Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 16:30

Ik probeer nu ook handje per cavia te doen :j
Mijne zijn echt brokjes vreters. Vul hem nu pas als het bakje leeg is en daar herinneren ze me dan ook zeker aan :D
Voorheen gaf ik zoveel dat ze het niet eens op kregen, kon dan na een paar dagen deel weggooien omdat het niet meer fris was.
Ik heb er 1tje die echt wel dikkig is ook, dus hoop met name voor haar dat het minderen in brokjes wat scheelt.
Daarnaast praktisch bekeken; in de natuur hebben ze ook geen beschikking tot brokjes.
Een paard wat niks doet geef je ook geen kilo's krachtvoer, dus een beetje is lekker voor ze maar in tegenstelling tot hooi zijn brokjes geen basisvoeding.

Nu sinds een week of 2 heb ik wat dingen verandert qua voeding.
Ik gaf namelijk elke dag spinazie en/of andijvie, tot ik dus die post in caviadokter groep las :=
En ik me maar afvragen waarom 1 cavia altijd wat wittig spul had bij ontlasting... denk dus blaasgruis? Nooit klachten/bloed/pijn opgemerkt overigens.
Nu in de gaten houden of het dan minder wordt.
Ik geef nu dagelijks witte kool en knolselderij, ze moesten er even aan wennen maar eten het inmiddels prima!
Daarnaast wortel, witlof, komkommer en verder afgewisseld met wat wij eten.

Probeer 2 porties groente per dag te doen, verder een hoop hooi. Heb nu alpenhooi, ruikt lekker en smaakt ze wel!
Eerst ging er soms wel een zak van 400gram spinazie doorheen op een dag, plus nog wortel, witlof en wat er bij avondeten geschikt was voor cavia's :=
Dus deze veranderingen zijn direct al merkbaar in de portemonnee :+

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 17:25

Nouja ik gaf blijkbaar teveel brok per dag. We deden altijd de bakjes vol, zodat ze de hele dag wat hadden. Bakjes gingen vaak ook leeg... en nu dus 90 gram per dag... 45 de ochtend en 45 de avond. Nou dat is met een paar minuten op... wel hebben ze onbeperkt hooi.

We hebben dit zo rigoreus om moeten gooien omdat helaas Mace diabetes blijkt te hebben... ze had een blaasontsteking en er bleek veel glucose in haar urine te zitten... gisteren wezen bloedprikken en ja hoor... ik baal als een stekker...

Dus nu proberen haar bloedsuikerspiegel op peil te krijgen met een ander dieet. Alleen moeten ze dat nu allemaal wantja kan Mace moeilijk apart gaan houden. Doen we niet.

Dus minder brok en ook bezig met brandnetel (krijgen ze dan overdag in de voerbakken als de brok op is) en ik heb Timothy hooi besteld. Een baal van 15kg komt deze kant op.

Ook schijnen bleekselderij en peterselie goed te zijn. Bleekselderij moet de prinses alleen niet. Nee daar rende Iggy mee weg. :)) foei Iggy

Verder ook zelf een bloedmeter besteld zodat ik haar suikerspiegel zelf kan monitoren.

Nu een strikt dieet iom de dierenarts en dan kijken of we hiermee haar spiegels op peil kunnen krijgen.

Wanneer dit niet lukt moet ze wel aan de medicatie.

Maar goed maar zien waar dat schip strand...

Snadrem

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 22:13

Van bleekselderij heb je in het kruidenvak bij de supermarkt ook selderijsteeltjes met blaadjes er aan. De gewone bleekselderij moeten de dames hier ook niet, maar die kruidenbosjes selderij vinden ze heerlijk.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 22:22

Ahh kijk! Handig on te weten! Thanks

Nou het wonder is geschied. Mace wilde nu wel een stukje. Maar dan wel in de kooi. Niet op schoot.

Achja ik ben al blij met alles wat ze wil eten :+

Lief meisje <3
Afbeelding

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 22:23

Ik heb trouwens even voor je gewogen, en ze krijgen hier per cavia 20 gram Versele Laga Complete per dag. In een handje zit ongeveer 40 gram namelijk.

Kan alleen niet garanderen dat ze dan allebei precies de helft er van op eten :')

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 22:25

Thanks!

Nee inderdaad de ene eet meer de andere minder.

Ik heb 2 kleintjes van nog geen kilo.
4 van 1 tot max 1.2 kilo en 2 van 1.5 kilo. Ik geef ze nu 45-47gram sochtends en savonds.

