Koe kijken ipv Merries kijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 15:23

En niet te vergeten, wat krijgen ze te vreten? Basisrantsoen/brok? Ben wel nieuwschierig nu stiekem :) De Deense Jerseys zijn namelijk op gehalten gefokt, de Amerikaanse/Canadese op liters.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 15:47

Spruitjee schreef:
En niet te vergeten, wat krijgen ze te vreten? Basisrantsoen/brok? Ben wel nieuwschierig nu stiekem :) De Deense Jerseys zijn namelijk op gehalten gefokt, de Amerikaanse/Canadese op liters.

Bedoel je dat op eiwit- en vetgehalte van de melk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 15:54

Die inderdaad. In Amerika wordt je namelijk uitbetaald op liters en is er geen correctie voor gehalten, dus was/is het niet van belang om op gehalten te fokken. In Europa (Canada durf ik niet te zeggen) kun je boven op de basis melkprijs nog een toeslag krijgen voor hoger vet- en eiwitgehalten, waardoor het fokken op deze gehalten aantrekkelijker is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:00

In Nederland kreeg je zelfs een correctie voor het aantal liters melk, maar dat is tegenwoordig niet meer zo. De prijs is nu opgebouwd uit 10:5:1 voor eiwit, vet, lactose (in september bedraagt de eiwitwaarde 465,23 euro, de vetwaarde 232,62 euro en de lactosewaarde 46,52 euro per 100 kilo bij Friesland-Campina). Dus officieel krijg je niets per liter maar doordat de lactose weinig schommelt is dat als het ware de literprijs.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 19:38

Mizora schreef:
In Nederland kreeg je zelfs een correctie voor het aantal liters melk, maar dat is tegenwoordig niet meer zo. De prijs is nu opgebouwd uit 10:5:1 voor eiwit, vet, lactose (in september bedraagt de eiwitwaarde 465,23 euro, de vetwaarde 232,62 euro en de lactosewaarde 46,52 euro per 100 kilo bij Friesland-Campina). Dus officieel krijg je niets per liter maar doordat de lactose weinig schommelt is dat als het ware de literprijs.

Zou je dit verder uit kunnen leggen voor mij? In Jip-en-Janneke-taal? O:)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 22:13

In de winkel bestaat volle melk uit 3% vet, 3.5% eiwit en 4.5% lactose. Maar iedere koe produceert weer net wat andere gehaltes, afhankelijk van welke fase van lactatie ze zit (dus net gekalft, al een eindje of moet bijna opnieuw), wat de boert voert en wat ze voor genen ervoor heeft. Het lactosegehalte wisselt niet zo veel, dat is vaak werkelijk 4.5% ongeveer, maar het vet en eiwitgehalte kan heel erg wisselen.

In het geval van rassen gaat het om de genen, waarbij dit de gemiddelden zijn per ras.
Jersey: gemiddeld 4,84% vet en 3,95% aan eiwit in de melk.
Holstein-Friesian/HF (de Nederlandse melkkoe, magere variant): 4,34% vet, 3,48% eiwit
MRIJ/Fries Hollandse koe (2 Nederlandse melkkoeien, bevleesde variant): 4,45% vet, 3,63% eiwit

Dat betekent dus dat een Jersey-koe gemiddeld 10-15% meer vet en 10-15% meer eiwit in zijn melk heeft zitten dan de HF-koe. De prijs die ze voor de verschillende melkbestanddelen (vet, eiwit en lactose) betalen is in de verhouding 10:5:1. Laten we qua prijzen 10€, 5€ en 1€ doen per kg product voor het makkelijke rekenen
Spoiler:
(het is dus eigenlijk voor september 465.23€, 232.62€ en 46.52€ per 100kg product)

Dus voor 1 liter melk geeft de Jersey: 0.0395*10 = 0.395€ eiwit, 0.0484*5 = 0.242€ vet en 0.045*1 = 0.045€ lactose. Dus in totaal: 0.395+0.242+0.045 = 0.682€/liter melk van de Jersey.
Voor de HF: 0.0348*10 = 0.348€ eiwit, 0.0434*5 = 0.217€ vet en 0.045*1 = 0.045€ lactose. In totaal: 0.348+0.217+0.045 = 0.610€/liter melk van de HF.
Voor de MRIJ: 0.0363*10 = 0.363€ eiwit, 0.0445*5 = 0.222€ vet en 0.045*1 = 0.045€ lactose. In totaal: 0.363+0.222+0.045 = 0.630€/liter melk van de MRIJ.

