Puppy erbij 2019

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 16:14

Kaus schreef:
Wat voor ras gaat het om en wat is de achtergrond?

Ze klinkt enorm onzeker waardoor ze zich met andere honden erbij plots heel wat voelt. Ik zou beginnen met werken aan haar zelfvertrouwen maar ben wel benieuwd naar je antwoorden op mn vragen.

Klopt dat is ze dus ook. Dit is wel al een heel stuk verbeterd door training. Zo kunnen we nu dus als we alleen andere honden die ook alleen zijn ook spelen/kennismaken zonder dat ze angstig is. Ook kunnen we gerust naar het dorp waar ze ook koekjes durft aan te nemen en kunnen kinderen haar aaien. Dat kon eerst niet zonder een bevende hond te hebben.
Ze is een kruising poedel/schnautzer (dwerg) ja ze valt onder de besproken kruising van hier boven x)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 16:22

kiwiwitje schreef:
Blaffen/uitvallen is bijna nooit stoer doen. Eerder onzeker.
Ze heeft dus in de groep niet de gedachte dat ze heel wat is, maar dat ze niet weet wat ze er mee aan moet. Hun zijn geen duidelijke ''leiders'' voor haar. Dus heeft zij het idee dat ze zwakker staat.

Maar ze is dus mega onzeker. En ik ben wel benieuwd hoe dat zo komt, of dat uit haar lijnen/ras komt of door een ervaring.

Ervaring ja. Wij zijn wel is als pup een grotere groep grote blaffende jongen honden tegen gekomen. Dit heeft deze reactie wel versterkt.

En dat tweede klopt dus in deze situatie ook want waar normaal de jachthond wel een leider voor haar is. Is hij dat in deze situatie niet. Als hij namelijk los is zie je dat ze 1 samen spelen maar in een situatie met andere honden hij voorop gaat. Dan zie je dat blaffen dus ook minder. In het bos loopt hij dus niet los en is hij ook alleen bezig met andere geuren. Hij signaleert andere honden dan ook niet. Dus ik denk dat ze dit dan wil overnemen.

We hebben contact gehad met de fokster en die herkent het eigenlijk niet. Maar wel het onzekere, ze kreeg in het nest ook het minst te eten. Het waakse van de schnautzer zit er wel in. Daar zien wij ook het meeste van terug. Dat wat we van de poedel terug zien is het pleasen en het plezier om dingen met en voor ons te doen. Ze is slim.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 16-09-19 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Galaika

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 16:24

Hier ook veel last van blaffende hond. Wel alleen als hij los is. Aan de lijn is het een schatje. Het is bij Troy ook onzekerheid.

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 16:33

Senna is aan de lijn juist heel erg onzeker. Dan blaft ze ook heel erg. Soms lijk ze net een valse hond. :+ Los niks aan de hand.

Gelukkig is dit door de juiste hondenschool nu stukken beter geworden met blaffen en is ze beter te corrigeren.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 16:39

Tja het waakse van de schnauzer gecombineerd met zo'n bak onzekerheid is denk ik geen goede combi. Ik zou met haar naar een hondenschool gaan waar je vertrouwen in hebt. Daar kan je namelijk gewoon andere mensen sturen en zorgen dat je hond alleen de juiste ervaringen heeft voor nu.

Hoe pak je het aan als ze uitvalt of enorm onzeker wordt?

Hier totaal geen last van uitvallende honden dus lastig te verplaatsen ook... Dundy gromt en blaft alleen als de andere hond agressief doet en het baasje de hond veel te dichtbij laat komen. Maar dan vind ik het prima, is ook weer klaar als de andere hond voorbij is en op zo'n moment vind ik bescherming niet erg.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 16:39

T onzekere zit dus echt in haar aard maar is wel versterkt. Ja kan ik een heeeeeel verhaal over beginnen, maar lang verhaal kort; meer werken aan haar zelfvertrouwen. Kijken of je haar training uit kan breiden met meer contact met vreemde honden of puur en alleen het zien/horen/ruiken van andere honden en dat belonen.
Maar ik denk dat speuren een goede training voor haat is. Wat je ziet bij angstige honden is dat ze meer op zicht gaan doen dan op de geur en daardoor heel veel dingen verkeerd oppakken. Dus focussen op de neus en haar met haar neus gaan laten werken ipv met zicht

