Puppy erbij 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:02

@kiwi hm, ja, dat is niet tof nee... Moet zeggen dat de dierenartsen hier altijd wel vrij open zijn, vind het echt wel een fijne kliniek. Maar ik stel ook véél vragen en doe al veel zelfonderzoek. Kan me voorstellen dat bij sommige mensen die niet zo mondig zijn, of bij oudere mensen waar 'de dokter nog altijd gelijk heeft', dat anders ligt.
Kijk, geen enkele dierenarts laat graag een dier inslapen. Uitzonderingen daargelaten. Maar wanneer het echt aanhoudende medicatie is voor iets best wel heftigs... Wanneer ze iets met medicatie kunnen controleren, is het natuurlijk niet ook gelijk zo dat dat altijd het meest ethisch is. Dat gesprek moet een goede dierenarts wel aangaan uiteindelijk.
Maar sommige eigenaren willen het maar rekken ook. Wij hebben ooit een paard op stal gehad waarbij alle stalgenoten én twee dierenartsen al hadden geopperd dat inslapen écht beter was. En niet één keer, maar zeker 10 keer. Maar als de eigenaar het niet wil, dan kun je als dierenarts twee dingen doen: door behandelen zo goed als je kunt, of tegen de eigenaar zeggen dat ze maar een andere dierenarts moet zoeken... Paard heeft zeker twee jaar als een zombie rondgelopen voor ze uiteindelijk de keuze tot inslapen toch maar maakte...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 15:05

Inmiddels ben ik wel flink wat doortastender geworden bij de dierenarts hoor. Heb zo wel van een paar dingetjes geleerd.. Onze kat was toen ook al een jaar of 16. ja daar ga je niet meer aan beginnen om die met medicatie te rekken voor haar hart en longen vind ik.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:07

Nee, op die leeftijd zeker niet meer! Als ze half zo oud zijn, ga je nog wel wat proberen... Maar op is op, uiteindelijk. Hoe vervelend ook.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:18

Maar het blijft moeilijk. Joep heeft dus hartklachten maar nu doet hij het eigenlijk super goed. Je kunt niet in de toekomst kijken maar eigenlijk heb ik toen op het punt gestaan hem in te slapen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 15:47

T blijft in iedere situatie wisselend. Maar zeker katten zijn drama met medicatie bijv(ofja vaak) dus dat is dan dagelijks minimaal 1x ellende en stress en dat weiger ik.
En medicatie heeft uiteindelijk ook bijwerkingen. En als je dan t verhaal van skip hebt met een tas vol medicatie standaard.. moet je je af gaan vragen of t nog lekker is voor het lichaam..

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:50

Ja sowieso. Maar zo moeilijk om ergens de grens te trekken.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:25

Pfff praat me er niet van,inslapen wanneer maak je de keus en kan je zelf ook met een gevoel verder gaan van het was goed zo.

Bij mn border van 14 die in zn kop nog zo graag wilde maar zo kreupelde dat hij niet meer met me mee kon was de keus zo gemaakt.
Ja een border die niet meer kan bewegen is lijden.

Bij mn fjord achter volgt 6 jaar later bij mij het gevoel nog steeds van wat als....

Bij parel tja als ik zie dat ze gaat lijden is het klaar maar het is ook wel heel duidelijk een hele erge bikkel dus dat maakt dan de keus juist lastiger omdat je niet alles ziet en ik ken haar aardig goed met haar medische achtergrond.

Zou het toch makkelijker zijn als je ze gewoon dood in hun mandje zou vinden....of niet en haal je je dan in je hoofd waarom heb ik het niet eerder gezien?

