een click-ring :( die zat hem heel erg in de weg, dat was ook wel te zien na het verwijderen. Gewrichtje dikker en beetje onstoken. Heeft nu pijnstilling en antibiotica. Geen fijne start hier, maar hij doet het super <3
Inmiddels 78 gram s morgens :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 20:19

Die knijpringen zijn sowieso ondingen! Ik heb ooit een valk gehad met knijpring (ze had de knijpring al toen ik haar kocht) en ze was hier nog geen 10 minuten of ze zat er al mee vast in het gaas. Gelukkig vloog de ring toen los, want anders was ze haar pootje misschien kwijt geweest.
Sindsdien heb ik echt een hekel aan die krengen. Dan liever geen ring!
Als ik ooit nog een vogel met knijpring krijg, dan gaat die ring er meteen vanaf.
En inderdaad kunnen ze ook snel gaan knellen. Maar ook met een vaste ring is het daarom belangrijk om goed naar de maten van je vogels te kijken.
Ik heb kleinere vogels met een gewone maat 5.4mm, maar ik heb ook oudervogels die zo groot zijn, dat ik dan bij voorbaat al maat 6.0mm bestel omdat ik anders bang ben tot afknellen bij de kleintjes. Sommige vogels hebben gewoon grote stampers :D
De laatste keer dat ik kweekte heb ik alles met maat 6.0 geringd.
Dat is ook minder traumatisch voor de kleintjes omdat je die teentjes er doorheen moet frutten en ze niet in de knel komen of pijn krijgen bij het ringen.
Ik ken gevallen waarbij kwekers tijdens het ringen per ongeluk een teentje braken.

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 21:55

Als ik ooit weer zo'n jonge heb, gaat de ring er gelijk af :(
Wat een ondingen soms

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 13:09

Vanmorgen 80 gram *\o/*
Blitz zit nu in een kooi, Skipper heeft een stok op gelijke hoogte, zo kunnen bij elkaar zitten. Binnenkort verhuizen na de grote kooi

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 13:32

Wat fijn! Dat gaat de goede kant op!
Eet hij ook al zelf wat beter?

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 18:24

Hij is regelmatig zaadjes aan het eten gelukkig. Zat vanmiddag uit het voerbakje in de kooi te eten :o

Ik zeg/ schrijf de hele tijd hij, mijn gevoel zeg dat dit een zij is, weet niet waarom _O-

Afbeelding
Dutjestijd :z

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 19:53

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 20:34

Dikke knuf Sabine :(:)

horselover22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 08:54

Dikke knuf snap je hele maal mis mijn Picasso ook nog steeds die en dag voor kerst overleed

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 09:32

Dank jullie wel :o

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 16:41

Waar kun je het beste geslachtsbepaling laten doen? Gendika lijkt mij het meest gekozen?
Ik kan niet wachten tot Blitz de 1ste rui heeft gehad O:)

Inmiddels op 2 voedingen en samen met Skipper sinds 2 dagen <3

Afbeelding

Gister vlastouw gehangen, ook een aanrader :j

Afbeelding

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 17:04

Ik doe altijd via Gendika :j

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 17:53

Thanks
Morgen bestellen met vriendin, die wil ook een paar testen :o

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 23:27

Even jullie ervaring aftoetsen …

Van kindsaf heb ik parkieten gehad. Niet op de juiste manier maar toen wist ik niet beter. Ik had ze binnenshuis en ze waren steeds supertam. Nu, jaren later, heb ik opnieuw parkieten. 2 catharina’s die in een grote kooi onder de pergola zitten, en dan 2 koppels in een kleine volière met binnenhok. Dat is 1 koppel bourkes en 1 koppel turquoisines. De catharina’s kwamen vroeger uit mijn hand eten. Nu niet meer maar dat is mijn eigen schuld. Toch kan ik ze goed benaderen en ze zijn niet echt bang. Ik moet wel niet ín hun verblijf.
Maar, de andere 2 koppels van de voliere zijn zó bang dat ik het eerlijk gezegd echt niet meer leuk vind. Ik moet natuurlijk regelmatig hun verblijf binnen wandelen en dan zijn ze hysterisch. Ik voel aan mezelf dat dat me weerhoudt om in de voliere te gaan. Zelfs de gewone verzorging vind ik minder leuk. En dat was nou niet het doel van vogels houden. Ik besef dat ze niet zo tam zullen worden als mijn vogels vroeger en dat hoeft ook helemaal niet maar ik zou zo blij zijn en het zou zo’n verschil maken indien er enkele al een keertje af kwamen vliegen wanneer ik wat lekkers bijhad.

Is dat haalbaar? Hoe?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 07:14

Ik heb ook vogels in de voliere die absoluut niet tam zijn.
Het zijn gewoontedieren, dus stap continu met dezelfde jas de voliere in. Wanneer ik bijvoorbeeld een nieuwe jas aan heb, dan denken ze dat het iemand anders is en doen ze hysterisch :+
(mijn tamme vogels doen dan vrolijk mee overigens).
En stug trosgierst of iets anders lekkers alleen vanuit de hand aanbieden. De aanhouder wint maar het is wel echt een kwestie van geduld! En als je Catharina's weer uit de hand durven eten, dan zal dat op den duur aanstekelijk werken. Het blijven nieuwsgierige dieren!
Blijf altijd op een rustige toon tegen ze praten wanneer je de voliere in stapt. Het helpt echt wanneer ze je stem horen en herkennen.
En trek het je vooral niet persoonlijk aan :P
Ik heb een valkparkiet zitten die ik al ruim 10 jaar heb en nog steeds blaast ze iedere ochtend naar me en doet alsof ik haar iets vreselijks heb aangedaan :')
Het heeft op een gegeven moment ook wel zijn charme _O-

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 14:28

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 14:57

@ Cayenne: die jas is een goede tip. Dat doe ik dus niet. De catharina’s zitten niet bij de 2 andere koppels, anders zou dat kunnen helpen. De bourkes waren jong toen ze kwamen, dat gaat nog, maar het is 1 turquoisine die echt over de rooie gaat en het ook verknoeit voor de rest. I know, het is niet persoonlijk maar het voelt nu echt als dat ik er veel energie (die ik niet heb) insteek en er weinig uithaal. Ik word zelf nerveus van dat hysterisch gedoe rond mij. Jammer wel!

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 14:13

Vanmorgen de uitslag van gendika binnen. Blitz is een mannetje, had echt gedacht een popje :P

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 00:10

Oh dat is snel! Dan heb je nu 2 mannen ?

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 20:04

Ja, skipper hoef ik niet te testen _O-

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 06:01

Gister deze gescoord :D

Afbeelding

Wel wat aangepast zodat het voer blijft liggen.

Afbeelding
Goedgekeurd door Skipper en Blitz :))