Het algemene “Puppy Erbij!” Topic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shaya_

Re: Het algemene “Puppy Erbij!” Topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 08:48

Puppycursus in de sneeuw vind ik ook niet slim. Is teveel stilstaan in de kou. Bij ons wordt het met dit weer afgezegd.
Al train ik nu binnen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:06

Ja, puppy klinkt bij mij zeg tot 8 maanden, dus ergens onder die leeftijd is mijn aanname. Maar dat is wel heel optimistisch om nu nog (gehoorzaamheid) te trainen. Sommige hondenscholen zijn heel snel met het afzeggen maar dit zijn wel die-hards zeg! :=

Wij trainen ook binnen, nog steeds paasei koud en eeuwig bezig met opwarmen maar eenmaal aan het lopen gaat dat prima.

As we speak heb ik de schapenvacht + kruiken in de auto gelegd om die op te warmen, liggen hun fleeces op de verwarming en ga ik zo de auto warmen voor we gaan trainen. :brr:

En vanavond weer hetzelfde. :+

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:12

Ze hebben geen binnen maar vlakbij wel een onderkapping dus daar hebben we gestaan.
Ik zit in de Juniorengroep, eerste opstap na Puppy zeg maar. DJ is van 15 juni dus bijna 7 maanden nu.

Het was wel fris maar prima te doen hoor, DJ deert het niet :D

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:19

Bij ons is wel een hal voor bepaalde groepen, maar is het ivm weer alsnog afgezegd. Hoopers vanavond gaat ook niet door, agility morgen zie ik ook niet gebeuren. Reddingswerk vanavond gaat denk ik wel gewoon door. Afgelopen zaterdag werd het code oranje, maar ja toen was ik er al. Voor vertrek leek de rit nog te doen.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:34

Wij hebben ook geen binnen en ik heb zelf afgezegd gisteravond, eenmaal op het veld is het prima, maar met de opvriezende slush de wijk uit met de auto zag ik niet zitten :) Wij doen met Jabba een funcursus dus net afhankelijk van de omstandigheden welke activiteit we doen en dan kan je met sneeuw nog alle kanten op natuurlijk. Ik vermoed dat de behendigheid woensdag wel afgezegd zal worden. Maar dat geeft niks, we spelen lekker door in de sneeuw <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:51

Wij beginnen donderdag met deel 3 van 4 van de basis cursussen, maar als er dan nog steeds zo’n pak ligt dan verwacht ik dat het afgezegd wordt.
Nu is Snuf met 9 maanden geen pup meer, maar een uur grotendeels stil zitten in de sneeuw vind ik gewoon niet prettig voor hem.

Trouwens drama om opvang voor hem te vinden, zijn zoveel opvangen in de regio die geen intacte reu willen. Hadden er 1 gevonden, maar dan moeten we hem verplicht van vrijdag t/m maandag brengen en zit hij de hele dag in een kennel en wordt er 3x per dag even uit gelaten in een tuintje om zijn behoefte te doen. Gelukkig kan hij een dagje bij mijn schoonmoeder terecht.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:21

Opvang is idd drama, als het niet al vol is willen ze meestal geen intacte reu -O-
Wij hadden de eerste 2 jaar om de week 1 dag oppas/opvang nodig, dat was dus te overzien. Hij kon toen bij kennissen terecht, heel fijn. Hij kwam daar vanaf pup dus dat ging prima met hun honden. Uiteindelijk was het niet meer nodig omdat mijn man ander werk ging doen (en ik later ook).
Maar opvang was mij hier ook niet gelukt.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:28

In principe hebben we doordeweeks ook geen opvang nodig, ik werk vanuit huis of hij gaat mee naar kantoor, en als ik onderweg ben dan zorgt mijn vriend dat hij thuis is of op tijd thuis komt. Dat kan gelukkig in de functie die hij nu heeft, als we weer naar Nederland kunnen is hij weer veel weg, maar worden mijn afstanden een heel stuk korter als ik onderweg ben en heb ik een opvangnet om mij heen die we hier helemaal niet hebben.