Verder in de middag brandnetels en onbeperkt hooi.

Ik moet toch ergens beginnen en achterhalen waarom bij Mace haar bloedsuikerspiegel zo hoog is... echt bizar... vindt het heel erg ook...

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 17:23

Mace update!

Net terug van de dierenarts om te kijken of het nieuwe voerbeleid helpt bij haar suikerziekte. Want dit hebben we rigoreus aangepast. Ik had ondertussen ook een eigen bloedglucosemeter aangeschaft.

Vorige week werd ze gemeten op 26.6mmol... slik...

Normaalwaarde hoort tussen de 4mmol en 8mmol te zijn.

Net 2x getest. 1x met het apparaat van de dierenarts en 1x met mijn eigen.

Die van de dierenarts gaf aan 6.8mmol.
De mijne gaf aan 6.1mmol.

Beide keren gewoon ruimschoots binnen de normaalwaardes! Ik ben zo blij!!

Knappe Meessiebessie :+:
Afbeelding

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 22:53

Wat geweldig voor je Meessiemeissie :D *\o/*
Hopelijk blijft deze lijn zo doorgaan!!

Ik heb met deze warme dagen weer wat kleine koelelementjes in het hok gelegd. Beide heren zijn er maar wat blij mee. Uiteraard met een handdoekje eromheen.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 23:01

Dankjewel :+: ik ben er heel blij mee. Zo trots op mijn beessie <3

Ik zeg altijd Mace is A-Mace-Ing := en ze is gewoon amazing <3

Jaa hier liggen de icepods ook in de kooi. Had er ook een in de reismand voor Mace naar de dierenarts. Vinden ze heerlijk :j

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 10:53

Wow Nientsje, dat is een goede vooruitgang !

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 11:59

Ja toch!

Ik zag het en kon mijn ogen niet geloven.

Ik barstte gewoon in tranen uit, moest meteen Meessie even heel goed knuffelen.

Die had zoiets van:"Mammie ga je lekker?"

Ik had wel verbetering gehoopt maar dit niet durven dromen.

Ik vreeste de hele dag al voor het ergste.
Maar toen Mace eerst werd gewogen bleek ze (ondanks veeeeeel minder brok) aangekomen te zijn.

Ik had al iets van oei... is dat wel goed?

Maar de diabetes assistente (jaaa we hebben een heuze diabetesconsulente op de praktijk die er heel veel van weet) zei dat dit juist een goed teken was. Want dit zou een teken kunnen zijn dat het glucosegehalte gedaald was.

Ik had alleen echt niet verwacht dat dit van 26.6 naar 6.8/6.1 zou zijn :=

Zo'n opluchting.

We houden dit voerbeleid voortaan aan en ik heb zelf een glucosetester dus ga het zelf ook met regelmaat checken :j

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 18:30

Wat een fijn nieuws Nientsje!!
Hier een cavia met een soort cherry-eye. Hebben jullie daar ervaring mee? Ik kan alleen maar behandelingen van honden vinden…

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 18:31

Bij cavia's wordt het een spekoogje genoemd, wellicht dat je meer vindt als je daarop googlet. :)

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 18:34

Meeko heeft ook een spekoogje. Heeft ze verder geen kast van :)

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:41

Meessiebeessie <3
Afbeelding

Ik vind haar toch zo mooi :+: ons suikerpatientje

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:49

Wat ziet ze er goed uit!!

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:50

Ja goed eah! Het is dat ik dat natte kontje opmerkte dat ik haar ben gaan onderzoeken. Anders zou je niet zien dat de "ziek" is. Maar ze is zo geweldig leuk en lief dat ik blij ben dat ik het ontdekt heb <3

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:31

Hi allen! Jullie hebben vast goede raad: ik heb zonet mijn lieve beertje in moeten laten slapen. Longontsteking, en het ging niet meer, ondanks de antibiotica en pijnstilling. Nu dus een zeugje alleen.

Ik had twee duo's, naast elkaar met een scheidingswand ertussen. Hoe kan ik nu het beste het overgebleven zeugje aan het andere duo koppelen? 1 voor 1 kennis laten maken, of gewoon alle drie bij elkaar? En op neutraal terrein liefst? Of werkt een volledig schoon verblijf ook? In het verblijf koppelen heeft het nadeel dat ze dan ook op het deel zitten waar het bestaande duo nu al woont, dus da's wellicht niet handig? Hoor graag jullie ideeën! :j

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:43

Rije schreef:
Hi allen! Jullie hebben vast goede raad: ik heb zonet mijn lieve beertje in moeten laten slapen. Longontsteking, en het ging niet meer, ondanks de antibiotica en pijnstilling. Nu dus een zeugje alleen.

