CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pippa13

Re: CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 16:18

Met de kriekentrail zitten we in Duitsland helaas! Maar daar gaan we ook mooi wandelen en hardlopen.
Fijn om te horen dat Bodi beter gaat na al zijn jeuk. Allergieën vaststellen bij honden blijft moeilijk.

Gave foto's Lisitano! Vooral die met de mist op de achtergrond <3 . Welke schoenen heb je nu?
En welk evenement is er op Ameland? We kunnen dit weekend niet, maar misschien leuk om te onthouden voor volgend jaar.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 18:16

Prachtige foto’s Lisitano <3 Veel plezier op Ameland!

Arme Vidar en Bodi :(:) Gelukkig allebei weer aan de beterende hand.

Wij hebben eindelijk ons eerste rondje er op zitten. Het is echt nog peanuts, maar de kop is er af en nu lekker opbouwen. Elmo lacht me echt uit om het tempo en de interval :'), maar fijn om bij hem de knopjes er op te oefenen en bezig te zijn met wat ik van hem verwacht als ik ren. We werden direct getrakteerd op een ree vlakbij en een eekhoorntje <3

Jullie hebben allemaal al mooie tuigen en heupgordels. Is dat een must wat jullie betreft of kan dat ook verderop in het proces? Wij lopen nu nog met normaal tuig en een flexilijn, ook om Elmo wat ruimte te geven te wennen aan wanneer we gaan rennen en wanneer we stoppen.

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 11:07

Doe vooral wat je zelf fijn vind! Ik vond het vooral belangrijk dat Vidar het verschil leerde tussen zijn hardloop tuig en zijn wandel tuig. Daarnaast was hij vrij fanatiek, dus hebben we meteen een goede uitrusting gekocht. Deels tweedehands trouwens! Er is veel tweedehands te vinden op facebook (prikbord canicross bijvoorbeeld), of Vinted. Misschien kun je daar mee beginnen. Dan zul je zien dat hardlopen met een heupgordel en bungeelijn heel anders is (en ook zwaarder) dan met een lijn in je hand. Ik vind het zelf heel fijn omdat het echt een team gevoel geeft en je samen als 1 rent.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 16:16

Ik sluit mij volledig bij Pippa aan. En als ze trekken is het van belang dat hij tuig hun niet belemmert en de trekkracht verdeeld.

Hier het tweede rondje na mijn bevalling.
Dit x met zus haar hond
Evy les 2. Wederom 3,1 km in 20 minuten.
Afbeelding

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 19:12

Elmo trekt nu (nog) niet, maar hij heeft wel een flexi van acht meter dus dat is ook niet te doen :P Hij hobbelt nu lekker mee of een stukje voor me uit en zijn tuig is al een op maat gemaakt tuig dat hem niet belemmerd. Denk dat ik wel ga investeren in een gordel en tuig, maar eerst maar eens gewoonte maken van het lopen :) Dank voor de tips!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 22:20

Geen trails voorlopig voor bodi..
Breuk in zijn pootje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 00:14

Ach, wat sneu… beterschap :(:)

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 08:37

Och arme Bodi! Beterschap voor hem :knuffel:
Hij ziet er treurig uit met z'n lampenkappie. Hoe lang is het herstel?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 09:12

In het gunstigste geval is de breuk met een week of drie terug aan elkaar maar dan nog te kwetsbaar om te wandelen en te spelen etc.
Dus gok op minimaal zes weken weinig tot niets en rustig opbouwen

kanjerroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 09:26

Oeh wat naar Horsii. Dat zal een uitdaging worden voor jullie en voor hem. Beterschap!

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 18:07

Hoi! Ik kom me ook melden, want vandaag zijn ik en Vesper een workshop canicross gaan volgen bij Rosine van Run Dog!

Collega waarmee ik werk doet zelf met haar Beaucerons aan Canicross en zat me al een jaar te vertellen dat ik dat toch ook eens moest proberen :j Maarja, had zelf een hekel aan hardlopen dus waarom hea... Toch vorig jaar begonnen met zelf hardlopen en hoewel ik nu krap aan 3/3,5 km rennen kan ging het canicrossen toch kriebelen. Dus hup!

Afbeelding
Afbeelding

Nu hebben we ook een canicross set en gaan we licht trainen zolang het weer het nog toelaat :):)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 18:55

Wat ontzettend naar van Bodi -O- veel beterschap!!

Wat leuk Flux! Hoe vindt Vesper het? :D

Wij lopen nu vooral lichte rondjes ter onderhoud van (mijn :+ ) conditie. Het is snel warm voor Fitz nu maar we lopen vooral bij water dus bouwen lekkere afkoelmomentjes in. Afgelopen jaar hebben we helemaal niet meer gelopen vanaf april, hopelijk kunnen we nu de weerbaarheid met warmte wat opbouwen, mits binnen de perken natuurlijk. Fitz wil en gaat wel, dus ik moet voor hem extra opletten.
Morgen de Dogsurvival!

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 19:26

We hebben maar een heel klein stukje gecrosst en de heenweg ging ze ervoor! Toen we gingen omdraaien en dezelfde route terug was ze zichtbaar teleurgesteld en dus minder enthousiast _O-

Ik had ergens gedacht dat vier middelvingers opgestoken zou krijgen maar dat viel heel erg mee dus we gaan maar kijken waar het schip strandt :j

Ja het wordt nu snel warm idd, Ves heeft daar gelukkig niet snel last van en we houden beide van vroeg opstaan dus hopelijk kunnen we toch nog een paar rondjes waarmaken. Langs water lopen is wel een goeie tip!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 20:22

Heb jij een smooth die nat wil worden? :wow: :)) :D

Haha rondjes worden hier ook beter gewaardeerd _O-
Wie weet zien we je in het najaar wel bij een NNT!

