Puppy erbij 2019

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Galaika

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 17:48

Dankjewel Simoonzel! Alles gaat goed met de 'kleine' Troy. Zit vol met energie! Zitten nu in de hoogste groep voor gehoorzaamheid.

Wauw, mooie foto's van Arya. Hier voer ik ook WoW maar Troy poept wat vaker dan 2x. Vind 2x eigenlijk niet slecht als je brokken voert.

Ook mooie foto's van Guinness! Succes met afstuderen!

Floyd is een knapperd Welmoed!

Fijn dat Kenzo en Kymo opknappen!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 18:51

Wat gaat iedereen toch snel _O-

Gefeliciteerd met beide dekkingen! Hopelijk allebei raak :D

Gefeliciteerd met de verjaardag van Troy! *\o/* Zijn de dingen waar je voorheen tegenaan liep wat verbeterd?

Arya groeit echt snel, leuk om dat soort foto's naast elkaar te zetten :))

Leuk Noakim, ben benieuwd hoe het bevalt! Waarom de keuze voor een labradoodle?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 20:57

cursebreaker schreef:
Net ook nog even wat foto's geschoten tijdens m'n rondje op de heide dus ik ga gewoon 2x foto spammen vandaag hihi.

En echt bizar dat ik tov de foto's van maandag gewoon alweer verschil zie. Ze groeit te hard, stop!!! :')
De oren staan al bijna helemaal recht nu, waar maandag het linker oor nog best instabiel was en naar binnen viel. D'r kop ziet op sommige foto's ook al meer volwassen uit vind ik. De kleur/aftekeningen in het gezicht worden ook steeds duidelijker.

[ [url=m/AmCSVW.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/FkPllX.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LByMnZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zpYtFs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier zie je echt duidelijk dat niet alles in verhouding is. Die snuit is ook opeens gegroeid. Lijkt wel een andere hond hihi.
[ [url=m/02cQBO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Stiekum altijd zo jammer als die oren kaarsrecht staan he. Puppy face gelijk eind weg dan. Ergens had ik beetje gehoopt dat kenzo gewoon een tipoor had en een recht oor haha.

Prachtige pup trouwens!! Benieuwd of ze ook zo zwart blijft. Mijn Kenzo was als pup ook zo en nu meer bruin dan zwart.

noakim0203

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 16:56

@kaus we hebben gekozen voor een Labradoodle omdat het geweldige gezinshonden zijn, en ze 'hypoallergeen' zijn in hoeverre dat mogelijk is. Mijn zusje is allergisch voor honden kwam uit de allergie test. Heeft ze alleen nog nooit last van gehad,maar we wouden het risico niet nemen met een hond die veel verhaard etc.

Net de puppy's bezocht en het was geweldig! Allemaal super blije en nieuwsgierige pups, de mama had ook een gouden karakter. De puppy's zijn al aan van alles gewend, van tractors tot koeien en paarden, dus dat is ook fijn! Ik ben zo mega blij! Ik kan bijna niet wachten tot we hem kunnen ophalen :D We hebben een bruin reutje gereserveerd, hij heet Bodie!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 17:07

Ik je eerste alinea ga je al de mist in. Vele onderzoeken hebben al bewezen dat de meeste labradoodles hun vacht helemaal niet dezelfde eigenschappen heeft dan andere hypoalergene rassen zoals de poedel, Spaanse waterhond etc... de labradoodle hun vacht is vaak hetzelfde als die van een gewone hond. Slechts een klein percentage heeft de vacht van de poedel.
Je betaald gewoon +2000 euro voor een kruising die misschien hypoalergeen is met een mooi verhaaltje erbij van een fokker.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 17:53

Ik zou dan idd eerder voor een poedel gaan maar dat komt omdat alle labradoodles die ik ken veel te slimme, drukke stuiterballen zijn met een vacht om van te huilen.. :o
Nu ben ik zoiezo niet zo van de krulletjes maar van de poedel weet je zeker wat voor vacht hij heeft en dat blijft bij de labradoodle toch een beetje een verrassing.

Arya word alweer groot!

Ow leuk, weer puppies op komst hier in het topic.
Kim, heeft boelie gedekt?