Ik vertrouw in dit geval heel erg op mijn dierenarts en dat doe ik niet snel.
Als zij zegt dit kan niet meer dan geloof ik haar direct.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 08:14

Helaas gaan ze echt zelden uit zichzelf dood. Dieren zijn veel te sterk wat dat betreft. :P
Ik ben zelf wel redelijk van het medicatie proberen maar het middel moet niet erger worden dan de kwaal. Als een kat echt niet te beschieten is kun je echt niet verwachten dat iemand er 2x per dag pillen in gaat krijgen maar ik vind ook niet dat een ziek dier op leeftijd meteen afgeschreven is. Elke situatie is heel individueel natuurlijk.
Ik zie op mijn werk wel beide kanten van de schaal. Er zijn mensen die een jong dier met een simpele blaasontsteking maar gelijk willen inslapen en er zijn mensen die een dier koste wat kost in leven willen houden ook al betekent dat niet veel meer dan een hartslag hebben. Allebei natuurlijk vreselijk :(

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 08:19

@simoonzel dat is inderdaad beide wel heftig. Jij ziet natuurlijk op je werk wel echt rare dingen ook wat dat betreft. Ik zie alleen dingen als ik daadwerkelijk een keer op de kliniek ben (en daar ben ik liever niet te vaak), of bij mensen in mijn persoonlijke omgeving. Voor een blaasontsteking afschrijven is wel héél extreem natuurlijk! Maar bijv honden met én artrose én hartproblemen én dementie maar in leven houden... het houdt ergens op! Is het alléén artrose, of alléén een hartruis: medicatie geven en zolang ze nog lol hebben lekker laten lopen, toch? Maar een optelsom wordt al anders. En inderdaad: een dier moet te behandelen zijn. Bij honden lukt dat meestal nog wel. Maar bijv een boerderijkat.... is toch anders.

@cinniz voor jou natuurlijk op dit moment een 'niet zo ver van je bed show'. Ik hoop dat het nog lang mag duren :(:)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:52

Wij waren weer lekker op het strand vandaag *\o/*
Afbeelding

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:57

@warboel serieus, wie is die hond en wat heb je met je puppy gedaan? :+ >;)
Ze wordt steeds knapper wel :j

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:58

Lekker weer voor warboel.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:09

Waar is die schattige puppy gebleven Warboel? :D

Hier hebben we net een kuurtje achter de rug met Jip. Hij bleef pus houden bij zijn fluit, dus veel spoelen en een kuurtje. De dierenarts gaf wel aan dat hij dat zou kunnen houden, vanwege alle hormonen die nu opspelen. Nu spoelen we minimaal 1x per dag, want het kuurtje is al even voorbij maar er blijft pus uit komen.

De dierenarts gaf wel aan de castreren eventueel zou kunnen helpen, maar dat het niet helemaal zeker is of het helpt.

Hoe is jullie ervaring bij reuen hiermee? Gaat dit na de puberteit over? Of is de optie echt alleen castreren? Wij zijn alle opties aan het bekijken en informatie hierover aan het verzamelen. Tot die tijd blijven we minimaal 1 keer per dag spoelen. :(:)

Afbeelding

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:18

Ja echt hè, deze langpootmug heeft m’n lieve kleine schattige puppy opgegeten :')

Ahh Jip :(:) klinkt niet fijn! Komt het echt alleen door de hormonen?
Wel een toffe foto <3

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:21

Ohh warboel het groet als kool he :wow:

Cupcake ahgossie arme Jip

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:25

Wat een heerlijk vrolijke foto, Cupcakes <3 Ik kan je niet helpen met informatie over castreren etc. Ben alleen teefjes gewend. :(:)

Heerlijk, warboel. Lekker met dit weer erbij. :D

Gezien hier wat meer voedsel deskundigen zitten, gooi ik de vraag even hier. Zhiva krijgt op dit moment brok (3x per dag) en vlees. Echter, dit vlees eet ze nooit helemaal op. Ze laat altijd een klein beetje liggen. Ze krijgt Energique vlees voor puppy's. Zelf weet ik even niet wat ik moet, of ik dit moet aanhouden of moet kijken naar ander vlees. En als ander vlees moeten wat voor vlees (merk) kan ik dan doen?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:26

@warboel haha ja, daar lijkt het wel op, hap, slik, weg puppy!

