Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nientsje

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:57

Klopt. Gelukkig hebben we tiewraps voor de bovenkant hahaha

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 17:43

Ben ff heel boos op me vriend ben ff met mijn ma weg, kom ik terug heeft die zonder te vragen de cavia’s buiten gezet in de schaduw ook nog… en op de natte grond/gras. Is nog veel te koud voor ze om buiten te gaan zeker na 2 dagen regen. De grond is nog veel te koud. Hopelijk houden ze er niks aan over.. ze zijn al bijna 5jaar over 1maand.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 19:01

Ai, dat is niet handig. Hebben ze er lang gezeten?

Met Mickie en Lennie gaat het goed :) Mickie probeert ons af te richten door iedere keer dat we langs de kast komen te fluiten :') Etuhhhh!

Ik vind het zulke leuke beestjes. Inmiddels zijn ze al weer anderhalf jaar oud!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 23:36

Ik denk ongeveer een uur..

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 20:34

Die zijn leuk Snadrem!

Misty is nog geen jaar oud maar echt een absolute Unit :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn arm voor schaal :=
Afbeelding

We noemen haar nu ook MistySaurus Rex :+

Ze weegt een slordige anderhalf kilo en is echt een ontzettende knuffel <3 die ploft gewoon neer op schoot en hoor je vervolgens niet meer

Afbeelding

Welk ras ze is? Geen idee :+

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 20:48

Een sheltie en een CH Teddy cavia kregen samen een nestje? Dat denk ik als ik Misty zie :+ . Maar ze piept dus niet op schoot? Gaat ze er wel lekker voor liggen? :)

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 21:12

Haha maybe? Geen idee vindt t lastig, krullebol.

Ze babbelt soms een beetje en daarna is het plof en stilte. Die gaat gewoon liggen slapen :))

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 16:47

Zo, net bezig geweest met het hoekje af te zetten waar de cavia's iig dit jaar buiten mogen spelen en wellicht t/m oktober gaan wonen wanneer het weer het toelaat.
Moet nog wel ff opruimen, onkruid verwijderen, vogelnet&laken/schaduwdoek (voor bescherming en schaduw) ophangen en inrichten. :+

Afbeelding

Afbeelding

Het smalste stuk zal ±180cm breed zijn, het breedste ±270cm en ik schat zo'n 200-250cm lengte.
Bewust een stukje laag gehouden, zo kan ik makkelijk in het caviadeel stappen voor bijvoorbeeld vegen, hooiruif vullen etc.
Ik wil iig nog zo'n huisje op pootjes kopen zodat ze van de grond zijn qua slapen, ivm optrekkende kou.
Verder komen er wilgenbruggen in, gewone houten huisjes en een onderbak met (tarwe)gras ingezaaid en daar met een rijtje tegels een 'trapje' omheen. :)
En ff kijken of ik nog wat losse c&c panelen kan vinden, anders daar een stuk of 10 van overkopen vd caviaopvang een wijk verderop om daar hooiruifjes van te knutselen.

Binnen zitten ze er nu zo bij:
Afbeelding
Maar de zon staat vanaf 14u vol op het raam daar dus das in de zomer geen doen tenzij je aan de buitenkant schaduwdoek hangt en binnen de verduisterde gordijnen dicht doet. -O-
De plek waar ze buiten komen staat tot ±12u de zon op, daarna zitten ze in de schaduw, mocht ik ze 's nachts binnen houden gaan ze in de ochtend vanaf 10:30u naar buiten zodat ze altijd wel schaduw kunnen opzoeken maar ik zorg ook voor een schaduwdoek/laken daar zodat ze een beetje beschut kunnen zitten tegen de zon.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 13:47

Hier een beetje heel goed nieuws. Mijn vader heeft de heren bij elkaar gezet in het oude kippen/caviahok en hebben nu de zomermaanden ontzettend veel ruimte om lekker rond te banjeren. Oke was niet mijn aanpak geweest maar het heeft goed uitgepakt, want opa Chase leert nu Aroow dat naar buiten gaan ointzettend leuk is. Ze zitten samen in een schuilhokje en ruzie hebben ze totaal niet misschien ook door alle ruimte. Dus twee eenzame oude mannetjes genieten samen van hun pensioen nu

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 09:02

Lekker stuk zo buiten voor ze lor1_1984!

