[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 18:22

zou even alle supplementen weg laten.
kan zomaar zijn dat die juist een disbalans veroorzaken?

nou moet ik wel zeggen dat toen ik profito gaf mijn planten er slechter bij stonden.
maar zou even niet toevoegen.
de bak van mijn werk heeft ook wat blauwalg.
merk daar in dat de stroming wat tegen valt...lag veel rommel op de grond en daar de blauw alg op.
jullie hevelen wel de troep van de bodem af?
daar stond het licht zelfs op 12 uur,die heb ik terug gezet naar 9.
verder inderdaad even de tips hier volgen.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 18:31

ellepel schreef:
zou even alle supplementen weg laten.
kan zomaar zijn dat die juist een disbalans veroorzaken?

nou moet ik wel zeggen dat toen ik profito gaf mijn planten er slechter bij stonden.
maar zou even niet toevoegen.
de bak van mijn werk heeft ook wat blauwalg.
merk daar in dat de stroming wat tegen valt...lag veel rommel op de grond en daar de blauw alg op.
jullie hevelen wel de troep van de bodem af?
daar stond het licht zelfs op 12 uur,die heb ik terug gezet naar 9.
verder inderdaad even de tips hier volgen.

Ik had m'n moeder ook al aan het spul maar even niet toe te voegen. We moesten anders nieuwe kopen, maar het heeft in al die tijd wel honderden euro's gekost, maar niks gedaan. Laten we dat inderdaad maar even achterwege :j

Ja, we hebben zo'n stofzuiger dingetje waardoor we goed door de bodem heen kunnen om al het vuil mee te krijgen.

Ik ga m'n ma aangeven de tijd nog even wat verder terug te schroeven. We gaan het proberen! :)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 17:21

Sorry dat ik weer binnen val maar ik kon met de zoekfunctie niets vinden.

Weet iemand hoe het kan komen dat een van mijn sluierstaarten precies een puist heeft gekregen?

Mijn eigen gok gaat naar temperatuurwisselingen in het water met die hittegolf maar dat is maar gissen want ik vind op internet voornamelijk fora’s waar het antwoord ‘ik weet het ook niet’ staat :+

En vooral ook: wat kan ik er aan doen?
Dit is Garfunkel, heb hem even van zijn Simon gescheiden voor de foto

Afbeelding

nate

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 15:08

Tigress schreef:
Zouden jullie nogmaals met ons mee kunnen denken?
Mijn moeder haar bak (juwel vision 180) is nog steeds niet mooi stabiel geweest in zeker 2, 3 jaar tijd. vissensterfte, planten die niet groeien, waterwaardes die abnormaal waren, allerlei algensoorten...
We hebben van alles geprobeerd, en zitten deze keer met blauwalg.
Wat gaat er toch steeds mis?
We hebben allerlei supplementen die we in de bak gooien, nieuwe lampen (led verlichting, staat op timer), voedingsbodem, nieuwe bodembedeking, nieuwe planten (die vervolgens ondanks alles wat we doen blijven sterven, of gewoon niet eens wortelen).
Alles wat je je maar kan bedenken hebben we geprobeerd, en toch gaat het steeds mis. Mijn moeder is dol op de bak, maar zit er nu toch echt aan te denken om alles weg te doen.
Hoe kan het toch dat een bak het maar niet goed wil doen? -O-

Ik zag dat je al heel veel goede tips hebt ontvangen.
Wij hebben ook dezelfde bak staan en helemaal geen problemen gehad.
Ik heb er een Tetra 800 ex filter aanhangen, met nog een extra stromingspompje erbij.
Zorg ervoor dat er voldoende stroming/zuurstof in je bak is.
Hiermee komt de voeding ook goed bij de planten.

Verder heb ik nog een lijstje met makkelijk planten voor je, deze gaan niet zo snel dood:
Anubias
Cryptocorynes
Microsorum
Bucephalandra
Eleochris
Groene Lagenandra
Nymhoides

Let er wel op dat Cryptoryne wortelplanten zijn, daar heb ik bodemcapsules voor.
Ik gebruik voeding van Plantedbox en dat is de 1e waar ik zeer tevreden over ben.
Heeft ook leuke tips en een website met heel weetjes.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 18:43

granoek...misschien een tumor ?
kan een parasiet zijn,bacteriele infectie.
zou kijken of je het kunt behandelen met iets als esha?

Granoek

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 21:27

Ja ik durf niet goed dingen in het water te doen als ik niet weet wat het is, maar tot nu toe lijkt het een mysterie haha
Kan esha kwaad? Is het beter dan bacto nogiets ?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 21:42

Bactopur direct werkt beter in mijn ervaring. :)
Esha en andere vaak standaard aangeraden middeltjes is inmiddels veel resistentie tegen.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 21:50

Oh ja ik heb deze visjes nog nooit iets gegeven maar weet niet wat ze hebben gehad voor ze bij mij kwamen

wend2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 22:47

Tigress schreef:
Ik ben nu op werk, dus even kijken wat ik zo snel kan beantwoorden:
Voer - wordt zeker niet te veel gedaan. Voorheen wel, maar mijn moeder heeft inmiddels geleerd hoe je goed moet voeren :=
Direct zonlicht - niet. Hij staat tegen een muur aan zonder dat er direct zonlicht op de bak kan komen. Elk licht van buitenaf wordt zelfs nog extra beperkt door gordijnen die altijd voor de ramen hangen.
Vissen - zo uit mijn hoofd zit daar een klein (5 stuks?) schooltje kardinalen, koperzalmpjes en cherrybarbeeltjes in. Als bodemkruiper heeft ze 2 corridoras.
Filter - Aqua Pro 2 extern filter.
Supplementen - sowieso weet ik dat er Easylife ferro, easycarbo, profito, en filter medium er in gaan. Elke week 20 ml.
Plantensoorten - geen idee meer welke namen ze allemaal hebben _O- We hebben verschillende er in staan, en al verschillende geprobeerd. Van snelle groeiers tot kleiner spul.

