Het algemene “Puppy Erbij!” Topic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

Re: Het algemene “Puppy Erbij!” Topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 17:02

Hoi allemaal, ik meld me hier ook. Ik heb een puberpup reu van bijna 10 maanden.
Hij komt uit het asiel en is waarschijnlijk een Labrador/pointer kruising. We hebben hem nu 3 maanden.

Mijn reu is uiteraard ook nog intact en heeft flink last van zijn hormonen momenteel. Hoe doen jullie dat met een pussige voorhuid? Bij mij ligt de vloer bezaaid met groene druppels, ik vind dat erg smerig...

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 17:05

Heeft hij geen voorhuidontsteking als hij groene druppels verliest?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 17:06

Muppett schreef:
Hoi allemaal, ik meld me hier ook. Ik heb een puberpup reu van bijna 10 maanden.
Hij komt uit het asiel en is waarschijnlijk een Labrador/pointer kruising. We hebben hem nu 3 maanden.

Mijn reu is uiteraard ook nog intact en heeft flink last van zijn hormonen momenteel. Hoe doen jullie dat met een pussige voorhuid? Bij mij ligt de vloer bezaaid met groene druppels, ik vind dat erg smerig...

Heeft hij niet een voorhuidonsteking?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 17:11

Indd ik gok op voorhuidontsteking. De oorsprong ligt vaak deels hormonaal. Wat gezien zn leeftijd goed kan. Maar vaak ook een flink verminderde weerstand. Even goed spoelen en vitamine c toevoegen aan zn menu wil nog wel eens goed helpen. Ik gebruik die van heltie horse.

Ennn welkom!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 17:14

Ik zal ook nog even voorstellen, ik heb een pup van 2022 :D en een pup van 2025, gisteren was ze 8 maanden oud.
Twee tollerdames, de jongste is een pup van de halfzus van de oudste.

Afbeelding

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 17:19

Wat een leuke tollers! Welkom!

Muppett ook welkom!
Pussige piemels hangen vaak samen met weerstand en hormonen. Bij hormoonpieken moet het lichaam harder werken om ze af te kunnen breken.
Verse voeding, voldoende verse vitamines en antioxidanten en ondersteuning om afvalstoffen af te voeren werkt hier het beste voor. Even schoonhouden als hij dat zelf niet doet. Wel even uitsluiten dat er geen ontsteking zit.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 18:47

Esther schreef:
Ik zal ook nog even voorstellen, ik heb een pup van 2022 :D en een pup van 2025, gisteren was ze 8 maanden oud.
Twee tollerdames, de jongste is een pup van de halfzus van de oudste.

[ Afbeelding ]

Welkom! Knappe dames!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 20:15

Ik 10 a 15 jaar zelf in honden opvang gewerkt. Wij hebben altijd 3 weides gehad puur voor honden alleen en 2 grote weides voor groepen. Plus wij gingen ook vaak wandelen met honden die apart moesten. Heb intacte reuen nooit als een probleem ervaren. Loopse teven wel want die brengen je halve pension in rep en roer. Die werden standaard uitgelaten waar de rest niet kwam. In de kennel(s) daarnaast zaten dan ook enkel teven.

Gabber doet het lekker! We zijn nu 1 week verder. Eigenlijk stond officieel vandaag de CT scan gepland. Gelukkig was dat naar vorige week verplaatst gezien het weer en de afstand! De antibiotica is nu klaar dat vind ik zelf weer een hele enge stap. Hij is vandaag onmogelijk druk zodra hij uit zijn ren is. Ook erg eng hoewel op zich ook een goed teken. Ik ben echt totaal ongeschikt hiervoor en vind dit afschuwelijk voor hem. Ik weet dat er geen keuze is om dadelijk hopelijk vele goede jaren te hebben maar nu doet het zeer. Hij snakt naar aandacht en contact maar omdat hij dan zo druk wordt moet hij weer afzijdig gezet worden. Bah!!
Volgende week woensdag controle röntgenfoto. Hopelijk dan groen licht om inderdaad op te gaan bouwen! Gezien wat hij allemaal uit wil spoken hoop ik dat het een goed teken is haha. In zijn ren is er overigens vlot rust in hoor. Hij wordt ook flink ondersteunt met rustgevende middelen van Puur. De orthopeed wil namelijk niets voor schrijven omdat hun middelen ook versuffen en dat heeft weer invloed op zijn lopen en struikelen. Dat begrijp ik ook wel.
Oh vanmorgen voor het eerst 10 minuten honden puzzels gedaan met hem. Hij lag daarna 3 uur te maffen haha.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 08:26

Leo schreef:
Eens trouwens dat conflict en drama vooral vanuit teven is en niet de reuen :)) "conflict" dat ik meemaak zijn vaak specifieke reuen met een zekere houding binnen eigen woonomgeving / wijk. Dan geeft die van mij aan wat zijn grens is. En hij is wat haatdragend naar een paar hele specifieke reuen, die ooit vervelend naar hem hebben gereageerd en dat is echt Not Done geweest in zijn ogen.