Wat fijn dat het goed gaat samen Mira283, dat is natuurlijk een stuk gezelliger voor ze! :D

Vraagje, waar bestellen jullie hooi?
Ik wil graag timothee hooi maar ik vind het zo duur overal :=
Heb nu van Beestenplein een 13 kilo pak hooi wat bijna op is, opzich prima kwaliteit en mooie prijs maar ze eten het nou niet op zoals ze met ander hooi wel doen.
Bijvoorbeeld Versele Laga en Tijssen aten ze echt veel beter van. Nu is het zelden zo dat de ruif leeg is.
Dus ik dacht misschien dat ik ergens een grote portie timothy kan krijgen, maar dat zie ik online eigenlijk alleen maar in 1 of 1,5 kilo verpakkingen en dan echt rond de 9 euro per pak 8)7
Misschien maar een kleine verpakking kopen en door het normale hooi heen mengen dan.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 09:15

Ik heb geen timothy hooi maar gewoon compact hooi vd Welkoop.
Iets van €15,- voor een pak van 15kg geloof ik, maar er komt wel transporttoeslag op ivm het formaat/gewicht als je het aan huis laat leveren.
Beste is je filiaal opbellen, aangeven dat via de site bestellen en ophalen niet lukt en of je rechtstreeks kunt bestellen.
Vaak willen ze dan wel meewerken en je bestelling voor je klaarleggen. :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 10:00

Ik werd gewezen op een onderzoek va Eva Stoffels, dat is voor jullie vast ook interessant! Zeker als je net hooi moet gaan bestellen.

Het staat in de caviadokter groep op Facebook. Het heeft te maken met blaasproblemen en botontkalking wat dan weer tand/kiesproblemen veroorzaakt. Ik vind het een heel aannemelijk verhaal. Hoe hard ik ook mijn best doe, blaasproblemen blijven hier een terugkerend probleem.

Hier gaan ze nu dus over op veel normaal hooi, van de gewone brokken naar iets natuurlijkers en ik houd nog meer rekening met de soorten en hoeveelheden groente en fruit. Het is wat soberder, maar dat klopt bij het leefgebied waar ze vandaan komen.

Ik had uiteraard net 20kg timothy hooi bezig, dus dat ga ik toch maar met kleine handjes opmaken :+

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 10:04

melody7 schreef:
Ik werd gewezen op een onderzoek va Eva Stoffels, dat is voor jullie vast ook interessant! Zeker als je net hooi moet gaan bestellen.

Het staat in de caviadokter groep op Facebook. Het heeft te maken met blaasproblemen en botontkalking wat dan weer tand/kiesproblemen veroorzaakt. Ik vind het een heel aannemelijk verhaal. Hoe hard ik ook mijn best doe, blaasproblemen blijven hier een terugkerend probleem.

Hier gaan ze nu dus over op veel normaal hooi, van de gewone brokken naar iets natuurlijkers en ik houd nog meer rekening met de soorten en hoeveelheden groente en fruit. Het is wat soberder, maar dat klopt bij het leefgebied waar ze vandaan komen.

Ik had uiteraard net 20kg timothy hooi bezig, dus dat ga ik toch maar met kleine handjes opmaken :+

Dus de conclusie was juist geen timothy hooi geven?
Ik was nog niet lid van die groep, zal eens gaan kijken.

Edit; ik zie dat het bericht ook geplaatst was in de caviaforum groep.
Maar wat ik wel raar vind is het advies om vitamine C tabletjes te geven, hoorde daar juist over dat het problemen zou veroorzaken?
Ik heb het zelf mijn cavia's nog nooit gegeven.
Heb 1 cavia gehad met een blaassteen, maar toen had ik nog regelmatig van die likstenen en cavia snoepjes van de dierenwinkel, dat waren toen mijn eerste cavia's.
Inmiddels weet ik beter :P
Ik ga die van mij wel minderen met hard voer denk ik, heb er 1tje die dik en niet actief is, de rest ziet er prima uit maar wellicht dat het wat scheelt.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 10:19

Dat ze toch vitamine C geven vind ik ook een beetje gek. Misschien is dat omdat ze minder vitamine C rijke groente krijgen oid.

Ik ben niet zo van het klakkeloos verhalen overnemen, maar ik heb het idee dat dit wel echt een grondig onderzoek is.

