Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Konstantine schreef:Nee, dat is niet besmettelijk en natuurlijk mogen die ook naar buiten, maar het is wel zo verstandig/sociaal die niet zomaar los te laten op een losloopveld waar op dat moment ook andere honden lopen, want voor je het weet gaat het mis. Toch heb ik dat al een paar keer meegemaakt.
Bij ons op de hondenschool zijn ze volgens het reglement ook niet welkom, maar ook dat proberen sommige mensen aan hun laars te lappen.
Ze kunnen die teef ook uitnodigen voor een kortere periode en de honden die er niet mee kunnen dealen een leermoment bieden. 

Vanuit beide honden gezien. Ik krijg hem prima mee want hij luistert goed, maar ik vind het ook niet prettig. Als de beste man het eerder aangeeft anticipeer ik daar op en roep hem bij me en geef ruimte voor hij zijn neus de kost heeft gegeven.
Leo schreef:Communicatie is key in mijn ogen als het gaat om loopsheid. Als mijn reu ineens een loopse teef onder zijn neus gesmeerd krijgt letterlijk en de eigenaar die op 50m afstand loopt roept dan pas "is dit een heer? Ze is loops namelijk" dan waardeer ik dat niet zo goed.
Als ze niet vanzelf afdruipen bind ik ze ergens aan vast, de eigenaar vind ze wel. In de praktijk is het gelukkig zelden echt een probleem. 
Er is zoveel situatie afhankelijk. Maar imo is communicatie gewoon altijd belangrijk met dit soort zaken. Dat geeft de mogelijkheid om te anticiperen, om situaties te voorkomen.
Zo extreem had ik het overigens niet eerder meegemaakt.

Konstantine schreef:Wat ik ideaal zou vinden is dat iedereen het aanpakt zoals jij eerder omschreef Kim, dus je hond bij je roepen en ruimte maken. Dan doe ik hetzelfde en kunnen we elkaar prima passeren.
Zoals ik het bij jou lees zou jij ook niet met een loopse teef in zo'n onhandige situatie belanden, daarvoor ben jij volgens mij veel te begaan met je honden. Ik denk iedereen in dit topic wel.
"Lekker los laten lopen en we zien wel wat ervan komt" is toch een ander slag mensen. En die bedoelde ik.
Kaitlyn schreef:Oh dierenfan wat zuur als dat echt zo is, ben heel benieuwd naar de uitslag van de scan.
Geen ervaring met honden ziekte..
Snuf heeft helaas Giardiadie begon ineens als een gek jankend door het huis te rennen, snel met hem naar buiten gegaan en het spoot er echt uit. Voor de zekerheid getest, positief. De eerste 5 dagen panacur en 5 rustdagen gehad en nu verder met de laatste 5 dagen. Hij was gelukkig binnen 2 dagen van zijn spuitpoep af en heeft nu weer mooie drollen. Alles is heet de was in gegaan en zijn bench en de bank reinigen we nu elke dag met de stoomreiniger. Elke dag krijgt hij een schoon speeltje die ‘s avonds weer weggaat om weer gewassen te worden en alle voer- en drink bakken reinigen we elke dag met gekookt water ipv alleen maar uitsoppen met warm water. Hopelijk is deze behandeling voldoende. Ze gaven advies om de dag na de laatste pil te testen en dan na 10 dagen nog een keer om zeker te zijn. Gelukkig was hij al snel weer de oude en is het gewoon een enorm blije hond, de laatste 2 lessen van de cursus helaas niet mee kunnen doen hierdoor, maar wil niet daar een andere hond besmetten.
Hopelijk is het snel bijgetrokken. KimD schreef:Als ze niet vanzelf afdruipen bind ik ze ergens aan vast, de eigenaar vind ze wel.
Little_Gift schreef:
KimD schreef:Nou, wat een persoonlijke aanval zeg! Ik zal effe snel temmen op je!!
Little_Gift schreef:Huh? Wat is daar nou persoonlijke aanval in?
Ik begrijp werkelijk niet hoe je kan zeggen dat je andermans hond ergens vastbindt en de eigenaar die ergens wel vinden zal... Dat doe je toch niet?
