Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ellepel schreef:zou even alle supplementen weg laten.
kan zomaar zijn dat die juist een disbalans veroorzaken?
nou moet ik wel zeggen dat toen ik profito gaf mijn planten er slechter bij stonden.
maar zou even niet toevoegen.
de bak van mijn werk heeft ook wat blauwalg.
merk daar in dat de stroming wat tegen valt...lag veel rommel op de grond en daar de blauw alg op.
jullie hevelen wel de troep van de bodem af?
daar stond het licht zelfs op 12 uur,die heb ik terug gezet naar 9.
verder inderdaad even de tips hier volgen.
Tigress schreef:Zouden jullie nogmaals met ons mee kunnen denken?
Mijn moeder haar bak (juwel vision 180) is nog steeds niet mooi stabiel geweest in zeker 2, 3 jaar tijd. vissensterfte, planten die niet groeien, waterwaardes die abnormaal waren, allerlei algensoorten...
We hebben van alles geprobeerd, en zitten deze keer met blauwalg.
Wat gaat er toch steeds mis?
We hebben allerlei supplementen die we in de bak gooien, nieuwe lampen (led verlichting, staat op timer), voedingsbodem, nieuwe bodembedeking, nieuwe planten (die vervolgens ondanks alles wat we doen blijven sterven, of gewoon niet eens wortelen).
Alles wat je je maar kan bedenken hebben we geprobeerd, en toch gaat het steeds mis. Mijn moeder is dol op de bak, maar zit er nu toch echt aan te denken om alles weg te doen.
Hoe kan het toch dat een bak het maar niet goed wil doen?
Tigress schreef:Ik ben nu op werk, dus even kijken wat ik zo snel kan beantwoorden:
Voer - wordt zeker niet te veel gedaan. Voorheen wel, maar mijn moeder heeft inmiddels geleerd hoe je goed moet voeren![]()
Direct zonlicht - niet. Hij staat tegen een muur aan zonder dat er direct zonlicht op de bak kan komen. Elk licht van buitenaf wordt zelfs nog extra beperkt door gordijnen die altijd voor de ramen hangen.
Vissen - zo uit mijn hoofd zit daar een klein (5 stuks?) schooltje kardinalen, koperzalmpjes en cherrybarbeeltjes in. Als bodemkruiper heeft ze 2 corridoras.
Filter - Aqua Pro 2 extern filter.
Supplementen - sowieso weet ik dat er Easylife ferro, easycarbo, profito, en filter medium er in gaan. Elke week 20 ml.
Plantensoorten - geen idee meer welke namen ze allemaal hebbenWe hebben verschillende er in staan, en al verschillende geprobeerd. Van snelle groeiers tot kleiner spul.
Bak heeft in het begin goed ingedraaid, en ook toen we het roer compleet om hebben gegooid en de voedingsbodem erin hebben gedaan, hebben de vissen eerst in onze quarantaine bak gezeten voor zij weer terug mochten naar de oude bak.
iirrssjjee schreef:Even een vraagje. Wij hadden een badje opstaan, geen deksel of iets. Nu zitten er best wat muggenlarven in. Kan ik die gewoon voeren aan onze tropische vissen? Ze hebben wel eens witte muggenlarven en rode muggenlarven op.
DemDeempel schreef:Goed om te horen dat de ervaringen met de japonica garnaal top zijn.
Hoeveel zouden jullie er aanraden in een 65 liter aquarium, ik dacht zelf aan 5.