Afbeelding
Elin vorige week tijdens de seminar, voelt zich helemaal thuis in ons tentje.. <3

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 19:43

Zoe_97 schreef:
Ik je eerste alinea ga je al de mist in. Vele onderzoeken hebben al bewezen dat de meeste labradoodles hun vacht helemaal niet dezelfde eigenschappen heeft dan andere hypoalergene rassen zoals de poedel, Spaanse waterhond etc... de labradoodle hun vacht is vaak hetzelfde als die van een gewone hond. Slechts een klein percentage heeft de vacht van de poedel.
Je betaald gewoon +2000 euro voor een kruising die misschien hypoalergeen is met een mooi verhaaltje erbij van een fokker.

Ik vind het zo jammer dat de fokkers daar niet eerlijk over zijn. Mensen denken nu een hypoallergene hond te kopen, maar de kans is heel groot dat het niet zo is en dan moet zo’n hondje weer herplaatst worden tot ieders verdriet. Als fokker is het belangrijk om eerlijk te zijn over de honden die je verkoopt dat is zowel in het belang van de pup als in het belang van de gezinnen waar de pup terechtkomt.

En bij de fokkers van labradoodles zie je ook nog vaak een soort van wurgcontract met castratieverplichting wat zogenaamd in het belang van ‘het ras’ zou zijn. Maar eigenlijk is die verplichting vooral voor de fokkers zodat de vraag groter blijft dan het aanbod en de prijs van de labradoodle dus zo hoog blijft. Schandalig vind ik dat.

Maar ieder zijn keuze en smaak. Veel mensen vinden het blijkbaar fijne honden en zijn bereid lang op de wachtlijst te staan voor een Labradoodle. Dat is hun keuze en ik hoop dat ze allemaal erg gelukkig worden met hun hond.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 20:11

Zoe_97 schreef:
Ik je eerste alinea ga je al de mist in.

Super aardig ook _-:(

Naokim
Zelf ook erg allergisch voor honden volgens de testen (best lastig als instructeur en deskundige) _O- heb zelf altijd keeshonden gehad en nu ook Een aussie en nergens geen last van... volgens de artsen is het een kwestie van immuun zijn ervoor ... katten kwamen als 2de en daar heb ik wel last van.

Persoonlijk vind ik de labradoodle geen geschikte gezins hond aangezien ze te veel uitdaging nodig hebben en snel weten hoe ze onder dingen uit kunnen komen. Heb er al 2 moeten helpen herplaatsen omdat de eigenaars dachten een “makkelijk” ras te hebben.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 20:55

Heeft niets met niet aardig te maken. Ik snap gewoon niet met een allergie dat je je niet inlees en gewoon blind de fabeltjes van een fukker geloofd die beweeerd dat die honden hypoalergeen zijn.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 21:52

Snap die doodles ook nooit, laat de vacht van een poedel groeien en het ziet er net uit als een doodle. En een raszuivere poedel is waarschijnlijk nog een stuk goedkoper ook.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 08:39

Wij hebben idd diverse doodles in pension die enorm verharen en de gemiddelde vacht kwaliteit is om te huilen.

Hebben 1 klant met doodle die echt fiks allergisch is en idd vele doodles ook niet om zich heen kan hebben. Mijn jacht terrier x labrador kan dan weer wel. Waar het hem in zit??
Ben zelf ook allergisch voor honden en werk beroepsmatig dus met echt alle rassen. Bij goede ventilatie nergens laat van. Echter eens verkouden dan kimt allergie gelijk flink mee. De husky's thuis is in verhaar periode niet altijd oke. Mijn boxers (die vooral met die kleine haartjes) en mijn lab x rottie had ik behoorlijk last van. Echter mijn huidige 2tal geeft geen centje pijn wat allergie betreft

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 11:07

Welkom Noakim!

Ik ben erg wisselend over doodles. Komt denk ik ook omdat het natuurlijk kruisingen zijn dus je vindt heel erg veel variatie in karakter, vachttype en bouw. Ik ken hele leuke doodles met fijne karakters en een poedel-achtige krulvacht. Maar ik zie ook veel erg nerveuze doodles, heel veel voedingsovergevoeligheid (maar dit zien we ook heeeeel veel bij labradors) en een soort flinterdunne fleecevacht die al in de klit schiet als je er maar naar kijkt. Ik moet wel zeggen dat die dramatische gevallen meer voorkomen bij de Australian Labradoodles (dit is geloof ik ook waar de meeste "foute" fokkers bij zitten met de wurgcontracten en castraties op 8 weken leeftijd), en minder bij de gewone kruisingen.
Je moet ze echt uitzoeken op de eigenschappen die je wil in een hond, maar je hebt natuurlijk niet overal zicht op als ze nog heel jong zijn. Wij zagen bij Popo al wel meteen alles wat we zochten. Maar dat was ook omdat de fokker de pups al goed kende en veel over hun karakters kon vertellen.

