Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 09:50

4 keer per dag groente. 2 keer per dag brokjes en onbeperkt hooi.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 11:03

Eleadoras schreef:
Ik vroeg me af hoe vaak jullie de cavias voeren? Ik vul vaak 's ochtends brokjes en hooi bij, en dan rond 17u groenvoer. Ze zitten buiten Maar elke keer als ik naar buiten loop dan beginnen ze te whiepen :')

Ik geef ze sochtends voor ik naar het werk ga een portie groente, dan als ik thuis kom blaadjes uit de tuin, handje brokjes, hooi en water bijvullen. En dan savonds nog een tweede keer groente. Maar het verschilt ook wel wat per dag :P

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 11:46

Hier 2 keer per dag hooi, groente en brokjes.
Ze zijn altijd blij met nieuw hooi dus ik vind het wel fijn om dat 2x te geven.
Brokjes krijgen ze weinig van, dus 2x per dag kleine portie.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 23:40

Sinds een week de baasjes van 2 leuke beertjes.
Ik ben heel benieuwd wat voor matjes jullie gebruiken in de ren voor de urine.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 23:43

Mijn heren staan op badmatten, zowel in de kooi als wanneer ik met zeer warm weer een weekend weg ben en ze in de badkamer zet (hebben ze ±120*150-200cm ruimte).
Als ze buiten zijn zitten ze op tegels, evt met gras/planten wat ertussen groeit.
Heb wel gecheckt of de betreffende planten (vnl wilde aardbeien, brandnetels, gras en zevenblad) giftig zijn en bij twijfel verwijder ik ze eerst even. :)

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 19:01

Inmiddels een mooie ren voor de mannen gemaakt van draadkubus hekjes. Zo hebben ze samen genoeg ruimte om te rennen en te spelen.
Alleen ben ik nog benieuwd hoe jullie ze zelf uit het hok (ferplast kooi) de ren in laten lopen. Hebben jullie een goede oplossing met een trappetje? Onze onderbak is 18 cm hoog.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 18:56

Wij hebben vanmiddag helaas onze castraat Wilfred laten inslapen ;(
Het begon met een oogontsteking, bleek middenoor te zijn en er was vanalles aan het rommelen in zijn kaak.
We hebben 2 weken antibiotica gedaan, waar hij even van opleefde, maar een paar dagen terug stopte hij met eten, trok zich terug en was nog maar een schim van zijn ooit flink aanwezige zelf.

Hij is slechts 3,5 geworden, maar wat hebben we er een leuke, actieve en bijdehante cavia aan gehad :+:
Hij zal gemist worden.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 19:33

Paar weken geleden is Chase overleden die is 9 jaar geworden voor mij geen cavia's meer. Maar zeg nooit nooit blijf wel lekker meelzen.

@_lois_ heel veel sterkte!

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 21:08

Wat een mooie leeftijd zeg!
Ik heb nu nog 2 dames van 3,5 en eentje van bijna 2.
Hoop die nog wel een paar jaartjes te hebben.

Maar na deze is het hier ook wel even klaar :o
Ik ben niet geschikt voor het afscheid nemen, het zijn toch echt wel kwetsbare beestjes -O-

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 22:34

Veel sterkte allebei :(:)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 15:40

Mooie leeftijd heeft hij gehaald Mira! Niettemin wel sneu, sterkte. Had je het idee dat hij zijn laatste jaren echt ‘ouder’ was?

Sterkte met het verkies van Wilfred, altijd schrikken hoe snel zoiets kan verergeren.

Hier gedeeltelijk goed nieuws :D. Witje is volledig hersteld en een paar weken geleden hebben we twee vriendinnen voor haar gehaald bij de opvang. Twee oudere dames (5 jaar) die wegens omstandigheden naar de opvang waren gebracht. Een van de dames was niet helemaal fit, ze is helaas na een weekje overleden aan een longontsteking. Twee keer verhuizen in een maand op die leeftijd was haar echt teveel.
De andere, Karmelietje, doet het gelukkig goed. Ze is wel heel schuw maar dat is ook niet erg, ze mag hier lekker met Witje van haar oude dag genieten.

Witje heeft wel een aantal weken alleen gezeten omdat het niet helemaal duidelijk was wat ze had gehad en ik echt wilde dat ze eerst helemaal herstelde. Dat alleen zitten deed ze best prima, ik haalde haar wat vaker naar binnen en heb haar flink verwend met lekkers. Tijdens het koppelen begon ze volop te fluiten en te pocornen, zo blij was ze om weer onder de cavia’s te zijn.

Heel veel betere foto’s krijg ik nog niet van Kamelietje :') . Het is een agouti-rood-wit rex, flinke dame in vergelijking met Witje.

