Puppy erbij 2019

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Esplendido

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:06

Als mensen graag een labradoodle willen, moeten ze dat gewoon doen. Iedereen heeft een andere smaak qua honden.
Maar ik vind het schandalig hoe veel fokkers van labradoodles hun eigen financiële gewin belangrijker vinden dan het welzijn van hun pups en pupkopers. Een labradoodle kost al snel meer dan €2000,- het is geen FCI erkend ras en dus zijn er geen officiële FCI stambomen, maar kan ieder papiertje waarop drie generaties staan een officiële stamboom genoemd worden. Dat wil ook zeggen dat er minder controle is op (verplichte) gezondheidstesten. En dan lees je op website van fokkers ook nog over verplichte castratie van pupsvoor hun eerste levensjaar zogenaamd voor de erkenning van het ras. Dat is gewoon pure onzin. Die castratie is er alleen maar in het belang van de fokker, hoe minder pups er gefokt worden hoe hoger de prijs blijft.
Daarnaast zijn lang niet alle fokkers eerlijk over het hypoallergeen zijn van de Labradoodle. Ik heb op zich niks tegen een labradoodle, als een labradoodle bij mensen en hun gezin past moeten ze dat doen. Ik heb wel moeite met de manier waarop veel fokkers van labradoodles zich opstellen en niet eerlijk zijn tegen de pupkopers.
Als fokker hoor je eerlijk te zijn over de honden die je fokt en het welzijn van de honden boven dat van je portemonnee te stellen. Helaas gaat het daar vaak mis.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:06

En inderdaad. Echt doordachte kruisingen en niet modekruisingen die geld opleveren is niet wat er in 99% van de gevallen gebeurd.
Het ras dat jij beschrijft is de australian labradoodle, waar inderdaad meer over nagedacht is. Maar de meeste honden die als labradoodle verkocht zijn is gewoon lab x poedel en dan beweren hypoallergeen te zijn. Plus alles wordt maar met een poedel gecombineerd. Ik heb al diverse goldendoodles, sheepadoodles, border doodles etc de Revu zien passeren

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:07

Ja en nee Zoe. Uiteindelijk kun je via een rasvereniging waar je geen stamboom krijgt, ook terugkijken naar lijnen en achtergronden van de ouder honden en generaties ervoor. Daar heb je dat stamboom papiertje niet voor nodig hoor. Dekreuen en teven zijn gewoon op te zoeken als je een pup hebt die gefokt is via een rasvereniging bv (en over 't algemeen kun je ook gewoon contact opnemen met een rasvereniging en aanvraag doen naar info over achtergronden van dek reuen en teven e.d.).

Ik krijg bv. geen stamboom van de Raad van Beheer omdat het 'ras' niet erkend is, maar ik kan gewoon terugkijken naar de achtergrond/vorige generaties van mijn pup. Daarom dat ik zeg dat ik rasverenigingen en een goed fokbeleid wat dat betreft belangrijker vind als een papiertje krijgen van de Raad van Beheer.

Ik krijg wel een stamboom via de rasvereniging, maar velen zien dat nog steeds als 'niet echt' omdat het niet van de Raad van Beheer afkomstig is bv. Ik weet van de rasvereniging dat ze het ras gewoon goed proberen te houden en de fokkers die aangesloten zijn kijken naar waar ze mee fokken en Dat is voor mij belangrijker. En dat is heel persoonlijk voor iedereen vind ik wat hij/zij daar belangrijk(er) in vind. Dus in dat opzicht is een stamboom voor mij niet heilig nee en 'een papiertje'. Gaat mij erom dat er idd door een fokker gekeken wordt naar waar ze mee fokken en wat ze doen om het ras te behouden en te verbeteren, testen op ziektes e.d. Dat vind ik uiteindelijk dan wel belangrijker.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:11