Dacht dat dat emoji dingetje dat dus wel duidelijk maakte maar blijkbaar niet dus, dus vandaar dan maar met tekst deze keer...
Vind je dat zelf ok dan? Om andermans hond ergens vast te binden en achter te laten? Wat als dat net die hond is die de baas niet weet te vinden?
Little_Gift schreef:Huh? Wat is daar nou persoonlijke aanval in?
Ik begrijp werkelijk niet hoe je kan zeggen dat je andermans hond ergens vastbindt en de eigenaar die ergens wel vinden zal... Dat doe je toch niet?
Dacht dat dat emoji dingetje dat dus wel duidelijk maakte maar blijkbaar niet dus, dus vandaar dan maar met tekst deze keer...
Vind je dat zelf ok dan? Om andermans hond ergens vast te binden en achter te laten? Wat als dat net die hond is die de baas niet weet te vinden?
Bo_Y schreef:Little_Gift schreef:Huh? Wat is daar nou persoonlijke aanval in?
Denk niet dat kim het evht zou doen.
Maar snap de neiging wel.
Als een losse hond zonder baas erbij overlast veroorzaakt wat moet je dan?? Die baas had zijn hond gewoon in zicht en appel moeten hebben. Dan veroorzaakt die geen overlast…
Werkt prima.
KimD schreef:Ik ben ontroostbaar!![]()
Vind jij het ok dan dat een vreemde hond zonder baas onze honden komt lastigvallen? Die staat toch niet onder appèl?
Ik kan die hond ook aanlijnen, meenemen, in de garage zetten en laten ophalen door het asiel 40km verderop. Ook al eens gedaan, wordt vaak minder gewaardeerd. Dan moeten mensen én de hond zelf ophalen én betalen, daarnaast komen ze daar vaak pas achter nadat een zoekactie op FB staat of de hond vermist wordt gemeld bij bijvoorbeeld Amivedi want in veel gevallen is de hond wel gechipt maar niet geregistreerd.
Dus een hond zonder baas vastbinden is vaak de betere optie, zeker als ik loopse teven bij heb.Bo_Y schreef:
Denk niet dat kim het evht zou doen.
Maar snap de neiging wel.
Als een losse hond zonder baas erbij overlast veroorzaakt wat moet je dan?? Die baas had zijn hond gewoon in zicht en appel moeten hebben. Dan veroorzaakt die geen overlast…
Wel dus, al meer dan eens.Werkt prima.
Little_Gift schreef:Ja tuurlijk maar ik zou nooit een dier (levend wezen die ook niet gevraagd heeft om een onverantwoordelijke baas te hebben) in zo'n gevarenpositie brengen.
Want het dier ergens vastbinden en die dan maar aan zijn lot overlaten tot de baas die vindt (of niet als de hond pech heeft), kan desastreus aflopen voor de hond en dat verdient geen enkel dier.
Het zijn de bazen die fout zijn, niet het dier.
lor1_1984 schreef:Dan zal ik wel helemaal een monster zijn want ik heb daadwerkelijk eens een hek opengezet van een hondenwei nadat iemand haar herders zonder vragen zo bij mijn kleintjes gooide en ze lekker op mijn teefje liet jagen, die inmiddels letterlijk gillend in paniek rondrende.
Had diegene gevraagd of ze erbij konden dan had ik aangegeven 'als je me een minuut geeft om mijn honden bij me te roepen en aan te lijnen, heb je daarna het veld voor jezelf'.
Maar mevrouw vond het blijkbaar heel normaal om haar honden erbij te gooien en vond schijnbaar ook dat de honden het onderling wel konden oplossen.
2 witte herders die zo ongeveer met hun neus ín een keesje van ±35cm die duidelijk in paniek is zitten en haar samen opjagen vind ik geen fijn of eerlijk spel.
Had mevrouw haar honden bij zich geroepen en mij de ruimte gegeven mijn hond te kalmeren en van het veld te halen had ik het ook een ander verhaal gevonden.
Nu kon ze in het park haar honden gaan zoeken.
Niet mijn probleem, ook geen centje spijt van, had ze zelf maar moeten ingrijpen.