@cupcakes he wat vervelend! Gelukkig **afkloppen** nooit meegemaakt, niet met gecastreerde en niet met ongecastreerde reuen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 15:58

Cupcakes; puspiemels blijven bij zowel gecastreerde als ongecastreerde reutjes voorkomen. Bij sommige helpt castratie wel. Maar helaas lang niet bij allemaal. Boellie heeft het ook met vlagen wel eens. Als ie vaker zwemt is het veel minder. spoelen doet meestal de kunst wel een heel eind en weerstand hoog houden. :)
Spoelen met water, zoutoplossing, kamille thee zijn opties. Meestal, helpt t genoeg om 2 a 3x per week een keer goed te spoelen. :)

Ohh lekker naar t strand met otje.

Mar_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 16:29

Warboel: Wat wordt ze al groot!

Nayomi: Mijn pup krijgt ook vlees van energique en dat wou ze in het begin ook slecht eten, nu ik er gekookt water over heen gooi eet ze het zo goed als elke keer op.

Hier gaat het gelukkig een stuk beter, Silke eet nu goed en ze groeit hard! Ze plast nu ook wat regelmatiger, helaas liever wel binnen maar dat gaat vast goedkomen. Hier in het veld loopt ze inmiddels wel los, vind het zelf wel spannend omdat ze niet echt aandacht voor mij heeft maar als ik wegloop komt ze gelukkig wel.

De antibiotica kuur is inmiddels afgelopen en het is niet verbeterd, zelf heb ik het gevoel dat het het alleen maar erger is geworden, eerst was er alleen maar een druppel pus zichtbaar en nu is dat vaak toch wat meer. Ik moest het elke keer als ik buiten was geweest afvegen maar daar leek het alleen maar erger van te worden dus dat doe ik nu nog maar 1 of 2 keer per dag. Ik heb het een en ander opgezocht over puppyvaginitis en vrijwel overal staat dat het overgaat na de eerste loopsheid en dat antibiotica bijna nooit wat doet, dit zei de fokker ook. Ben net even met haar naar de praktijk geweest om haar te wegen en bij de assistente aangegeven dat de antibiotica niks gedaan heeft en dat de fokker zei dat het vaak vanzelf over gaat maar daar was ze het niet echt mee eens geloof ik. Ik heb zelf de opleiding tot paraveterinair gedaan en het kwam er op neer dat ik wel beter moest weten maar ik kan me niet herinneren dat we op school dit onderwerp hebben gehad. Ik heb voor volgende week een afspraak gemaakt en dan gaan ze nog even kijken, ben benieuwd wat ze dan willen gaan doen want ik zie het niet zitten om haar weer antibiotica te gaan geven en ik wil haar liever de eerste tijd ook gewoon vlees blijven geven omdat ze dat goed eet, brokken krijg ik er niet genoeg van in op een dag, dus maar afwachten of ze daar weer op terug komen. Tijdens de afspraak gaan ze ook bloed afnemen voor het titeren, ben erg benieuwd wat de uitslag gaat zijn!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 16:34

Mar_X schreef:
Warboel: Wat wordt ze al groot!

Nayomi: Mijn pup krijgt ook vlees van energique en dat wou ze in het begin ook slecht eten, nu ik er gekookt water over heen gooi eet ze het zo goed als elke keer op.

Hier gaat het gelukkig een stuk beter, Silke eet nu goed en ze groeit hard! Ze plast nu ook wat regelmatiger, helaas liever wel binnen maar dat gaat vast goedkomen. Hier in het veld loopt ze inmiddels wel los, vind het zelf wel spannend omdat ze niet echt aandacht voor mij heeft maar als ik wegloop komt ze gelukkig wel.