Als ik kijk naar de stamboom van mijn jongste. Vader uit Amerika, moeder uit Hongarije met ouders uit Amerika en Italië. Als ik nog verder ga komen er nog veel meer landen zoals oa Australië aan bod. Denk je nu echt dat je van een stamboomloze hond alle info gaat vinden die wij wel vinden door officiële databanken. Alles is bij de betrokken kennel clubs geregistreerd.
De oud Duitse herder I nu een ras wat niet echt een kruising is. Dus inderdaad nog vrij detecteerbaar. Maar wat als labradoodle allemaal verkocht wordt is 9/10 gewoon niets van te achterhalen en dat ik bij het gros van de kruisingen zo. Alsof geen officiële instanties dus veel meer de mogelijkheid om dingen onder het tapijt te vegen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:13

@esplendido bij ons was inderdaad verplichte castratie voor het eerste jaar niet aan de orde. Dat zijn fokkers waar wij als koper destijds ver vandaan gebleven zijn. (En die deden ook keurig de HD / ED testen en oogtesten waarvan bekend staan dat de ouder-rassen daarmee zouden kunnen kampen, deze werden ook gewoon uitgesloten van fok. Maar ja, er zijn er véél waarbij dat niet zo is. Die fokkers zijn natuurlijk gewoon broodfok.)

@Zoe wij hebben inderdaad ook een ALD, daar zitten 6 rassen in en wordt van bijgehouden hoe er teruggekruist is op welke rassen. lab x poedel gaat qua vacht 9/10 keer gewoon mis. Dan moet je minstens nog weer terugkruisen op poedel om de poedelvachteigenschappen te verankeren. een beetje degelijke fokker heeft vastliggen hoeveelste generatie je te pakken hebt, met welk aandeel poedel etc. Dit wordt juist bijgehouden omdat ze uiteindelijk wel het doel gesteld hebben om FCI erkend te worden (of dat gebeurt is vers 13).

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:17

Skippy01 schreef:
@esplendido bij ons was inderdaad verplichte castratie voor het eerste jaar niet aan de orde. Dat zijn fokkers waar wij als koper destijds ver vandaan gebleven zijn. (En die deden ook keurig de HD / ED testen en oogtesten waarvan bekend staan dat de ouder-rassen daarmee zouden kunnen kampen, deze werden ook gewoon uitgesloten van fok. Maar ja, er zijn er véél waarbij dat niet zo is. Die fokkers zijn natuurlijk gewoon broodfok.)

@Zoe wij hebben inderdaad ook een ALD, daar zitten 6 rassen in en wordt van bijgehouden hoe er teruggekruist is op welke rassen. lab x poedel gaat qua vacht 9/10 keer gewoon mis. Dan moet je minstens nog weer terugkruisen op poedel om de poedelvachteigenschappen te verankeren. een beetje degelijke fokker heeft vastliggen hoeveelste generatie je te pakken hebt, met welk aandeel poedel etc. Dit wordt juist bijgehouden omdat ze uiteindelijk wel het doel gesteld hebben om FCI erkend te worden (of dat gebeurt is vers 13).

Maar ik snap niet waarom je dan zo op onze reacties reageert. Er reageert hier iemand met de mededeling “we nemen een labradoodle want die is hypoalergeen zegt de fokker”. Wel zo kun je dat dus niet stellen en daarvoor wordt er gewaarschuwd.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:21

@zoe omdat wáár je ook een topic opent momenteel, zodra iemand het woord 'labradoodle' in de mond neemt, het een beetje lijkt op 'koop gewoon een poedel, een doodle is een duur slap aftreksel daarvan', of 'hypoallergeen bestaat niet'. Maar zonder daar nuance op te geven: misschien kijkt deze persoon wel naar een ALD of cobber dog, in de volksmond beide 'gewoon doodle'. En daar wordt wél focus gelegd op karakter, gezondheid en vacht. zou toch l*llig zijn als deze persoon helemaal wild is van het karakter van een ALD / cobber dog en dan niet meer durft omdat mensen bij voorbaat denken dat ze naar een lab x poedel, eerste generatie mix, gaat kijken en ze van een koude kermis gaat thuiskomen...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 11:26

