nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Indy_Mouse_9

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 22:31

Ik heb nu al voor de tweede keer een zwerm geschept en in dezelfde geleende zesramer gestopt. Twee keer is de zesramer na een tijdje (vandaag ~8uur, vorige keer na een nacht) lees, de zwerm is gevlogen. Beide keren was ik er van overtuigd dat ik de Q in de kast had.

Volgens mijn schoonmoeder vinden ze deze kast niet leuk :') hebben jullie toevallig ook zulke ervaringen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 22:41

Weet wel dat ik vandaag een domme bij in mijn schuur had. Heb dit gelukkig zeer zelden tot nooit. Kon hem niet laten zitten, maar hoe krijg je dat beest naar buiten. Moest even zoeken, maar emmer met deksel opgezocht. Emmer overheen gedaan en dan heel rustig deksel erop schuiven. Buiten emmer neergezet en deksel schuin gelegd en weg gelopen. Gelukkig geen boze bij.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 22:44

Indy_Mouse_9 schreef:
Ik heb nu al voor de tweede keer een zwerm geschept en in dezelfde geleende zesramer gestopt. Twee keer is de zesramer na een tijdje (vandaag ~8uur, vorige keer na een nacht) lees, de zwerm is gevlogen. Beide keren was ik er van overtuigd dat ik de Q in de kast had.

Volgens mijn schoonmoeder vinden ze deze kast niet leuk :') hebben jullie toevallig ook zulke ervaringen?

Is die kast aan de binnenkant geschilderd of blank hout? Helemaal nieuw nog? Heb je er helemaal nieuwe ramen in of toevallig al eentje uitgebouwd?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 22:46

Ik begreep hoe vuiler het uitgebouwde raam is hoe liever ze het hebben.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 22:48

Dat is voor een zwerm wel aantrekkelijker dan alles helemaal splinter nieuw.
Maar verf aan de binnenkant ofzo kan ook een geur zijn waar ze niet in willen wonen...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 22:55

Verven doe je toch alleen buitenkant lijkt mij. Ook beter voor het hout, want dan kan het nog ademen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 07:07

Het kan ook helpen om een raam met wat broed er in te hangen volgens mij. Wij hebben ook een keer een zwerm geschept die na een halve dag toch gevlogen was. Dat kwam ik toen als oplossing tegen achteraf.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 08:25

Verven doe je als het goed is inderdaad alleen aan de buitenkant.

Moonfight, dat raam hang je er in als de zwerm er ook in zit hoop ik?
Zou zomaar kunnen helpen. Alleen gaat de nieuwe koningin pas aan de leg als al het broed uit dat raam dan uitgelopen is, dus je zet ze wel op een kleine achterstand in dat opzicht...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 11:44

Hoort het wel dat ik nu nog steeds last van mijn oor heb. Jeuk/branderig en gevoelig rood.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 11:58

Dat is drie dagen na de steek toch? Dat is minder reactie dan dat ik op een steek krijg en meer reactie dan dat mijn vriend op 3 steken heeft...
Je zit ergens in het midden dus...
Als het je echt hindert kun je overwegen om deze toch iets allergische reactie (want dat is het feitelijk wel, hoe klein ook) dempen met anti-histamine tabletten maar dat moet het waard zijn voor je.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 12:04

Had ik ook hoor, maar alleen als ik er aan zat. De rode plek was pas na weken weg.
Maar ik ben gisteren lek geprikt door muggen en daar heb ik ook flinke bulten van, mijn knie is zelfs dik. Ik ga blijkbaar niet zo goed op gif. Maar echt allergisch noem ik het niet.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 12:15

Maandag avond gestoken dus iets minder dan 3 dagen nog. Zal mijn buurman op de moestuin even vragen, want ik kan het ook niet zien. Voel namelijk niet echt een bultje of wat dan ook. Ben volgens mij echt op een rotplek gestoken.

Zit ook onder de bulten variabel van grote tot kleintjes. De kleintjes komen van de knutten die mij erg lekker vinden. Van dazen krijg ik grote schijven. Sommige insecten steken krijg ik een bult met harde pit erin. Deze blijft jeuken tot die kapot is.

Ik schijnbaar erg lekker bloed. Soms krijg ik er ook een blauwe plek omheen, maar dat komt door medicatie gebruik.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 12:56

Nickeltje schreef:
Verven doe je als het goed is inderdaad alleen aan de buitenkant.