Eerlijk is eerlijk, ik vraag me bij veel mensen die voor een doodle gaan af waarom ze niet gewoon een poedel nemen. Voorspelbaarder en goedkoper dan een kruising om de een of andere reden, ouders worden bij stamboompups netjes getest op erfelijke afwijkingen en omdat ze niet zo populair zijn zijn ze ook niet zo doorgefokt als een gemiddelde labrador o.i.d.
Hoewel poedels voor een doorsnee gezinshond misschien soms te slim zijn, en minder goed functioneren in hele drukke gezinnen. Hoewel veel labradors daar ook helemaal van doordraaien eerlijk gezegd. :=

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:04

Ah, de doodle-hetze is ook hier van start dus... Vreemd, dat je je blijkbaar moet verantwoorden voor het hebben van een doodle, maar niet voor welk ander ras dan ook?

Wij hebben er eentje. Héle dichte krulvacht, voelt echt als schapenvacht bijna, geen klitten, geen ellende, geen vervilting. Vachtproblemen zie je vaak wel bij de wavy/fleece vachten. Ja, het is een drukke hond, maar dat zit dan ook wel in alle rassen die gebruikt zijn als basis zo'n beetje: labrador, curly coated retriever, cocker spaniel (engels en amerikaans), ierse waterspaniel en poedel. Qua karakter zie je véél labrador en spaniel terug. Als poedelliefhebber zul je er dus misschien gillend gek van worden... Als je een rustige hond wil ook. Bij ons draait hij mee met alles waar mijn podengo ook in meedraait, bos, familiebezoeken, varen... hij doet het prima! Is fantastisch met kids ook. Nee, ik zeg niet dat het voor iedereen is, zéker niet. Maar dat is met elke ras zo.
Mijn moeder is allergisch, en onze hond geeft geen problemen. Mijn podengo ook niet of nauwelijks, waar ze met onze spaniel vroeger écht geen lucht meer kreeg. Hier was overigens de afspraak: als het NIET goed zou gaan qua allergie, zou de doodle bij mij komen wonen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 09:13

Skippy01 schreef:
Ah, de doodle-hetze is ook hier van start dus... Vreemd, dat je je blijkbaar moet verantwoorden voor het hebben van een doodle, maar niet voor welk ander ras dan ook?

Wij hebben er eentje. Héle dichte krulvacht, voelt echt als schapenvacht bijna, geen klitten, geen ellende, geen vervilting. Vachtproblemen zie je vaak wel bij de wavy/fleece vachten. Ja, het is een drukke hond, maar dat zit dan ook wel in alle rassen die gebruikt zijn als basis zo'n beetje: labrador, curly coated retriever, cocker spaniel (engels en amerikaans), ierse waterspaniel en poedel. Qua karakter zie je véél labrador en spaniel terug. Als poedelliefhebber zul je er dus misschien gillend gek van worden... Als je een rustige hond wil ook. Bij ons draait hij mee met alles waar mijn podengo ook in meedraait, bos, familiebezoeken, varen... hij doet het prima! Is fantastisch met kids ook. Nee, ik zeg niet dat het voor iedereen is, zéker niet. Maar dat is met elke ras zo.
Mijn moeder is allergisch, en onze hond geeft geen problemen. Mijn podengo ook niet of nauwelijks, waar ze met onze spaniel vroeger écht geen lucht meer kreeg. Hier was overigens de afspraak: als het NIET goed zou gaan qua allergie, zou de doodle bij mij komen wonen.

Als je dat zegt snap je duidelijk de insteek van de reacties niet..
Ik heb te weinig kennis om mee te praten over de doodles zelf. Maar t punt was, als je de reacties goed leest, dat de doodles door fokkers als hypoallergeen genoemd worden maar dat gewoon niet altijd zo is. En dat als je t puur voor t hypoallergene doet, dat er betere en goedkopere opties zijn..

En voor ieder ander ras niet? Ik heb SBT's, wat denk je dat ik van veel mensen, ook op bokt, te horen krijg? :')

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:46

Ben er ook weer. :o

Gefeliciteerd met Troy. Ook al weer een jaar. Wat gaat de tijd snel.

