Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:30

Ohja, ik had nog niet gemeld dat de broedsheid van Toos weer voorbij is. Ze heeft een ei of 10 gelegd, werd broeds en loopt nu gelukkig sinds een paar dagen met de anderen weer gezellig buiten. Toos is een zijdehoentje, die erom bekend staan snel broeds te zijn.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:38

_Floss_ schreef:
Volgens mij is die grijze ook geen echte Wyandotte... de staart is te lang (toch?)
Maar wel érg leuke kipjes om te zien hoor!

Niet? Haha, dan geef ik het op! Ach, ze zijn leuk en blijven sowieso, da's het belangrijkste!

Hier ook eitjes helaas, van de bejaarde Barnevelder. Vind het doodeng dat ze legt want heb onlangs haar zusje met Marek weg kunnen brengen. Blijkbaar is enten ook niet alles.

Gebruiken jullie trouwens een warmtelamp of zijn alle wintereitjes 'puur natuur'?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:42

Geen lamp en geen warmte hier. Ze scharrelen de hele dag over t erf. Komen om 17 uur naar binnen en gaan eigenlijk direct slapen. Om 8 uur morgens worden ze momenteel wakker en dan krijgen ze eten en gaat t luik open.
Mijn legkip heeft heel goed gelegd, werd toen ziek, is goed opgeknapd en legde mooie eieren. Ze is ook door de rui heen, maar is nu wel even gestopd met leggen. Van mij mag ze lekker uitrusten. De kleintjes zijn begonnen met leggen, dus eitjes heb ik toch wel.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:58

Hier ook geen lamp en/of warmte maar puur natuur eitjes.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:33

Antheman schreef:
_Floss_ schreef:
Trouwens: update van mijn kant...
De kips blijven...

Fijn :D

8-)

Hier ook geen lamp en geen kacheltje voor de kipjes.
Ze kunnen erg goed tegen de kou en zijn ook vrijwillig de hele dag buiten aan het rommelen...
Nemen zelfs in het (voor mijn ogen) koude zand een heerlijk zandbad...

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:46

Hier ook geen lamp en warmte!

Wat een leuke foto's allemaal !

Mijn kip vertoont opeens raar gedrag.. Als ik achter haar loop zakt ze opeens neer in een split bijna.. Dit heeft ze nu best vaak. Na echt 1 sec staat ze weer en gaat ze weer verder scharrelen . Iemand enig idee wat het kan zijn ? Ze legde eerst om de dag een eitje en nu doet ze het 2 dagen achter elkaar en dan een dagje niet . Ze doet het verder dus super!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:53

Het zou kunnen dat ze jou als 'meerdere' en zelfs als 'haan' ziet. Ze zakt dus omdat dat treed-gedrag is.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:56

Klopt wat Amaris zegt.... :j één van mijn hennen doet het ook (lekker makkelijk met oppakken.... rennen ze tenminste niet weg)

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:57

Ze ziet jou aan voor haan en gaat alvast in de houding zitten, zoals Amaris hierboven ook al zegt. Is normaal kippengedrag, de ene doet het wat erger dan de ander.
Hier ook geen lamp of verwarming.
Vorige winter een tijd bijverlicht, maar ik merkte niet veel verschil qua aantal eieren. Dus nu zitten ze weer gewoon in het donker.

Bedankt Irma-Maandag voor de uitgebreide beschrijving van de Vorwerk ! Klinkt goed ! Als je een adresje weet in het Zuiden van het land (ik woon in Brabant) dan hou ik me aanbevolen. Wil overigens wel graag grootslag, geen kriel.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:46

Ik kom onze kipjes ook even voorstellen. We hebben ze nu bijna 3 weken en het lijkt wel alsof het nooit anders is geweest! Ze zijn al zo aanhankelijk geworden. Vooral de grote loopt de hele tijd naar ons te roepen en aandacht te vragen als ze ons ziet.

Onze Bleu de Landes gaf al van de 1e dag een eitje en dat eigenlijk bijna elke dag. Ze heeft 2x een 'slecht' ei gelegd, zo'n blubberei. Maar dat is vanzelf weer over gegaan. Wat wel opvalt is dat haar eieren regelmatig een dubbele dooier hebben. Geen mega grote, maar wel een dubbele...

