Dat ik er dan nog een vrouwtje bij moet nemen... dan heb ik er 4... Hmm..... toch zei de konijnen man bij ons op het werk die een lezing gaf dat het wel goed zou kunnen gaan.... lastig hoor ben echt verliefd op het konijntje haha!
Eunomia
Geplaatst: 27-07-17 19:57
Ik vind +/- 6m2 permanent verblijf wat weinig voor een viertal, inclusief panelenren hebben ze 11m2, maar dat is niet 24/7.
Ah, die Nora!
Es_ther
Geplaatst: 27-07-17 20:15
Jannickee schreef:
Is een viertal bij beide geen optie?
Nora chillt hem even voor het raam [ [url=m/ZUJz92.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wat een gaaf konijn!
Eoweyn_x
Geplaatst: 27-07-17 20:21
Haha Nora
Ik zou die combi ook niet doen. Wel met nog een voedster erbij. Heb het zelf wel een poosje gehad, maar ik kende alle drie de konijnen ruim een jaar en de rammen waren beide erg makkelijk en sociaal. De voedster erg dominant, echt een baasje. Dit is echt een gok.
Hoeveel ruimte vinden jullie minimaal voor een viertal (dwerg)konijnen? En zouden jullie dan voor een ex-ram en drie voedsters gaan of twee ex-rammen en twee voedsters?
Eoweyn_x
Geplaatst: 27-07-17 20:39
Ik heb mijn viertallen ieders op 10m2 zoiets. Ik vind 8m2 echt wel minimaal. Een groep van 3 voedsters en een exram, en een groep van twee exrammen en twee voedsters stabiele groepen.
Wat het beste is kan niet echt gezegd worden. De karakters moeten matchen, het moet klikken onderling.
En wat maakt dan dat de drie voedsters niet gaan vechten en twee voedsters vaak wel bij een trio? Of stel ik nu hele lastige vragen..
Eoweyn_x
Geplaatst: 27-07-17 21:07
Karakters ik heb twee familieleden van elkaar die hun hele leven bij elkaar hebben gewoond, Arya en Oma, 3 maanden gescheiden zaten in de opvang maar bij de koppeling elkaar écht weer herkenden. Die zijn dus sowieso geen probleem, en de groep waar zij uitkomen is jarenlang gehouden als wild konijn: in een tuin, je ding doen, en af en toe werd er een gevangen voor consumptie. Dat resulteert in konijnen die weinig met mensen hebben maar ontzettend sociaal en 'konijns' zijn. Oma is erg bijgetrokken na 2 mnd medicatie, Arya heb ik binnenkort een jaar en die rent al weg als ik naar haar kijk. Daarbij zit Happy, een papillon/japanner voedster bij een fokker vandaan die tot 3 mnd oud in een groep geleefd heeft. Daarna is ze bij mij in een groep halfwildjes opgegroeid,die ook erg sociaal zijn. Heps is een erg makkelijk konijn, onderdanig en niet snel onder de indruk van iets. Arya, dominante voedster, deed weleens lelijk tegen haar maar omdat Heps dus niet reageert en het laat is daar niets aan
Als ram heb ik daar halfwilde Lolo, ook een konijn welke de konijnentaal goed begrijpt en zijn mannetje staat. Ik denk, nee, weet eigenlijk wel zeker dat die groep niet zo stabiel zou zijn zonder hem. Kortom, het draait om individuele karakters en hoe dat onderling gaat.
Diezelfde vraag kun je natuurlijk ook stellen bij 2 om 2, waarom de rammen niet vechten. Puur karakters en samenstelling. Je hoort mensen die groepen hebben met enkel voedsters wat hartstikke goed gaat, een opvang heeft ook een groep gehad van ik meen 7 gecastreerde rammen en twee voedsters. Karakters, karakters. En het feit of ze geholpen zijn ja of nee speelt imo ook nog mee. Hormonen doen een hoop. De reden dat er onrust is in mijn tijdelijke drietal zijn de hormonen van Happy.