Als de HF-koe is basis genomen wordt, is in Nederland de melk van de Jersey 12% meer waard en van de MRIJ 4% meer waard.

De Jersey mag dus minder produceren om evenveel geld op te brengen als de HF. Maar dat geldt alleen als je per kg vet, eiwit en lactose wordt uitbetaald. Als je gewoon per liter melk wordt uitbetaald, dan heeft een Jersey "alleen" maar nadelen (puur kijkend naar productie-opbrengsten in ieder geval).

Hopelijk is het zo duidelijker, vraag anders gerust opnieuw.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 23:02

Waar zat/zit je in Canada?

hier zitten vooral veel ex nederlanders met melkveehouderijen :)

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 13:29

We zijn bij enniskillen jerseys geweest jullie zouden dat kunnen googelen.

We zitten nu in kenilworth bij familie van mij, maar we zijn al op veel plekken geweest: tobermory, niagara falls, port perry, owen sound, st jacobs ect.

Ik zal koeien foto's plaatsen als ik terug ben. Ik heb vooral foto's gemaakt met mn camera, niet met mn telefoon.

Nog geen bericht over de uitslag van Mairy de genomic test.. mn geduld word behoorlijk op de proef gesteld.

Afbeelding
Kreeg wel deze foto van mn moeder haha

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 14:04

De gehaltes weet ik eerlijk gezegd niet, niet naar gevraagd. Maar als je meer melk heb heb je automatisch natuurlijk ook meer kilo's vet en eiwit.

Rantsoen bestond vooral uit heel grof hooi voor de showkoeien die stonden op stal. En de andere koeien liepen dag en nacht buiten. Verder begrepen wij van een vriend van die boer, dat ze 4x per dag werden gemolken maar of dat ook echt zo was daar twijfelen we nog aan. Als ze werden gemolken stonden ze op stal waar ze mais en een zelfgemaakte krachtvoer kregen. Wat daar precies in zat geen idee..

En in de winter stonden ze allemaal binnen en op datzelfde grove hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:42

Ben ik niet helemaal met je eens. Koeien met veel liters geven meestal melk met lagere gehalten, waardoor een koe met veel melk en weinig gehalten evenveel of zelfs minder kilo vet en eiwit geeft dan een koe met minder melk met hogere gehalten.

Is het wat te vergelijken met het Kempe(r?) Systeem, het voeren?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 23:59

Spruitjee schreef:
Ben ik niet helemaal met je eens. Koeien met veel liters geven meestal melk met lagere gehalten, waardoor een koe met veel melk en weinig gehalten evenveel of zelfs minder kilo vet en eiwit geeft dan een koe met minder melk met hogere gehalten.

Is het wat te vergelijken met het Kempe(r?) Systeem, het voeren?

Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar gemiddeld staan de koeien met de meeste liters wel hoog met hun lactatie waarde. Dus compenseren de liters de lagere percentages.

Van 1 oude koe vroegen we de percentages (was een hele mooie oude koe) en die had meer dan 5% vet begreep ik van de boer.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 05:31

Afbeelding

Deze koe 5 dgn voor dr bevalling eind april

100.000 liter koe al paar jaren, is in juli 17 jaar geworden.

Is mn favoriet en de geboren koekalf ook!

Geeft 28 liter dgs, met vet en eiwitgehalte van 7,0 en 6,2 .

En gemiddelde bedrijfsleeftijd van melkvee ligt op 6,8 jaar. Er lopen veel koeien die tussen de 7/12 jaar oud zijn, en allemaal hoge gehaltes. Daar word op gefokt, en ze blijven lang gezond, produceren wat ze kunnen, en dat is voldoende, zoveel en lang mogelijk buiten, krachtvoer normaal en veel ruwvoer. ...en kwa gehaltes krijgt boer 2 ct de kilo meer dan gewone melkprijs.

