Het "actief trainen met je hond" topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Machie

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 23:36

Bij mijn hond is het enorme drive met mijn fouten. 1 tel te laat aangeven en ze scheld me uit :+
Hard handling (hond uitschelden/vastpakken om te 'rust' te manen) is bij agility not done.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 23:39

In de training ga ik soms ook gewoon pas verder wanneer ze dr mond houdt, dan sta ik gewoon opeens stil en dan zie ik dr denken van huh wat doet ze nou. ..Maar nu waren we echt parcours aan het doen. Dat ik dr even vast greep wordt gerekend als fout, heb ik even na gevraagd.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 00:18

aanraken hond. Maar dan is het wel ernstig afhankelijk hoe je je hond vastpakt. Want volgens mij is echt vastpakken gewoon een disk.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 00:40

Nouja ze zag wat ik deed. Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat ik dat blijf doen of hoor te doen maar in dit geval moest ik haar verplicht even 'op het matje roepen' omdat ze erin bleef hangen. Ze doet het lang niet altijd zo erg dus ze had gewoon een bad day wat dit betreft. En zoals ik al zei doet ze het alleen wanneer ze moet springen bij hordes enzo, voor de rest niet echt eigenlijk. Het komt vast vanzelf goed! En we hadden geslaagd geweest nu dus dat is alvast een goede voorbode!

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 10:30

Ik vind er niets mis mee om je hond even vast te houden om tot rust te manen. Hier heb ik dat bij beide honden ook af en toe nodig omdat ze anders over de zeik gaan. Maar nooit hardhandig en op wedstrijd doe ik dit ook niet.

Een van mijn honden blaft aan de zijkant ook als drive, maar als ze dit in het parcours doen zoals linn omschrijft, dan is dat bij mijn honden altijd door mijn onduidelijkheid.
Nu is mijn oudste hond sowieso niet stil in het parcours hoor door die drive, die gaat blaffend de palen door bijvoorbeeld. Maar er is wel een groot verschil te merken.
Ik zal eens kijken of ik daar een filmpje van kan vinden.

Edit: Hier zie je dat op het begin heel duidelijk. Dit is gewoon drive voor hem. Je hoort hem ook het hele parcours gillen.

https://www.youtube.com/watch?v=bfTWSS8X5Go

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 10:43

Wauw ziet er goed uit dat filmpje! Mooi hoor om te zien hoe snel ze zo'n parcours doorgaan!

Het zou echt vast en zeker onzekerheid zijn vanuit Mancha en onduidelijkheid vanuit mij maar ik vind dat ik haar best nog die steun mag geven door haar bewust even verplicht tot rust te laten komen.
Zoals ik al zei doet ze het alleen bij/na een horde en bijv de breed. Nu in dit geval kwamen de palen na een horde en zat ze dus in die hyper en wilde ze niet rustig worden, dan moet ik haar daar even bij helpen door het haar te verplichten zodat ze goed door die palen kon. Daarna was weer een horde en toen begon ze weer opnieuw maar wanneer er bijv een rijtje hordes staat dan blaft ze wel ook maar blijft ze wel nog nadenken en eroverheen gaan, dus het is ook gewoon echt puur ervaring opdoen.

En ik ben zeker niet hardhandig, dat zou zeker niet fair van me zijn en is ook nergens voor nodig.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:42

_Linn_ schreef:
Wauw ziet er goed uit dat filmpje! Mooi hoor om te zien hoe snel ze zo'n parcours doorgaan!

Het zou echt vast en zeker onzekerheid zijn vanuit Mancha en onduidelijkheid vanuit mij maar ik vind dat ik haar best nog die steun mag geven door haar bewust even verplicht tot rust te laten komen.
Zoals ik al zei doet ze het alleen bij/na een horde en bijv de breed. Nu in dit geval kwamen de palen na een horde en zat ze dus in die hyper en wilde ze niet rustig worden, dan moet ik haar daar even bij helpen door het haar te verplichten zodat ze goed door die palen kon. Daarna was weer een horde en toen begon ze weer opnieuw maar wanneer er bijv een rijtje hordes staat dan blaft ze wel ook maar blijft ze wel nog nadenken en eroverheen gaan, dus het is ook gewoon echt puur ervaring opdoen.