We gaan alleen een avond naar jumping Amsterdam en hebben daar een hotel geboekt, en daar hebben we opvang voor nodig. Gelukkig nu zo kunnen oplossen. Mijn schoonmoeder vindt hem heel leuk, maar kan niet echt een keer streng doen wanneer nodig. Dus de vorige keer is hij bij haar zo door de hordeur gerend en wilde met de kleinkinderen spelen die schreeuwend op de bank gingen staan. :=
Hij is ook lief voor kinderen hoor, maar zij zijn geen dieren gewend en vinden hem door zijn grootte heel spannend. Mijn 2 neefjes hebben altijd dolle pret met hem, maar zij zijn ook wat groter en honden gewend.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 14:11

Ik ben altijd vol verbazing te lezen dat een opvang geen intacte reuen wil. In het hoogseizoen hadden wij het liefst geen loopse teven binnen maar verder was alles mogelijk. Loops op zich ook wel buitenom hoogseizoen. Intact of niet heeft weinig te maken met wel of niet sociaal zijn.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 14:22

Ik zou Arya sowieso geen plezier doen met opvang, dus ik zou er voor ons sowieso niet voor kiezen. Gelukkig hebben wij andere mogelijkheden, zoals mijn ouders, dat scheelt.

--

Wij hebben vanochtend onze halfjaarlijkse osteopaat check gehad. Ze zat wat vast in de onderrug, wat ik al dacht - laatste tijd wat gevoelig met aaien als in; de huid ging wat trekken/rillen - maar heeft ze goed los kunnen werken. En vorige keer had ze bij de schouder rechts iets maar is niet meer teruggekomen dus ook prima. Ze heeft het weer super gedaan, ze is zo ontzettend braaf en voelt zich fijn genoeg dat ze ook rustig gaat liggen etc, dus ben weer trots op d'r <3

Erna even een relaxed rondje gedaan aan de andere kant van de heide, waar het meestal wat rustiger is - en weer andere uitzichten zijn. Is een van onze favoriete plekjes op de heide hier. Nog even genieten van de sneeuw zolang het kan!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu ligt ze lekker te slapen en bij te komen. Morgen even een rust dagje :j

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 14:43

dierenfan schreef:
Ik ben altijd vol verbazing te lezen dat een opvang geen intacte reuen wil. In het hoogseizoen hadden wij het liefst geen loopse teven binnen maar verder was alles mogelijk. Loops op zich ook wel buitenom hoogseizoen. Intact of niet heeft weinig te maken met wel of niet sociaal zijn.

Ik was ook een beetje verbaasd moet ik eerlijk zijn.

Hoe gaat het vandaag met Gabber?

Cursebreaker, het heeft ook niet mijn voorkeur, maar we hebben geen opvangnet in de buurt. Om hem dan eerst naar mijn schoonmoeder te brengen zijn we 1,5 uur extra onderweg. Dus we dachten: als we kleinschalige opvang ergens bij iemand thuis kunnen vinden is dat misschien wel een goede optie voor als het een keer nodig is.

Oh wat fijn voor Arya, en wat een heerlijke foto’s zo in de sneeuw! <3

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 14:51

Nee ik snap inderdaad dat je soms beter juist wel kunt kijken ervoor. Maar het wordt intacte reu eigenaren niet makkelijk gemaakt. Maar denk dat alles valt en staat met een individu ook, maar ik kan me ook indenken dat wanneer er incidenten zijn dat je daar op een gegeven moment geen zin in hebt meer. Zeker omdat in drukke periodes, het overzicht gewoon een stuk slechter is in veel pensions. Dan willen ze gewoon 'makkelijk' groepen hebben die goed gaan en geen gezever. Net als dat je dan idd ook geen loopse teven wil hebben.