Naar teven heb ik een doetje, zegt Ja en Amen op alles :') hij heeft heilig respect, voordeel van opgroeien met teven op stal. Hij zegt nog net geen mevrouw tegen ze.

Onze hele roedel is zeer haatdragend naar een zwarte herder reu hier in het dorp, daar is nóóit wat gebeurt en ze hebben nog nooit met elkaar gespeeld of iets dergelijks maar dat is een van de weinige honden waar ik ze echt allemaal moet aanlijnen of behoorlijk afstand moet nemen zodat de verleiding om ernaartoe te schieten minimaal is.

Andersom overigens ook, als die hond onze roedel ziet is ie meteen een halve meter hoger en breder. Gelukkig ook een verstandige en fijne eigenaar, die pakt hem ook even aan de halsband vast bij het passeren.

Verder zijn die van ons sociaal zat, bij nieuwe honden pak ik Dana & Puk altijd aan de riem want die gaan lopen klieren. Als de rest de hond begroet heeft en die hond met hun aan het spelen is kan ik ze beide loslaten, dan interesseert het ze niet meer. :')

Afgelopen week kwam ik in de namiddag mensen tegen met een heel klein hondje dat los liep en die lieten hem gewoon loslopen, dat is echt een uitzondering. Normaal als mensen onze honden zien rennen en komen lijnen ze met de snelheid van het licht aan. Dat hondje vond het maar wat leuk en sprong er als een klein konijn tussen. :+ Die van ons hadden geen idee wat er gebeurde, maar vonden het wel geinig dat die mee ging rennen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 13:38

Ik lijn ook altijd aan als ik andere mensen zie. Niet zozeer omdat ik bang ben dat anderen iets doen maar meer ook omdat die van ons nogal enthousiast op mensen af kan rennen (zit geen kwaad in) en niet iedereen waardeert dat :=
De recall is ook nog niet 100% :=

Welkom nieuwelingen.
Mooie tollers <3

Wij liepen vanmorgen in een heerlijk stil bos in de sneeuwbui
Afbeelding

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 14:06

Wat een leuke sneeuwfoto's komen er voorbij <3

Welkom Ineke en Muppett!
Groene druppels klinkt wel als een ontsteking, dat heeft onze pup een poosje terug ook gehad. Op zich ook zo weer over hoor, hij liet het goed behandelen. Als je hond minder tolerant is met aan de edele delen frunniken is het misschien lastiger.

Ik wist niet dat opvang zo lastig is voor een intacte reu. Wij hebben gelukkig nog geen externe opvang nodig gehad en sowieso een castratieclausule in het aankoopcontract, al willen we daarmee wel tot het laatste moment wachten i.v.m. uitgroeien.
Het is wel fijn om te weten dat castraten minder gevoelig voor prikkels zijn, want erg prikkelgevoelig is 'ie wel :=
Toen hij klein was reed hij ook wel eens op grote knuffels, maar dat hebben we afgeleerd en we kennen hem nu ook beter, dus kunnen zijn emmertje prikkels beter managen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 14:17

Dit was vanmorgen de code oranje in het bos, ze waren best, uh, enthousiast.. O:) Het weer viel mee, de wegen waren ook nog goed te doen. Afbeelding

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 14:31

Konstantine schreef:
Wat een leuke sneeuwfoto's komen er voorbij <3

Welkom Ineke en Muppett!
Groene druppels klinkt wel als een ontsteking, dat heeft onze pup een poosje terug ook gehad. Op zich ook zo weer over hoor, hij liet het goed behandelen. Als je hond minder tolerant is met aan de edele delen frunniken is het misschien lastiger.

Ik wist niet dat opvang zo lastig is voor een intacte reu. Wij hebben gelukkig nog geen externe opvang nodig gehad en sowieso een castratieclausule in het aankoopcontract, al willen we daarmee wel tot het laatste moment wachten i.v.m. uitgroeien.
Het is wel fijn om te weten dat castraten minder gevoelig voor prikkels zijn, want erg prikkelgevoelig is 'ie wel :=
Toen hij klein was reed hij ook wel eens op grote knuffels, maar dat hebben we afgeleerd en we kennen hem nu ook beter, dus kunnen zijn emmertje prikkels beter managen.