En ik ben zeker niet hardhandig, dat zou zeker niet fair van me zijn en is ook nergens voor nodig.

Met hem heb ik dus wel 2 jaar lang wekelijks jankend op het veld gestaan omdat ik niet wist wat ik met hem moest, mijn eerste agilityhond en meteen zo een pittige. Ik herken je verhaal ook wel en ik dacht toendertijd dat het allemaal aan Tender lag. Onzin natuurlijk, maar jeetje wat was dat een frustrerende tijd.

Dit was vorig jaar tijdens een van onze laatste wedstrijden en dat rondje ging verder ook niet goed of zo. Maar ik heb daarna een jaar niet meer met hem getraind (iemand anders wel) en nu ben ik langzaam weer begonnen met zelf met hem te trainen en nu pas kan ik zeggen dat ik lekker met hem loop. Let op: We zijn nu 5 jaar verder :+

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:57

Misschien leuk om ook eens een verschil te zien tussen mijn 3 honden.

Het filmpje hierboven is van Tender, wij starten nu na een jaar pauze weer in de b1 large.

Hierbij Semmie, een middenslag keeshond van 14,5 maand oud. Dit was zijn 15e les. Wij doen het lekker rustig aan met hem, hij springt ook nog small ipv medium
https://www.youtube.com/watch?v=57gitDVOezg

En Juna op een van haar eerste wedstrijden. Tot nu toe mijn fijnste hondje, ze heeft alleen moeite met de raakvlakken en wachten op de start, maar wij hebben vorig jaar een paar lessen gehad voordat zij haar kruisband scheurde en geopereerd moest worden. Daardoor heeft zij er lange tijd uit gelegen.
Nu hebben we het trainen sinds maart weer langzaam opgebouwd en lopen sinds kort ook in de A large.
https://www.youtube.com/watch?v=YqDcpMpWmiU

3 totaal verschillende honden dus, ook flink omschakelen als ik ze eens alledrie op een avond heb met trainen.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:55

Echt super leuk om te zien joh! Semmie doet het echt super goed zeg voor zo weinig lessen! Al helemaal de wissels erin zitten zo te zien, dat kunnen wij echt nog niet hoor (wij zitten nu op les 11 geloof ik).

En wat Juna op het einde van het filmpje doet, dat doet Mancha dus ook. Omdraaien en naar mij toe springen e.d., en dat terwijl we dus nog door moeten met de rest van de lijn bijvoorbeeld. Dat maakt het zo moeilijk.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:59

_Linn_ schreef:
Echt super leuk om te zien joh! Semmie doet het echt super goed zeg voor zo weinig lessen! Al helemaal de wissels erin zitten zo te zien, dat kunnen wij echt nog niet hoor (wij zitten nu op les 11 geloof ik).

En wat Juna op het einde van het filmpje doet, dat doet Mancha dus ook. Omdraaien en naar mij toe springen e.d., en dat terwijl we dus nog door moeten met de rest van de lijn bijvoorbeeld. Dat maakt het zo moeilijk.

Dat is iets wat een hond moet leren. Ik liep hier ook niet lekker in lijn voor haar, waardoor ze omkeek. Niet haar schuld dus maar de mijne.

Wij trainen er wel op om haar wat zelfstandiger te laten lopen. Tender is daar bijvoorbeeld heel erg goed in, maar hij is soms dan weer TE zelfstandig.

Het scheelt bij sem ook wel dat ik zelf de wissels ken. Wij zitten in een groep waarbij de rest nu een jaar traint, maar daar en tegen ook beginnende handlers zijn. Sem doet daar qua niveau niet veel voor onder, maar het maakt het voor hem ook gewoon een stuk gemakkelijker dat ik ervaring heb met lopen.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:27

Ja dat is zeker inderdaad makkelijker voor haar. Wij hebben ook 1 hond in onze groep zitten die deze cursus voor de tweede keer doet en die handler heeft ook al veel meer ervaring. Dat verschil zie je dus wel. De rest is ook allemaal nieuw hiermee.
Nouja ik vind dat ze het echt heel goed doet, nu nog de rust erin krijgen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:25

Die gaat goed! Knap hoor!

