[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 21:24

Bedankt voor de tips nog trouwens!
We zijn de afgelopen twee dagen druk geweest met het schoonmaken van de bak.
Vissen zitten nu thuis, de bak is een paar dagen hiervoor al ingepakt geweest om lichtinval tegen te gaan, en nu compleet leeggehaald en weer gevuld. Spul tegen de blauwalg gehaald, pomp en buizen uitgebreid schoongemaakt, en we laten hem nu gewoon weer een tijdje indraaien en zien wat er gebeurd.

Qua planten waren we blij verrast dat bij sommige, ondanks de omstandigheden, flink wortels gegroeid waren *\o/* Er is wel wat dood, en we hebben aardig gesnoeid. Er moet nog weer nieuw spul bij komen, dus ik ga even het lijstje bij langs en we gaan nieuwe planten erbij halen :j

Zo hebben we hem vanmiddag achter gelaten. Hopelijk gaat het eindelijk eens goed deze keer :)
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 12:20

dat alg is echt vervelend soms, ik heb hier thuis alleen een beetje van dat baardalg op een paar anubias plantjes zitten.

heb bij de bak van mijn werk het licht flink terug gezet in uren en dat helpt al enorm.
daar zat al minder blauwalg in
die bak staat al in licht en heb de verlichting nu van 1 tot 9 aan
had er ook garnalen van mezelf in gezet, alleen kon ik die niet zo gauw weer vinden.

ben thuis nog met dit bezig

Afbeelding

was heel dapper begonnen, maar moet nog zand bij halen.
maar goed ,tijd genoeg...heb na vandaag 2 weken vakentie :D

LieveLoes

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 16:55

Hoi! Prachtige aquaria zie ik hier langskomen. Zelf heb ik dus helaas mijn aquarium verkocht maar nu kriebelt het toch weer heel erg. Mijn wederhelft vind het alleen niks.... nu heb ik hem zo ver dat ik een grote vissenkom oo een mooie plek kan zetten.

Even voor de zekerheid; een kom kan prima toch? Uiteraard zullen er geen goudvissen in komen, maar bijvoorbeeld wat guppen en evt garnaaltjes. Dat zou wel mogelijk zijn toch?

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 17:35

Ik zou dan toch gaan voor een kleiner aquarium. Kom is niet echt meer van deze tijd,ook ivm verlichting en filter.

Mijn man houdt er ook niet van maar "mocht " toch uiteindelijk een klein bakje plaatsen. Begon met een 35 x 35 en hen nu een maatje groter 50x 40x 30. Kan je echt wat leuks van maken hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 17:35

Geen enkel levend wezen hoort in een kom :n

Maar wat is voor je man dan zo bezwaarlijk aan een aquarium?

Een kleine cube met wat garnaaltjes is nog altijd minder werk dan een kom waarin je 0,0 kan doen met een filtertje.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 17:36

Ik zou dan toch gaan voor een kleiner aquarium. Kom is niet echt meer van deze tijd,ook ivm verlichting en filter.

Mijn man houdt er ook niet van maar "mocht " toch uiteindelijk een klein bakje plaatsen. Begon met een 35 x 35 en hen nu een maatje groter 50x 40x 30. Kan je echt wat leuks van maken hoor

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 17:38

Afbeelding

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 18:01

Ik moet helaas stoppen met mijn aquarium, we krijgen in december een puppy en de meest rustige en ruime plek in huis voor een bench is de plek van het aquarium |( . En er is geen plek om het aquarium heen te doen in de rest van het huis dus moet hij helaas verkocht worden. Ik ga dus ook geen vissen meer uitzoeken en kopen en laat hem nu gewoon draaien met de japonica garnalen tot ik er een ander huisje voor heb gevonden.

Dus mocht iemand nog een wit aquarium zoeken inclusief onderstel haha dan ben ik het goede adres :+ .

amy495

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 20:38

Na een paar jaar geen aquaria gehad te hebben begint het toch weer te kriebelen om er weer een op te staten. Ik lees hier ook (stil) mee.
Ik heb voorheen een bak gehad van 54L, maar die heb ik niet meer dus ben ik opzoek naar een nieuwe.
Ik kwam online o.a. deze tegen:
https://www.aquarium-enzo.nl/superfish/ ... =SuperFish

Heeft iemand hier ervaringen mee (vn het filter), of andere ideeën?