Goed, de dames dan maar, van groot naar klein BdL Big Betty en Cochin krielen Thelma&Louise (geen idee wie wie is trouwens, ze lijken te erg op elkaar al is de ene wel een pak vuriger dan de andere hihi):
http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-WFPUSQV6.jpg
http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-FKWKXXNU.jpg
http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-7JTPCRKO.jpg
http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-63SR4J6R.jpg

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:51

wat een mooie kippen! :oo

die laatste twee vind ik super mooi van kleur, is dat parelgrijs?

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:55

Bleu de landes zijn ook leuk, hè !

Die cochins zijn inderdaad een mooie kleur, zeg ! Zijn die er ook in groot model (geen kriel) ?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:55

Klopt! :j Ze zijn echt zo grappig. Als er een vogel op hun stuk komt dan gaan ze ten aanval en wanneer kip 1 wat verder weg gaat van kip 2 en die krijgt dat dan na 10min door, dan stormt ze er heen want anders is het eng. Die 2 kleintjes hangen erg hard aan elkaar, soms vinden we dat wel sneu voor de BdL (ook omdat die zo aanhankelijk -of gewoon 'hongerig'- is naar ons toe), maar ze kunnen het alle 3 prima vinden samen. Gelukkig maar!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:56

Keeva schreef:
Zijn die er ook in groot model (geen kriel) ?
Geen idee... Waar wij ze vandaan hebben (bokmolenhoeve) alvast niet.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:00

Dat doen die van mij ook. Wee de argeloze merel die in de tuin wilt neerstrijken }:)

Dat rennen ook he!

*scharrelscharrelscharrel*
:oo (het moment als ze beseffen dat ze te ver uit elkaar gescharreld zijn)

En dan maar rennen! haha!

En het achtervolgen, ook zo leuk. Als ik door de tuin loop hoor ik drie paar voetjes *flopflopflop* achter me aankomen op het tuinpad <3

Cochin is er ook in groothoender vorm, maar dit is dan wel gelijk een van de grootste rassen ter wereld.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:03

Amaris schreef:
Dat rennen ook he!

Hilarisch is het... Het zijn net mini bodyguards. Ze lopen ook zo lekker stoer met de beentjes uit elkaar hahaha! :')

Maar dus dat ze zo aanhankelijk zijn wilt niets betekenen? Ik dacht eventjes dat ze iets tekort kwamen ofzo?! We hebben wel de fout gemaakt om in het begin nogal royaal om te gaan met de gedroogde meelwormen. Misschien dat dat de oorzaak is... Oeps...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:05

Jup.

Dat was zonder twijfel de oorzaak. :') daar kom je niet meer vanaf!

Bij mijn new hampshires is me dat wel tegen gevallen die afhankelijkheid, die gingen echt staan roepen voor de achterdeur als ik in de keuken bezig was. Dat was niet altijd grappig.

Betty begint het ook een beetje te doen maar nu negeer ik het pertinent. (en soms doe ik gewoon het rolgordijn naar beneden)

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:06

Ik word wel hebberig van dit topic, zie zoveel leuke kipjes voorbij komen :+ .

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:18

Amaris schreef:
Bij mijn new hampshires is me dat wel tegen gevallen die afhankelijkheid, die gingen echt staan roepen voor de achterdeur als ik in de keuken bezig was. Dat was niet altijd grappig.

Bij ons net hetzelfde, onze keuken kijkt uit op de kippies en onze Betty komt dan ook meteen naar die kant gelopen en maar tokken en roepen. De cochintjes komen enkel afgelopen als we effectief buiten komen haha, anders valt er toch niets te rapen als wij binnen zijn. Geluid komt daar trouwens niet echt uit voorlopig, net zoals een ei. Maar dat schijnt normaal te zijn. Ben wel eens benieuwd naar onze mini-dametjes hun eitjes tegenover de raketvormpjes van onze BdL hihi!

Ik heb trouwens nog een vraag. Momenteel zitten ze met z'n 3tjes op een stuk voortuin van ruim 16m². Maar ik zou ze graag langs ons huis naar de achtertuin laten gaan af en toe om daar wat te scharrelen op vers gras. Maar gaan ze dan 's avonds vanzelf terug naar hun hok denken jullie? Of moeten we ze echt gaan dragen? Daar heb ik namelijk niet zo'n zin in...