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 16:40

Hondenschool vonden wij lastig vanwege grote groep/grote drukke honden. Dit werkte voor ons juist niet. Probleem is wel dat we inderdaad niet een perfecte groep honden hebben. De jachthond (ondanks dat ze tegen hem op kijkt) is ook onzeker. De oudere hond is het liefst alleen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 16:42

kiwiwitje schreef:
T onzekere zit dus echt in haar aard maar is wel versterkt. Ja kan ik een heeeeeel verhaal over beginnen, maar lang verhaal kort; meer werken aan haar zelfvertrouwen. Kijken of je haar training uit kan breiden met meer contact met vreemde honden of puur en alleen het zien/horen/ruiken van andere honden en dat belonen.
Maar ik denk dat speuren een goede training voor haat is. Wat je ziet bij angstige honden is dat ze meer op zicht gaan doen dan op de geur en daardoor heel veel dingen verkeerd oppakken. Dus focussen op de neus en haar met haar neus gaan laten werken ipv met zicht

Dit is inderdaad wel een idee. Dit doen we met de jachthond ook.
Verder zal ik inderdaad eens kijken of we kunnen afspreken met andere mensen met honden zodat we haar cirkel wat uitbreiden.

Bedankt!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 16:58

Maar je kan ook niet verlangen dat alle andere honden altijd maar perfect zijn. Valt me wel vaker op dat in dit topic wordt gezegd van 'mijn hond viel al een paar weken niet meer uit totdat we een hond tegen kwamen die tegen de mijne blafte. Nu zijn we weer terug bij af '. Tja zo werkt het natuurlijk niet. Jij bent verantwoordelijk voor het gedrag van je eigen hond, niet iemand anders.

Ik zou dus wel een hondenschool opzoeken en naar jezelf/je eigen hond kijken zonder afhankelijk te zijn van het gedrag van andermans hond. Het voordeel van een hondenschool is dat je daar kan zeggen 'jij gaat daar staan en ik loop tien keer langs/totdat het goed gaat', dat gaat op straat toch lastiger _O-

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 17:05

Ja en daarnaast kunnen ook gewoon niet alle honden met elkaar door 1 deur, net als dat wij mensen dat ook niet altijd kunnen en paarden ook voorkeuren hebben onderling met wie ze het liefst optrekken enz. Maar het is idd wel aan ons om dat in goede banen te leiden en dan ongewenst gedrag voor te zijn. Maar het is wel lastig hoor, want soms zie je het zelf gewoon niet op tijd en is dat soort gedrag er zo ingeslopen. Meestal zie je dingen bij je eigen van kortbij minder goed als dat je het van 'een afstandje' ziet bij een ander bv.

Ik merk bij de cursus bv. ook dat de instructrice soms wel erg makkelijk denkt van wat we op de cursus doen en dan thuis moeten doen en de verwachtingen die op beide plekken erbij hoort. Thuis en buiten tijdens het wandelen is het ook weer heel anders trainen met de pup nu bv. als dat het op de cursus gaat tot nu toe omdat je idd al thuis bepaalde dingen niet even 10x achter elkaar kunt oefenen als je iemand tegenkomt die langsloopt en het moment alweer voorbij is haha. Zo neemt Arya buiten ook heel slecht snoepjes aan, waar ze dat op de cursus dan wel goed doet (maar dan honger ik dr ook uit van te voren :') maar dat kan ik overdag niet doen). Buiten werk ik dan nu veel met stem beloning en op momenten en plekken waar ik dan weet dat ze minder afgeleid is en zie dat ze 'open staat' probeer ik die snoepjes wel te gebruiken. Maar het is idd altijd even aanpassen met wat je oefenen op de cursus en hoe je er thuis dan mee verder gaat.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 16-09-19 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 17:05

Kaus schreef:
Maar je kan ook niet verlangen dat alle andere honden altijd maar perfect zijn. Valt me wel vaker op dat in dit topic wordt gezegd van 'mijn hond viel al een paar weken niet meer uit totdat we een hond tegen kwamen die tegen de mijne blafte. Nu zijn we weer terug bij af '. Tja zo werkt het natuurlijk niet. Jij bent verantwoordelijk voor het gedrag van je eigen hond, niet iemand anders.

