Het "actief trainen met je hond" topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:20

Machie - Er staat op de site heel duidelijk aangegeven dat honden alleen toegelaten worden tot de behendigheidscursussen als zij in het bezit zijn van een E.G. en V.E.G. diploma en dit is mij mondeling ook verteld. Er valt hoogstwaarschijnlijk wel te regelen dat ik alleen de examens doe, maar mijn hond luistert niet dusdanig goed dat zij zonder training deze examens kan halen en daarnaast ben ik zelf ook nieuw binnen de hondensport.

Dagmar80 - Bedankt voor je reactie. Bij ons op de hondenschool zijn er inderdaad ook wel meerdere kleine honden, maar deze zijn wel in de minderheid. Echter is dat niet iets dat mij ervan zou weerhouden om het te gaan doen, we doen het toch voor ons plezier. :)

Ik vind het ook echt niet vreemd dat mijn hondenschool deze regel heeft, dat begrijp ik zelfs erg goed. Het is voor mij alleen even aftasten of het voor mij en mijn hond haalbaar zal zijn om op deze leeftijd nog nieuwe dingen aan te leren, maar aan de hand van jullie reacties heb ik daar wel vertrouwen in gekregen.

Mijn pup is een Labradoodle teef van nu bijna vier maanden oud. Ze doet het echt super leuk bij de puppycursus en met haar zou ik in de toekomst ook graag behendigheid willen gaan doen. Over twee weken hebben we ons puppyexamen. :P

KarinW86

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 07:32

Bij ons is dat ook dat ze eerst een gehoorzaamheidscursus moeten hebben behaald of vergelijkbaar iets ergens anders

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 13:43

Een hond kan je altijd nog van alles aanleren. Dat is het probleem nooit. Agility technieken aanleren kost ook gewoon tijd. Csiva is nu 4 en leert nog steeds nieuwe dingen ;)

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 13:48

Na alle succesverhalen hier heb ik besloten om ons in te schrijven voor de cursus in februari. Dan kunnen we ons in de wintermaanden even gaan focussen op wat basisdingen en gaan we na de koudste maanden van start. :)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 19:57

Oh even een trots momentje, Mancha snapt de palen nu echt goed! Als ik haar ten minste de ingang even door help want die moet ze nog leren vinden maar eenmaal erin gaat ze er nu als een speer doorheen zonder dat ik hoef te helpen!
Wij hebben komende weken examens, eerst twee proef examens en dan echte examen, 2 van de 3 moet je halen.
Ik ga bij die palen gewoon bewust een fout maken dat ik haar die ingang in help maar voor de rest ben ik heel benieuwd hoe ze het gaat doen!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 21:40

@Kalab: Ik zou mij ook niet laten weerhouden om te gaan trainen met je hondje, terwijl je dan één van de weinigen zou zijn met een kleine hond. Enne, je doet het sowieso voor je plezier lijkt mij, maar dat wil niet zeggen dat je met een klein hondje niet serieus zou kunnen trainen. Genoeg kleintjes die het echt goed kunnen. Met zo'n kleintje wordt je gauw onderschat. Heb ik ook met Toby, dat mensen helemaal niet verwachten dat hij zo hard kan rennen enzo. Alsof hij alleen maar de hele dag op schoot ligt :D

En leuk een labradoodle! Daar kan je straks vast ook leuk mee bezig op de hondenschool! Nou ja, aan de gehoorzaamheid ben je dus al begonnen. :)

@_Linn_ Mooi! :) Wel spannend al die examens straks!

Die paaltjes doet Toby nog niet zo goed. Hij vindt er weinig aan en we oefenen ze ook niet zo vaak in de les. Ik moet eigenlijk zelf even gaan oefenen... Al best wel een tijdje terug de oefenpaaltjes van mijn vader te leen gekregen. De bearded collie van mijn ouders gaat voorlopig niet meer naar de hondenschool en die paaltjes kan ze al heel goed.

We gaan volgende week cirkeltraining doen om de honden wat meer te leren vooruit te lopen.

Toby deed het afgelopen les niet onaardig. Hij begon wat minder, snel afgeleid enzo, snuffelen... En het laatste deel van de les ging het heel goed. Zelfs nog even voor de leuk een paar hoge sprongen gedaan van zijn grote lesgenoten. Zo leuk om te zien dat hij daar ook best gemakkelijk overheen springt :) Vorig blok hadden we allemaal kleintjes in de les en dit blok heb ik ook nog 3 soorten herders in de groep. Onderling zijn die nog niet zo heel lief... Hoop wel dat dat bijtrekt.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 14:36

Hoi hoi, ik heb hier lang niks mee gepost!

Met Siepie en mij in de behendigheid gaat het goed! Volgende week het NK en dan zit dit seizoen er weer op. In de competitie zijn we uiteindelijk tweede geworden!

Ik vroeg me alleen af hoe jullie dat gaan doen. De FHN hoogtes worden volgend jaar anders. Dit jaar zaten we in de A55 en dat zou betekenen dat we volgend jaar naar de B50 of B60 moeten gaan. Hoe maken jullie de beslissing over wat je doet? Bij veel mensen gaat het om het jagen volgens mij? Dat ze daarom hoger willen? Hoe moet je zo'n beslissing nemen?

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 15:45

Linn - Wat fijn dat je hond de palen doorheeft. Succes met de aankomende examens. :)

Dagmar - Dat ik een kleine hond heb is niet zozeer hetgeen wat mij ervan weerhield niet te gaan beginnen, dat had echt puur met haar leeftijd te maken. Daarnaast doen we het inderdaad enkel voor het plezier en heb ik (nog) totaal geen wedstrijdambities. Kleine hondjes worden inderdaad vaak onderschat, maar aan ons om het tegendeel te bewijzen.