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:19

Ik had gisteren weer een mini-ei *\o/*! Ik weet helaas niet van welke van de twee serama´s, Sien of Pien. Verder hebben we tot nu toe de hele winter van twee groten (Ilse de bruine en Anouk de zwarte) eigenlijk elke dag wel een ei (ik weet ook welk ei bij wie hoort, is van Anouk ook niet te missen als die een ie gelegd heeft, sodejuu wat een herrie maakt die als ze klaar is :')). En sinds een week ongeveer hebben we er nog een ander groot ei bij, waarvan ik ook nog niet weet of het van Sanne (de witte) of Saartje (de grijze, de jongste) is. Saartje heeft toen ik haar kocht wel een windei gelegd en een paar weken later nog één, maar of bij haar de leg nu echt begonnen is, durf ik niet te zeggen.

Maar wat zijn het kwebbeltantes zeg! Ik ben bang dat ik ze in het begin ook iets te veel verwend heb met meelwormpjes en groenterestjes, want als de keukendeur open gaat, is het geblèr volgens mij drie straten verderop te horen := !

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:22

Shanelle schreef:
Amaris schreef:

Bij ons net hetzelfde, onze keuken kijkt uit op de kippies en onze Betty komt dan ook meteen naar die kant gelopen en maar tokken en roepen. De cochintjes komen enkel afgelopen als we effectief buiten komen haha, anders valt er toch niets te rapen als wij binnen zijn. Geluid komt daar trouwens niet echt uit voorlopig, net zoals een ei. Maar dat schijnt normaal te zijn. Ben wel eens benieuwd naar onze mini-dametjes hun eitjes tegenover de raketvormpjes van onze BdL hihi!

Ik heb trouwens nog een vraag. Momenteel zitten ze met z'n 3tjes op een stuk voortuin van ruim 16m². Maar ik zou ze graag langs ons huis naar de achtertuin laten gaan af en toe om daar wat te scharrelen op vers gras. Maar gaan ze dan 's avonds vanzelf terug naar hun hok denken jullie? Of moeten we ze echt gaan dragen? Daar heb ik namelijk niet zo'n zin in...

Als ze gewoon langs het huis kunnen lopen en je laat ze zelf hun weg naar achteren zoeken dan zou dat goed moeten gaan.

De stalkipjes op de pensionstal waar ik kom hebben de hele stalomgeving incl bos en alles als scharrelgebied. Maar ze zijn elke avond weer netjes in hun box. (kippenhok staat in een paardenbox)

De krieltjes maken een vrij schel geluid en Betty (haha al die Big Bettys) maakt een heel diep geluid.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:57

Prachtkipjes, Shanelle! Ben vooral weg van de Bleu des Landes, sjieke uitstraling!

Ben nu halverwege met bijlezen en zie meer knappe pluimpjes voorbij komen. Die zijdehoentjes hebben ook echt iets komisch.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:19

Bibi is toch geen broeds mutsje, gisteren lag er naast het (enorme) nepei een klein Bibi-eitje <3

Vanmorgen bleef ze ook lekker buiten scharrelen met de rest. Ik had de vier mini-eitjes gekookt en geprakt en dat samen met graan en beschuit buiten gestrooid. Smullen! :9

Dit weekend ben ik eindelijk weer eens thuis, dan kan ik weer van ze genieten <3

Ik moet ook iets verzinnen als legnest voor Big Bettie want die waar de mini's in zitten daar past zij niet in denk ik.... lekker freubelen in het kippenhok: heerlijk! hahahahahaha!!

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:47

Das zo leuk hé, freubelen aan kippendingetjes!
Wel fijn dat Bibi geen broeds mutsje is... das zo'n gedoe :+

Nou, bij deze....

Even een fotoreeksje van de kips:

net geboren:
Afbeelding

2 weken oud:
Afbeelding

4 weken oud:
Afbeelding

Jonge Wyandotte, 2 maanden oud:
Afbeelding

Jonge New Hampshire, ook 2 maanden oud:
Afbeelding

Recente foto's van afgelopen weekend, ze zijn nu allemaal 5 maanden oud:
Verschil in grootte van Wyandotte-kriel en New Hampshire-slagschepen :D :
Afbeelding

Afbeelding

Pootjes-foto, mega-poten naast pielepeuterige voetjes:
Afbeelding

Nieuwsgierige kop van Resi:
Afbeelding

Beppie:
Afbeelding

En Dot:
Afbeelding

Afbeelding

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:58

Oooohhhh wat is Dot KNAP! Zo hagelwit, ze kan zo in een wasmiddelreclame! Mooi man dat wit-columbia.

Die slagschepen.... die worden alleen maar groter! haha! Die zwaren nog enorm uit.

(euh... hoe houden jullie de stoep zo schoon?? Als ik twee dagen niet veeg is het net mijnen lopen naar de schuur :+ )