gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 10:25

Wat hebben jullie zoal in huis als "basismedicatie"? Wij hadden iets voor de darmen (weet de naam niet meer :o ) , wat we altijd mochten geven van de DA als hij weer last leek te hebben. Het kon dus totaal geen kwaad als je het een keertje gaf zonder dat het nodig was. Weten jullie de naam hiervan? :') ? En hebben jullie nog andere medicatie die je ook "zomaar" mag geven en vaak helpt?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 11:09

Wat fijn dat je je konijn weer teruggevonden hebt, Iris. Het kan gebeuren dat je je vergist in het kunnen van een konijn, daar hoef je je niet stom/schuldig over te voelen. Er bestaan volgens mij ook rennen die een dak hebben van hetzelfde ijzer als de zijkanten zijn, misschien is dat een optie? Of anders van dat groene kippen-/schapengaas erop vastmaken? Dat is misschien iets steviger dan een doek/zeil en dan kunnen ze er minder makkelijk doorheen.

Ik lees even mee met je vraag, Margaux. Ik ben ook wel benieuwd naar welke medicatie handig is om op voorraad te hebben.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 14:53

Super dat ze terug is zeg!

Hier is het altijd de deurtjes gaan controleren als mijn zusje eten heeft gegeven, moet er niet aan denken dat eentje wegloopt. Er is wel eens een ontsnapt mijn voedster is op dat vlak een trut gaat lekker met je voeten spelen. Mijn ram is dan terug een lieverd en kwam aan mijn been staan schooien :') .

Uit welk materiaal is jullie buitenren?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 18:37

Mijn buitenren bestaat uit een houten frame met kippengaas ertegenaan gespannen. In het oude verblijf van mijn konijnen zaten ze enkel op tegels, maar in het nieuwe verblijf krijgen ze ook een stuk gras. Verder heb ik ook twee van die verplaatsbare rennen, maar daar zit ook altijd gaas aan de bovenkant aan vastgemaakt. Ik ben nog aan het overwegen om zo'n verplaatsbare ren met "dak" te gaan kopen, dat ziet er weer wat netter uit dan een ren met een geïmproviseerd dak. :P

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:13

MoppieFilou schreef:
Wat hebben jullie zoal in huis als "basismedicatie"? Wij hadden iets voor de darmen (weet de naam niet meer :o ) , wat we altijd mochten geven van de DA als hij weer last leek te hebben. Het kon dus totaal geen kwaad als je het een keertje gaf zonder dat het nodig was. Weten jullie de naam hiervan? :') ? En hebben jullie nog andere medicatie die je ook "zomaar" mag geven en vaak helpt?

Ik denk dat je cisaral bedoelt? ;)

Hier standaard carprofen (pijnstilling) cisaral (darmopwekker) en dwangvoeding in huis!

Zodra eentje zich niet lekker voelt, niet wil eten en ik het niet vertrouw geef ik ze het gewoon, kan niet veel kwaad volgens mij.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:21

Ja dat bedoel ik :j . Bedankt! Kan je die gewoon bij de DA halen? Of hebben ze het ook ergens anders?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 20:10

Bedankt voor het delen van je lijstje, _Tarzan. Ik vind het toch wel handig het één en ander in huis te hebben, je weet maar nooit.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 20:18

Hier standaard in huis;

Pawwax voor gevoelige voetzooltjes
Calendula zalf

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 20:56

Moppiefilou, bij mij zijn het gewoon restjes van toen een konijn ziek was :P

Ik moet zeggen dat je met cisaral, carprofen en dwangvoeding al heel ver komt! Meestal bel ik wel de DA even en overleg of in het kan geven en die zeggen meestal ja dus :P
Mijn konijnen worden meestal ziek op zondag, in avonden of op feestdagen!

Vetramil heb ik ook nu standaard in huis incl badedas voor het geval dat!

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 20:58

Handig :D . Blijft het zo lang goed?

Typisch konijnen :P .

