Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Castilja schreef:Ha jongens, ff advies nodig. Een van mijn kakqariki's gebruikt haar pootje niet meer en houdt hem omhoog langs haar lijf. Ze zitten nu voor de derde dag op rij in de kooi maar er lijkt niet echt verbetering in te zitten; is er bij de dierenarts iets aan te doen? Ik vraag me een beetje af wat er anders gedaan kan worden dan rust geven, maar niets doen voelt ook niet goed. Bestaat er iets als pijnstillers voor vogels wat ik haar kan geven? Ze vliegen normaal veel los dus ik denk dat ze hem gewoon ergens bezeerd heeft, pootje ziet er ook niet gek uit. Ik weet niet zo goed wat wel/niet te doen.
Edit: Ik kon net onder haar pootje kijken en er zit een soort wit bobbeltje. Denk dus dat daar iets van een ontstekinkje zit waar ze last van heeft. Ik hou 't in de gaten ;o
Lukasje schreef:Hallo iedereen! Alles oke met de gevleugelde vriendjes?
Bij mij ging het laatst niet zo goed. Ondanks dat ik geen broedkastjes had gehangen, is mijn bourkes pop toch fanatiek aan het broeden gegaan. Haar eerste kuiken vond ik ‘s ochtends dood terug en nadien ging ze nog maar af en toe op haar ei’tjes zitten om vervolgens volledig te stoppen.
In dezelfde periode stierf ook mijn turquoisine pop.
Nu heb ik een vraag: een nieuw turquoisine vrouwtje is reeds besteld dus over een week of 3 krijgt mijn man opnieuw gezelschap. Maar, kies ik nu best een vrouwtje in dezelfde kleur (wildkleur) als het vorige , of maakt de kleur niet uit?
De turquoisine man zit bij het bourkes koppel. Ik had de 2 koppels steeds samen zitten. Maar wanneer dat nieuwe vrouwtje komt, hoe pak ik dat dan volgens jullie best aan? Zet ik haar even apart? Zet ik haar en haar mannetje samen maar apart van de bourkes? Of drop ik haar meteen bij de 3 vogels in de volière?
Cayenne schreef:![]()
![]()
Wat apart dat de kweker aangeeft zo'n kleine normaal gesproken nog niet te laten verhuizen, maar het vervolgens wel doet. Ik vind dat de kweker daar zelf een verantwoording in heeft en zou hem dan niet laten verhuizen tot hij 100% zelfstandig is. Er kan zoveel mis gaan bij het voeren van pap... Imo laat een goede kweker ten alle tijden zijn/haar vogels pas verhuizen wanneer ze 100% zelfstandig zijn. Nu schuift die persoon de verantwoording ook wel heel makkelijk op jou af![]()
Maar sowieso bij iedere voeding er op letten dat de krop wel leeg is. De krop moet per 24 uur minstens één keer helemaal leeg zijn geweest. Anders is er een kans op kropontsteking en daar kunnen ze heel ziek van worden.
Ik zou het op deze manier nog even een dag of drie aankijken. Hij/zij is net verhuisd, dus dan hebben ze even nodig om te acclimatiseren. Als hij echt wat zaadjes pelt (soms lijken ze te eten maar zijn ze nog niet sterk genoeg om de zaadjes te pellen) kun je afschalen naar drie keer en goed in de gaten houden dat hij wel echt zelf eet.
En uiteraard ruim voldoende eivoer geven, want dat is nog heel belangrijk voor zo'n jonge vogel