Moonfight, dat raam hang je er in als de zwerm er ook in zit hoop ik?
Zou zomaar kunnen helpen. Alleen gaat de nieuwe koningin pas aan de leg als al het broed uit dat raam dan uitgelopen is, dus je zet ze wel op een kleine achterstand in dat opzicht...

Ja precies. Maarja als je zwerm er vandoor gaat dan heb je helemaal niets :')

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 12:58

Oja wat ik mij ook nog bedenk van de curcus. Als je een zwerm geschept heb (zeg in een schepkorf) dan kan het ook werken om de zwerm even 24 uur in de kelder te zetten voordat je ze in de kast doet. Dan eten ze wat meer van de voedselreserve op en zullen ze minder geneigd zijn om weer op stap te gaan.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 13:45

Moet je wel een kelder hebben :')

De zesramer is een gebruikte, van een bekende in de omgeving.
Ik had er de 1e keer een voerraam in, en 5 raampjes KR. 's Avonds de zwerm in de zesramer gestort, de volgende ochtend zijn ze weer vertrokken. 1 raampje KR zijn ze wel begonnen uit te bouwen. Het voerraam is in de dag na vertrek leeggevreten door de omgeving. Ik hoef me nooit meer af te vragen hoe roverij er uit ziet, haha.
De 2e keer had ik er 1 raampje KR in gezet en verder nog niets. Ik heb geen uitgebouwde BK ramen zonder voer er in, dus die wilde ik niet gebruiken. Deze keer heb ik de zwerm uit de vangemmer overgekiept in de zesramer. Er was een duidelijke trek van bijen naar binnen toe. Dit was rond 1130. 'svonds rond 2030 teruggekomen om de zesramer op de juiste plek te zetten, toen was ie leeg. Het zou kunnen dat ze gestoord zijn en daarom zijn vertrokken? De zesramer stond gisteren langs een druk bewandeld stukje weg.

Om het even, ik ben huiverig om deze zesramer opnieuw te gebruiken, aangezien 100% van de zwermen die ik er in heb gestopt (n=2) er weer uit is gevlogen :+ Terwijl 100% van de zwermen die ik in mijn eigen zesramer heb gestopt (n=1) daar nog steeds in zit.

Ondertussen heb ik nog meer dramatische filmpjes...

Dit is gisteravond:

en zo kwamen ze uiteindelijk tot rust:

Vanmorgen vroeg waren ze zo goed als verdwenen, waarschijnlijk toch terug de kast in.

wbt steken, bij mij wordt het altijd erg dik, meestal vanaf een dag na de steek, maar is dan zeker niet weg na 2 dagen. Mijn antihistamine tabletten lijken niet te werken tegen bijensteken, of ik niet ze niet lang genoeg. Ik heb ook wel eens Azaron gesmeerd, aangezien daar ook antihistamine in zouden moeten zitten, maar dat had ook niet veel effect. Tips zijn welkom :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 20:19

Het helpt soms ook om de binnenkant met vers gras 'in te smeren' .. die geur vinden ze wel te pruimen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 22:39

Kreeg van mijn overbuurman te horen dat het tijd wordt om bijen te gaan houden in die kast die ik heb staan. :+

Hij is zelf al hobby imker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 07:39

Persoonlijk zou ik lekker wachten op de cursus. Of je overbuurman wil je nu compleet aan de hand nemen inclusief de nodige uitleg en tijd vrij maken voor alle vragen en hulp die je nodig hebt. Dan zou het wel moeten lukken..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 08:11

Heb er nog geen tijd voor hoor ook laat ik eerst moestuin op orde hebben. En dan komt de rest.

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 16:59

@Indy_mouse_9: wat een hectiek bij de kasten.
En wat een leuk filmpje van de uitkomende koningin. (Vond het blije kinderstemmetje trouwens wel heel lief klinken :) )