Ik heb gisteren met Puk een vreselijke les gehad, er waren vrij moeilijke stukken wat getraind werden en er stonden mensen langs de kant die daar niks te zoeken hadden, erg vervelend voor die jonge hondjes. Wijze les voor mezelf, niet meer met haar het eerste uur gaan.

Ze was ook gefrustreerd en kon duidelijk haar ei kwijt, dus ik ga vanavond naar Roy om een uurtje te trainen, even haar frustratie eruit gooien.

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:28

Ervaring als handler en beginnende hond zou denk ik wel makkelijker gaan. Ook dan weet je ook vaak al waar je beter op moet letten in de leerfase.

Enthousiaste/fustrerende blaf zit wel verschil in. In het begin met Boco ging hij tussen de sprongen door ook gauw blaffen en soms wel een happen. Was bij mij heel erg als ik ging rennen. Dus thuis veel geoefend om dat eruit te krijgen sinds dien blaf hij alleen nog maar als hij kort moet draaien en uit frustratie.

Wij hadden gisteren wedstrijd in Tolbert. Het flink oefenen op raakvlakken heeft zijn vruchten afgeworpen. *\o/* Hij had ze allemaal.
Gambling rondje moesten we nog wat warm draaien. Ik kwam niet lekker uit op de lijn naar de finish.
Jumping slecht rondje voor mij. Kon er niet tegen lopen en dan draai ik ook nog te snel weg naar de laatste lijn.
Vast parcours. Heerlijk gelopen wat ik al zei raakvlakken super. Paaltje heel netjes. Alleen ja moet ik natuurlijk een domme fout maken. Stap te vroeg weg bij de voorlaatste sprong. Heel zonde. Maar gevoel was in ieder geval super.

Filmpje
Laatst bijgewerkt door mandje op 14-11-16 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:40

Oh hmm nu jij het zegt over blaffen wanneer jij gaat rennen bedenk ik me dat dat misschien ook wel bij Mancha het 'probleem' is. Want idd als ik bijvoorbeeld ga rennen bij het volgen dan gaat ze ook blaffen. Is misschien wel iets om beetje mee te trainen thuis.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:47

Kan het filmpje niet afspelen. :(

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:50

Nu doet ie het wel :) Stond nog op Prive ;)

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:46

Goed hoor!!

Wat zien de paaltjes er klein uit bij hem hihihihi

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:07

Ik kom hier even binnenvallen met een vraag die al langer door mijn hoofd spookt. Bij mij thuis doe ik - met de beperkte hindernissen die ik beschikbaar heb - af en toe aan behendigheid met mijn (kleine) hond. We beleven hier beide ontzettend veel plezier aan en ik zou graag, hobbymatig, verder met haar willen trainen op dit gebied. Echter heeft zij nooit een puppy- of gehoorzaamheidscursus gevolgd en zullen wij deze eerst moeten volgen (en halen) voordat zij mag deelnemen aan de agilitylessen van onze hondenclub.

Is het realistisch om nog aan deze gehoorzaamheidscursussen te beginnen met een 5-jarige hond? Uiteraard heb ik dit gevraagd bij de hondenclub waar ik nu de puppycursus volg met mijn andere hond en zij gaven aan dat zij verwachten dat het moeilijk is, maar zeker niet onhaalbaar. Ik hoor liever ook wat objectieve meningen en ervaringen over deze kwestie.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:15

Ik zou dat gewoon gaan proberen :) mijn moeder is ook later begonnen en doet inmiddels al jaren met veel plezier agility.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:15

Kalab schreef:
Ik kom hier even binnenvallen met een vraag die al langer door mijn hoofd spookt. Bij mij thuis doe ik - met de beperkte hindernissen die ik beschikbaar heb - af en toe aan behendigheid met mijn (kleine) hond. We beleven hier beide ontzettend veel plezier aan en ik zou graag, hobbymatig, verder met haar willen trainen op dit gebied. Echter heeft zij nooit een puppy- of gehoorzaamheidscursus gevolgd en zullen wij deze eerst moeten volgen (en halen) voordat zij mag deelnemen aan de agilitylessen van onze hondenclub.