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:54

Die van mij kiezen ook altijd die dagen uit. Heb dus ook cisaral en dwangvoer. En dan nog panacur, AB en meloxidyl.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 19:22

Heeft iemand toevallig ervaring met deze ren of deze website? https://www.tectake.nl/konijnenren-met- ... 393#402421 De ren zou puur als extra ren dienen en niet om mijn konijnen permanent te huisvesten. Het lijkt me alleen wel makkelijk als ze ik ze af en toe kan verplaatsen op het gras, maar mijn voedster kan uit zo'n standaard ijzeren ren springen.. :P

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 20:19

Heb er geen ervaring mee. Ziet mij er wel een beetje kwikkel kwakkel uit :') . Kan zijn dat ie goed is hoor maar ik twijfel aan de kwaliteit. Zeker met een voedster die probeert te ontsnappen :D .

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 20:44

Hij is denk ik niet heel erg stevig als in: bij een stevige wind ligt hij op z'n kant. Het voordeel van de rennen die ik nu heb, is dat ze een stukje in de grond vastgezet kunnen worden met pinnen, alleen vertrouw ik zo'n afdeknet niet helemaal.. Misschien dat ik degene uit de link met tentharingen in de grond zou kunnen zetten? Het gaat mij eigenlijk puur om het dakje dat erop zit. Op die manier kan ik ze gewoon een aantal uur op het gras laten zonder erbij te moeten zitten omdat mevrouw gewoon uit de ren springt. Er bestaan ook van die houten rennen met een "dak", maar die prijzen liggen meteen rond de €100,00 en dat vind ik dan wel een beetje veel voor die paar keer dat ik het gebruik. Nog maar even over nadenken, het is toch puur voor "extra".

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 20:58

Als je het echt goed vastzet en het niet vaak gebruikt gaat het wel denk ik ;) .

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 21:02

Het is een ren die ik enkel zal gebruiken om ze wat meer gras te kunnen geven. Hun permanente ren zal voldoende oppervlakte bieden om lekker te kunnen ravotten, maar ik ben niet van plan om de hele permanente ren met gras te gaan bedekken. Het is dus wel handig als ik een ren heb waar ze af en toe in kunnen om lekker grasjes te eten, maar waar ik niet als politieagent bij hoef te zitten omdat mevrouw haar springkunsten graag laat zien. :+ Anders misschien eerst maar eens kijken wat ze doet als ik er een houten plaat o.i.d. op leg, misschien voldoet dat ook.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 21:37

Ik denk idd dat een houten plaat al goed kan helpen ;) . Wel zwaar genoeg hoor :+ .

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:21

Dat is ook de meest goedkope optie, al vind ik geld uitgeven aan mijn konijnen stiekem erg leuk. :P

Wat gebruiken jullie aan anti-parasieten/anti-myasis/enz. spul? En waarom wel/niet?

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:24

Ja snap ik :D .

Ik kan je daar niet mee helpen, sorry.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:31

Ik gebruik het eigenlijk niet, maar al mijn konijnen zijn dan ook gezond

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:40

In de dierenspeciaalzaak raden ze het me wel aan, maar zij willen natuurlijk verkopen. Mijn konijnen zijn beide onlangs nog gezien door de dierenarts en helemaal gezond verklaard. Als ik op jou af moet gaan is het dan niet per se nodig als ik het gewoon goed in de gaten houd? :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:52

Nee, als je konijnen gezond zijn, dus niet te dik en geen plakpoep oid hebben, kunnen ze zichzelf prima schoon houden en is zoiets niet echt nodig. Dan blijven de vliegen ook wel weg.

Bij een te dik konijn, een oud konijn, konijnen die zichzelf gewoon niet zo goed schoon kunnen houden, of bij een konijn met een wond, raad ik het wel aan.

Mijn hangoor met artrose bijvoorbeeld sprayde ik wel en Lotje vorig jaar met haar wonden ook.

Ik spray in de ren wel met veerust, maar dat is meer vanwege de (dode) ratten in de bamboestrook. Die kunnen we niet weghalen maar daar komen logischerwijs wel groene vliegen op af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:57

Ik ga daar in mee :j , heb die fout gemaakt het niet te doen bij een oudje en ben hem kwijt geraakt eraan .

Mijn kat vangt muizen en eet ze op , scheelt wel in vliegen

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 10:39

Ik gebruik het ook niet. Ook niet bij mijn te dik konijn, maar die heeft ook nog nooit plakpoep gehad.
Vanaf wanneer vinden jullie een konijn oud?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 10:56

Bedankt voor de verduidelijking. :)