Afbeelding

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 16:10

Wat sneu van het zeugje dat meteen overleden is! Wel een enorm geluk dat de andere twee niet ziek zijn geworden, longontsteking bij cavia's is heel besmettelijk.

Bij mij zijn in het afgelopen half jaar mijn twee grote favorieten ook overleden. Gelukkig waren ze allebei al 5. Kareltje zat al 3.5 jaar aan de medicatie in bonustijd omdat hij vol zat met tumoren. Wikkie had haar 3e blaassteen en de derde keer narcose werd haar helaas een week later toch nog te veel. Er is nooit in haar gesneden, de steentjes zijn er uit gemasseerd waardoor het niet zo ingrijpend was. Na de eerste steen heeft ze gelukkig nog twee jaar geleefd. Ze heeft haar hele leven hier gewoond, ik was zelfs bij haar geboorte <3 Ik mis ze erg als ik boven kom, de andere cavia's zijn bij lange na niet zo tam helaas.

Kareltje
Afbeelding

Wikkie
Afbeelding

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 16:18

Sterkte met het verlies van de cavia's!
Dat kan soms zo snel gaan helaas.

Leuk dat Witje weer een maatje heeft. Begrijpelijk dat je even hebt gewacht of ze zou herstellen.

Hier een cavia van 5 jaar, hoop hem nog een tijdje te houden maar kan ook zo ineens klaar zijn. Tot nu toe doet hij het goed.
Heb ook een cavia van 2 jaar met een oogbeschadiging. Hij moet 4 tot 6 keer per dag oogzalf krijgen. Hij is niet heel tam dus dat is een uitdaging :+
Maar hij begint wel te wennen. Ik hoop dat het oog weer goed hersteld.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 16:38

Iedereen veel sterkte met het verlies van hun cavia's. :knuffel:

Zelf heb ik een paar maanden geleden afscheid moeten nemen van mijn driekleur Shamrock.
Hij was ±4 jaar oud en had problemen met zijn gebit, abcessen in de kaak/keel en vermagerde in korte tijd enorm ondanks behandelen.
Toen hij bleef afvallen en daarnaast apathisch gedrag ging vertonen heb ik hem na overleg met de dierenarts laten inslapen.
Zij gaf aan dat hij duidelijk 'op' was en dat er mss nog wel opties waren maar de kans op herstel zeer klein en eigenlijk de boel rekken was.
Afbeelding

Maar toen had ik alleen Magpie nog van ±2,5 jaar.
Hij trok het alleen zijn op zich prima maar een cavia alleen houden stuit me tegen de borst.
Opvang hier in de buurt stopte ermee, dus daarheen brengen of er een nieuwe halen was niet mogelijk.
Dichtstbijzijnde asiel/opvang waar cavia's zitten was 2,5u enkele reis met het ov en bij fokkers in de buurt hadden ze alleen oudere beertjes en zeugjes.
Laat Magpie een behoorlijk pittige intacte beer zijn en ik geen fokplannen hebben, dus een oudere beer of een zeug leek mij niet verstandig. :o
Uiteindelijk ben ik bij een dierenwinkel binnengelopen voor wat anders, zag daar Zwitserse Teddys zitten waaronder een witte met creme kopvlek en rode ogen.
Gevraagd of ze die voor me konden pakken, geslacht gecheckt en het was een beertje.
En toen was het een feit; Oakley kwam hier wonen.
In het begin moesten ze elkaar nog even aftasten maar inmiddels zijn ze dikke vrienden. <3
Er wordt hooguit ff gekibbeld omdat de een dat ene stukje groente wil wat de ander net heeft. :+

Afbeelding
Afbeelding

En nu heb ik dus 2 Teddys; Magpie de US Teddy zwart Hollander en Oakley de CH Teddy wit creme roodoog. :D

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 17:00

Sterkte iedereen die een caafje moet missen Y;(

Hier is amber nog steeds going strong volgende maand word ze 6,5 jaar. Ondanks het verlies van haar zusje begin dit jaar die net de 6 niet haalde op 2 maanden na. Is ze nog steeds vrolijk slaapt wel veel, maarja mag wel op die leeftijd. Ze fluit nog elke dag mega luid rond etenstijd. Dus geniet van de bonus tijd met haar.

Maar ondanks dat ze nog de oren van me hoofd eet word ze toch wat magerder. Ze krijgt onbeperkt hooi en brokjes aangeboden en elke dag wat groente. Maar ze is goed alert nog op alles. Dus ze mag lekker van dr oude dagen genieten.

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 22:26

Ik heb wat advies/ervaringen nodig. Tot voor kort had ik een groepje van 1 castraat en 3 dames. Helaas is de castraat overleden en 1 dame ook. De twee dames die ik nu heb, liggen elkaar niet. De oudste jaagt de jongste steeds weg en samen eten/liggen gebeurd absoluut niet.