De antibiotica kuur is inmiddels afgelopen en het is niet verbeterd, zelf heb ik het gevoel dat het het alleen maar erger is geworden, eerst was er alleen maar een druppel pus zichtbaar en nu is dat vaak toch wat meer. Ik moest het elke keer als ik buiten was geweest afvegen maar daar leek het alleen maar erger van te worden dus dat doe ik nu nog maar 1 of 2 keer per dag. Ik heb het een en ander opgezocht over puppyvaginitis en vrijwel overal staat dat het overgaat na de eerste loopsheid en dat antibiotica bijna nooit wat doet, dit zei de fokker ook. Ben net even met haar naar de praktijk geweest om haar te wegen en bij de assistente aangegeven dat de antibiotica niks gedaan heeft en dat de fokker zei dat het vaak vanzelf over gaat maar daar was ze het niet echt mee eens geloof ik. Ik heb zelf de opleiding tot paraveterinair gedaan en het kwam er op neer dat ik wel beter moest weten maar ik kan me niet herinneren dat we op school dit onderwerp hebben gehad. Ik heb voor volgende week een afspraak gemaakt en dan gaan ze nog even kijken, ben benieuwd wat ze dan willen gaan doen want ik zie het niet zitten om haar weer antibiotica te gaan geven en ik wil haar liever de eerste tijd ook gewoon vlees blijven geven omdat ze dat goed eet, brokken krijg ik er niet genoeg van in op een dag, dus maar afwachten of ze daar weer op terug komen. Tijdens de afspraak gaan ze ook bloed afnemen voor het titeren, ben erg benieuwd wat de uitslag gaat zijn!

Je zou iets kunnen proberen voor haar weerstand. Want daar ligt de oorzaak een beetje :) Ik geef zelf all septicum (in onze webshop of via de groene os bijv) om de weerstand wat te helpen. :)
En een beetje hulp kan ze wel gebruiken na een kuur. :)

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 18:24

CupCakes_ schreef:
Waar is die schattige puppy gebleven Warboel? :D

Hier hebben we net een kuurtje achter de rug met Jip. Hij bleef pus houden bij zijn fluit, dus veel spoelen en een kuurtje. De dierenarts gaf wel aan dat hij dat zou kunnen houden, vanwege alle hormonen die nu opspelen. Nu spoelen we minimaal 1x per dag, want het kuurtje is al even voorbij maar er blijft pus uit komen.

De dierenarts gaf wel aan de castreren eventueel zou kunnen helpen, maar dat het niet helemaal zeker is of het helpt.

Hoe is jullie ervaring bij reuen hiermee? Gaat dit na de puberteit over? Of is de optie echt alleen castreren? Wij zijn alle opties aan het bekijken en informatie hierover aan het verzamelen. Tot die tijd blijven we minimaal 1 keer per dag spoelen. :(:)

[ [url=m/uNUyD2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier ook een volle reu die met vlagen puspiemel heeft blegh.
Ben ook gestopt met spoelen want het werd er niet beter op en kreeg er irritatie van.
Castratie heb ik niet overwogen maar viel me chemisch castratie wel op dat het weg is geweest al die tijd maar hij vlagte(is dat een woord) ook minder en dat is vaak de oorzaak.

Heb op tafel veel gecastreerde reuen gehad met pus piemels dat valt dan zo lekker precies op je hand als je aan het knippen ben :r

Dus als het het echt heel vervelend vind miss eerst chemisch castratie om te kijken of het echt de hormonen zijn?

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 07:12

Ooo knappe Otje, ze is al zo veel groter haha. Ik zag haar zusje gisteren nog! Ook al zo'n lekker ding.

@Cupcakes Hier geen puspiemel meer na castratie. Het helpt in heel veel gevallen goed gelukkig. Maar als dat de enige hormoonkwaal is kun je je afvragen of je het echt wil natuurlijk.

Edit: Hier schrijven we ook geen AB voor bij puppy vaginitis, het is heel normaal en verdwijnt vanzelf. :)
Laatst bijgewerkt door Simoonzel op 16-07-20 07:22, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 07:21

Bij mijn vorige hond was het na castratie ook over idd!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 08:37

Mar_X, hebben we ook geprobeerd, helaas tevergeefs. Het is nu zelfs zo, dat zo zowaar alles laat staan. Maak me er dan best wel zorgen om. Brok eet ze wel alles van, maar versvlees niet.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 08:43

Nayomie schreef:
Mar_X, hebben we ook geprobeerd, helaas tevergeefs. Het is nu zelfs zo, dat zo zowaar alles laat staan. Maak me er dan best wel zorgen om. Brok eet ze wel alles van, maar versvlees niet.

Als ze brok goed eet kun je ook gewoon goede brok voeren toch? Wij voeren Kivo kvv.