Het gaat ook niet perse om het vechten. Daar heb je evenveel kans op als met een groep oid. Bij een oneven aantal konijnen is de kans veel groter dat er eentje buiten de boot valt. Je ziet vaak dat twee konijnen naar elkaar toetrekken. In de natuur leven wilde konijnen ook in groepen, kolonies, maar dat zijn eigenlijk allemaal koppeltjes ram-voedster. Mijn eerste drietal, twee voedsters en 1 ram, was ook niet stabiel. Onrust omdat beide dames de ram opeisten en ervoor vochten, en hij kon hen geen halt toeroepen. Een ram erbij en dat is de fijnste, meest stabiele groep geweest die ik ooit heb gehad.
Het drietal daarna was, twee exrammen en een voedster wat ik eerder al zei, ook stabiel. Dat duurde even, de voedster deed moeilijk gek genoeg, maar toen het goed was, was het goed. De tweede ram overleed en het koppeltje zit nog gewoon gelukkig samen.
Mijn laatste drietal bestond ook uit twee voedsters en een ram. Ging redelijk, maar de dames werden steeds vervelender tegenover elkaar. Ook om de ram vermoed ik. Hij zette ze constant recht en dat was dus al gauw een en al gejaag en onrust.
Het is best ingewikkeld, konijnengedrag
Es_ther
Geplaatst: 27-07-17 21:14
Denk ook dat hormonen inderdaad veel doen. Stoffer is nu een week geleden geholpen en hij zit niet aan de benen van m'n vriend en is een stuk rustiger. Natuurlijk wel met de gekke 5 minuten, maar je kan m makkelijker aaien en hij blijft ook lekker zitten. Ben benieuwd hoe t na de vakantie gaat als we een Blik uit gaan zoeken.
En in t nieuwe jaar op zoek naar een huisje waar ze echt naar buiten kunnen! Nu hebben ze wel ons hele appartement (op de badkamer na), dus ze hebben zo'n 50 m2 waar ze kunnen spelen, maar buiten is het meest ideaal voor ze. Al is Stoffer bij z'n oude baasje nog nooit buiten geweest, zelfs niet uit z'n hokje..
kusvoorjou
Geplaatst: 27-07-17 23:13
Eunomia schreef:
Ik vind +/- 6m2 permanent verblijf wat weinig voor een viertal, inclusief panelenren hebben ze 11m2, maar dat is niet 24/7.
Ah, die Nora!
Ze hebben nu dit met zn 2....
Eunomia
Geplaatst: 28-07-17 08:13
Ik kan echt heel moeilijk inschatten hoe groot iets is, haha.
Mijn twee konijnen hebben nu dit:
Dit is bijna 6m2.
Ik heb vannacht gewoon slecht geslapen door het twijfelen..
Vandaag heeft mijn voedster - alsof ze het heeft gehoord - even duidelijk gemaakt dat een tweede voedster geen optie is. Vermoedelijk weer haar hormonen die opspelen want ze heeft mijn ram weer meerdere keren achterna gezeten en probeerde hem bij het voeren steeds in z'n kont te bijten. Ben er best wel van geschrokken aangezien het de vorige keer ook drie weken goed ging en mijn ram daarna z'n hok niet meer uitdurfde omdat hij dan werd aangevallen...
Even voor de ervaren konijnenhouders: hoort dit bij een (stabiel) koppel?
MoppieFilou
Geplaatst: 28-07-17 10:26
Is ze gesteriliseerd? Zo niet ligt het gewoon daar aan denk ik. Want er kan weleens "ruzie" zijn , maar dat je ram zijn hok niet meer uit durft vind ik wel heel extreem...
Eunomia
Geplaatst: 28-07-17 10:40
Ze is niet gesterilliseerd en mijn dierenarts raad dit af gezien het feit haar leeftijd onbekend is en ze vermoedelijk al wat "ouder" is. Als ik meer over haar had geweten en dit positief uit zou pakken, was ze absoluut meteen gecastreerd, maar dat ligt nu wat lastiger.
Op dit moment is het niet zo heftig gelukkig en liggen ze nu weer samen in de zandbak, maar de vorige keer ging het ook heel geleidelijk aan vandaar toch mijn angst. De komende dagen maar even goed in de gaten houden.