De Labradoodle is inderdaad een ontzettend leuke hond en ook een ontzettend geslaagde kruising als je het mij vraagt. Ze hebben zo'n ontzettend grote "will to please" dat ze erg fijn te trainen zijn. En ze zijn natuurlijk ook nog eens ontzettend intelligent. Ik vind het een ontzettend fijne hond om mee te werken, nu al.

Siepie - Fijn dat het goed gaat met de behendigheid. Succes tijdens het NK volgende week. Waar wordt het NK gehouden? Het lijkt mij best leuk om eens te gaan kijken zodat ik me een beetje een beeld kan vormen van wedstrijden en hoe het er "in het echt" aan toe gaat. :)

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 15:45

Het NK is in Laag Soeren :)

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 15:46

Siepie schreef:
Het NK is in Laag Soeren :)

Bedankt voor je snelle reactie. Dat is voor mij op zich wel te doen qua afstand, misschien ga ik dan wel even kijken. :)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:32

Hoe groot is je hond? En hoe snel is je hond?

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 20:21

Succes volgende week Siepie!

Vandaag wintercompetitie gehad.
Geëindigd op een 29e plaats individueel en 5e met het team :D

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 23:23

Machie schreef:
Hoe groot is je hond? En hoe snel is je hond?

Was dit voor mij bedoelt?
Ik heb een Yorkshire Terriër x Shih Tzu, dus qua formaat een kleine Shih Tzu. Hoe snel ze is vind ik lastig om te zeggen.

Karin - Gefeliciteerd. :D

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:07

Haha, nee voor Siepie ;)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 12:31

Ons nieuwe huisgenootje is woensdag avond geboren <3 <3 <3 <3

Afbeelding

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:03

Gefeliciteerd!

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 20:14

Super leuk Marleen!! Ik denk dat het pupje oranje wordt :p

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 16:49

Mancha en ik hadden vanmorgen ons eerste proefexamen en we zijn geslaagd! Wel nog maar nét, we hadden 5 fout en 5 weigeringen en je mag dus max 5 weigeringen hebben.
Mancha deed opeens allemaal dingen die ze normaal nooit doet! Ze rende de tweede horde voorbij en ze wilde niet eens naar me toe komen! Heeft ze echt nog nooit gedaan. En ze wilde de kattenloop niet op, is ook opeens nieuw. Waarschijnlijk was ik toch onbewust wat gespannen wat zij overnam denk ik. ..Maar goed, geslaagd is geslaagd! Nu de volgende twee nog halen, volgende week weer!

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 17:42

Juna ligt er helaas weer even uit, die liep van de week kreupel op haar geopereerde poot. De fysio voelde helaas te veel speling op de knie. Dus dat is even niet trainen helaas.

Tender is wel weer gezond verklaard en heeft gisteren ook zijn laatste behandeling van de osteopaat gehad, dus die mag volgende week weer beginnen!

Semmie gaat lekker, klein eigenwijs mannetje haha. Hij heeft gisteren les gehad bij Bianca Sanstra, ik had die lessen eigenlijk met Juna gepland. Maar vanaf volgende week ga ik ze met Tender afmaken.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:12

Machie schreef:
Haha, nee voor Siepie ;)

Sorry voor de late reactie. Siepie is rond de 43 cm. Snelheid is dit jaar enorm verschillend geweest. Als ik bij mijn competitie uitslagen kijk is het laagste 3,09 m/s en het snelste 3,86 m/s.

Gefeliciteerd, wat een leuke pup! :))

Afgelopen maandag is ons nieuwe gezinslid geboren, een lavendel merle chihuahua teefje! <3
Afbeelding

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:39

Met een hond vn rond de 43 cm zou ik altijd kiezen voor 50 cm. Helemaal als je hond niet zo snel is :)
Mijn hond loopt ook u in de 55 klasse en volgend jaar in de 50 klasse. Ze is 42 cm. Wij lopen onze rondjes op 4.2-5.0 m/s

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:54

Machie schreef:
Met een hond vn rond de 43 cm zou ik altijd kiezen voor 50 cm. Helemaal als je hond niet zo snel is :)
Mijn hond loopt ook u in de 55 klasse en volgend jaar in de 50 klasse. Ze is 42 cm. Wij lopen onze rondjes op 4.2-5.0 m/s

Bedankt voor je antwoord. Dus als ik het goed begrijp bepaal je aan de hand van de schofthoogte en snelheid wat je gaat doen. We hebben er inderdaad voor gekozen om 50 te gaan springen.

Vandaag NK gehad, waarbij ze ineens heel snel was. Veel sneller dan normaal, zelfs op training niet zo. Echt leuk, maar wel anders handelen waardoor we wat foutjes maakten en geen plaats hebben kunnen bemachtigen. Maar wel super lekker gelopen! Wel hebben we onze competitieprijs in ontvangst mogen nemen!

Afbeelding

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:02

Ja een hond van zeg 49 cm die op 6 m/s loopt zal ik niet snel op 50 cm laten lopen. Dan wordt mi de belasting te groot.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 10:18

Hoe oud waren jullie honden toen jullie met behendigheid begonnen. Wij hebben hier een opvanghondje welke iets wat te actief is haha (friese stabij x vizla) maar denk dat hij met zn 8 maand nog te jong is om al wat te gaan doen

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 10:21

Mancha was 1 jaar en 2 maanden, is een bobtail. Ik weet dat sommige het hadden afgeraden omdat die haar te jong hadden gevonden voor een grote hond. Maar het is de beginnerscursus en ik weet dat ze het aan kan. Ik denk dat je ook daarnaar moet kijken, of je hond het aan zou kunnen. Maar ik weet dat ze bij mij op de club minimaal 1 moeten zijn.