Is er via een andere weg niks mogelijk, particuliere opvang bij iemand thuis of iemand bij jou thuis zonder andere honden of met bv een teef of gecastreerde reu? via zo'n oppas website bv ofzo.

edit:
Misschien oproepje doen via Instagram of facebook of via de fokker?

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 15:28

Oh wat onhandig met de opvang voor intacte reuen zeg! Ik had geen idee dat daar zo onhandig over gedaan wordt. Ik snap dat je geen ongelukjes wilt, maar daar zijn ook wel oplossingen voor te verzinnen toch? :+

Wij hebben gelukkig een breed opvangnet voor Evi, maar veel familie woont dan ook dichtbij. Eerst 1,5u rijden is inderdaad niet praktisch...

Je hebt ook mensen die zich aan bieden als dierenoppassen toch? Misschien kun je iemand vinden die je af en toe kunt inschakelen? Volgens mij zijn daar websites voor en ook wel FB groepen?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 15:33

Welke omgeving zoek je?

Al gekeken op petbnb.nl ?

Hier gaat DJ 1x per week naar de opvang (op dinsdag). Goed voor zn sociale contacten haha, het is een roedel opvang.
En anders kan hij naar mn schoonouders (die hebben geen dieren) dus dat is wel fijn.

Respect als je geen achterban heb, dat lijkt mij oprecht heel lastig!

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 15:49

Als dagopvanghouder heb ik ook een limiet op de intacte reuen hoor :j 20-30% in mijn groepen is nu intact en dat bevalt prima. Incidenten heb ik nauwelijks maar bij diegene die ik gehad heb is eigenlijk altijd een intacte reu betrokken geweest. Een reu kan prima sociaal zijn maar toch conflict veroorzaken, dat is geen of of. Meest irritante aan de intacte reuen vind ik het pissen overal :o En de baasjes die dat maar normaal vinden (tja, reu hea!) gadverdamme. En fun fact: ik heb drie buitenspeel rondes per dag en er zijn honden die dat veel te veel vinden en een ronde overslaan; bijna allemaal intacte reuen. Ik vind ze veel prikkel gevoeliger en om moeten gaan met de hormonen in een roedel setting kost ze flink wat energie. :j Bij ons kunnen we met deze aantallen daar prima naar accommoderen maar voor de balans in mijn groepen hoef ik er gewoonweg niet meer :)

Fokkers zouden er imo wel goed aan doen de nieuwe reu eigenaar te informeren dat opvang lastig is voor de intacte hond.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 15:59

Hier zijn intacte reuen gelukkig gewoon toegestaan.. al verschillende intacte reuen(en teven) bij t pension hier ondergebracht.
Maar heel eerlijk, ik zou dat ook niet vermelden als fokker. Ik heb er geen ervaring mee dat intact niet toegestaan word, eerder t ras niet en dat vermeld ik wel.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 16:06

Twee intacte reuen botsen natuurlijk sneller dan twee gecastreerde reuen, dus op zich vind ik dat niet zo raar. Bij onze uitlaatservice kon dagopvang ook niet met een intacte reu, maar met de wandelingen mochten ze wel mee mits sociaal.

Harrie is heel vriendelijk, maar laat echt het kaas niet van zn brood eten bij een andere intacte reu.

Wij zitten heel dicht bij het strand, dus weinig sneeuw. Wel twee blije hondjes _O-

Afbeelding
Afbeelding

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 16:09

Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik weinig ervaring heb met intacte reuen hoor Flux. En kan me voorstellen dat dit soort regelingen toch ook uit ervaring komen. Mijn vriend wilde geen reu door dat pissen en rijden, dus wij hebben een teefje _O-

Kan me voorstellen dat het iets eerder botst (met andere intacte reuen dan bijv.). Bij ons bij de uitlaat mag het wel, maar daar gaat het natuurlijk om 1 wandeling, daarna gaan de honden weer naar huis. Als een hond niet sociaal is of probleem veroorzaakt wordt dat ook gemeld, dan kun je het nog proberen in een andere groep, maar wat niet gaat dat gaat niet.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 16:22