Ik zou dus wel een hondenschool opzoeken en naar jezelf/je eigen hond kijken zonder afhankelijk te zijn van het gedrag van andermans hond. Het voordeel van een hondenschool is dat je daar kan zeggen 'jij gaat daar staan en ik loop tien keer langs/totdat het goed gaat', dat gaat op straat toch lastiger _O-

Probleem van de hondenschool was alleen wel dat onze pup totaal overdonderd was en ze dan dus alleen nerveus werd. Ingeval werd daar het gedrag niet veel beter van. Ik heb een vriendin die eerder altijd verbonden was aan een hondenschool en ik ga haar dus ook om advies vragen. Zij traint nu bij op aanvraag bij mensen thuis. Denk dat, dat ons wel kan helpen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 17:07

Kaus schreef:

Ja en nee. Ik trainde heel hard met Chick nadat ze gepakt was, ga alleen naar aanlijnplichte gebieden maar als er dan een losloper zich vol op Chick stort waar er aanlijnplicht geld... En baasje de hond niet terug wil of kan roepen.. Dan houd t snel op. Ja Chick mag die hond dan niet opvreten.. maar ik kan dan wel weer opnieuw beginnen..

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 17:07

Is privé begeleiding geen optie? Dat je met een instructeur thuis kunt oefenen en deze met je meegaat naar buiten zeg maar? Of dat je op locatie gaat voor privé les.

EDIT:
Ah, ik zie dat je het daar zelf al over had ook hihi.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 17:15

Nee dat snap ik Kiwi, ik heb het puur over blaffen. Zeg maar dat wat je eigen hond dan ook doet zoals bij Lena. Dus jouw hond blaft tegen andere honden, maar als een andere hond eens terugblaft is je hele training weer tien stappen terug.

Dat ze er last van hebben als een andere hond er bovenop springt snap ik wel.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 17:34

Het ging hier heel lang ook slecht bij benadering of op een afstand naar haar blaffen. Waren ook altijd loslopers waar t fout gaat. Bij een goed gegronde angst is bij een hond snel teveel.
Vooral ook omdat ik voorstander ben om de angst eruit te trainen voor zover t kan ipv t op te lossen met “leiderschap” als in alleen; ik ben de baas/jouw leider, ik bepaal en ik los het op.
Iets wat over het algemeen wel mijn denkwijze is. Alleen bij angst is dat niet t enige wat belangrijk is. Het is heeeel belangrijk. Maar hun angst voor een andere hond verdwijnt er niet spontaan van bijv.

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 19:52

Afbeelding
Afbeelding
Iemand heeft plezier gehad vandaag :P

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:06

Klinkt als Roek. Die is ook heel onzeker richting honden die ze niet kent. Al van pup af aan dus daar direct al veel mee bezig geweest en dan vooral door er heel veel snoep in te proppen :Y)
Daar is het heel erg mee verbetert, ze komt direct naar mij als het haar te spannend is. Maar blaffen wil ze ook wel doen als ze vast zit. Dan prop ik er snoep in of ik negeer het. Corrigeren werkt alleen maar averechts.
Als ze los is blaft ze niet zo snel al kwamen we laatst wel voor het eerst een engelse bulldog tegen. Haar ogen vielen nog net niet uit hun kassen _O- Toen Ravi er heen ging begon ze er omheen cirkelend te blaffen :')
Normaal gaat ze wel kijken als we een enkele hond tegenkomen maar dit was echt zeker weten een heel gevaarlijk monster volgens mevrouw

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 20:16

Een vieze hond is een blije hond *\o/*

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 21:31

Aahww kim heerlijk he zo vies whaha

Naar andere honden blaft Candy niet wel als ze bang is en onzeker naar vreemde geluiden en voorwerpen.

Net kennis making gehad met de nieuwe groep van de cursus en onze diploma in ontvangst mogen nemen. 75 van de 80 punten behaald *\o/*
Afbeelding
Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 21:50

Gefeliciteerd Biggirl!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 23:58

Esplendido schreef:
Prima dat een rasvereniging zelf een stamboom uitgeeft, maar hoe wordt er gecontroleerd dat de opgegeven ouderdieren ook echt kloppen?

Daarom is het nog steeds geen erkend ras en geen stamboomhond maar officieel een (veel te duur) betaalde kruising.

Een RV kan het nog zo mooi aankleden als ze willen, het is en blijft een kruising waar je zowel A als B achter kan zetten, want als ik zeg 'Maar dit zijn de ouderdieren' en dat staar zo genoteerd, dan zal dat wel zo zijn.

Vaak kun je niet meer dan 2 à 3 generaties terugkijken, om maar te zwijgen over het COI op zo'n ras. Zo'n dingen zijn zo makkelijk te manipuleren.

Verder lees ik vanalles over gedrag, dat is natuurlijk mijn straatje en het eerste wat ik altijd vraag, wat is ongewenst gedrag?

Ongewenst gedrag is gedrag dat wij als ongewenst implementeren, want vaak vinden baasjes iets ongewenst terwijl het natuurlijk gedrag is.