Nouja dat stamboom ''maar'' een papiertje is ben ik t niet mee eens. Maar dat heeft Zoe al uitgelegd. Kan dat wel herhalen maar daar heeft niemand iets aan :D

Skippy, wij doen het met wat de bokker hier zegt; dus zoals Zoe zegt;
Zoe_97 schreef:
Er reageert hier iemand met de mededeling “we nemen een labradoodle want die is hypoalergeen zegt de fokker”. Wel zo kun je dat dus niet stellen en daarvoor wordt er gewaarschuwd.

En als het blijkt te zijn zoals jij zegt; dan mag ik hopen dat de betreffende pupkoper zich zo ingelezen heeft dat ze hier gewoon duidelijk uitleg over kan geven :) En is dat niet zo, dan is het maar goed dat ze schrikt van wat ze leest en het daarom af zou laten ketsen. Want mag hopen dat als je een hond zoekt, je je goed inleest.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:29

@kiwiwitje, heb je een punt. Ik ga er altijd van uit dat mensen zich goed inlezen, dat is misschien mijn manco :')

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:31

Maar als je terugleest zie je dat dat niet gebeurd is hier. Het topic zit hier vol met bewuste fokkers die alles doen uit de liefde van hun ras. Niet onwetende mensen die maar wat roepen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:31

Ik zet het ook tussen aanhalingstekens omdat ik dat ook niet alleen zo vind hoor maar het is gewoon wel zo dat ik het ook geen heiligdom vind, dat stamboom zoals Mn latere reactie aangaf. Belangrijkste vind ik idd dat je wel kunt terugzien wat voor lijnen erin zitten - ook ivm karakter vererving - en er idd een goed fokbeleid is. Met een stamboom heb je idd het meest beste inzicht hierin, maar ik vind het niet heilig. Genoeg rassen met stamboom waarvan het ras toch hartstikke ziek is terwijl ze wel stamboom hebben bv. En dan is denk ik vooral de broodfok wat het meeste verpest natuurlijk. Ik krijg geen stamboom van de raad van beheer maar wel eentje via de rasvereniging en dat is voor mij ook voldoende. Ik kan alles idd wel inzien zo, er is ook DNA afgenomen bij Arya, dat soort dingen. Idd wel belangrijk dat zoiets vastgelegd wordt met het oog op mensen die in de toekomst willen fokken - ik niet overigens.

Het is idd belangrijk dat mensen zich inlezen maar dat geldt idd voor elk dier wat je koopt en of dat nu met stamboom is of een hond uit het buitenland of wat dan ook.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 16-09-19 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:32

Prima dat een rasvereniging zelf een stamboom uitgeeft, maar hoe wordt er gecontroleerd dat de opgegeven ouderdieren ook echt kloppen? Wat is er bijgehouden van alle generaties voordat de rasvereniging zelf stambomen uit ging geven? Hoe weten, onwetende pupkopers, dat ze met een officiële stamboom te maken hebben? Dat zijn allemaal dingen die bij een stamboom uitgegeven door de FCI en RvB geregeld zijn.

Veel pupkopers zullen zich niet verdiepen in stambomen en er zullen er genoeg zijn die ieder officieel uitziend papiertje met drie generaties erop genoeg vinden als stamboom. Maar een stamboom is meer dan dat en daar staan veel mensen niet bij stil.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:37