Wat erg dat je verplicht moet castreren, ook als het eigenlijk niet nodig is voor de hond :n

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 15:05

Dit staat op de lijst van zaken waar we bij een eventuele volgende hond goed naar gaan kijken.
Het is onze eerste hond en we begrepen pas later dat dit bij de meeste rassen niet gebruikelijk is.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 15:17

Heel vervelend zo'n clausule -O- Wel heel fijn en belangrijk (top dus!!) dat jullie zo lang mogelijk willen wachten. Vroeg-castratie geeft zo veel ellende!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 15:39

Dat zei onze dierenarts ook, dat het vaak tot problemen leidt.
Het moet voor de leeftijd van 18 maanden, dus 17 maanden en 3 weken dan maar.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 15:46

Pluim ook voor je dierenarts hoor! Je hebt er niet veel die dit weten of die dit ook uiten. De meeste dierenartsen raden helaas nog standaard castratie/sterilisatie aan zo vroeg mogelijk. Echt niet goed :n

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 15:49

Oh met zo’n clausule was ik ook niet blij geweest. Wij willen hem intact laten als hij zo stabiel blijft, zie dan geen reden om het zaakje eraf te laten halen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 17:58

Ik neig nu naar wel castreren want eventueel fokken gaat nooit meer kunnen. Echter met 6, 8 en dadelijk 9 maanden zelfs 2x onder narcose geweest dus al 4x....4x teveel en met krap 10 maanden laten castreren vind ik niets en met 1,5 jaar weer onder narcose liever niet. Dus tja voorlopig hangen ze er nog onder. Bij mijn terrier hangt het spul er ook gewoon nog. Lichte hartafwijking en zo lang narcose niet nodig is dan gaat dat ook niet gebeuren

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 18:14

Ik heb toevallig net de dierenarts gebeld om te overleggen voor een chemische castratie. Het is een erg gevoelige hond en wil kijken of het hem toch helpt om minder snel overprikkeld te raken. Zij zijn geen voorstanders, maar in dit geval zijn ze het er wel mee eens dat we een keertje chemische castratie wel kunnen proberen. Het scheelt die ruim 2 jaar oud is.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 18:52

Hier blijft alles intact. Zeker reuen. Of ze moeten wel zo gek worden van de hormonen..

Mavantos, heb je al wel eens supplementen geprobeerd? Die zijn hormonen een beetje ondersteunen?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 19:04

Met zijn formaat moet hij van supplementen nogal veel hebben en het is een heel moeilijke eter. We hebben er overigens eerder al een gedragsdeskundige bij gehad, dus het is niet dat we nog niks anders geprobeerd hebben.

Ik heb ook niet de illusie dat een (chemische) castratie ook echt zijn overprikkeling en felheid op andere intacte reuen oplost, maar wil graag weten of het net het scherpe randje eraf haalt dat hij het wat leuker heeft. In huis is hij fantastisch, maar buiten is er echt geen contact mee te krijgen.

Morgen belt de dierenarts terug voor overleg, ook of het eerder kan worden teruggedraaid als het niet helpt of juist verergert. Het is niet dat ik voorstander ben hoor, maar vanmiddag escaleerde het voor het eerst echt en we moeten nu wel iets doen imo.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 19:08

T begin verergert t meestal dus daar wel rekening mee houden.
Lastig als hij zo moeilijk eet. Dat helpt niet met supplementen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 19:13

Mijn vorige hond werd echt te heftig en die hebben we toen wel laten helpen, dat scheelde bij hem echt ontzettend. Maar als hij dat niet was geworden dan waren ze er ook aan gebleven.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 19:17

kiwiwitje schreef:
T begin verergert t meestal dus daar wel rekening mee houden.
Lastig als hij zo moeilijk eet. Dat helpt niet met supplementen.

Dat zeiden ze idd ook al. Eerste twee weken wordt het erger en daarna neemt het af. Werkt ongeveer 6 maanden.

Zeg ook niet dat ik het doe, maar jezelf (laten) informeren kan nooit kwaad. Zelfs als we het wel zouden doen en het helpt wil ik ook niet zeggen dat we hem daarna direct definitief laten castreren. Als het wel het gewenste effect heeft hoop ik dat we goed kunnen trainen die periode en dat dan kunnen doortrekken als de hormonen weer terugkomen.