Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 16:48

Ik verkas de ren met de schaduw mee, in de zon kunnen ze inderdaad niet. Ik durf het zelfs met doeken niet. Toen ik een jaar of 9 was is een van onze eerste cavia's met 16 graden in een ren in de zon oververhit geraakt en overleden, ze zijn helaas zo kwetsbaar..

Mijn cavia's hebben zelfs airco :+ Hun zolder wordt heel snel heet, dus eerst moesten ze altijd naar de woonkamer. Ik ben er zo blij mee dat ze nu gewoon boven kunnen blijven!
Laatst bijgewerkt door melody7 op 19-05-24 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 16:48

Als het voor een paar uurtjes gras knabbelen is zijn die driehoeken niet zo klein toch? Ik zie dat die uit de link inderdaad wel klein is maar je hebt ze ook groter. En ligt er natuurlijk aan hoeveel je er hebt.
Ik vind het een groot voordeel dat ze zo robuust zijn, vallen niet zomaar om of verschuiven. En een binnenruimte , die van mij vinden zo onbeschut op het gras niet fijn. Nadeel is wel dat je altijd met zo’n groot hok zit.

Hier zitten ze altijd buiten in een kippenhok, alleen als het heel warm is komen ze naar binnen.

Roosje01

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 16:49

Mijne hadden een zelf gemaakte ren op het gras legde vaak oude handdoek erop tegen de zon. Maar nu amber nog alleen is vind ze buiten niet zo leuk meer denk ik, ze heeft paar keer al even op het gras gezeten maar komt amper het huisje uit. Terwijl ze normaal in no time met 2 mijn gras maaide. Nu moet ik dat zelf maar weer gaan doen :+ . Binnen doet ze het prima heeft praatjes voor 10 lijkt dr zusje niet te missen ze eet goed slaapt rustig uren lang.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 19:24

Hier gaat het goed met de caafjes. Net het hok weer schoongemaakt en ze zijn weer helemaal tevreden <3

@ilse ik geef antibiotica altijd gewoon met een spuitje. Als het verdunt moet met water ( nog nooit meegemaakt), dan kan dat ook met een spuitje. Omdat ze zo gevoelig zijn voor stress en veel aan elkaar hebben zou ik apart zetten echt niet snel doen. Alleen als allerlaatste redmiddel.
Fijn dat ze inmiddels weer samen zitten.
Normaal krijg je ook metacam mee trouwens, omdat het vrij pijnlijk is. En bij ab in drinkwater kan je de dosering ook niet inschatten.
Niks ten nadele van jou hoor, jij doet je best. Maar ik heb twijfels bij deze behandeling. Er zijn helaas veel dierenartsen die beperkte kennis hebben van knaagdieren.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 19:53

Ik heb er een die niet apart kan, die wordt heel depressief, stopt met eten en zit alleen nog naar met zijn kop in een hoekje te sippen. :knuffel:
De andere weet ik niet van of die apart kan, die heeft dat nog niet gehoeven sinds hij hier is maar zat wel alleen toen ik hem kocht.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 14:24

Ik wist ook niet hoe he zou gaan sinds suzie overleed. Maar gaat gelukkig goed met amber ze eet nog prima ook roepen erom is geen probleem :+ . Binnenkort gaat ze uit logeren bij me ouders ivm vakantie. Normaal komen ze hier voeren, maar ipv van weekje ga ik nu bijna maand weg. Ze gaat wel met eigen kooi dus hopelijk valt de verhuizing mee kwa stress. Heb wel gezegd mocht ze gaan graag naast haar zusje begraven.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 19:20

Beetje een zooi foto. Maar mijn cavia's zitten voornamelijk binnen. Het hok staat eigenlijk altijd open. Hierdoor kunnen ze ook door de woonkamer heen lopen. Bij mooi weer staat de deur gewoon open en kunnen ze zelf van binnen naar buiten lopen.
Buiten is ook nog een verblijf die geïsoleerd is. Buiten is het ook afgezet en hebben ze denk ik ik iets van 30m2 om rond te scharrelen. In de avond moeten ze wel altijd weer binnen zitten. In de winter zitten ze weer volledig binnen.

Het is wel echt grappig dat ze nu ook echt voor de deur gaan wachten als ze naar buiten of weet naar binnen willen.

Hopelijk van de week dat mijn bestelling met al mijn kruiden binnen gaan komen.

Afbeelding

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 20:07

Ben je dan nooit bang dat je er per ongeluk op gaat staan?

Hier lopen ze wel eens los door de tuin, maar alleen als ik zelf ook in de tuin ben ivm veel katten in de buurt. Ik moet het ook niet te vaak doen want dan worden ze erg vervelend en opdringerig bij het poortje -O- .

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 23:45

En doen ze dan binnen niet overal pipi en kaka?

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 18:14

Het is een beetje uitkijken waar je loopt, maar dat gaat wel goed. Tegen visite zeg ik het wel of doe ik de even dicht. Ze hadden in het begin wel wat plekjes waar ze poepte of plaste. Maar eigenlijk valt dat best meem meestal doen ze dat niet tijdens de sprintjes door de kamer. Buiten vind ik het niet erg. Daar doen ze het vooral in hun hok of onder de zandbak waar ze ook schuilen of op het gras. Maar dat is prima.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 21:26

Hier helaas geen goed nieuws… ik ben op vakantie en de cavia’s zitten bij de opvang. Gister avond begon de eerste zich wat sloom te gedragen, maar nog niet direct alarmbellen omdat ze al een tijdje wat aan het sukkelen is, maar de andere was super fit en is sinds vandaag ook raar. Helemaal apathisch. Dierenarts kan er niet veel mee, ze hebben wat vitaminen gehad en krijgen deangvoeding. Dat gaat er wel in en keutelen gaat ook goed, maar ze blijven raar liggen in een hoekje. Geen koorts, geen bloedingen. Ze reageren wel maar heel zwakjes en zielig. Kopjes scheef. Ik verwacht niet dat ze de ochtend gaan halen ;( .