Tja de oudduitse herder is geen erkend ras dus ik kan dan of geen oudduitse kopen omdat het niet erkend is bij FCI en raad van beheer en ik dus van hun geen stamboom krijg of gebruik maken van het feit dat er wel rasverenigingen zijn, waar zulke dingen wel aantoonbaar zijn hoor. Misschien niet net zo diepgaand als dat het via de RvB gaat, maar de oudduitse herder in mijn geval, is sowieso nog ‘vrij nieuw’. Er zijn verenigingen in Nederland die toch al actief zijn vanaf dat het ‘ras’ hierheen kwam hoor en dingen als Info over dek reuen en teven die aangesloten zijn, zijn gewoon op te vragen vanaf die momenten. Test resultaten e.d van ouder honden enz. De rasvereniging waar mijn fokker aangesloten is, controleert gewoon op testen bij ouder dieren, nest controles en DNA afname enz. Wordt allemaal vastgelegd. Dek reuen enz wat dan uit Duitsland gebruikt worden in sommige lijnen, kun je weer terugzoeken via rasverenigingen in Duitsland. Wordt toch best wel goed vastgelegd allemaal hoor als je via een vereniging kijkt, bij de oudduitse in ieder geval. Maar is een keus die we maakten hè. Ik wist dat het niet erkend is door de FCI en RvB dus een weloverwogen beslissing gemaakt hierin.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 16-09-19 11:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:38

Esplendido schreef:
Prima dat een rasvereniging zelf een stamboom uitgeeft, maar hoe wordt er gecontroleerd dat de opgegeven ouderdieren ook echt kloppen? Wat is er bijgehouden van alle generaties voordat de rasvereniging zelf stambomen uit ging geven? Hoe weten, onwetende pupkopers, dat ze met een officiële stamboom te maken hebben? Dat zijn allemaal dingen die bij een stamboom uitgegeven door de FCI en RvB geregeld zijn.

Veel pupkopers zullen zich niet verdiepen in stambomen en er zullen er genoeg zijn die ieder officieel uitziend papiertje met drie generaties erop genoeg vinden als stamboom. Maar een stamboom is meer dan dat en daar staan veel mensen niet bij stil.

maar andersom hebben wij dus ook meegemaakt: wij hebben bij de RvB toen gecheckt hoe en wat bij de fokker van onze ESS. Was allemaal in orde, op papier... Paar jaar later via de rasvereniging - toen dingen echt downhill gingen met onze hond - vernomen dat die fokker het niet zo nauw had genomen met gezondheidstesten en uit de vereniging gemikt was. RvB hield zn kaken toen stijf op elkaar... ;) Die zijn ook niet heilig, zeg maar. (ik hoop oprecht dat wij een uitzonderingssituatie gehad hebben daarin)

noakim0203

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:15

Bedankt voor alle reacties/waarschuwen over in hoeverre de meeste Labradoodles hypoallergeen te noemen zijn. We zijn ons er van bewust dat het hypoallergeen zijn van de Labradoodles vaak wat wordt gehypet en dat dat flink tegen kan vallen. Gelukkig hebben we veel honden bij ons in de familie en heeft mijn zusje nog nooit ergens last van gehad, maar toch zou het natuurlijk een fijne bijkomstigheid zijn als de hond weinig tot niet zou verharen :).

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 12:19

Het testen van de honden is vrij lastig. De RvB heeft geen protocol voor alle testen in alle rassen. Maar in geval van HD en ED moet dit bij bepaalde artsen gebeuren. Word de chip van de hond gecheckt en de foto’s ingestuurd naar de RvB en DIE beoordelen dan de foto’s en geven de certificaten uit. Bij PL is de onderzoekende arts(ook maar een paar) de gene die ook de beoordeling doet omdat dit een “voel klusje” is en geen beeldmateriaal zoals rontgenfoto.
Maar verder is de RvB niets meer dan een stamboom uitgevende instantie die daar regels aan verbonden heeft. Het testen van ouderdieren en vooral hoe en waar dat is niet iets waar ze echt regels over hebben, behalve de onderzoeken die via hun lopen. En daarvan wijken ze af van het protocol van de FCI.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:27

