Het grote gerbiltopic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Rianne_

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:47

dankje eske! :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:49

Ach jeetje, veel sterkte!!!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:06

Och wat sneu Rianne :( sterkte!

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 01:21

Dankjewel allemaal :)

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:33

oh wat vervelend! sterkte rianne :)

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:11

Sterkte Rianne!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:36

Mijn meisjes zijn enorm aan het hoekgraven(opgekropte energie?). Ik had nog een oud dwerghamster ratje staan (iets te klein misschien), maar ze snappen het niet. Voe erin gelegd, dan gaan ze er wel in zitten, maar daar blijft het bij. Als je dan met je hand naar het ratje gaat schieten ze weer een tunnel in, zeker Nibbit. Morgen maar weer eens verschonen, dan hebben ze weer wat te doen. Jullie nog tips? Ze hebben in ieder geval genoeg te knagen, voer wordt deels verstopt.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:46

Die van mij beginnen nu echt te wennen, schieten niet meer weg en zijn veel wakker en nestjes aan het bouwen. Super leuk want ze komen ook al naar je toe om eruit gehaald te worden :)
zitten nu allebei op het zelfde gewicht en zien en goed uit :D
eskegirl hebben ze genoeg nestmateriaal? Hooi/wc papier etc, zodat ze daar mee aan de gang kunnen? Dat doen die van mij namelijk hele dagen :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:51

Rubber_Duck schreef:
Die van mij beginnen nu echt te wennen, schieten niet meer weg en zijn veel wakker en nestjes aan het bouwen. Super leuk want ze komen ook al naar je toe om eruit gehaald te worden :)
zitten nu allebei op het zelfde gewicht en zien en goed uit :D
eskegirl hebben ze genoeg nestmateriaal? Hooi/wc papier etc, zodat ze daar mee aan de gang kunnen? Dat doen die van mij namelijk hele dagen :)

Hmm, misschien kan ik ze wel wat vaker hooi geven extra, dat krijgen ze sowieso wel maar vooral bij verschonen. Ga ik gelijk even doen. In een lege wc-rol prop ik
wel eens war wc papier.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:04

Heb er wat hooi en wc papier in gegooid en ze zijn gelijk begonnen! Bedankt voor de tip :D
Ze rennen nu rond met allemaal hooi en papier in hun mond, blijft er leuk uitzien!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:06

Ze kunnen hun mond zo vol proppen :oo verbaasde ik me echt over haha!
Ik ga zo maar eens uit bed en kijken wat ze aan het doen zijn :+

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:13

Wat bij nala en kiara heel goed hielp als ze gingen hoekgraven was even door de bodembedekking woelen... Konden ze weer aan de gang... (Niet het nestje, dat liet ik altijd heel)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:23

Hier kunnen ze ook wel eens flink hoekgraven. Op 1 van de plateau's zijn ze daar soms heel druk bezig terwijl ze in de rest van de bak bijna nooit glasgraven. Helaas heb ik nog niks gevonden wat helpt... ze hebben eigenlijk altijd wel karton, wc papier, genoeg bodembedekking en speelgoed... ik snap er soms ook niks van hoor :')

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:21

Nou mijn kokosnoten zijn overleden, ze hadden de draadjes aan de bovenkant al door dus hij lag op de grond, en nu is de trap ook kapot haha. Ach, nu hebben ze lekker wat te knagen :)

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:32

Haha tja, Gerbils :Y)
Over een weekje ga ik het verblijf voor het eerst verschonen. Ze zijn helaas nog niet tam. Hoe doen de mensen met niet tamme Gerbils het verschonen? Ik zit nu te denken om maar te beginnen met het verblijf leeg te halen en het transportboxje erin te zetten in de hoop dat ze daar misschien in gaan. Of anders ze proberen te pakken als ze tevoorschijn komen. Maar ik wil het zo stressloos mogelijk maken en ben bang dat als ik ze ga pakken dat ze dan nog angstiger worden..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:06