En niet zoals bij velen veel liters melk, en gemiddeld worden ze dan maar 3,5 jaar oud. Dus 2 jaar opfok en dan 1,5 jaar melken en dan naar de kloten!

Weinig da kosten op gehele bedrijf en antibiotica gebruik 0,5 terwijl landelijk gemiddelde op 4/5 ligt. Dierenartskosten laag, terwijl er zon 20 koeien met belgische blauwen worden gedekt, bevallen gemakkelijk. En dievkalveren brengen gemiddeld 100/150 euro meer op dan hf kalveren.

Zijn allemaal koeien met hf bloed en beetje mrij, maar ouderwetse types, grote ribbenkasten/bekken ed.

En ik ben t niet eens met koeien die veel liters melk geven,compenseren, die leven niet lang en hebben minder weerstand. Da kosten hoger. Als je koe hebt die je gemiddeld 9 jaar melkt, of een koe maar 3 jaar melkt, dat scheelt je dus2x 2 jaar opfokkosten en als je rekent op populatie van 120 koeien, dan kan je met langer melkende koe met minder liters en hoge gehaltes meer verdienen dan hoog liters gevende hf kapstok!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:36

Sigrid, de ddd is gemiddeld lager dan 4/5 :) maar ik ben het zeker met je eens dat koeien die dikkere melk geven (minder liters en daardoor hogere gehalten) dat de kans groter is dat ze ouder worden.

Daarnaast is het van Jerseys bekend dat ze efficiënter zijn met hun voer dan HF :)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:53

Een koe als melkgevend dier, normaal laten produceren is zowiezo voor t leven beter dan een koe, heel veel liters melkproduceren laten op 300% van dr kunnen! Dat laatste is zowiezo ongezond en gaat je leven niet lang mee, dus das geen kans vind ik, das gewoon een feit!

en de ammoniak lucht op melkveebedrijven zeggen heel veel over de produktie van de melkstapel. Als de melkstapel boven kunnen produceert, dan is het ammoniakgehalte lucht ook veel sterker.

Op bedrijf waar ik kom, ruik je dat niet , een gewone strontlucht, maar niet die ammoniakzuur , die ik bij collegaboeren hier in omgeveng dus wel ruik. En bij sommige bedrijven dus wel en staan koeien dat 24/7 in te ademen, die komen niet eens in de wei..... die zou ik niet eens willen opeten! Ik eet geen vlees van dier wat ammoniak in ademt.

En bij weidegang moet koe omschakelen kwa voeding, en dat kost je liters melk, en dat kost geld!

Maar ja je hebt koeienboeren en rekenboeren, en die laatste denken alleen maar aan hun geld, en niet aan hun koe.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:07

Is de uitslag er al?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 23:08

idylle schreef:
Is de uitslag er al?

Ik was het wachten zo beu dat ik vandaag heb gebeld naar mn oude stage boer die de haren ook heeft genomen en opgestuurd. Hij had de uitslag al een poosje zei die.. ik ben eigenlijk best een beetje geïrriteerd. Hij zou bellen als de uitslag er was, dat was de afspraak. Hij wist het niet precies maar uit zn hoofd had ze 2370/ 2380 gtpi. Dat is heel hoog maar niet hoog genoeg. Bij deze uitslag was de afspraak dat mairy gewoon van mij zou zijn. Maar hij deed er een beetje vaag over en hij had het over 2 kalveren een vol broertje en n vol zusje die hij thuis had. Als hij van die 2 de uitslag had gingen we verder kijken. Maar dat was niet de afspraak. Ik ben bang dat als mairy toch de hoogste score heeft van de 3 dat ze haar dan toch willen hebben. Anders snap ik niet dat er zo vaag over gedaan moet worden.