Ja, wat jij aan haalt nu kiwiwitje: zo zie je dan dat bij RvB en FCI de dingen anders gaan, dus waarom is dat dan perse beter als een rasvereniging (dat idee kreeg ik dan van sommige reacties, niet naar jou gericht dus), welke ook een fokbeleid hebben, die dan een stamboom uitgeven? Ik snap wel dat een RvB en FCI een groter geheel is in 't algemeen met meer achtergrond informatie en kennis, maar ras specifiek gezien is imo een rasvereniging ook niet verkeerd aangezien ze veel specifieker bezig zijn met maar 1 ras en een goede vereniging ook hun huiswerk doet wat betreft achtergrond lijnen e.d. en het ras echt goed wil behouden/verbeteren op een positieve manier. Dat is imo dan niet perse slechter dan een RvB en FCI, die onderling dan ook dingen verschillend doen, ook niet wat betreft het stamboom papier. Ik denk dat uiteindelijk geen van alle verenigingen en instanties als FCI en RvB het perfect doen tot in detail. Daarom dat ik ook aangaf dat ik het belangrijker vind als ik idd gewoon inzage heb in achtergronden, testen van de ouderdieren kan inzien en een fokbeleid enz. en dat ik daarom een stamboom papier van RvB niet perse iets vind dat prioriteit heeft (mijn mening) Het is zeker fijn wel om de database van FCI en RvB te hebben en te kunnen gebruiken, dus het is ook niet verkeerd wat ze doen en dat ze die stambomen hebben, maar imo is een stamboom van een rasvereniging niet per definitie onwaardig. In mijn geval is een stamboom van RvB ook gewoon niet mogelijk dus ik ben sowieso snel uitgepraat :')

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:47

Esplendido schreef:

Bij de Tamaskan was bewijs van ouderschap via DNA al verplicht lang voordat dat bij de RvB verplicht werd. Er zijn ook legio RvB/FCI stambomen die niet kloppen, de ouderschaps test is niet voor niks verplicht gesteld.
RvB is echt niet heilig

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 12:51

Omdat een stamboom vanuit de FCI in NEDERLAND en BELGIE (alleen die landen) met ouderschapsverificatie dmv DNA gedaan word. Ook als je een buitenlandse reu gebruikt. Dus je hebt in NL en BE garantie dat de ouderdieren die erop staan ook kloppen en dan dus ook duidelijkheid over de lijnen.

Wat ik aanhaal over het protocol; voor HD en ED foto's is er vanuit de FCI verplicht dat er een roesje gebruikt moet worden. De RvB gedoogd dat dit zonder kan/mag.

Maar ik heb ook nergens gezegd dat een rasvereniging geen stambomen uit (zou mogen) mag geven. Wat ik alleen wel vind qua aanvulling maar dat vind ik voor alle ''stamboeken'' dus ook bijv AKC etc. Dat als je dit doet dat je wel de ouderdieren dmv een DNA test moet kunnen aantonen en garanderen. Anders is een stamboom gewoon geen ruk waard.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:01

dus RvB papieren voor 2014 zijn dan geen ruk waard? En stambomen uit het buitenland :Y)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:01

Maar de rasvereniging waar mijn fokker bij is aangesloten geeft ook stamboom uit met ouderschapsverificatie dmv DNA bv. Maar mijn reactie net was ook niet echt gericht op jou perse kiwiwitje :), maar ik ging even door op wat je aanhaalde, wat ik wel interessant vond. Was meer gericht op dat er eerder op gereageerd werd over de insinuatie dat een rasvereniging alleen eigenlijk een beetje afgeschoten werd. Maar zoals gezegd; bij Arya is ook DNA afgenomen en bij de honden waarmee gefokt wordt via de vereniging is ook DNA vastgelegd enz. dus dat gebeurd idd niet alleen bij FCI bv. En daarom dat ik idd aan gaf dat voor mij daarom de FCI en RvB niet perse noodzakelijk zijn als een rasvereniging, van een zoals in mijn geval niet erkend ras, ook gewoon goede regels heeft en fokkers een goed fokbeleid hebben. Dus mijn stamboom papier van de rasvereniging vind ik niet per definitie minder waard omdat het niet uitgegeven is door RvB, wat eerder wel geïnsinueerd werd hier en daar.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 15:35