Je moet ze gewoon op een onbewaakt moment grijpen door je hand als een kommetje eroverheen te leggen en ze in één vlotte beweging in het bakje te zetten. Dat het zo snel gaat dat ze geen tijd hebben om te stressen of ontsnappen :D
Echter als ze nog niet op zijn minst een béétje gewend zijn aan mensen is het waarschijnlijk nog geen tijd om de kooi te verschonen.. hier zitten ze rustig 2 maanden op hetzelfde zaagsel, gaat prima. Alleen af en toe wat wegscheppen en dan weer keukenpapier/extol/eierdoos erbij. Ze maken hun eigen bodembedekking :D

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:07

Ik deed ze altijd in het boxje, ook toen ze niet tam waren. Als je klaar bent met verschonen moet je er eigenlijk nog wat van het vorige bodemspul op leggen, zodat het nog naar hun eigen ruikt, wat ninder stressvol is :).

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:20

Ik krijg vanmiddag mijn gerbils!

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:36

Bij mij lukt het wel om ze op mijn hand te laten komen en dan mijn hand op te tillen en ze zo in het transportmandje te zetten.. of ik 'schep' ze op als ze op het plateau zitten, dan kunnen ze minder kanten op.

@ Mendy: en, heb je ze inmiddels? Foto's? :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:29

Voert hier iemand Hope's farm? Ik moet iets anders gaan voeren, maar HF is 'ratten- muizen en gerbilvoer', en daar ben ik een beetje huiverig over :+
Kan 'mijn' merk overigens nog wel via internet bestellen maar dan wordt het ineens dubbel zo duur :\ Het moet wel een beetje leuk blijven...

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:39

Welk merk voerde je eerst dan? Ik zou persoonlijk kiezen voor een voer wat echt gericht is op gerbils. Zelf geef ik gerrie gerbil en gerbil nature, allebei hier in de buurt in meerderedierenwinkels te krijgen en speciaal voor gerbils.
Wat betreft niet tamme gerbils oppakken: kan je ze niet in een doosje, wc rol, boomstammetje oid laten lopen en ze dan in het transport bakje zetten? Die van mij zijn ook niet volledig tam maar laten zich redelijk goed pakken.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:51

Bedankt voor de tips!
Helaas schieten ze al weg als ze beweging zien -O-
We gaan zien welke tips gaan werken :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:07

MadelonSunny schreef:
Bedankt voor de tips!
Helaas schieten ze al weg als ze beweging zien -O-
We gaan zien welke tips gaan werken :)

Tip van de fokker van mijn gerbil:
Voor het tam maken, nog niet te veel bodembedekking, zodat ze nog niet enorme gangen kunnen graven. In het hand in de kooi met alleen je vingers op de grond, zodat ze eronderdoor kunnen lopen. Lukt dat? Platte hand met een hele berg voer erop of voer aanbieden tussen je vingers, en daarna platte hand zonder voer, heeft bij mij aardig goed gewerkt :).

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:17

Het is inderdaad mijn bedoeling om er straks minder bodembedekking in te doen. Ze hebben nu ook wel erg veel maar omdat ik 1 van de 2 bij de fokker al op m'n hand heb gehad verwachtte ik eigenlijk geen problemen met tam maken. Ze liep toen zo m'n hand op, niks geen angst.
Ik denk dat het ook langer duurt voordat ze tam worden omdat ze op mijn kamer staan en ik loop dus af en toe langs en zit wel veel op m'n kamer. Maar er komen niet zoveel mensen langs als in de woonkamer. Ik zit er nu toch aan te denken om, als het over een maand nog niet beter is, te vragen aan m'n ouders of ze in de woonkamer mogen staan.
Ik heb veel geduld met dieren maar ik heb ze nu 3 weken en ze schrikken nog van alles, word er wel een beetje moedeloos van -O-

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:20

Met Nibbit duurde het ook een week of 8... door de manier van de fokker ging het beter :j.