Ik ga morgen naar een opvang om een castraat op te halen. Eventueel kan ik daar ons jongste zeugje achterlaten.. ik betwijfel namelijk of de castraat het gedrag tussen de dames gaat veranderen. En dan gun ik het zeugje een plekje waar ze meer harmonie heeft.

Heeft iemand hier ervaring mee?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 22:50

Ik zou het eerst proberen, soms verrichten castraten echt wonderen en je weet nooit zeker of het jongste zeugje het ergens anders goed gaat krijgen. Haar laten verhuizen kan altijd nog als het met de nieuwe castraat niet werkt. Geef het vooral ook aan bij de opvang, vaak kunnen ze wel inschatten welke castraten wat meer van het regelen zijn.

Mijn huidige castraat doet de eerste twee dagen zijn best, maar daarna vindt hij het mooi geweest. Ik heb dus maar twee groepen gemaakt. Ik heb 4 zeugjes, de moeder wordt gepest door haar 3 dochters := Nou was ze zelf ook geen vriendelijke moeder, dus het is wel een beetje haar eigen schuld :+

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 11:33

Ik zou het inderdaad eerst gewoon proberen.

Hier nooit problemen gehad eigenlijk. We hebben een groep van 9 en die is echt zo mooi in balans. Prachtig om te zien. We hebben een groot nieuw huis in hun verblijf, gemaakt door de vader van een goede vriend, en daar liggen ze soms allemaal tegelijkertijd in :') terwijl ze nog meer bedjes en mandjes hebben :))

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 11:38

Dank voor het meedenken! Heb de castraat opgehaald en ga het inderdaad eerst maar eens met z'n 3en proberen.

@Nientsje wat lief! Heb ik hier nog nooit gezien haha

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 13:15

Laat maar weten hoe het gaat Eleadoras :)

Haha is echt superschattig. Alleen onze oudste dame Ecky, krijgt elke ochtend hartmedicatie. En ik moet haar dan echt uitgraven want ze liggen her en der door en over elkaar heen :)) terwijl de rest van hun verblijf dan gewoon cavialoos is :') mafkezen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 13:58

Nientsje schreef:
Ik zou het inderdaad eerst gewoon proberen.

Hier nooit problemen gehad eigenlijk. We hebben een groep van 9 en die is echt zo mooi in balans. Prachtig om te zien. We hebben een groot nieuw huis in hun verblijf, gemaakt door de vader van een goede vriend, en daar liggen ze soms allemaal tegelijkertijd in :') terwijl ze nog meer bedjes en mandjes hebben :))

Hoe schattig <3

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 13:59

Melody7: maak je nog wel eens van die leuke caviafoto’s? Die waren toch zó geweldig!!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 14:49

Goed dat je het eerst probeert! Hopelijk gaat het goed met de castraat erbij.

Wat fijn dat jouw groep zo harmonieus is Nientsje, dat zie je niet vaak.

Lukasje, Niet meer zo fanatiek want mijn inspiratie is een beetje op, maar ik zet nog 2-3 keer per week iets op Facebook/Instagram :D

Volgend jaar wil ik weer een keer een nestje, dus dan zijn er vast meer foto's <3

Deze week was de 3e verjaardag van het laatste nest, ze zijn gelukkig nog compleet!

Afbeelding

Afbeelding

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 15:25

Ik geniet ook altijd zo van jouw foto's Melody <3

Ja wij hebben heel veel geluk met onze groep. Mijn vriend zegt dat ik er een neusje voor heb. Ik heb namelijk alle cavia's uitgekozen omdat ik er een "gevoel" bij had. En ze zijn allemaal perfect <3

Wel 3 ouderen nu (6 en twee van 5) en 3 hebben tumoren... helaas op rotplekken dat we besloten hebben om ze niet open te laten snijden ivm infectiegevaar. Maar alles is nog vrolijk en pijnvrij. Dus we genieten van ze zolang ze er nog zijn.

We hebben wel besloten om hierna te stoppen met cavia's. Dat er zo snel iets mis is, is het niet leuk meer. Mijn PTSS speelt mij daarin parten; ik verdraag de stress en het verdriet niet zo goed.

Dus als ze er niet meer zijn, dan gaat alles weg. Hoe leuk ik ze ook vind.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 15:46

Wat een gezellig topic. Kom ook meekletsen en kijken. Ik heb 2 groepen: 1 castraat met 9 dames (waarvan 5 zijn dochters zijn.) en 1 groep van 7 ongecastreerde beertjes. Ze leven 24/7 buiten in onze 2 tuinen. de grote groep leeft samen met kippen en duiven. de kleinere groep heeft in de zomer gezelschap van onze landschildpad.