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 20:37

Hahaha ja hoor! Deze gaat heel graag het water in gelukkig =:)

Afbeelding

Een NNT lijkt me echt heeel cool! Wie weet komen we elkaar eens tegen inderdaad!

Een Dogsurvival klinkt ook wel gaaf trouwens! Achterhoek morgen? Heb de hindernissenroute even bekeken, gaaf zeg! :wow:

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 23:11

Wat een leukerd. Leuk besmet met het canicross virus.

Hier ook weer fijn rondjes gelopen. Evy les tien gehad vandaag.

Afbeelding
Afbeelding

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 07:34

Veel plezier bij de Dogsurvival vandaag!

Lekker lopen samen Flux :) Het is samen toch leuker dan alleen haha.

Gaat het weer een beetje met opbouwen horsii?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 10:09

Ja gaat heel fijn.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 16:54

horsii schreef:
Geen trails voorlopig voor bodi..
Breuk in zijn pootje.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Nee, wat sneu! Hoe gaat het nu met hem?

Leo, hoe ging je dogsurvival?

Flux, wat een leuke hond is Vesper! Welkom bij je nieuwe verslaving *\o/*

Doen er hier nog mensen mee aan de dauwtrap canitrail van NNT? Ik krijg er waarschijnlijk spijt van die ochtend :')

Meeko heeft weer heel wat loopjes gedaan. Ameland ging heel fijn! Behalve dat ik mijn gordel vergeten was en een kwartier later startte. Wat een stress.
Afbeelding

Afbeelding

Donderdag heeft hij voor het eerst echt langer gelopen. Ik heb heel rustig aan gedaan zodat ik hem goed in de gaten kon houden. Hij sprintte op dat strand (los) nog een paar keer heen en weer na zo’n 17 km dus het zal hem wel meegevallen zijn :)) Dat strand was zo zwaar. 22,5 km in the pocket!
Afbeelding

Afbeelding

Nog wat plaatjes van onze “gewone” loopjes onlangs.

Afbeelding

Afbeelding

Iemand vroeg nog welke schoenen ik heb. De Hoka Mafate speed, zit heel fijn!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 22:50

Wat is het toch een ontzettend leuk dier om te zien.
Mooie loopjes.

Bo gaat zijn gangetje. Ligt vrijwel de gehele dag op de bank.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 22:55

Oh wat een gave fotos Lisitano! Die afstanden ook :wow: Ameland lijkt me prachtig zeg en wat lijkt Meeko blij. Geef je hem nadien of tijdens ook iets voor een energieboost/recovery of is dat niet zo gangbaar voor honden?

Ik ben vandaag met Ves een korte afstand gaan doen solo. Rundog raadde aan om in het begin met iemand anders te lopen die haas kan zijn maar kon het niet laten zelf even te gaan. Leuke plek gekozen en gewoon gaan oefenen met achter haar hardlopen en spanning op de lijn vragen. Ging best al goed tot ze na 1,5 km de aandacht totaal kwijt was. Heb haar daarna ook uit het tuig gehaald en de route afgewandeld. Kleine stapjes!

Afbeelding

Woensdag gaan we trainen met een vriendin dus dan wel een haas :j

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 09:39

Goed bezig Flux! En welkom in het topic!
Ik heb zelf gelest bij Dorothea en zij heeft een hele fijne website met een blog en onderwerpen zoals voeding. Hierbij een linkje https://canitrail.nl/news/wel-of-geen-e ... canitrail/

Zelf zorg ik ervoor dat ik altijd genoeg water meeheb (in een trailrun rugzak) Vidar wordt ongelooflijk chagrijnig als hij ineens dorst heeft en niet kan drinken. Daarnaast ligt oververhitting op de loer nu het weer warmer wordt. Zeker met hoge luchtvochtigheid.
Na het rennen of steppen geef ik bottenbouillon, een eendennek of wat natvoer aangelengd met water. Maar het verschilt echt per hond wat hij wel of niet nodig heeft.

Goed bezig lisitano! Mooie afstanden en knap ook door het mulle strandzand. Lijkt me ontzettend zwaar!

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 13:58

Dank Pippa, erg nuttig!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 20:48

Wij zijn inmiddels ook begonnen met onze 'pup' (1,5jr), hij bleek uiteindelijk toch goed in een Non-Stop tuigje te passen (hebben het aan laten passen) dus het is nu een mooi ANWB-stelletje met eentje oranje en de ander roze :)). Het gaat al super goed, maar het scheelt dat we onze andere hond met al meer ervaring met canicross voorop kunnen laten lopen.

Ik was wel nog benieuwd, hebben jullie tips voor fijne (kleine) beloningstasjes die je aan je heupgordel kan vastmaken, en goed blijft zitten/niet in de weg zit bij het rennen? Misschien ook eentje die, vanwege survivals, wat meer water-bestendig is? (of iig goed dicht kan met een zip-lock zakje erin). De mijne vind ik wat groot, en die mn vriend altijd bij zich heeft is niet 'afgesloten' genoeg om mee te rennen haha, daar stuiteren de snoepjes dan uit.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 10:14

Wat leuk Imandra! Hier ook inmiddels 4 keer een korte afstand gecrosst. 1x met mn vriendin en haar twee honden, die vonden voorop lopen ineens moeilijk want ze wilden steeds naar ons kijken haha. En nog een keertje met een canicross groep van RunDog. Echt heel leuk maar wil zo graag eerst meer conditie opbouwen want ze wachten steeds op me elke km :')

En een keer met mijn vriend voorop met de fiets, ging ook super mooi.

Imandra ik heb een heupgordel van nonstop waar een rits inzit en snoep in kan. Echt heel praktisch.