Het algemene “Puppy Erbij!” Topic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 19:20

kiwiwitje schreef:
T begin verergert t meestal dus daar wel rekening mee houden.
Lastig als hij zo moeilijk eet. Dat helpt niet met supplementen.

Dit, en op de piek een (chemische) castratie toepassen kan ook ervoor zorgen dat de hond in een bepaald gedrag blijft hangen.

Één van onze pupkopers uit het eerste nest liep ook tegen problemen aan, initieel niet vanuit de hond maar die nam het wel over waardoor zijn hormonen zijn probleem werden. Die hond is tijdelijk ook uit huis geweest.

Ze hebben sinds die terug in huis is héél hard gewerkt om het gedrag stabiel(er) te krijgen en na overleg met ons en de dierenarts toen chemisch gecastreerd in aanloop naar een definitieve.

Normaal hebben ze zo'n zes tot acht weken nodig voordat de hormoonhuishouding merkbaar het lichaam heeft verlaten en dus ook verandering in gedrag merkbaar kan worden. In zijn geval heeft het dus ook echt acht weken geduurd voordat die ballen verschrompeld waren en er verschil te merken was.

Hierdoor is de verwachting dat de chemische castratie ook eerder zal uitwerken. Ik heb ze geadviseerd de ballen goed in de gaten te houden en eventueel te fotograferen zodat ze op tijd actie kunnen ondernemen, nogmaals chemische castreren of de keuze definitief maken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 19:25

Ik heb 2x boxers op ongeveer 3,5 jaar uit asiel gehaald. Reuen met ballen en best hond agressief. Beiden laten helpen/castreren en beiden binnen 2 weken hond sociaal. De husky reu kwam op 5 jarige leeftijd. Ook een echte, stevige reu die absoluut nergens voor aan de kant ging. Na castratie zeldzaam nog problemen gehad.
Mijn onlangs overleden herder had bal in buik. Die was mega onbereikbaar agressief naar alles en iedereen. Agressief gebleven maar wel bereikbaar geworden. Persoonlijk zou ik niet chemisch uit proberen. Chemische castratie zegt weinig over het gedrag na echte castratie. Nu ben ik absoluut niet anti castratie. Mijn terrier is mijn eerste hond die zich met ballen die hij toch nooit mag gebruiken wel oké kan gedragen. Heb ze liever sociaal zonder dan er veel rekening mee moeten houden en beperkingen hebben met ballen terwijl ze er nooit wat mee kunnen doen. Wel zijn ze waardevol bij opgroeien hoewel ik ook 2 vroeg castraten (6 en 10 maanden) gehad heb die ook prima in elkaar zaten. Echter met huidige kennis zou ik daar niet vlot meer voor gaan.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 19:31

Chemische castratie stopt de productie van de signaalstof die de productie voor geslachtshormonen aanzet (dus indirect stopt het de productie van geslachtshormonen) dus is zeker wel een goede voorspeller van veranderingen die beïnvloed worden door die geslachtshormonen. :j Ook gedrag, mits het gedrag waar een oplossing voor wordt gezocht inderdaad ontstaat onder invloed van die hormonen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 19:35

Harrie is een Eurasier en die staan er wel bekend om heel gevoelig te zijn. Dat is hij ook, bijvoorbeeld snel zenuwachtig en terughoudend naar vreemden. In huis kunnen we dit goed managen, maar buiten is hij dus niet te bereiken en kan je hem daardoor niet goed helpen. Echt castreren durf en doe ik sowieso niet gelijk, want als hij door het weghalen van zijn hormonen ineens veel onzekerder wordt dan ben je verder van huis.

Eea wordt natuurlijk ook besproken met een kennis die fokker is (en hem goed kent) en de gedragsdeskundige. Die hebben eerder al aangegeven dat ze denken dat het hem kán helpen, maar ook terughoudend zijn vanwege zijn onzekerheid.

s1993

Re: Het algemene “Puppy Erbij!” Topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 20:00

Met Jabba was in de puberteit echt geen contact te krijgen buitenshuis en hij schreeuwde de hele boel bij elkaar omdat hij naar andere honden toe wilde. Hij is in maart/april (ik weet het niet meer precies) chemisch gecastreerd en dat heeft ons echt wel door die periode heen geholpen. Ik heb er best over getwijfeld maar achteraf heel blij met de keuze, het heeft ons veel stress bespaart en ik denk voor hem zelf ook fijner. Hypersex eerst wel geprobeerd, maar deed eigenlijk niks.

Nu sinds een paar maand markeert hij weer en zijn ballen komen aardig terug. Merk het ook aan ander gedrag maar het is lang niet zo heftig meer als toen hij volop in de puber hormonen zat, hij kan nu ook nog steeds loslopen. Dat vind ik vooral voor hemzelf ontzettend fijn.

Mijn andere reu is overigens intact en nooit twijfels over gehad hem te laten castreren, is gewoon niet nodig. Nu ik tegenwoordig alleen ben vind ik het wel lastig dat veel opvangen geen intacte reu willen. Maargoed dan lossen we het anders op.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 22:23

Hier destijds de kelpie ook chemisch laten castreren. Was geen contact meer mee te krijgen, joelde alles bij elkaar. Slecht eten en mega reactief.