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 23:53

Onee wat vreselijk om dat op vakantie te horen te krijgen! :(:) Bij welke opvang zitten ze? Wat eng dat er dus iets heerst :(

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 13:45

Nee bij kennissen, zitten verder geen knaagdieren gelukkig.
We hadden even wat hoop want ze hebben weer een nacht overleefd, maar ik kreeg net een berichtje dat de dochter (1,5 kilo en super fit tot een paar dagen geleden) zojuist is overleden ;( .
Feit dat juist die eerder gaat doet iets van een vergiftiging vermoeden. Ik ga in elk geval het hooi laten checken.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 13:56

Wat bizar dat ze dan ineens zo ziek worden, ik had verwacht dat er veel dieren zouden zijn. Heel erg veel sterkte, het is zo rot om zulk nieuws te krijgen als je niets kunt doen :(:)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:25

Ja heel bizar. Kreeg wel een filmpje van de overgebleven (Witje), die gezellig op schoot fanatiek het tarwegras papje naar binnen werkt. Ik hou toch voorzichtig een beetje hoop.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:56

Oh wat erg! Ook voor de oppas! Hopelijk redt je andere cavia het nog.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 15:04

Ik hoop met je mee. En inderdaad Lukasje, voor de oppas is dit ook heel rot. Je zult het nieuws maar moeten brengen..

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 15:51

Sterkte hopelijk red je andere het wel.

Ik ging vorige maand op vakantie en had me ouders al instructies gegeven mocht mijn oudje het niet redden. Maar she is still going strong weet niet waarom, maar ze lijkt gelukkiger zonder haar zusje. Ze whiept ze eet goed. Chilled in haar huisje. Wel iets minder actief maarja ze is al 6 inmiddels dus een omatje. Had in begin gedacht dat ze vrij snel na haar zusje zou gaan is toch al een hele leeftijd voor een cavia.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 23:53

Vandaag Witje opgehaald en Sous begraven. Witje heeft iets van verbetering, ze eet (via een spuitje) en keutelt goed, knabbelt op wat wortel. Voor de rest ligt ze, op haar zij met haar ogen open. Elk uur opzoek draait ze een rondje en gaat ze op haar andere zij liggen. Verder niet warm of koud, het lijkt echt iets neurologisch. Zolang ze deze kleine stapjes vooruit neemt zie ik nog wat hoop, misschien is ze voor nu ook gewoon te verzwakt om iets te kunnen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 20:06

Ik heb een vrolijke update :D . Witje gaat elke dag vooruit. Ondertussen loopt ze gewoon weer recht, eet zelf heel goed. Fluit zodra de koelkast open gaat (waar ze nu lekker dichtbij zit). Ze gaat wel nog veel liggen.
Net heeft ze ook even een half uurtje op het gras gezeten, maximaal schransen!

Afbeelding

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 20:23

Ilse_123 schreef:
Als het voor een paar uurtjes gras knabbelen is zijn die driehoeken niet zo klein toch? Ik zie dat die uit de link inderdaad wel klein is maar je hebt ze ook groter. En ligt er natuurlijk aan hoeveel je er hebt.
Ik vind het een groot voordeel dat ze zo robuust zijn, vallen niet zomaar om of verschuiven. En een binnenruimte , die van mij vinden zo onbeschut op het gras niet fijn. Nadeel is wel dat je altijd met zo’n groot hok zit.

Hier zitten ze altijd buiten in een kippenhok, alleen als het heel warm is komen ze naar binnen.

In de winter gaan ze naar binnen, maar vanaf 18 graden overdag zijn ze permanent buiten hier. In de zomer hebben ze een parasol en schaduw van het hok. Ze zijn ontzettend actief en lopen erg veel, dus een ren vind ik nooit voldoende :') Ik heb een kleiner nachthok, trapje er bij, gaaspanelen en je kunt het zo groot maken als je wilt. Het hok staat altijd open overdag, dus altijd schuilgelegenheid. Scheelt enorm in sjouwen met hokken!
Afbeelding

Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 22:31

Ilse_123 schreef:
Ik heb een vrolijke update :D . Witje gaat elke dag vooruit. Ondertussen loopt ze gewoon weer recht, eet zelf heel goed. Fluit zodra de koelkast open gaat (waar ze nu lekker dichtbij zit). Ze gaat wel nog veel liggen.
Net heeft ze ook even een half uurtje op het gras gezeten, maximaal schransen!

[ [url=m/OFJhji.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is een fijne update !!

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 07:26

Ik vroeg me af hoe vaak jullie de cavias voeren? Ik vul vaak 's ochtends brokjes en hooi bij, en dan rond 17u groenvoer. Ze zitten buiten Maar elke keer als ik naar buiten loop dan beginnen ze te whiepen :')

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 08:09

Cavia's willen altijd meer :))

Ik geef 's ochtends en 's avonds groente, later op de avond vul ik het hooi bij en geef ik brokjes.

Soms hoor ik ze een half uur na een ronde groente al weer piepen :+

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 08:58

Ik voer normaal 1x daags, maar als ik later zie dat er wat moet worden bijgevuld dan doe ik dat alsnog.
En als ik in de ochtend de groenten heb gegeven en ik heb bij het bereiden vh avondeten wat groenterestjes dan krijgen ze dat als extraatje.