Gefeliciteerd met de dekkingen hopen op puppies. Kim wil je er weer een houden of heb je er nu genoeg?

Met de poedel/doodle hou ik me buiten. Geen verstand van. :o

Senna was een weekendje gaan logeren bij mijn ouders. Mijn pa vond geweldig en flink met der gewandeld.

Straks eens een klein stukje proberen te fietsen. Kijken of ze dat ook leuk vind.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 10:25

kiwiwitje schreef:
Skippy01 schreef:

Als je dat zegt snap je duidelijk de insteek van de reacties niet..
Ik heb te weinig kennis om mee te praten over de doodles zelf. Maar t punt was, als je de reacties goed leest, dat de doodles door fokkers als hypoallergeen genoemd worden maar dat gewoon niet altijd zo is. En dat als je t puur voor t hypoallergene doet, dat er betere en goedkopere opties zijn..

En voor ieder ander ras niet? Ik heb SBT's, wat denk je dat ik van veel mensen, ook op bokt, te horen krijg? :')

Veel doodle fokkers laten sowieso de 'auto-test' doen, of je er wel of niet op reageert - en nee, dat is uiteraard niet sluitend. Van de dichte krulvachten is bekend dat veel mensen er minder op reageren dan op de wavy/fleece vachten. Ons werd ook duidelijk geadviseerd bij allergie dus voor een zo dicht mogelijke krul te gaan. En dat heeft goed uitgepakt met allergie. Zijn volle zus is naar vrienden van ons gegaan, met een allergische dochter, ook daar nul reactie.

Natuurlijk zijn er goedkopere opties bij de vachten waarop minder (zeg nooit 'niet') gereageerd wordt door veel mensen, maar karakter moet je óók passen. Vooral mijn vader is een spaniel-man zogezegd, die gaat niet blij worden van een poedel, of een bichon, of een yorkie.... Mijn moeder wordt niet gelukkig van een terrier, hoewel plukvachten vaak wel prima gaan bij allergieën.

Dan kun je naar de waterhonden gaan, of naar de doodles. Bij ons is dat een doodle geworden. Barbet was ook een optie.

En nee, ik snap dat je met een SBT óók wel 'ter verantwoording' wordt geroepen @kiwiwitje ;)
Net als ik dat met een buitenlandse adoptiehond óók word (want waarom niet uit een Nederlands asiel... nou, ik ben NIET de geschikte mens voor een SBT, husky of herder, en dat was wel wat grosso modo in de Nederlandse asiels zat...). Maar zoals gezegd: geen enkele vacht is '100% allergieproof', maar deze kruising is uiteindelijk wel gemaakt omdat er behoefte is een niet-poedel met een poedelvacht... Karakter dus :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 10:35

Je hoeft t mij niet uit te leggen hoor.. Ik reageer puur op hoe jij reageert met een uitleg wat de insteek is van de mensen die hier reageren. En het is gewoon een feit dat bij veel van dit soort ''mode fokkers'', waar je je scheel betaalt voor een simpele kruising (want meer is het ook niet), er meer gedacht word aan wat er bij hun in het laatje komt dan aan de pupkopers. En dat dus met de duidelijke verkooptechniek; omdat ze zo hypoallergeen zijn.
en DAT is waar iedereen hier op reageert. En DAT is waarom dat ik zo reageerde op jouw berichtje.
Het is niet zo zeer een hetze. Maar (sorry, ik weet even niet meer wie, Sorry!!) de betreffende bokker kwam duidelijk naar voren met het hypoallergeen zijnde. En t enige wat hier gedaan word, misschien niet altijd even tactvol, is waarschuwen dat niet alle doodles die positieve eigenschap hebben dat ze hypoallergeen zijn, en dat dit soort kruisingen/rassen niet voor iedereen geschikt zijn. Dus dat als het om hypoallergeen alleen gaat dat andere soorten/rassen dan beter kunnen passen.
Meer is het niet.
En ach, er zijn er genoeg die ook specifiek iets tegen kruisingen hebben, maar over het algemeen heb ik dat ook alleen vooral bij staffordachtige.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 10:45