Ook hier hielp hypersex niet. Bij hem hielp de chemische castratie heel snel, binnen 2 weken was hij weer de oude Max

Uiteindelijk ook definitief laten helpen.

Rush de bordercollie is nog steeds intact. Die heeft nooit last gehad van een hormoonpiek oid geloof ik.

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 10:34

Nero is ook in augustus chemisch gecastreerd. Die heeft
(Op wedstrijd extreem met zoveel honden ) zo een last van zijn hormonen. Merk bij hem wel echt verschil. Stuk rustiger op wedstrijd naar andere honden toe.
Enige is dat het blaffen van hem (I know, kelpie) wel is toegenomen.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 22:07

Bedankt nog voor de tips wbt voorhuidsontsteking!

Bij ons raadde het asiel aan om de hond chemisch te laten castreren om te zien of hij niet angstig gaat worden. Als dat zo is, dan raden ze castratie af. In overleg met de dierenarts wil ik hem als hij een jaar is chemisch laten castreren.

Vandaag heb ik te horen gekregen dat mijn hond giardia heeft. Iemand die ervaring/tips heeft?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 22:22

Een jaar is nog wel erg jong voor chemische castratie, de hormonen zijn ook nodig om het lichaam goed te kunnen ontwikkelen.

Oh giardia, wat rot! -O-
Het huis schoonmaken met een stoomreiniger, alle kleedjes en kussens iedere 3 dagen wassen op 60 graden..
En vergeet zijn darmen na behandeling niet te ondersteunen, anders ligt herbesmetting zo op de loer.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 22:32

Dank voor je tips Leo! Ik heb een verlijmde pvc vloer, die mag ik helaas niet reinigen met een stoomreiniger omdat de lijm dan zacht wordt. Heb je daar een alternatief voor?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 22:36

Schoonmaken met water boven de 60 graden in dat geval (de giardia cysten gaan dood bij 60 graden en hoger) en heel goed laten drogen want ze gedijen ook heel goed in vochtige plekken. Juist daarom is die stoomreiniger zo ideaal in de strijd tegen giardia. :o

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 23:14

Hier deed ik ook na elke grote boodschap met een speciaal vochtig doekje voor honden de pootjes en het kontje even schoonmaken bij thuiskomst.

Vooral echt mega goed alles schoonmaken, maar echt tot het obsessieve aan toe. Het is echt verschrikkelijk besmettelijk, dus ze hebben het zo weer te pakken :n

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 06:13

Zonder stoomreiniger hebben wij het prima gered met goed schoonmaakmiddel en dagelijks alles dweilen. Wat op 60 graden gewassen kon worden ook gedaan. Hier nam een pup het mee terwijl we al 6 honden hadden en we waren er vlot vanaf. Het is veel extra werk maar als horror periode heb ik het destijds absoluut niet ervaren. Wij konden wel chloor gebruiken. Baking soda zou ook wel prima zijn of waarschijnlijk groene zeep ook al.
Idd na poepen (ruim dat ook goed op!) Even kont af doen met vochtig doekje bijvoorbeeld.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 06:19

Helaas is hier de schuifpui echt overleden. Monteurs geweest en tijdelijke oplossing die we zo min mogelijk moeten gebruiken tot ze er een deur in hebben kunnen plaatsen. Mijn makkelijk uitlaten in de tuin is voorbij en dus moeten we de straat op. Gigantisch vervelend en een kleine week te vroeg omdat hij nog absolute rust heeft tot woensdag. Gisterenavond wilde hij dus ook geen behoefte doen. Teveel prikkels op straat. Gelukkig ben ik altijd vrieg wakker en is hij nu leeg. Wel zuur dit dus ga nu enkel uitlaten als hij aangeeft echt te moeten en het minimaal 5 a 6 uur geleden is dat hij geweest is. Gelukkig kunnen we direct aan de overkant van de straat al laten plassen maar het duurt nu echt even voor hij daar de rust voor heeft. Hij doet het verder prima gelukkig en zijn de tramadol ook aan het afbouwen. Dan enkel nog de normale pijnstilling en we gaan dat van onsior afbouwen naar carprodyl en indien nodig dan inflacam dat is vloeibaar en dat naar 0 toe. Echter misschien dat die laatste stap niet eens nodig is. Pootje doet het prima en Gabber naar omstandigheden ook!
Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 09:52

Soms heb je echt even verplichtingen buiten huis. Nu kunnen de honden goed alleen zijn en Gabber zelfs goed alleen zijn zonder ons en onze andere hond. Echter meneer gaat zich beter voelen en ondanks 3 botten om te knagen...de draak in hem is terug. Nu maar slapen op dubbel vetbed

Afbeelding

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 10:06

Giardia kan het gedrag van je hond ook verergeren.

Had ik destijds met Max ook. Ik heb het protocol aangehouden wat op barfplaats staan. En was er gelukkig met 1 ronde er weer vanaf.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 11:15

Hier ook ervaring met Giardia, wij hebben het één keer terug gehad na de initiële infectie. Misschien omdat iets niet schoon was, maar het ging volgens onze dierenarts ook echt wel rond in de hele wijk. Dus kan overal opnieuw opgepikt zijn.