Ik had twee duo's, naast elkaar met een scheidingswand ertussen. Hoe kan ik nu het beste het overgebleven zeugje aan het andere duo koppelen? 1 voor 1 kennis laten maken, of gewoon alle drie bij elkaar? En op neutraal terrein liefst? Of werkt een volledig schoon verblijf ook? In het verblijf koppelen heeft het nadeel dat ze dan ook op het deel zitten waar het bestaande duo nu al woont, dus da's wellicht niet handig? Hoor graag jullie ideeën! :j

Ach, sneu zeg. Sterkte!

Mijn ervaring met koppelen is eigenlijk heel positief, maarja, ik was dan ook het koppelen van konijnen gewend wat een stuk lastiger gaat :').
De situatie is denk ik niet gelijk aan die van jou, maar ik zal mijn ervaring delen.

Hier lopen ze in de tuin, als er een nieuw zeugje bij komt dan pluk ik gras e.d. en ga ik ze voeren en zet ik het zeugje er bij. De bestaande groep doet over het algemeen niets anders dan eten en het zeugje heeft dan de tijd om even te wennen, na verloop van tijd gaat die wel op ontdekking en snuffelen alle zeugjes 1 voor 1 aan het nieuwe zeugje. 20 cavia's gekoppeld een tot nu toe nog nooit bloed of een verstoten cavia gehad. Ik koppel dus niet in het hok, maar wel op bekend terrein van de groep waar ze de hele dag kunnen lopen.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 13:26

Heh jakkie, sterkte Rije!

Tsja koppelen. Wij gooien ze altijd voor de leeuwen. Doen gewoon een nieuw caafje bij de rest. Dan doen ze even PrrPrr en verder niet zoveel :+

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 13:38

Fijn om jullie ervaringen te lezen :j

Mijn eerste ingeving zou ook zijn gewoon het hok even goed schoonmaken, desinfecteren, en dan alle drie er samen in, maar ik zou het ontzettend zonde vinden als het dan toch fout zou gaan... Dus als ik de kans kan vergroten dat het goed gaat ga ik dat zeker doen!

De castraat is op zich vrij relaxed, en het zeugje verwacht ik ook geen gekke dingen van, en het zeugje dat nu alleen is, is heel erg kalm en een beetje timide zelfs. Maar wel met een eigen mening :D

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 16:30

Ik maak ook altijd goed schoon en zet alles in één keer bij elkaar.

Let wel goed op met longontsteking, dat kan besmettelijk zijn dus ik zou nog even de incubatietijd afwachten!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 16:43

Ah goeie Melody...! Had ik nog even niet bij stilgestaan...!

Wat zou die incubatietijd zijn? Beertjes eerste symptomen waren denk ik zo'n 1,5 week geleden, en zeugje heeft nu nog nergens last van.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 17:32

Ik zie dat dezelfde ziekteverwekker bij mensen tot 21 dagen later nog op kan treden, dus ik zou haar 3 weken vanaf het overlijden (laatst blootgesteld) apart houden en ook niet te dichtbij de andere twee. Een dichte wand lijkt mij genoeg.

Beter het zekere voor het onzekere, anders zou zij het ook weer over kunnen dragen aan de andere twee.

Sterkte nog trouwens :(:) Longontsteking is akelig om te zien :(

En wat goed dat jouw zeugje het zo goed doet Nientsje!

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 20:51

Rije schreef:

Sterkte longontsteking is zo verrot bij cavia's

@Nienstje wat ziet ze er goed uit en mooi dat je het nu onder controle hebt!

Gisteren bij pa de mannen weer een pedicure gegeven opa Chase vind dat ik hem mishandel en laat dat luidkeels blijken zucht. Arrow is daar weer anders in maar die gaat lopen miepen als ik hem ga knippen twee totaal verschillende cavia's. Ze hebben het heerlijk bij pap in de tuin mooi kippenhok als nachthok en mega ren eraanvast. En het leuke is dat ze ook netjes op 'stok' gaan zoals pap het noemt. Savonds gaan de heren lekker naar binnen en luikje dicht tot de volgende ochtend echt ze zijn zo leuk met zijn tweetjes