Het mooiste voorbeeld is het rijden op alles, dat is natuurlijk dominantie! En dominantie moet je niet willen want dan wordt de hond onhandelbaar en agressief!

Maar rijden icm stress? Daar wordt niet over nagedacht, de hond uit natuurlijk gedrag waarvan de oorzaak makkelijk te herleiden is, maar word voor dat gedrag vaak onnodig en hard gestraft waardoor het natuurlijke gedrag onderdrukt wordt en uiteindelijk kan lijden tot écht ongewenst gedrag.

Je wilt serieus niet weten hoeveel consulten minimaal 10 gedragingen terug instaan zijn door iets wat 'de mens' ongewenst gedrag vind, maar absoluut gewenst gedrag is.

Vandaag viel Puk tot drie keer toe uit naar de fysio / chiro. Als ze de muilkorf niet om had gehad was de fysio een neus en een oog kwijt en ik moest waarschijnlijk een goede verzekering hebben. Is het ongewenst gedrag? Nee, zeker niet. Ze is geen fan van vreemde mensen door haar verleden, ze heeft zeker in zo'n situatie veel spanning. De fysio trekt, duwt, masseert aan haar aan alle kanten en is op zoek naar blokkades.

Het agressieve gedrag is in dit geval dus zeker gewenst, dat gaf aan dat ze er genoeg van had en klaar was deze sessie. Als ik dat gedrag ga straffen werkt dat volledig averechts.

In dit geval vraag ik haar aandacht en zodra ze kijkt krijgt ze een beloning.

Betekent dat ze dan naar alles en iedereen mag bijten? Nee, zeker niet, maar dat zal ze ook niet doen.

Het is ten alle tijden belangrijk om te kijken waar het gedrag vandaan komt, waarom het gedrag vertoont wordt en hoe je de hond een oplossing kunt bieden.

Straffen is sowieso nóóit een oplossing omdat je daarmee het 'ongewenst' gedrag onderdrukt en dus ander gedrag 'activeert'.

Hetzelfde met het blaffen, waarom wil je het niet? Omdat je het irritant vind? Of omdat het een negatief effect heeft op de hond. Ga eens heel diep graven waarom de hond blaft, in je eigen reacties kun je het antwoord terugvinden. Maar zoals gezegd, je moet wel omdenken en je verplaatsen in de hond.

Vraagje: Wij hebben een roedel van vijf, of dit moment zes. Bestaande uit Puk (teef, drie jaar, leider), Dana (jonge hond, twee jaar, sterk karakter, takketeef), Guinness (eerste reu, zeven jaar), Harvey (jonge hond, twee jaar) & Abbay (teef, vier jaar, blind aan één oog, zachtaardig en meegaand).

De rangorde is als dat de namen bovenstaand genoemd zijn.

Als we aan de riem honden passeren gaan Puk en Dana tekeer. Puk schuimbekt, trekt haar lippen tot over haar oogleden en lanceert zich naar de andere hond(en). Dana blaft en heeft een borstel, Harvey en Guinness laten hun hoofd tussen de schouders zakken en lopen door, Abbay volgt erachter op ongeveer een halve meter, volledig neutrale houding.

Waarom vertonen mijn honden dit gedrag?

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 07:23

Als we het toch over poedels hebben :+

We hadden zondag een wandeling met nakomelingen van de fokker. Was super gezellig! Helaas konden de nestgenoten van Popo er niet bij zijn (zijn broertje woont op 3 uur rijden enkele reis en zusje is met een heel triest verhaal terug bij de fokker) dus dat was wel jammer. Zijn moeder bleef thuis bij de fokker om op zusjelief te passen. Zijn beide oma's waren er wel bij en een aantal pups van oma (dus... tantes en ooms?). En nog wat pups van haar andere teef waar hij wel iets van bloed mee deelt maar pas generaties terug.

Echt allemaal leuke lieve honden! Popo was wel het rustigst viel op maar hij was bij de groepswandeling iets overdonderd door alles volgens mij. Hij loopt zelden zo netjes naast wahaha. Met loslopen kwam hij wel los en heeft hij lekker gerend met de hele meute.
Er waren in totaal denk ik 12 honden. Popo was nu al de grootste, oeps, terwijl hij de jongste is. Hij is ook al te groot volgens de rasstandaard.