Bak heeft in het begin goed ingedraaid, en ook toen we het roer compleet om hebben gegooid en de voedingsbodem erin hebben gedaan, hebben de vissen eerst in onze quarantaine bak gezeten voor zij weer terug mochten naar de oude bak.

Aquaruimgek oosterhout hun leveren ook zorg op afstand zeker een aanrader super aquarium winkel die voort is gevloeid uit hobby

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:59

Even een vraagje. Wij hadden een badje opstaan, geen deksel of iets. Nu zitten er best wat muggenlarven in. Kan ik die gewoon voeren aan onze tropische vissen? Ze hebben wel eens witte muggenlarven en rode muggenlarven op.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:07

Ja hoor. Als er geen chloor ofzo in het badje zit kan je dat gewoon voeren. Kunnen ze lekker jagen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:08

Ik zou het niet doen. Veel te hoog risico op ziektes

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:10

Wat voor ziektes?

En qua parasieten denk ik niet meer dan met ander levend voer hoor. Die komen waarschijnlijk uit minder schone watertjes dan een zwembadje. :P

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 20:36

Gloa schreef:
Ik zou het niet doen. Veel te hoog risico op ziektes

Hier was ik inddd ook bang voor.

Geen chloor!

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 22:42

Zou ik ook niet zomaar doen..

Hier gaat alles zoals gepland! :D

Dag 1
Afbeelding

Nu

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 15:42

iirrssjjee schreef:
Even een vraagje. Wij hadden een badje opstaan, geen deksel of iets. Nu zitten er best wat muggenlarven in. Kan ik die gewoon voeren aan onze tropische vissen? Ze hebben wel eens witte muggenlarven en rode muggenlarven op.

Ik zou het wel gewoon doen. Wat kan er in een bakje water zitten? Het is niet zo dat je ze uit de sloot met andere vissen weghaalt. Hier heb ik 6 speciekuipen buiten (met Chinese Danio's, Heterandria formosa's, Aphanius mento en twee met neocaridina garnalen) en daar stikt het van de muggenlarven en watervlooien. Elke week haal ik minstens 1 keer het schepnet er goed door als levend voor voor de vissen binnen :D De vissen die buiten in de speciekuipen zitten eten het ook gewoon en zijn zeker niet ziek of mager, eerder het tegenovergestelde :=

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 17:03

Hoe zijn jullie ervaringen met de Japonica Garnaal?
Mijn aquarium is nu twee weken aan het draaien en de waardes zijn al best wel goed. Nu wil ik eigenlijk beginnen met een paar Japonica Garnalen om de algen onder controle te houden en om het afval van de planten op te ruimen. Nu wil ik eerst even twee / drie weken de garnalen houden en dan daarna aan vissen denken.
Hoe is jullie ervaring met het houden van Japonica Garnalen als algeneters en schoonmakers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 22:12

Super, zolang je ze niet voert eten ze het alg enorm goed weg. :D

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 23:09

Ik heb mijn japonica’s ook al jaren, ben er echt heel tevreden mee!!

Gisteren heb ik mijn kweekgroep albino cory’s in mijn nieuwe aquarium gepleurd! Schijnbaar is het water goed, want we hebben al direct eitjes :')

Afbeelding

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 23:50

Goed om te horen dat de ervaringen met de japonica garnaal top zijn :D .
Hoeveel zouden jullie er aanraden in een 65 liter aquarium, ik dacht zelf aan 5 :o .

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 23:50

DiscoDipp schreef:
Gisteren heb ik mijn kweekgroep albino cory’s in mijn nieuwe aquarium gepleurd! Schijnbaar is het water goed, want we hebben al direct eitjes :')

[ [url=m/ALyg5r.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw, das snel haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 10:22

DemDeempel schreef:
Hoeveel zouden jullie er aanraden in een 65 liter aquarium, ik dacht zelf aan 5 :o .

Kan prima :j

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 13:13

DemDeempel schreef:

5 kan prima, maar meer mag ook, ze vinden het wel gezellig samen :) plus ze kweken niet, daar hebben ze brak water voor nodig. Het vrouwtje krijgt wel eitjes maar die ontwikkelen zich niet verder.
Ik had er 8 voor mijn 54l bak, inmiddels zo’n 5 jaar verder en ik heb er nog 6 over (japonicas kunnen oud worden :D)

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 15:01

Vandaag heb ik japonica garnaaltjes gehaald, ze hadden er nog maar 4 dus die allemaal meegenomen. Ze zijn ook nog maar 1,5 centimeter dus eerst even iets laten groeien en dan zometeen misschien nog drie er bij maar ik kijk eerst even hoe ze het doen. Voor nu eerst nog even met alleen de garnaaltjes laten draaien.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 19:07

Omdat het er schijnbaar nog niet genoeg waren _O-

Afbeelding