Ik heb helaas veel cavia's gehad met blaasproblemen. 3 cavia's verloren door stenen (waarschijnlijk vroeger ook al 2, maar dat was hier ook nog in de knaagsteen tijd..), eentje onder narcose laten verwijderen en dan nog meerdere cavia's die een blaasontsteking hebben gehad.. Op dit moment heb ik één cavia waarvan ik het vermoeden heb dat ze een steen heeft, maar dat kan ik tot nu toe onder controle houden met Lysium & Urologist. Die van de narcose heb ik gelukkig ook nog. Bij mijn huidige cavia's is verder alles in orde, maar het is helaas echt een rode draad hier.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 10:32

Wat naar zeg :(:)
Die ene van mij die een steen had was ook echt zielig, die is toen wel na behandeling opgeknapt, maar alsnog niet oud geworden.
Waren dan ook cavia's uit de dierenwinkel en ik had nog een veel te klein hok etc :=

Ben wel 'blij' dat timothy niet wordt aangeraden, alpenhooi en weidehooi is een stuk beter betaalbaar zie ik :+

Iemand ervaring met deze webshop?
https://tims.nl/_6-barni-kruidenhooi-ro ... downAantal

Is voor kruidenhooi best een mooie aanbieding maar ken de site zelf helemaal niet dus dan ben ik een beetje huiverig :+

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 10:32

Mm Eva Stoffels, die zegt de ene keer dit, de andere keer weer dat

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 11:00

Ik geloof dat Tim's verkoopt via Van der Meer, dat is gewoon goed :j

Het is inderdaad een stuk goedkoper, dat is wel fijn :+

Cinnepin, Ik vind haar in communicatie ook niet zo geweldig. Die groep heb ik het eigenlijk ook niet zo op, ik zou het zelf niet gezien hebben. Vroeger raadde ze gerty aan, maar dat vond ik er niet goed uitzien en het was me niet duidelijk waar het op gebaseerd was. Ik vind het dit keer wel een goed verhaal, dus ik probeer het gewoon. Ik heb toch niets te verliezen, dus ik hoop dat ze er op vooruit gaan!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 11:17

Ik volg qua voer etc gewoon mijn eigen gevoel en dat is zo goed als onbeperkt compact hooi, soms wat kruidenhooi voor de lekker of om de tijd tussen laatste portie compact hooi en ophalen/levering volgende baaltje(s) te overbruggen.
Ze krijgen versele laga gemengd voer, om de dag vul ik bij zodat ze ook echt alles opeten ipv alleen het lekkerste.
Dagelijks een portie groenten, vnl komkommer, sla, paprika, tomaten, witlof en verder wisselend aangevuld met andijvie, boerenkool, spinazie, paksoi, wortels, rode biet, chinese kool, maïs, fruit.
Ik geef ook gerust van die zakjes sla uit de 25 cent bak etc zolang de zak niet bol staat en de inhoud er nog vers uit ziet. :)
In de tuin heb ik een zilverberk en een katjeswilg staan, daar knip ik af en toe een tak vanaf met blad eraan, kunnen ze lekker snoepen en slopen.
En ze krijgen gerust zo'n snoepstaaf oid, wel bij voorkeur die van geperste kruiden maar soms ook zo'n ding met zaden etc van vitakraft ofzo.

Qua bodembedekking staan ze op badmatten, buiten zitten ze op een volledig betegeld stuk tuin, wel komt daar nog een huisje op pootjes zodat ze vd grond af kunnen ivm optrekkende kou.

Helemaal niets bijzonders eigenlijk, al schreeuwen de ouderwetse caviahouders dat ze veel te veel groenten krijgen en dat dat gas, diarree en weet ik veel wat veroorzaakt.
In mijn ervaring dus niet, wel even opbouwen de eerste 2-4 weken.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 11:44

Ik ben geen fan van Eva Stoffels. Heb een keer contact opgenomen voor advies. Wat een botte hark is dat. Heb nu echt een afkeer tegen haar, bah :+

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 12:22

Hoe ouder hoe gekker klopt wel, Chase is nu meester in uitbreken geworden. Dus de ren mag na gekeken worden omdat meneer het veel te leuk vind om uit het hok te banjeren.