Intacte reuen vind ik stabieler dan gecastreerde, je weet wat je aan ze hebt, dus ook wat voor rottigheid ze uithalen. Bij de castraten zie ik vaker angstagressie wat zich wisselend uit. Bij mijn uitlaatdienst neem ik intacte reuen gewoon aan, mits sociaal. Heb af en toe meer te stellen met mijn intacte feeksen teven. Ook als de teven net loops zijn mogen ze nog mee, de intacte reuen snappen snel dat er niks te halen valt terwijl castraten opdringerig blijven. (hoogloops mogen teven niet mee)
Maar ik breng de honden na het wandelen weer naar huis, zolang je blijft lopen in niet stil gaat staan is de rottigheid die ze uithalen sowieso minder.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 16:29

kiwiwitje schreef:
Hier zijn intacte reuen gelukkig gewoon toegestaan.. al verschillende intacte reuen(en teven) bij t pension hier ondergebracht.
Maar heel eerlijk, ik zou dat ook niet vermelden als fokker. Ik heb er geen ervaring mee dat intact niet toegestaan word, eerder t ras niet en dat vermeld ik wel.

Ik zou dat ook niet vermelden, vind dat ook niet direct mijn taak. Ik ga er niet standaard vanuit dat iemand een hond koopt om hem structureel in de opvang te stoppen. Ik hoor het in de omgeving of vanuit mijn pupkopers gelukkig ook vrij weinig, wel dat de (vakantie)opvang bomvol is als ze niet op tijd reserveren. Volgens mij gaat er één van de nesten breed naar de (vakantie)opvang.

Als echt nood aan de man is zijn ze hier sowieso altijd welkom mits we zelf niet weg zijn.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 16:31

Och pissen doet de mijne alleen met uitlaten en tegen "natuurlijk materiaal" (zo aangeleerd). Helemaal uitplassen is ze ook aan te leren maar is mij niet gelukt. Ik ben het inmiddels gewend, als hij maar niet tegen palen of muren gaat pissen, dat is gewoon een No.

Rijden is een misvatting dat ze dat doen. Rijgedrag is vaak overprikkeling en heeft niets met hormonen te maken, teefjes kunnen dat net zo goed. Mijn reu rijdt iig niet.

Maar met meerdere intacte reuen is wel gewoonweg conflict gevoeliger en vergt begeleiding en management. Een opvang is niet om de reuen op te voeden maar ik kan me goed voorstellen dat er geregeld "makkelijke eigenaren" voorkomen waarbij de reu maar z'n ding mag doen en de opvang de handen vol heeft.

Ik snap het al met al erg goed, ik kan ook niet iedere reu zomaar bij de mijne zetten, ondanks dat het een goedzak is. Hij heeft ook een mening en is zelfverzekerd.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 16:37

Onze intacte reuen zijn tien keer makkelijker dan onze intacte teven, óók onderweg. Die reuen klieren niet onderling, grommen en grauwelen niet, vallen elkaar niet lastig en zijn niet haatdragend.

Die teven daarentegen, als ze een keer scheef ademen en het zint niet wordt er irritant naar elkaar gebromt en gestalkt. Een uur later kunnen ze dat nog steeds, om vervolgens 15 minuten later te stapelen op de bank. |o

En als die reuen ze scheef durven aankijken mogen ze voor hun leven vrezen en met een oog open slapen. ~~}>

Wij hebben overigens een prima functionerende roedel, nooit schade of gevechten, en wandel standaard met alle negen tegelijk, maar zeer zeker wel discussie en altijd de teven. :+ Onze reuen pissen overigens ook niet wild, mogen over het algemeen ook niet aan de riem plassen zonder toestemming.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 16:38

Is zeker ook uit ervaring hoor! We hebben ook relatief weinig doorloop en de meeste honden komen al jaren. Ik zoek nieuwe honden dan ook uit op wat erbij past en niet iets waar de bestaande groep op moet aanpassen. :j

En inderdaad, wat niet gaat, gaat niet. Kan de eigenaar voor op zn kop staan maar is heel simpel.