Van schreef:
dus RvB papieren voor 2014 zijn dan geen ruk waard? En stambomen uit het buitenland :Y)

Ja ik vind dat best een pittig geval namelijk. Bij mijn ras zijn er heel wat gevallen bekend van importhonden die niet uit de lijnen kwamen die er op papier stonden. Dus zonder DNA verificatie weet je gewoon niks..

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 16:06

Mag ik jullie advies wij hebben een pup van nu 8 maanden. Ze is een wat onzekere maar altijd blije dame. Nadat ik jachthonden gewend was een vrij makkelijk te trainen hond maar nu lopen we wel tegen wat aan.
Wanneer wij alleen met haar lopen vast of los is ze altijd erg terughoudend. Bijna tegen het angstige aan naar andere honden. Ze wil altijd wel snuffelen/spelen maar bedenkt eigenlijk achteraf dat iets wel leuk is. Dit is ook wel haar karakter. Ze moet honden/mensen echt leren kennen. Je kan haar prima overal mee naar toe nemen maar ze wil eerst de kat uit de boom kijken. Situatie van vanochtend: blaffende hond op de parkeerplaats en ze wil de auto niet uit. Ik til haar eruit en ze springt er weer in.

Nu vertoont ze het tegenovergestelde gedrag als ze met de honden van mijn vader is. Dan blaft ze ineens naar andere honden in de auto maar veel irritanter ze blaft tijdens de wandeling ook naar andere honden. Ook tijdens het loslopen. Waar ze normaal dus dit nooit doet. Ze doet verder niks en ze komt ook wel direct terug maar ik wil niet dat ze doet. De honden van mijn vader doen ook niks met haar gedrag. De 1 loopt aan een jachtlijn en als hij blaft dan signaleert hij. De ander is een oudere dame van 12 die haar eigen ding doet.
Toch lijkt ze zich in de groep heel wat te voelen.
De situatie komt niet vaak voor. Door de week is ze wel bij mijn vader maar dan lopen ze op een veld waar de jachthond ook los kan en waar ze bijna nooit mensen/dieren tegenkomen. Dus het is zo een 1x in de 2 week dat we in een wat drukker gebied lopen in deze setting en ze dus dit gedrag vertoont.

De honden van mijn vader zijn wel echt haar roedel. De jachthond van mijn vader is haar grote vriend en ze speelt het liefst de hele dag met hem. Eerst liet hij alles toe maar nu merken we dan sinds ze 5 maanden is hij haar wel op haar plek zet en ook het spel staakt als ze overheerst zoals ze tijdens wandeling dus ook laat zien.

Jullie een idee hoe ik dit kan trainen? Mensen vinden het niet erg, geven dat ook aan maar ik vind het dus wel erg.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 16:09

Wat voor ras gaat het om en wat is de achtergrond?

Ze klinkt enorm onzeker waardoor ze zich met andere honden erbij plots heel wat voelt. Ik zou beginnen met werken aan haar zelfvertrouwen maar ben wel benieuwd naar je antwoorden op mn vragen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 16:09

Blaffen/uitvallen is bijna nooit stoer doen. Eerder onzeker.
Ze heeft dus in de groep niet de gedachte dat ze heel wat is, maar dat ze niet weet wat ze er mee aan moet. Hun zijn geen duidelijke ''leiders'' voor haar. Dus heeft zij het idee dat ze zwakker staat.

Maar ze is dus mega onzeker. En ik ben wel benieuwd hoe dat zo komt, of dat uit haar lijnen/ras komt of door een ervaring.