Wil deze keer direct goed starten, dus alle tips zijn welkom :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 20:47

wat prijs betreft zou ik dan toch kijken voor een primo 110
deze
https://petsplace.nl/juwel-aquarium-pri ... opping+Ads

heb ik dus ook,bevalt prima.
enige nadeel is dat als je de kap opendoet de lampen mee naar biven gaan.
maar die kun je weer eenvoudig verdraaien zodat het licht niet in je ogen schijnt.

startbacterien heb je niet nodig,wel 4 weken geduld met in draaien :D
aquaflow pompjes vind ik persoonlijk wat tegenvallen.
heb hier de kleinere versies in de 60cm bakjes zitten, maar ze zitten om de haverklap verstopt.

en de bak is maar 68 breed,vind dat niet erg veel.
tenzij je niet groter kunt natuurlijk

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 20:56

Ik kom heel even weer binnen vallen.

Heeft er hier iemand ervaring met blauwe tetra’s? Ik heb er een paar gekocht, omdat ze mooi zijn en rustig zouden zijn. Nou amehoela, wat een neurotische vissen :')
Ze zitten er nu een dikke maand in de bak, als niet langer. Maar ze blijven histerische zwemmers. En als het licht uit gaat vliegen ze een hoek in en proberen uit de bak te springen. Lang leve het deksel. Heb ik toevallig een neurotische groep, of is het herkenbaar?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 23:45

amy495 schreef:
Na een paar jaar geen aquaria gehad te hebben begint het toch weer te kriebelen om er weer een op te staten. Ik lees hier ook (stil) mee.
Ik heb voorheen een bak gehad van 54L, maar die heb ik niet meer dus ben ik opzoek naar een nieuwe.
Ik kwam online o.a. deze tegen:
https://www.aquarium-enzo.nl/superfish/ ... =SuperFish

Heeft iemand hier ervaringen mee (vn het filter), of andere ideeën?

Wil deze keer direct goed starten, dus alle tips zijn welkom :o

Als je toch groter wil dan 60 liter zou ik gaan voor bijvoorbeeld een juwel rio, staan er ook veel van op marktplaats.

Wat ellepel zegt over de kap en de verlichting vond ik echt een mega probleem. :') En met de juwel rio zit je daar niet meer mee plus dat ik dit soort bakken veel mooier vind dan de 'starters' bakken.
De vaste filter is wel een dingetje in deze bak overigens.

En voor het opstarten zo lang mogelijk laten draaien tot alle plantjes lekker zijn gegroeid. Te lang indraaien bestaat niet. :Y) Hoe meer plantjes hoe beter, vooral snelgroeiers zijn heel goed tijdens het indraaien.

En hoe groter de filter hoe beter! Dat is mijn advies in een nut shell.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 23:47

Pluttersput schreef:
Ik kom heel even weer binnen vallen.

Heeft er hier iemand ervaring met blauwe tetra’s? Ik heb er een paar gekocht, omdat ze mooi zijn en rustig zouden zijn. Nou amehoela, wat een neurotische vissen :')
Ze zitten er nu een dikke maand in de bak, als niet langer. Maar ze blijven histerische zwemmers. En als het licht uit gaat vliegen ze een hoek in en proberen uit de bak te springen. Lang leve het deksel. Heb ik toevallig een neurotische groep, of is het herkenbaar?

Misschien is het groepje wat klein en zijn ze daardoor een beetje gestrest? Of probeer wat meer planten toe te voegen zodat ze zich een beetje kunnen verschuilen?

Zelf verder geen ervaring met de visjes overigens. Wel jammer dat je zulke neuroten hebt terwijl je een rustig schooltje wilde. :(:)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 06:30

Ik denk niet dat ze een te klein schooltje zijn. Ik had er eerst 6, dat heb ik aangevuld tot 16 omdat internet zei dat dat een leuk aantal was. En planten zijn het ook niet lijkt me. Ze hebben helft zwemplek, helft plantjes. Maar bedankt voor het meedenken!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 08:17

heb je een foto van je bak?
waar staat de bak, misschien op een te drukke plaats?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:54

Pluttersput schreef:
Ik denk niet dat ze een te klein schooltje zijn. Ik had er eerst 6, dat heb ik aangevuld tot 16 omdat internet zei dat dat een leuk aantal was. En planten zijn het ook niet lijkt me. Ze hebben helft zwemplek, helft plantjes. Maar bedankt voor het meedenken!