Alles tot op de puntjes gewassen en ik heb maar gewoon dagelijks gedweild (eerst het vuil weg, daarna met iets desinfecterends dweilen. Maak desnoods even een nieuw sopje). Plekken waar ze graag ligt met dekens/handdoeken ingepakt omdat je die wat makkelijker ververst. Mijn huis is nooit zo schoon geweest :+
Als je dingen hebt die niet gewassen kunnen (zoals een deurmat); paar uurtjes in de zon leggen werkt ook. Is vandaag wat lastig, maar komend weekend zou je koud zonnig weer moeten krijgen {:} .

Ontlasting goed opruimen om verdere verspreiding weer te voorkomen, ik heb heel wat graspollen en zand meegeplukt en anders met kokend water naspoelen.

Het is als het goed is maar voor een korte periode :(:)

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 13:11

Heel fijn en helpend voor mij om jullie reacties te lezen! Dank jullie.

Mijn hond is nog maar 3 maanden bij ons, zit natuurlijk ook lekker in zijn puberteit, dus ik vind het heel lastig om zijn gedrag te vergelijken. Ik vind hem af en toe strontvervelend maar ja, is het de Giardia of de puberteit? Over het algemeen doet hij het superknap hoor, wil zeker niet klagen. Hij moest eerst natuurlijk wennen qua herplaatsing en daarna heeft hij het toch al snel te pakken gekregen vrees ik. Hij poepte al weken regelmatig dun en ik vond dat hij echt enorm sterk en vies rook. De laatste twee weken poepte hij een paar keer echt dunne diarree in huis en ook vaak buiten, toen ging me een lampje branden. Ik was blij dat het Giardia was, nu is er een verklaring en een oplossing.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 13:17

De kans op herbesmetting buitens huis blijft idd ook enorm groot, het is gewoon een rotparasiet -O-
Zeker omdat de weerstand onderuitgetrokken wordt en ze het daarom steeds weer opnieuw op kunnen pikken. Zeker in dicht bevolkte gebieden %)
Ik haat die parasiet uit de grond van mn hart haha :))

Hopelijk zijn jullie er snel vanaf!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 13:22

Wij hebben pas Giardia gehad. Heb alle knuffels/speelgoed van hem en alle dekens en kussens op de bank op 60 graden gewassen. Daarna elke 2/3 dagen alles op 60 graden gewassen. Elke dag de vloer, bank en zijn bench met de stoomreiniger schoongemaakt. Overigens ook de deurmatten gewoon met de stoomreiniger overheen gegaan.
De dunne flatsen weggehaald en stukken ondergrond erbij om zoveel mogelijk te voorkomen op (her)besmetting.
Kuur gehad van 5 dagen, 5 dagen pauze, weer 5 dagen en probiotica. Op dag 3 van de 1e kuur was de diarree al volledig weg.
Direct na de 2e ronde een test gedaan die was negatief en tijdje later nog een test en die was ook negatief. Tot nog toe geen terugval gehad, hoop dat het zo blijft. Onze dierenarts gaf aan dat ze er momenteel heel veel had met Giardia.

Snuf was ernstig teleurgesteld vanmorgen, want bijna alle sneeuw is weg. :')

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 13:35

DJ is ook teleurgesteld! Die genoot zo van de sneeuw.

Sterkte met de Giardia, het klinkt vreselijk :(:)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 13:53

Sterkte met de Giardia idd. Wat een ellende :(

Jaa jammer van de sneeuw die weg is, al komt wel nog nieuwe.

Maar dat vieze weer nu betekent meteen: nergens ook maar een hond te bekennen, letterlijk haha. Dus wij hebben een lekkere vieze ronde gedaan. Mag ik wel voor betalen, want ondanks droogmaken, ligt het hele huis onder het zand ondertussen dus ik moet ook nog gaan stofzuigen helaas. Ik had de regenjas wel aan, maar die beschermt jammer genoeg niet onderaan :') En ik kan helaas niet droogblazen nu achterom zonder overkapping.

Afbeelding
Afbeelding

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 13:58

Ah bah giardia, sterkte voor de hond én met het schoonmaken!!
Even nog omdat ik zie dat er wordt aangeraden met 60 graden water te dweilen: een plak-pvc vloer kan ook niet goed tegen heet water. Er wordt geadviseerd met lauw-warm water te dweilen. Geen idee vanaf welke temperatuur het niet meer goed gaat, maar pas op haha :P Zou jammer zijn als je hele vloer loskomt.

Ohhhh dit is inderdaad weer waarvan de honden hééél vies worden :+
Hier ligt nog wel wat sneeuw, maar het is vieze drab. Ondanks dat heeft Evi vanochtend weer uitgebreid gerold, blijft belangrijk blijkbaar _O-

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 17:16

Jaa vieze honden, hou op schei uit.
Wij zitten ook midden in een verbouwing dus werkelijk overal zand en rommel :Y)

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 17:32

Afbeelding
Hier nog veel sneeuwpret!