Esther, ha, die eigen intacte feeksen is echt universeel :') De intacte reuen die ik heb zijn ook stabiel inderdaad, maar ze komen niet altijd zo binnen. Meeste gecastreerde reuen zijn vooral watjes. De opdringerige honden heb ik ook maar vind dat niet perse liggen aan castraten maar meer aan het ras :+ (kuch, retrievers en kruisingen van)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 16:46

Karin_deB schreef:
Welke omgeving zoek je?

Al gekeken op petbnb.nl ?

Hier gaat DJ 1x per week naar de opvang (op dinsdag). Goed voor zn sociale contacten haha, het is een roedel opvang.
En anders kan hij naar mn schoonouders (die hebben geen dieren) dus dat is wel fijn.

Respect als je geen achterban heb, dat lijkt mij oprecht heel lastig!

We wonen in Duitsland, weet niet of die site hier iets aanbiedt.
Willen daar wel een keer voor kijken, iemand die in huis komt bijvoorbeeld. Hadden er een paar gevonden, maar die willen dan ook dieren meenemen en we hebben hier ook nog 2 katten lopen. We hopen gewoon dat zijn volgende functie weer in Nederland is. Als het dan een keer nodig is hebben we achterban, maar het gaat echt om 2x per jaar een nachtje dat het nodig is misschien. Verder zijn we eigenlijk niet afhankelijk van opvang. Met onze vakanties willen we hem gewoon meenemen.

Onze fokker woont ook op 4,5 uur rijden hier vandaan en die pups gingen echt overal door Duitsland heen, maar niks hier in de buurt.

Snuf is echt mega sociaal, de Giardia is weg dus hij mocht weer mee naar losloop gebied. Heeft echt enorm leuk gespeeld met verschillende honden (van groot tot klein, reu en teef), en als een hond hem wegstuurt dan gaat hij ook weg. Soms komt hij dan nog een keer voorzichtig terug geslingerd “echt niet?” Maar als het antwoord nee blijft dan zoekt hij wel een ander speel vriendje.
Mooiste was dat hij prachtig met een kleinere hond heeft gespeeld en die eigenaar was vol verbazing “want hij is zo bang van grote honden en dit gaat fantastisch”.
Reuen en pissen… tja ik kan niet voorkomen dat hij meerdere plasjes doet tijdens het wandelen, maar hij mag van ons ook echt niet overal tegenaan plassen. Ik wil niet dat hij tegen hekwerken, schuttingen etc plast. Rijden doet hij heel weinig, is wel een fase meer geweest toen hij jonger was. Elke grote knuffel moest eraan geloven toen, maar hebben het dan consequent weggehaald met een “nee”, en nu gebeurt het heel sporadisch weleens tijdens het spelen met een andere hond. Van het weekend waren hij en een Labrador reu aan het spelen en die wisselden elkaar een keer af ermee, en daarna gingen ze weer rennen en spelen in de sneeuw. Geloof dat dat vooral uit overenthousiasme kwam, want het sloeg nergens op wat ze deden en duurde ook maar een paar tellen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 16:58

Eens trouwens dat conflict en drama vooral vanuit teven is en niet de reuen :)) "conflict" dat ik meemaak zijn vaak specifieke reuen met een zekere houding binnen eigen woonomgeving / wijk. Dan geeft die van mij aan wat zijn grens is. En hij is wat haatdragend naar een paar hele specifieke reuen, die ooit vervelend naar hem hebben gereageerd en dat is echt Not Done geweest in zijn ogen.

Naar teven heb ik een doetje, zegt Ja en Amen op alles :') hij heeft heilig respect, voordeel van opgroeien met teven op stal. Hij zegt nog net geen mevrouw tegen ze.