kiwiwitje schreef:
Je hoeft t mij niet uit te leggen hoor.. Ik reageer puur op hoe jij reageert met een uitleg wat de insteek is van de mensen die hier reageren. En het is gewoon een feit dat bij veel van dit soort ''mode fokkers'', waar je je scheel betaalt voor een simpele kruising (want meer is het ook niet), er meer gedacht word aan wat er bij hun in het laatje komt dan aan de pupkopers. En dat dus met de duidelijke verkooptechniek; omdat ze zo hypoallergeen zijn.
en DAT is waar iedereen hier op reageert. En DAT is waarom dat ik zo reageerde op jouw berichtje.
Het is niet zo zeer een hetze. Maar (sorry, ik weet even niet meer wie, Sorry!!) de betreffende bokker kwam duidelijk naar voren met het hypoallergeen zijnde. En t enige wat hier gedaan word, misschien niet altijd even tactvol, is waarschuwen dat niet alle doodles die positieve eigenschap hebben dat ze hypoallergeen zijn, en dat dit soort kruisingen/rassen niet voor iedereen geschikt zijn. Dus dat als het om hypoallergeen alleen gaat dat andere soorten/rassen dan beter kunnen passen.
Meer is het niet.
En ach, er zijn er genoeg die ook specifiek iets tegen kruisingen hebben, maar over het algemeen heb ik dat ook alleen vooral bij staffordachtige.

Dan bedoelen we waarschijnlijk hetzelfde, maar omschrijven we het wat anders :) :j
(Overigens snap ik ook écht niet waarom sommige mensen zo fel tegen goed doordachte kruisingen zijn, zo zijn enorm veel rassen uiteindelijk ontstaan en tot ras geworden, maar dat is weer een heel andere discussie :Y) )

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 10:49

Ach SBT's komen uit bullen en terriers dus opzich voor nu al een bijzondere kruising :+

Ik ben niet zo zeer tegen doordachte kruisingen. Maar gewoon kruisingen zonder de ouderdieren ergens op te testen of maar gewoon zo fokken omdat het een modedingetje is, want dat is de doodle net als dat blauwe staffords of blauwe franse bullen een dingetje zijn(met en zonder stamboom) Want hier de goede uit fitlteren is nog moeilijker.
Al is dat testen wel een ding waardoor ik ook met veel stamboomfokkers moeite heb. Er zijn ook maar weinig fokkers(echt op 1 hand te tellen) waar ik binnen mijn ras binnen NL iemand naar toe zou sturen als ze zoeken.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 10:55

Helaas hebben wij dat inderdaad binnen een ras meegemaakt, dat dingen NIET altijd goed getest worden... bij ons een Engelse Springer Spaniel met rage syndrome / sudden onset agression. 9 jaar gehad, 9 jaar mee afgezien, tot hij uiteindelijk doordraaide en mij pakte. Toen laten inslapen. Ik ben dus ook héél huiverig voor fokkers van veel rassen en er zijn er maar weinig waar ik aan zou durven beginnen. Bij mij pod ben ik super blij dat hij al 7 maanden was toen hij kwam, en ik dus karakter kon lezen ipv 'redelijk calculerend gokken' bij een pup. Terwijl een puppy natuurlijk onwijs leuk is eigenlijk - maar de 'pechgevallen' zijn niet meer op een hand te tellen die je om je heen hoort... dat is dan geen pech meer, maar een groot aantal onverantwoorde fokkers. Jammer voor de goeie, want die lijden daar sterk onder!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:00

Onze Arya is dan een oud Duitse herder, wat ook geen officieel erkend ras is bv. en waar velen ook nog steeds 'op tegen zijn', maar er wordt gefokt door rasverenigingen die zich inzetten voor het behoud en verbeteren van dit nog 'nieuwere ras' (want ze zijn echt niet 100% vergelijkbaar met een gewone Duitse) en dat vind ik veel belangrijker; dat er gefokt wordt met normen en waarden en er gekeken wordt om erfelijke ziektes eruit te krijgen en houden en te fokken met ouderdieren die idd getest zijn enz. De oudduitse stamt uiteindelijk ook af van de langstokhaar Duitse herder en de langstokhaar Duitse herder dek reuen worden zelfs nog steeds gebruikt met het fokken via de oudduitse rasvereniging bv. Maar goed, nu stamt de Oudduitse herder ook van de gewone Duitse herder af dus dat is ook niet te vergelijken met het kruisen van echt 2 verschillende rassen wat dat betreft, lol.