Hier nogal wat verandering in het aantal kasten de afgelopen weken.
Er stonden er nog twee + nog één bij mijn vriendin. Deze zou daar blijven en zij zou ook een cursus gaan doen.
Vorige week was ik daar en leek haar volk te zijn gaan zwermen. Veel onrust bij de kast en inderdaad een zwerm hoog in de appelboom.
We hebben snel mijn man gebeld, zodat hij het volk kon gaan scheppen. Dat was op zich al een avontuur, want de zwerm hing echt heel hoog en er zaten nogal wat takken in de weg. Gelukkig lukte het om zonder kleerscheuren (en botbreuken ;) ) de zwerm voor het grootste gedeelte in de emmer te krijgen.
Het viel mij hierbij wel op dat het volk tijdens het scheppen erg onrustig en “vliegerig” was. Bij eerdere keren viel het volk zo in de emmer. Helemaal vol en verzadigd van de honing.
We waren er dus de hele tijd vanuit gegaan dat de zwerm uit de eigen kast kwam, maar toen we de bijen goed bekeken, zagen we dat het een ander ras was.
Wij hebben Carnica en dit zijn Buckfast.
Ze waren dus ergens anders vandaan gaan zwermen en hebben geprobeerd hun intrek in de staande kast te nemen. Die werd goed verdedigd en de zwerm is zich opnieuw gaan verzamelen in de boom. Dat verklaart natuurlijk ook de onrust tijdens het scheppen; ze hadden al een vliegreis achter de rug en waren al niet meer helemaal verzadigd.
Mijn vriendin wilde geen extra kast, dus we hebben de kast mee naar huis genomen. Daar deden ze het meteen zo goed, dat ze mogen blijven :)
Dus toen waren het drie kasten…
En gisteravond kwam er een telefoontje van mijn vriendin; ze wil toch weer graag van de bijen af.
Ze heeft haar tuin helemaal natuurlijk ingericht, speciaal voor solitaire bijen en hommels en ze heeft het gevoel dat het houden van bijen toch ten koste van deze dieren gaat.
We gaan de kast dus weer ophalen, en dan zijn het er vier…. :D

Hebben jullie ook het idee dat je minder solitaire bijen en hommels in de tuin hebt, door de aanwezigheid van de eigen bijen?
Ik heb zelf dat idee niet. Wij hebben heel veel hommels in de tuin. Op solitaire bijen let ik eerlijk gezegd niet zo, dus ik weet niet of die er nu veel minder zijn.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 17:25

Ik vind voor nu nog erg weinig rond vliegen van bijen en hommels, maar bloemenrandje staat nog niet helemaal in bloei en dat is vaak toch wel de grote trekker. Aan de andere kant er is genoeg voedsel te halen op mijn moestuin, want de japanse wijnbes/bramen staat ook al bijna om te gaan bloeien.

Kamille, bieslook mollenkruid, tijm, rucola en zag radijs in bloei staan in de kruidenbak.

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 07:27

Kunnen jullie mij adviseren over het houden van bijen in de buurt van paarden?

Wij hebben een paddock paradise en nou is er een hobby imker uit de buurt die een strook grond wil gebruiken voor wat bijenkasten. Wat is jullie ervaring hiermee in combinatie met paarden? Niet aan beginnen of kan het bijvoorbeeld wel met bijvoorbeeld een buffer van een x aantal meters?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 11:18

Mijn ervaring is met ander vee (niet perce paarden) in de wei direct voor de bijenkasten. Hier totaal geen problemen. Ze trekken allemaal niet zoveel van elkaar aan :)

Mooie filmpjes IndyMouse! Hmmm je zou bijna denken dat er iets aan de hand is met die zesramer. Maar dit kan natuurlijk ook gewoon een erg wispelturige zwerm zijn.

Akires, oh wat bijzonder van die zwerm! Wel mooi dat jullie de zwerm hebben geschept en een mooi plekje heeft! Wij merken dat ook totaal niet hoor, wij planten juist steeds meer voor onze eigen bijen en alle wilde bijen profiteren daar ook goed van! Belangrijkste is dat er lekker veel variatie is en dat er altijd wat bloeit. Ik kan mij voorstellen dat mono-culturen met imkers die hun bijen van de ene bloei naar de andere rijden wel schadelijk zijn voor de wilde bijen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 20:24

Als je het zo kan doen dat de vliegrichting niet recht op een pad staat, dan is dat voor jezelf en paarden prima te doen. Zelf zou ik het fijn vinden ook vanaf achter en zijkant wat ruimte te houden. Als ze dan als kamikaze aan komen, zit er nooit eentje perongeluk in je haar vast. Maar ken ook mensen die een bijenkast pal naast hun voordeur hebben staan, vliegopening langs het raam van de woonkamer. De postbode bezorgt er nog steeds :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 15:22

Zal vaker klagen. Sinds een paar dagen is het een drukte met bijen en hommels in alle soorten en maten. <3