Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 16:54

Ah het is dus wel een jonge hamster in die zin. Heb je hem vanaf het begin af aan gewoon gelaten?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 17:44

Als je hem tijdens het verschonen wel ziet, waarom dan 's avonds opgraven? Wat is daar de meerwaarde van? Geen kritiek hoor, ben echt benieuwd.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 17:47

Macs schreef:
Als je hem tijdens het verschonen wel ziet, waarom dan 's avonds opgraven? Wat is daar de meerwaarde van? Geen kritiek hoor, ben echt benieuwd.

Verschonen doe je eens in de 8 tot 12 weken, of langer :)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 17:49

Ah vandaar. Dat doe ik toch anders, maar dan snap ik het :)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:00

Floki is vanaf midden januari bij mij en heb nu 2 keer verschoond

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 18:15

Macs schreef:
Ah vandaar. Dat doe ik toch anders, maar dan snap ik het :)

Vaker dus? Wat zonde zeg. Mijn Syren bak (120x50x50) deed ik ééns in het halfjaar verschonen. Ik houd zelf de 8 tot 12 weken niet echt aan maar er zijn veel mensen die graag een richtlijn willen - dus vandaar. Ik verschoon echt wanneer ik daar behoefte aan heb en het echt nodig is, maar dan is het vaak de inrichting veranderen. Het zijn niet echt van die smeerkezen. Kan wel dat ik dan holletjes er uit haal en wat bijstrooi, maar verder doen ze er hier lang mee!

Is overigens geen kritiek of negatieve noot hoor :)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:34

Oh ik dacht incl holletjes.. die doe ik vaker ivm de drollen. Hij plast in het zandbakje gelukkkig. Gehele kooi zo rond de 8 tot 10 weken denk ik.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:42

De drollen laten ze door de hele kooi heen vallen. Ze hebben geen vaste poepplek. Ik verschoon meestal eens in de 3 maanden als ik de inrichting verander en het wiel wekelijks. Ook zal ik bij Mango het zand vaak moeten doen _O-
Afbeelding
Afbeelding

Zijn zandbak na 1 dag :)F
Afbeelding

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:43

Oh ik maak mijn hok wel echt elke 4 a 6 weken helemaal schoon hoor. :') Ze staat in de woonkamer en het gaat dan toch echt ruiken. Holletjes zijn bij haar wat lastig te vinden, ze gooit zelf graag de boel overhoop. Vind het ook niet erg om het zo "vaak" opnieuw te doen, vind het scapen hartstikke leuk!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 18:48

Uiteraard moeten jullie het zelf weten hoor :) Het gaat er niet echt om of ik het vervelend vind (al is het voor mij persoonlijk wel fijn dat het zo lang mee kan), maar voor de hamster is het kort op elkaar ook niet ideaal. Plus het kost je veel minder als je lang met bodembedekking doet.

Ruikt de hele bak dan Sanne? Of vind je bijvoorbeeld een plasplek die ruikt? Want de hele bak stinken binnen 4 tot 6 weken zou ik zelf niet als 'normaal' bestempelen. Minder schokkend als een week, maar toch. In principe zou je echt wel langer met de bodembedekking moeten kunnen doen :)

Jij had een Syr toch Macs? In wat voor bak? Ben toch blij dat ik die niet iedere 8 tot 10 weken hoefde te doen :P

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 19:01

De geur zal vast van bepaalde plekjes komen, maar ik maak hem dan gewoon helemaal schoon. Mevrouw vindt het niet leuk als ik in haar bak rommel, dus ik doe haar denk ik meer plezier met de hele bak schoonmaken eens in de 4 a 6 weken dan steeds stukken eruit halen.

Bodembedekking kost geen drol, dus dat vind ik niet zo zonde haha

Edit: bedenk me nu dat 4 weken wel wat overdreven is, denk meer 6 a 7 weken.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 19:07

Ik bedoelde zonde niet direct in de zin van het kostenplaatje :) Maar het blijft je eigen keus, ik zou het in ieder geval niet direct als een advies geven. Ik kan mij er ook niets van voorstellen dat het al zo snel ruikt. Ik heb hier meer dan één hamster staan en die ruiken we ook niet - dus in principe heb ik wel iets van referentiemateriaal haha.