Mairy groeit ondertussen mega hard door. Haar benen trekken niet meer bij ze worden eerder slechter ik vind haar eigenlijk niet mooi. Zo zie je maar weer dat genomics echt lariekoek zijn. Nouja laten we hier van leren.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 23:11

Ik wil ook graag de uitslag zelf zien, ik dacht dat dat wel vanzelfsprekend zou zijn. Ze is immers nu gewoon van mij, ze staat op onze naam. Maar daar ga ik dus wel echt even achteraan.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 23:16

Wat balen dat de uitslag niet veel verhelderin brengt en dat jullie afspraak ook op losse schroeven staat nu...

Je klonk steeds zo positief, maar nu duidelijk even een dipje. :(:) Niet leuk! Hoe bedoel je dat d'r benen steeds slechter worden? En dat genomics lariekoek is?

Zet m op hoor

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 23:17

He bah wat vervelend dat het nu zo moet gaan. Zou hij Mairy van je af kunnen pakken? Nee toch? Want ze is toch gewoon van jullie?

Hebben koeien ook last van 'naarling' zijn? :+ Of niet.. Want misschien trekt het dan nog een beetje recht.. Ik hoop het iig voor je :)

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 11:57

Hij kan haar in principe niet afpakken maar we gaan het mee maken. Er staat niks zwart op wit wat betreft afspraken. Maar ze staat op onze naam.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 12:05

Jaan81 schreef:
Wat balen dat de uitslag niet veel verhelderin brengt en dat jullie afspraak ook op losse schroeven staat nu...

Je klonk steeds zo positief, maar nu duidelijk even een dipje. :(:) Niet leuk! Hoe bedoel je dat d'r benen steeds slechter worden? En dat genomics lariekoek is?

Zet m op hoor

Ja ff een dipje inderdaad maar we moeten gewoon afwachten. Mairy heeft 2 grote fouten in haar bouw. Ze staat hakkig met haar achterbenen dat zou opzich wel recht kunnen trekken als er ooit een uier tussen komt, maar ze staat wel zo hakkig dat ik het sober inzie. En haar grootste fout is dat haar 'draaier' heel ver achterin zit. Ik zal daar zo eens een duidelijk plaatje over opzoeken. Dit zal nooit bijtrekken of wat dan ook. En daardoor blijft ze wat slungelig lopen met haar achterbenen, ze staat ook heel vaak heel raar te rekken en de strekken met haar benen en rug. Dat zijn allemaal tekenen die daar bij horen zeg maar. Ze staat ook eigenlijk altijd gestrekt dus met haar achterbenen helemaal naar achter. Ze weet gewoon niet zo goed waar ze ze moet laten.

Verder is ze wel een heel mooi melktypisch maar krachtig kalf. Veel inhoud en breedte. Ze kan zeker een hele hoop melk gaan geven als ze ouder is.

Afbeelding
Zoek de verschillen met marriette die veel beter op haar benen staat.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 12:10

Afbeelding
Bij de rode pijlen zitten het heupbeen en de zitbeenderen. En de draaier (paars ) hoort daar dus ongeveer tussenin te zitten zodat je een mooie denkbeeldige driehoek kan tekenen.

Mariëtte zoals het hoort:

Afbeelding

En Mairy:

Afbeelding

Ik hoop dat het zo een beetje te snappen is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:21

Fikse bouw fout lijkt het zo op leken oog , maar ze is wel geschikt als melkkoe?

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:22

Oef, dat klinkt inderdaad even als een dipje zeg...

Jammer dat de bouw van Mairy niet overeenkomt met haar genomics score. Hoewel.... wellicht uitzondering bevestigd de regel? Ook zeer flauw dat de boer zich zo gaat gedragen. Gelukkig staat Mairy op jullie naam, maar leuk is het niet. Dat doet hem geen eer aan.

Ik vind je verdere uitleg over de "draaier" zeer duidelijk. Wat is hiervan de voornaamste functie? Mobiliteit?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 12:23

Nog een foto waar je duidelijk ziet dat mairy wat slungelig is.

Afbeelding

En dit bedoel ik met 'gestrekt' staan en ze doet het nog wel eens erger.

Afbeelding