Show je aquarium III!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 09:57

Ann schreef:
Mijn bak hierboven is aan het indraaien voor 1 Plakat betta man. Meerdere mannen gaat sowieso niet samen en een man + vrouw(en) doe je eigenlijk alleen voor een korte (paartijd) periode.

Misschien kunnen er rustige andere vissen bij, maar dat hangt af van het karakter van de betta en wat voor aquarium je hebt (ruimte en veel planten enz.) Als ik straks een betta heb met een rustig karakter, overweeg ik om er een schooltje Corydoras Hasbrosus bij te doen, maar dat is nog niet zeker.

wauw die krijgt een mooie grote bak!

Een Betta was een idee, ik moet nog alles halen om in te richten en dan nog 4-6 weken indraaien. Tijd zat om nog andere ideeën op te 'vissen' hier en daar :)*

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:03

Het is een 60 cm bakje. Zo'n open vierkante bak vind ik heel gaaf, maar mijn man is er niet zo blij mee qua vocht in huis. :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:12

ja zou dat zoveel zijn dan?
ik heb echt geen idee hoeveel er dan zou verdampen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:16

Hij denkt redelijk veel. Ik heb wat mos in open bakjes staan en daar moet ik om de paar dagen wel een paar cm water bij doen.

J0anieke

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:41

Ligt er ook aan waar de aquaria staan (bij een raam/verwarming) en of je ze op kamertemperatuur hebt, of warmer. Ik heb geen last van vocht en heb alles open.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:45

J0anieke schreef:
Ooh met die plantjes wil dat idd wel! Las in een vorig bericht dat je een shallow ging nemen, mag ik vragen welke? Ik ben ook voor een shallow aan het kijken, maar vind ze behoorlijk prijzig..

Ik laat er eentje op maat maken bij De Maanvis (Nijmegen).

80x35x20 cm (lxbxh), 6mm glas, kitnaden weggewerkt, €74,-. Viel me reuze mee! (Als kitnaden niet weggewerkt zouden worden, dan was het zelfa maar €59,-).
Het is dan geen optic white, zoals veel 'merk' shallow-aquaria zijn, maar het is dan ook een bak voor mezelf, niet om als showmodel ergens neer te zetten, dus dan vind ik niet erg :j

Ann schreef:
Hij denkt redelijk veel. Ik heb wat mos in open bakjes staan en daar moet ik om de paar dagen wel een paar cm water bij doen.

Zeg maar dat een hoge luchtvochtigheid goed is voor je luchtwegen :+
Ik neem een open bak, ik denk dat mijn urban jungle hoekje daar erg blij mee is :P

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:51

J0anieke schreef:
Ligt er ook aan waar de aquaria staan (bij een raam/verwarming) en of je ze op kamertemperatuur hebt, of warmer. Ik heb geen last van vocht en heb alles open.

Mijn mosbakjes staan inderdaad bij het raam en bij de verwarming. Daarom zal er veel water verdampen.

Die prijzen vallen me erg mee, Meyoramel. Ik had het duurder verwacht.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:56

Mijn open bak van 120cm lengte vul ik elke week bij met 5 à 8 liter. Staa 3/4e open, 1/3e afgedekt voor de katten die hun dorst lessen.
Geen probleem met vocht, het is in de winter zelfs beter voor de luchtkwaliteit.
Ik doe geen waterwissels dus dit is het enige verse water dat er wekelijks ingaat.
Mijn toekomstig bakje voor de Betta of wat anders gaat ook zo zijn, vol planten en een buitenfilter met waterval
zoiets:

Afbeelding

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:04

mindful schreef:
Mijn open bak van 120cm lengte vul ik elke week bij met 5 à 8 liter. Staa 3/4e open, 1/3e afgedekt voor de katten die hun dorst lessen.
Geen probleem met vocht, het is in de winter zelfs beter voor de luchtkwaliteit.
Ik doe geen waterwissels dus dit is het enige verse water dat er wekelijks ingaat.
Mijn toekomstig bakje voor de Betta of wat anders gaat ook zo zijn, vol planten en een buitenfilter met waterval
zoiets:

[ [url=m/z8ojop.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh dat is mooi gedaan met de waterval! Wat ik veelal hoor is dat die teveel stroming geven voor een (langvinnige) betta, maar deze staat gericht op stenen, waardoor de stroming geremd wordt en veel zachter het water in komt :j
Daar moet je wel rekening mee houden met betta's, een zo zacht mogelijke stroming.

Voor de bettaliefhebbers, er is een subreddit r/bettafish, hebben een goede wiki en veel info, ook de moderators zijn heel behulpzame mensen!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:06

Aaa leuke tip!

Ja daarom dat ik een waterval wil ipv een stroomuitlaat. Lijkt me ideaal

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:10

Melyoramel, heb jij nog meer info gevonden over de Hara jerdoni visjes?
Mooi bakje, mindful. :-)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:16

Ann schreef:

Is van pinterest geplukt, ik moet er nog aan beginnen :j

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:03

Melyoramel schreef:
J0anieke schreef:
Ooh met die plantjes wil dat idd wel! Las in een vorig bericht dat je een shallow ging nemen, mag ik vragen welke? Ik ben ook voor een shallow aan het kijken, maar vind ze behoorlijk prijzig..

Ik laat er eentje op maat maken bij De Maanvis (Nijmegen).

80x35x20 cm (lxbxh), 6mm glas, kitnaden weggewerkt, €74,-. Viel me reuze mee! (Als kitnaden niet weggewerkt zouden worden, dan was het zelfa maar €59,-).
Het is dan geen optic white, zoals veel 'merk' shallow-aquaria zijn, maar het is dan ook een bak voor mezelf, niet om als showmodel ergens neer te zetten, dus dan vind ik niet erg :j

Ann schreef:

Zeg maar dat een hoge luchtvochtigheid goed is voor je luchtwegen :+
Ik neem een open bak, ik denk dat mijn urban jungle hoekje daar erg blij mee is :P

Dankdankdank!! _/-\o_

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:25

@Ann welke drijfplanten heb jij erin zitten...echt vet met die lange wortels, zullen mn garnalen ook heel leuk vindrn

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:44

Pistia Stratiotes zijn het. :-)

Afbeelding

Afbeelding

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:44

Ann schreef:

Alleen de basis eigenlijk. Bodembewoner (als enige bodembewoner houden), lagere temperatuur (22 graden max.), schuw, timide, in een schooltje houden, nachtactief (maar wisselende ervaringen lees ik).
Voornamelijk wildvang, soms lastig aan het eten te krijgen, weinig tot geen kweek gedocumenteerd.

Ik ga eerst de bak opzetten, mijn Corydoras pygmaeus erin, kijken of zij daar ook lekker in de middeaag blijven of meer naar beneden verhuizen na een paar weken, dan pas ga ik kijken of ik de Hara's ga nemen.

Marisje76 schreef:
@Ann welke drijfplanten heb jij erin zitten...echt vet met die lange wortels, zullen mn garnalen ook heel leuk vindrn

Volgens mij heeft Ann watersla erin zitten (Pistia stratiotes). Maakt ook met de wortels veel zijvertakkingen.
Amazone kikkerbeet (Limnobium laevigatum) groeit ook zulke lange wortels, maar minder/dunnere zijvertakkingen.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:58

Wauw, wat een mooie aquarium inspiratie komt er voorbij! Prachtig met die grote stronken!
Hier gaat denk ik geen open aquarium komen, we wonen direct op zand en vocht is al snel teveel in ons huis.