Maar goed, nogmaals. Een ieder moet het voor zichzelf weten natuurlijk *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 20:06

Die van mij plast in zijn loopwiel. Die verschoon ik regelmatig. Keuteltjes graaft ie naar buiten. Dus dat ruim ik op. En eventueel aanvullen

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 20:08

Denise, we hebben hem helemaal in het begin wel wat vaker gezien omdat we toen nog geen hamsterscaping hadden. We pakten hem toen al weinig op, vooral handtam gemaakt. Oppakken hoeft van ons ook niet zo. Vinden het leuker om naar hem te kijken. Maar we zien hem dus nooit meer. Toen we hem vorige maand gingen verschonen was hij ook niet echt bang. Maar hij vindt ons duidelijk niet leuk genoeg :+

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 20:33

DiantaM schreef:
Denise, we hebben hem helemaal in het begin wel wat vaker gezien omdat we toen nog geen hamsterscaping hadden. We pakten hem toen al weinig op, vooral handtam gemaakt. Oppakken hoeft van ons ook niet zo. Vinden het leuker om naar hem te kijken. Maar we zien hem dus nooit meer. Toen we hem vorige maand gingen verschonen was hij ook niet echt bang. Maar hij vindt ons duidelijk niet leuk genoeg :+

Haha, gelukkig is dat dus geen prioriteit, maar het is wel van belang om de hamster zo af en toe te zien. Al is het maar om de oogjes of ademhaling te controleren (of het gewicht, je weet maar nooit). Soms is het ook gewoon fijn om wat activiteit te zien.

Ik merkte dat iemand met een ukje van mij zelf heel voorzichtig was, en het hamstertje zelf ook. Beestje wist precies wat handen waren maar door de voorzichtige aanpak vonden ze het nu beide heel erg spannend waardoor het hamstertje niet boven de grond kwam als zij in de buurt was. Nu ze, na aansporen van mij, hem een aantal keer heeft opgegraven is dat ijs een beetje gebroken en gaat het veel beter.

Situatie is niet helemaal vergelijkbaar, maar wellicht kan het in jullie geval wel iets doen :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 22:29

Helaas heeft die andere het niet overleefd en ik wist nu hoe ik het anders moest doen. Dus zodoende, deze is helemaal droog en dus officieel af!
Wat vinden jullie? :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 22:55

Gaaf Denise!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 22:59

Die is superleuk Denise!

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:06

Super gaaf Denise, echt heel leuk gemaakt <3

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:02

Ik wil een bakje kleien voor mijn dwerghamster!
Ik heb deze gehaald bij action omdat er op staat 98% natural :j
Neem aan dat dit kan? Er staan geen ingredienten op!!

Afbeelding

Edit: op de kinder editie van deze boetseerklei staat precies hetzelfde maar is die wit en deze stonelook. In prijs scheelt het wel 4 cent :') _O-

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 18:15

Bedankt voor de lieve berichten!

Dan zou ik het wel aandurven :) Een goede voor mij in de toekomst, zal best goedkoper zijn dan de DAS. Daar zit ook verschil tussen wit en terracotta.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:48

Ik moet een nieuw zakje voer halen voor Floki.
Ik weet dat sommige een zelf gemaakte mix voeren maar ik wil gewoon een zakje uit de dierenwinkel halen want als ik 1 kg moet kopen + verzendkostem wordt me dat eerlijk gezegd beetje te gek.
Wat is nu gewoon prima voer? :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 18:50

Ik ben zelf geen fan van zelf gemixte voedingen, heb ik je ook al vaker uitgelegd :) Een voeding is pas prima als je hamster het goed eet en het er goed op doet. Je kan kijken naar Witte Molen Puur Mini hamster of Beaphar Care+ dwerghamster, dit zijn voedingen die je bijna in iedere winkel wel tegen komt. Care+ is echter een één soort brok en kan dus saai overkomen, bevat wel alles wat je hamster nodig heeft op gedroogde meelwormen na. :D

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 20:51

xDenies schreef:
Ik ben zelf geen fan van zelf gemixte voedingen, heb ik je ook al vaker uitgelegd :) Een voeding is pas prima als je hamster het goed eet en het er goed op doet. Je kan kijken naar Witte Molen Puur Mini hamster of Beaphar Care+ dwerghamster, dit zijn voedingen die je bijna in iedere winkel wel tegen komt. Care+ is echter een één soort brok en kan dus saai overkomen, bevat wel alles wat je hamster nodig heeft op gedroogde meelwormen na. :D

Ik doelde ook niet specifiek op jou hoor.
Ik zal morgen es kijken wat ze daar allemaal hebben

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 22:40

Mag ik hier misschien de vraag stellen welke maat kurktunnel geschikt is voor een dwergje?
Ik zie maat M en L bij zooplus (heb daar meer dingen) maar lees in de reviews dat ze enorm groot uitvallen? Ze hebben geen maat S maar die bestaat wel volgens mij, of zou die dan weer veel te smal zijn?
Ik heb een 80x40 aquarium voor mijn meisje die binnenkort komt