Afbeelding

Gisteren lekker in het bos wezen spelen. Ik kwam een vriendin/bokker tegen met haar jonge reu dus dat was feest voor die twee. Voor mij minder :+

Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 08:18

Vieze honden zijn blije honden :P

Wat grappig dat hij daar als enige blondie op de foto staat!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 08:40

Toevallig gisteren de theorie avond gehad van de cursus - die een beetje uitliep en bijna 3u duurde ipv 2u, lol.
Ook veel gehad over gedrag idd (al is dat nog steeds erg beperkt want het is veel te uitgebreid en complex om op een paar uur te bespreken hihi) en dat het echt belangrijk is om de context te linken aan het gedrag wat geuit wordt, net zoals Kim dat voorbeeld geeft met de hond bij de fysio. Ik vind dat ook allemaal wel erg interessant, maar ik vind het soms ook echt lastig om te onderscheiden wat de context is, waarom het gedrag geuit wordt omdat honden dezelfde signalen (zo lijkt het dan soms, zeker als leek zijnde en je bent buiten in een 'situatie' bv) kunnen afgeven terwijl ze er verschillende uitingen mee kunnen geven in verschillende situaties. Maar goed, niemand leert alles binnen een dag, en zeker niet dingen als dit, maar dat frustreert mij soms wel < dat ik nog voor mijn gevoel niet genoeg weet van alles haha.

Het is idd heel belangrijk om te zien in welke context het (ongewenst) gedrag geuit wordt. Ik vind dat zelf nog lastig om te zien soms (is makkelijker als je het van een afstandje ziet bij een ander vind ik, als dat je er zelf middenin zit en snel ergens op moet of wilt reageren) maar merk wel dat ik uit eigen 'instinct' meestal goed reageer op situaties als ik erna met de instructrice overleg over dingen waar ik tegenaan loop en dan vertel hoe ik ermee omga. Maar zo zijn er ook dingen waar ik nog niet logisch over nadenk en dan net even wat anders moet gaan denken nog. Maar hondengedrag is zo breed en complex, dat je kunt bijven bijleren dus ik kan ook niet verwachten dat ik alles op een paar weken tijd leer hihi.

Maar ik vind het dan dus wel echt fijn om altijd terug te kunnen vallen op mijn instructrice en de instructeur die onze cursus geven en dat ze altijd ervoor openstaan dat je naar ze toe kan komen en advies kan vragen, ook buiten de les om > mail en WhatsApp is altijd beschikbaar. Ik zou zelf op het moment dat ik denk dat ik ongewenst gedrag constateer of het gevoel heb van hmm nee dit is niet goed, gaan overleggen met m'n instructrice omdat ik zelf gewoonweg niet genoeg kennis in huis heb om er mee aan de slag te gaan. Ik leer wel steeds meer bij en wordt steeds zekerder, maar ik vind het ook belangrijk dat je kunt zien en aangeven van 'tot hier en meer kan ik zelf niet' en dan hulp vraagt en dat merk ik soms bij mezelf nog wel; dat ik het 'eng' vind om een constatering te doen omdat ik bang ben dat ik het niet goed zie en er dan ook niet goed op reageer en m'n hond verpest :')

En blaffen kan net zo goed een uiting van stress zijn he Kim, dus het is idd belangrijk om eerst te achterhalen waarom er geblaft wordt. Arya blaft als uiting van stress, maar dit is dan meestal uit opwinding/positieve stress als ze wil spelen en blijft er dan ook niet in hangen. Maar ze blaft ook wel eens als haar 'emmertje' vol is en dan is het echt een uiting van negatieve stress en dan moet ik ook echt stoppen met wat ik doe want dan is het gewoon teveel voor d'r - dat merkte ik bij de laatste cursus les bv. Richting het eind, na 45min, was Arya wel klaar gewoon (is ook heftig voor een pup van 10 weken om een uur lang op vreemde locatie op te letten met honden om je heen, paarden, vreemde mensen) en ging ze graven en blaffen en stond ze ook niet meer open om dingen op te nemen. Toen heb ik afstand genomen met d'r, is ze zich rustig gaan liggen en heb ik de rest van de les wel nog mee gevolgd. Ik heb ook de optie nog om haar mee naar huis te nemen, aangezien de lessen theoretisch ook via mail altijd doorgestuurd worden.

Wat leuk die bijeenkomst @Simoonzel
Wat een knapperd heb je toch zeg en ze is zo leuk tussen al die zwartjes hihi.
Lijkt me echt leuk als je dan broertjes/zusjes en andere familieleden weer kunt zien na zo'n tijd.

@biggirl
Congratz met die mooie punten, gaaf <3 *\o/*

@Kimvicious
Heerlijk als ze zich vermaken en dat zie je dan goed aan hoe smerig ze achteraf zijn hahaha.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 08:56

Fijn dat de theorieles zo goed bevallen is! :D