Een stamboom is uiteindelijk maar een papiertje natuurlijk. Ik vind het idd belangrijker dat er gekeken wordt naar hoe er gefokt wordt en met welke ouderdieren enz. al vind ik het wel ook belangrijk dat rassen blijven bestaan, als het ras op een goede manier gefokt wordt en niet om zeep geholpen wordt zoals je bij de kortsnuitige honden bv. momenteel ziet gebeuren, maar net zo goed ook bij de Duitse Herder enz.

Bij een doodle zou ik idd ook echt heel erg goed vooronderzoek doen en vooral kijken hoe de vacht is bij de pups na de geboorte en ze groter worden. Dat ze bestempeld worden als hypo allergeen is inderdaad erg jammer, aangezien dit idd niet zo is en dan worden veel mensen een hond verkocht waar ze eigenlijk niet op zoek zijn - als ze de hond vooral willen vanwege het feit dat hij/zij dan 'hypo allergeen' is.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 16-09-19 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:01

cursebreaker schreef:
Onze Arya, oud Duitse herder, is ook geen officieel erkend ras bij de FCI bv. maar er wordt wel gefokt door rasverenigingen die zich inzetten voor het behoud en verbeteren van dit nog vrij 'nieuwe ras' en dat vind ik veel belangrijker; dat er gefokt wordt met normen en waarden en er gekeken wordt om erfelijke ziektes eruit te krijgen en houden en te fokken met ouderdieren die idd getest zijn enz. De oudduitse stamt uiteindelijk ook af van de langstokhaar Duitse herder en de langstokhaar Duitse herder dek reuen worden zelfs nog steeds gebruikt met het fokken via de oudduitse rasvereniging bv. Maar goed, nu stamt de Oudduitse herder ook van de gewone Duitse herder af dus dat is ook niet te vergelijken met het kruisen van echt 2 verschillende rassen wat dat betreft, lol.

Een stamboom is uiteindelijk maar een papiertje natuurlijk. Ik vind het idd belangrijker dat er gekeken wordt naar hoe er gefokt wordt en met welke ouderdieren enz. al vind ik het wel ook belangrijk dat rassen blijven bestaan, als het ras op een goede manier gefokt wordt en niet om zeep geholpen wordt zoals je bij de kortsnuitige honden bv. momenteel ziet gebeuren, maar net zo goed ook bij de Duitse Herder enz.

Bij een doodle zou ik idd ook echt heel erg goed vooronderzoek doen en vooral kijken hoe de vacht is bij de pups na de geboorte en ze groter worden. Dat ze bestempeld worden als hypo allergeen is inderdaad erg jammer, aangezien dit idd niet zo is en dan worden veel mensen een hond verkocht waar ze eigenlijk niet op zoek zijn - als ze de hond vooral willen vanwege het feit dat hij/zij dan 'hypo allergeen' is.

Amen!
_/-\o_

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:01

Skippy01 schreef:
kiwiwitje schreef:
Meer is het niet.

Dan bedoelen we waarschijnlijk hetzelfde, maar omschrijven we het wat anders :) :j
(Overigens snap ik ook écht niet waarom sommige mensen zo fel tegen goed doordachte kruisingen zijn, zo zijn enorm veel rassen uiteindelijk ontstaan en tot ras geworden, maar dat is weer een heel andere discussie :Y) )

Maar mensen die doordacht kruisen zijn op één hand te tellen. Een kruising is vrijwel altijd een kweek, geen fok.

Om doordacht te kruisen moet je echt een goede bak kennis bezitten, en die is in 9 van de 10 gevallen ver te zoeken.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:03

KimD schreef:
Maar mensen die doordacht kruisen zijn op één hand te tellen. Een kruising is vrijwel altijd een kweek, geen fok.

Om doordacht te kruisen moet je echt een goede bak kennis bezitten, en die is in 9 van de 10 gevallen ver te zoeken.

Ik denk bijv aan de silken windsprite, wat ik wel een goed doordachte mix vind. Qua bouw én karakter.
'Zomaar' de jack russel van de buurman op je cavalier zetten is natuurlijk een ander verhaal :')

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:04

Ik ben het idd met kiwiwitje eens.

Maar even inhaken op “een stamboom is maar een papiertje” is de uitspraak vanwaar mijn nekharen overeind gaan staan. Een stamboom is zoveel meer. Er zijn nog genoeg ziektes die neit te testen zijn die je wel zo kan kijken of die in de lijn voorkomen. Bij de border bv epileptie. Ook slechte heupen kan je verklaren door generaties terug te kijken net als karakters. Een stamboom is veel meer dan “maar een papiertje”.