Oh nee 16 is een super aantal voor een schooltje hmm het klinkt alsof je alles goed voor elkaar hebt. Is het toevallig familie van de kardinaal tetra? Want die heb ik wel gehad en neurotisch zou ik ze niet noemen maar ze waren voor de duvel niet bang en waren aardig aanwezig in 350 liter. We noemde ze liefkozend ook wel onze haaien. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 22:06

LieveLoes schreef:
Hoi! Prachtige aquaria zie ik hier langskomen. Zelf heb ik dus helaas mijn aquarium verkocht maar nu kriebelt het toch weer heel erg. Mijn wederhelft vind het alleen niks.... nu heb ik hem zo ver dat ik een grote vissenkom oo een mooie plek kan zetten.

Even voor de zekerheid; een kom kan prima toch? Uiteraard zullen er geen goudvissen in komen, maar bijvoorbeeld wat guppen en evt garnaaltjes. Dat zou wel mogelijk zijn toch?

Als jij een kom van 30/40L kan vinden en hem met een pomp en alles in kan richten, dan kan dat bijzonder genoeg wel. Hier enkele voorbeelden;

https://youtu.be/A3PtLHxfyr0

Maar dan wel met klein blijvende visjes zoals Endlers (geen guppen! die worden te groot), garnalen, boraras sp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 22:14

Dan nog vind ik een bolvorm ongeschikt. Het reflecteerd en vervormd het beeld van binnen naar buiten.

Maar vergis je ook niet. Voor zoiets als ik het filmpje heb je echt groene onderwater vingers nodig. Een 40L in vierkant is voor de meesten toch makkelijker.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 20:50

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 21:07

Leuk een aquarium topic! Sinds een klein jaartje hebben wij een brakwater aquarium opgestart voor 2 kogelvissen en sinds een paar maandjes hebben we ook een groter aquarium genomen met een aantal discussen, cory’s en 2 Lnummers.

Afbeelding

Afbeelding

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 21:10

ik zie dit topic en wil graag aansluiten.
Wij hebben een Ferplast Cayman 300 ltr aquarium. Hierin zitten een aantal maanvissen, een schooltje roodneuszalmpjes, een schooltje vijfstreepbarbeeltjes, een gestippelde algeneter (geen idee hoe die heet) met stekels op zn kop en twee black molly's.
Veel beplanting, planten groeien uitstekend.
Nu ben ik er pas achter gekomen dat wij onze vallisneria compleet verkeerd behandelen. Het is een vallisneria Gigant, met stengels van ruim een meter. Deze knip ik heel barbaars af, wat ten koste gaat van de plant. Nu groeit hij snel, maar kan er toch niet zo heel goed tegen. Veel te groot voor ons aquarium. Ik zou deze er wel uit willen en dan een kleinere soort ervoor terug willen zetten. Welke soort kan ik dan het beste nemen? De bak is zo'n 60 cm diep, met grindboden van een cm of 8.

Verlichting zijn twee balken led, een daglicht en een blauwe.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ChristaMoor op 19-08-19 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 21:14

Joanieke:
Ed vissen kunnen in elk geval niet in 60cm.
_O-

Gewoon gaan lezen op internet.
Zo leer je het meest.
Ik heb 3 bakken van 60cm en rasbora soorten zijn leuk,ik heb espei en galaxy
Maar er kan zoveel ander spul nog in.
Lezen en op youtube staan vaak ook leuke filmpjes :j

Christa,geen idee.
Heb geen verstand van vallisneria.
Heb je een foto van jouw aquarium?

Maxie...mooi!! :D
Welke corydoras heb je er in?

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 21:25

huh? foto staat er toch bij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 21:59

@maxi; wat ontzettend leuk om de gsp in een brakwater bak te zien *\o/* *\o/* *\o/* . Worden onterecht veel te vaak op zoet gehouden _-:(

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 22:13

Gloa schreef:
@maxi; wat ontzettend leuk om de gsp in een brakwater bak te zien *\o/* *\o/* *\o/* . Worden onterecht veel te vaak op zoet gehouden _-:(

Ja klopt, gelukkig goed ingelezen en in de aquariumzaak zitten ze ook op brak!

Wij hebben orange venezuela cory’s erin

Afbeelding

En de Lnr’s zijn green phantoms

Afbeelding