Hier gelukkig vandaag 7 gelukkige visjes gespot. Zijn echt aan het spelen in de stroming van het filter. De twee zwakste (meest aangevreten) visjes heb ik niet meer gezien. Ook geen dode, maar ze zijn zo klein dat ik niet hoef te raden... Er is er nog 1 die het heel zwaar heeft. Ook die is hapjes uit zijn vinnen kwijt. Ben bang dat hij het niet gaat redden.

De zeven speelse visjes hebben inmiddels ook een mooiere heldere kleur gekregen. Echt bijzonder hoe dat werkt.

Ik neem de winkel niks kwalijk. Waren stagiaires en tja, fouten worden gemaakt. Wel heel sneu voor de visjes, maar zoals de winkel dame ook al zei: Ze zijn hier immers om te leren.

Wel ga ik er nog een aantal bijbestellen, ze zijn nu echt met te weinig.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 16:33

Fijn dat de 7 visjes zich al zo thuis voelen in hun nieuwe aquarium, mariettek! :-) Je kunt er best veel kwijt in je aquarium denk ik?

Net de nieuwe planten in de betta bak gezet.
Een van de Echinodorus bleheri heeft een uitloper, hopelijk groeit daar een nieuw plantje uit.

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 19:21

dat word al mooi zo!
ja dat kan met de bleheri wel.
ik heb ze ook wel gehad dat ze bloeiden en er daarna stekjes aan kwamen.
ik heb ze niet meer omdat mijn ancistrus de bladeren op eet.

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:26

Ik keek vanmorgen in mijn bak zoals elke ochtend en ineens zag ik allemaal inimini garnalen!
Heb nooit gezien dat er eentje zwanger was, zat wss verstopt :+
Suuper leuk!!

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:39

Ann, wat mooi die drijfplanten <3 ! Geraken visjes daar niet in verstrengeld? Anders zou ik dit ook wel willen :)).

Ymediem, oooooh baby garnalen, zo leuk en wat een verrassing :D .
Ik ben wel benieuwd naar een foto ervan :)). Als dat lukt zo klein grut op de foto :').

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 00:20

@ellepel

Afbeelding

Dit is mijn bak. De L200 heeft een eigen plek rond het grote stuk hout rechts. Maar de vis is iets groter geworden dan het gemiddelde dus walst de planten er gewoon uit.
Met name na een waterverversing en bodem afzuigen is hij extra pissed en moeten de planten eronder lijden :Y)

Mooi om steeds je toevoegingen te volgen Ann.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 00:23

Ann schreef:
Fijn dat de 7 visjes zich al zo thuis voelen in hun nieuwe aquarium, mariettek! :-) Je kunt er best veel kwijt in je aquarium denk ik?

Net de nieuwe planten in de betta bak gezet.
Een van de Echinodorus bleheri heeft een uitloper, hopelijk groeit daar een nieuw plantje uit.

[ [url=m/KkhZrT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Geen idee wat de max is, maar de bedoeling is nu nog 10 erbij, dan hebben ze iig een echt schooltje.

Nu was ik in de winkel verliefd geworden op wat rode mini garnaaltjes (denk dat het vuurgarnalen waren), dus ben mij aan het inlezen om die er misschien nog bij te houden. Maar wil er ook weer niet teveel beestjes in houden (juist bewust voor mini visjes gegaan), dus ik lees en twijfel nog even verder.

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 00:55

Heb geprobeerd een foto te maken hahahah

Afbeelding

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 08:14

Agossie, wat een ukkie. <3
Omany, hier zwemmen de vuurtetra's veel tussen de wortels en dat gaat prima. Het is heel zacht, ik denk niet dat ook grotere vissen er vast in komen te zitten.
Mooi aquarium, simpie94!

Gisteren een 20 liter bakje van een kennis overgenomen, de goudvissen gaan straks in de vijver en dan houd ik het bakje achter de hand voor als er vissen in quarantaine moeten. Morgen zoeken voor een tijdelijk groter onderkomen.

Afbeelding