Hier krijgen ze gewoon paardenhooi doen ze het goed op

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 15:24

Ik voer ook gewoon hooi en soms kruidenhooi, brokjes met hoog vit c gehalte en elke dag verse groenten meestal andijvie, witlof, paksoi, paprika, komkommer en soms wat tomaatjes. En kwa fruit soms een appel, banaan, aardbeien of sinaasappel. Gaat eigenlijk gewoon prima met mooi weer boven de 15 graden mogen ze buiten gras vreten, en in het gras groeien klavertjes en paardenbloemen. Tot nu toe hebben ze gelukkig nog nooit iets gemankeerd zijn zijn nu 5 jaar dus worden inmiddels wel 2 omatjes :=

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 17:24

Nientsje schreef:
Ik ben geen fan van Eva Stoffels. Heb een keer contact opgenomen voor advies. Wat een botte hark is dat. Heb nu echt een afkeer tegen haar, bah :+

Die ervaring heb ik ook, ze wilde zelfs een keer een van mijn cavia's houden en was behoorlijk boos dat wij niet verder door wilden dokteren := Ik vind haar behandelingen niet altijd in het belang van het dier. Als ik denk dat de lijdensweg erger is dan dat het herstel goed is laat ik ze liever inslapen.
Maarja, ze weet wel heel veel van cavia's, dus zo'n onderzoek kijk ik toch wel naar. Als ze nergens last van hebben zou ik ook niks veranderen hoor!

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 17:33

melody7 schreef:
Nientsje schreef:

Die ervaring heb ik ook, ze wilde zelfs een keer een van mijn cavia's houden en was behoorlijk boos dat wij niet verder door wilden dokteren := Ik vind haar behandelingen niet altijd in het belang van het dier. Als ik denk dat de lijdensweg erger is dan dat het herstel goed is laat ik ze liever inslapen.
Maarja, ze weet wel heel veel van cavia's, dus zo'n onderzoek kijk ik toch wel naar. Als ze nergens last van hebben zou ik ook niks veranderen hoor!

Ja euh ze is een aparte :+

En het klopt dat ze wel veel weet... Maar ze is mij wel een beetje teveel "ik weet alles beter dan wie dan ook". En daar hou ik echt niet van :o

Jeetje doe normaal zeg, jij doet ook wat je kan. En dan beestje maar in willen nemen? Komop zeg... Maar ze doet al snel alsof je een slechte eigenaar bent hoor. En dat schiet mij in het verkeerde keelgat. Ik heb dik €2000,- aan dierenartsrekeningen gehad voor Merida. Heb alles gedaan wat ik kon... en je dan nog met de nek aankijken... Want je doet niets voor je dier... Nou Doei dan mij niet bellen :D

Dus zodra ik haar alleen al zie gaan mijn nekharen al overeind staan :o

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:11

Nientsje schreef:
Ja euh ze is een aparte :+

En het klopt dat ze wel veel weet... Maar ze is mij wel een beetje teveel "ik weet alles beter dan wie dan ook". En daar hou ik echt niet van :o

Jeetje doe normaal zeg, jij doet ook wat je kan. En dan beestje maar in willen nemen? Komop zeg... Maar ze doet al snel alsof je een slechte eigenaar bent hoor. En dat schiet mij in het verkeerde keelgat. Ik heb dik €2000,- aan dierenartsrekeningen gehad voor Merida. Heb alles gedaan wat ik kon... en je dan nog met de nek aankijken... Want je doet niets voor je dier... Nou Doei dan mij niet bellen :D

Dus zodra ik haar alleen al zie gaan mijn nekharen al overeind staan :o

Ja precies dit: "ik weet alles beter dan wie dan ook"! Je slaat de spijker op zijn kop :+ Dat doet ze in het echt ook heel erg, alles en iedereen die niet door haar bijgeschoold is deugt bij voorbaat al niet. Zo is die groep ook heel erg.

Mijn dierenarts is ook niet bijgeschoold en doet het hartstikke goed, evenals een bevriende dierenarts.

Ik moet ook wel over mijn ego heenstappen om iets van haar aan te nemen sinds die keer :')

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:42

Haha precies dat! Ik ben gewoon geen fan. En dan zelf steen en been klagen op haar fb van "ik heb noooooit eens vakantie" maar wel zich overal in bemoeien :=

Die groep vindt ik ook niks hoor... zie echt vet veel berichten en foto's van cavia's met wondjes en plekken...

En continu zegt iedereen : Jaa schimmel schimmel schimmel

9 vd 10x is het schurft. Schimmel komt veel minder voor... dus ik mijn ervaring erbij gezet van; joh ik zou even laten testen en nakijken bij een goede dierenarts want het is vaker schurft dan schimmel.

Nou ik ben mij toch een partij afgebrand joh! En ik heb ervaring met schurft (helaas) want ik had er 6 mee zitten. Maar goed, dan niet, zelf weten. Ik reageer er niet meer op. Mijn probleem dan niet Jooee :))