Miepmiept schreef:Hopelijk herstelt hij voorspoedig en kan hij eindelijk pijnvrij door het leven!
Cursebreaker, hoe heb jij haar zo stabiel gekregen met vuurwerk? Ik heb hier helaas ook een bang hondje en ik wil toch ook gaan kijken binnenkort hoe en wat ik het ga doen met de volgende jaarwisseling...
Ik kan om heel eerlijk te zijn niet precies zeggen waardoor en daarin een kant en klaar antwoord geven; het zijn allemaal kleine dingen geweest welke uiteindelijk daartoe geleid hebben. Bij ons stond het vooral centraal dat we in eerste instantie veiligheid en voorspelbaarheid aanboden & tegelijkertijd bouw je hier ook een band mee op dat je hond steeds meer leert vertrouwen op je in enge situaties (maar de Hoe hierin is soms echt anders per situatie/individu met wat werkt). Toen is ze zich ook steeds meer open gaan stellen om ook weer eten aan te nemen, en daar hebben we ook weer grotere stappen mee kunnen zetten. Het inzetten van likmatten, snoepjes bij de hand houden... We hebben gebruik gemaakt van verschillende hulpmiddelen gaandeweg, sommige die niks deden en anderen weer wel.
Het lastige is hierin dat de situatie per individu echt compleet anders kan zijn. Wat ik bv zou adviseren voor komend jaar, waar wij persoonlijk wat aan hebben gehad: start op tijd met goede suppletie om het scherpe randje eraf te halen (wij zetten zelf het supplementen pakket van PUUR in waarbij je met 3 producten opbouwend gaat werken), leer je hond op tijd een goede oordemper aan zoals die van Rexspecs of de hushmuff zodat ze er bekend mee zijn tegen de tijd dat je het wilt inzetten, zet eventueel wanneer de eerste knallen beginnen kalmerende muziek op (hierdoor herstellen ze vaak sneller, dat heeft hier iig ook zeker wel geholpen op sommige momenten) en als je hond open staat voor eten zou ik zorgen dat je zodra de vuurwerk periode begint constant snoepjes bij de hand hebt en/of likmat en natvoer bv wat je er snel in kunt smeren. Knaagwerk aanbieden wanneer er meer knallen zijn bv.
Er zijn nog talloze opties wel, het is zo lastig om hierin echt van advies te voorzien vind ik omdat je hond behoefte kan hebben aan een andere aanpak, ook qua verschillende soorten suppletie, of dingen als thundershirt e.d. maar het is een zoektocht soms. Bij ons wisten we ook wanneer en hoe het trauma is ontstaan waardoor ik ook weer beter erop heb kunnen inspelen uiteindelijk. Maar ik heb er echt heel veel meer ingestoken als wat ik hier kan uitschrijven. Ook buiten was bij ons maandenlang een probleem zodra het donker was, maar ondertussen kan ik gewoon in het donker weer normaal lopen buiten (oke nu niet met de ergste vuurwerk dagen, dan zoek ik het niet op), maar dat heeft wel echt heel veel training gekost < en dit heb ik ook pas opgebouwd nadat we eerst thuis weer een iets stabielere basis erin hadden en een beter herstelvermogen na het horen van knallen etc. Ik ben ook veel op andere locaties gaan lopen en oefenen voordat ik thuis in de wijk verder ben gegaan (hier was de angst het ergste) en vanalles. Het heeft ons wel 2 jaar gekost- wij hebben ook echt pech met dat we ergens wonen waar maandenlang afgeschoten wordt, wat het soms echt moeilijk maakte. Omdat het zo onvoorspelbaar kan zijn, is niet alles perfect trainbaar vooraf (zelfs met een cursus doen niet). Mocht je tzt willen sparren, stuur me maar een PB.
Waar je ook aan kunt denken is een goede vuurwerk cursus zoals bv welke Arvid van Putten aanbiedt. Daar moet je dan al vroeg in het jaar mee beginnen
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 02-01-26 13:22, in het totaal 3 keer bewerkt