Ze liggen nu weer gezellig bij elkaar en er lijkt nu weer niets aan de hand. Ik ben de komende dagen nog vrij dus ik kan ze goed in de gaten houden, misschien had Bibi een ochtendhumeur. Laten we dat hopen.
Dat is natuurlijk wel een risico als ze al oud zou zijn...
MoppieFilou
Geplaatst: 28-07-17 12:31
Ik heb EIN-DE-LIJK de klit onder Lilly's kin weg kunnen knippen! Wat een enorm ding was het...
Ze is trouwens al veel rustiger geworden . Ik kan haar gewoon aaien wanneer ik maar wil zonder dat ze verschiet. Zal er ook wel aan liggen dat ik haar nu niet meer dagelijks moet kammen omdat ze kort geknipt is. Ze ziet er beter uit zo.
Hier waren ze aan het kussen . Ze zien elkaar echt nog graag naar mijn gevoel en Lilly laat zich één keer per dag graag wassen door Lou . Ik verwacht niet echt problemen als ze weer bij elkaar kunnen.
Spijtig genoeg hebben we pas 22 augustus een afspraak om Lou te laten castreren, dus ze moeten nog meer dan een maand apart .
Ik heb Lilly haar tandje eindelijk goed kunnen zien, en het lijkt wel iets te lang maar volgens mij zit het haar niet in de weg. Ze kwijlt niet, ze eet en drinkt nog gemakkelijk en ze kauwt ook niet traag ofzo. Ga het gewoon eens laten zien aan de DA als we met Lou gaan.
Als ze gezond is kun je haar best laten castreren, wel zorgen dat je een goede DA hebt. Ik heb al meerdere voedsters laten helpen waarvan ik de leeftijd niet wist. Van Arya weet ik het ook niet maar zij kan een castratie prima hebben
Eunomia
Geplaatst: 28-07-17 13:34
Fijn dat Lily klit-vrij is, Margaux. Het was nog best een flinke ook. Hoeveel tijd kost het verzorgen van de vacht van je teddy's je nu ongeveer?
Bedankt voor jullie ervaringen. Ik ben nog niet helemaal overtuigd, maar ik ga in ieder geval nog wel een keer contact opnemen met de dierenarts. Mijn dierenarts behoort volgens bunnybunch wel tot de "konijnkundige" dierenartsen, dus dat zit dan denk ik wel goed.
Is het ook 100% zeker dat een voedster zich vriendelijker gedraagt na een castratie of is dat gewoon een gok en kan ze ook een bitchy karakter hebben van nature?
Net ging ik nog een keer kijken en toen lagen ze helemaal tegen elkaar aan, mijn voedster met haar kopje op de ram, en uit het niets (zoals het er voor mij uitziet) probeert ze hem dan in z'n pootje te happen waardoor hij weer wegschiet. Vervolgens durft mijn ram even niet in de buurt te komen en nu liggen ze wel weer samen. Mijn ram is echt zo'n goedzak wat dat betreft.
Het kan ook gewoon iets in het karakter zijn, al klinkt dit gedrag in deze periode van het jaar meer hormonaal. En dat haalt de castratie weg, het karakter blijft natuurlijk wel hetzelfde. Hier zijn ze wel allemaal wat rustiger geworden.
Ik kwam erachter dat de andere dierenarts hier in het dorp heel erg goed aangeschreven staat als het gaat om konijnen (zit er pas net), dus ik wil na het weekend even contact opnemen en de situatie voorleggen.
Het is denk ik een combinatie van beiden. Het is gewoon een wat pittiger konijn dan mijn ram, maar omdat het met vlagen erger is, spelen hormonen ook mee.
Aan de ene kant vind ik het heel erg eng, maar als het betekent dat ze het samen gezelliger gaan hebben, vind ik het de gok wel waard. Mocht het dan nóg niet gaan, is een andere ram voor haar vinden misschien ook weer makkelijker.
Zo, Nijn heeft haar antibiotica weer gehad bij de dierenarts vandaag. Liezen zijn nog iets ontstoken (huid rood), maar moet met goed smeren snel verholpen zijn. Wondjes zijn mooi dicht gelukkig en madam eet weer volop!