Is het realistisch om nog aan deze gehoorzaamheidscursussen te beginnen met een 5-jarige hond? Uiteraard heb ik dit gevraagd bij de hondenclub waar ik nu de puppycursus volg met mijn andere hond en zij gaven aan dat zij verwachten dat het moeilijk is, maar zeker niet onhaalbaar. Ik hoor liever ook wat objectieve meningen en ervaringen over deze kwestie.

Waarom zou dat niet mogelijk zijn? Gewoon lekker doen!

Ik ben met mijn herder toendertijd op 9 jarige leeftijd nog begonnen in de agility, die hond leefde op een boerderij en had nog nooit een les gevolgd op een hondenschool.

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:21

Bedankt voor je reactie __PSM__. :) Fijn om een positieve ervaring te lezen rondom het op latere leeftijd beginnen met trainen. Dat geeft mij weer wat meer hoop dat het wel degelijk haalbaar zou moeten zijn. Het voordeel is dat deze cursus pas in februari 2017 weer van start zal gaan en ik dus nog wel even de tijd heb om er een aantal commando's op te zetten of even wat beter te bevestigen. Ik ben nu bijna klaar met de puppycursus met mijn andere hond, dus als ik zorg dat ze alles kan wat de pup kan komen we niet helemaal onbeslagen ten ijs.

Jij ook bedankt voor je reactie mirriejj. Ik kreeg vanuit mijn omgeving van een paar mensen te horen dat het echt de moeite niet meer was om dat nu nog te gaan doen. Mijn hondenschool reageerde echter ontzettend positief en zei dat het wel degelijk haalbaar zou moeten zijn, maar dat mijn hond waarschijnlijk wel wat langzamer (en misschien moeizamer) nieuwe dingen aanleert omdat ze al wat ouder is. Zolang ik thuis regelmatig train (en dat vind ik sowieso van belang) dan zagen zij ook niet in waarom het niet zou kunnen. Ik vind het alleen wel fijn om even wat ervaringen te horen van mensen die dit zelf ook gedaan hebben, dat geeft mij wat meer vertrouwen. Het betreft ook nog eens een Yorkshire Terriër x Shih Tzu dus veel bekijks zullen we waarschijnlijk sowieso al hebben. :P

Als jullie het goed vinden, vind ik het wel erg leuk en leerzaam om hier mee te blijven lezen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:44

Of een andere hondenschool waar je gewoon terecht kan zonder puppycursus of gehoorzaamheid?
Waar ik trainde maakte dat niks uit, daar werd gewoon gekeken of je hond normaal luisterde en dan kon je gewoon starten.

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:52

Ik moet zeggen dat ik erg te spreken ben over mijn huidige hondenschool en dus het liefst daar zou blijven trainen. Daarnaast wil ik met mijn pup in februari ook gaan starten met Elementaire Gehoorzaamheid bij deze hondenschool en zou het dus wel praktisch zijn als ik met mijn 5-jarige hond ook daar kan trainen. Echter moet dit natuurlijk wel haalbaar zijn en als er hondenscholen zijn die deze eis niet hebben dan ben ik bereid om daar ook even naar te kijken. Om eerlijk te zijn heb ik aangenomen dat dit een "standaard eis" was voor agility en dus overal zou gelden. Bedankt dus voor jou aanvulling. :)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:07

Ik snap wel dat je dan wil blijven.
Misschien dan eens overleggen met ze of dat GG echt zo nodig is of dat je mag komen aantonen dat je hond kan luisteren.
mi heeft een hond voor agility niet meer nodig dan een blijf en een hier.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:46

@Kalab: Gewoon doen inderdaad! Vijf is in ieder geval niet te oud om de fysieke inspanning aan te kunnen en leren kunnen ze op latere leeftijd ook nog. Ik doe behendigheid met mijn kleine, ook harige hondje :P Ik heb een Havanezer x Maltezer. Er zijn wel meer kleine honden bij ons op de hondenschool, al zijn de kleintjes wel in de minderheid.

Toby had ook nog nooit een puppycursus gevolgd, hij is wel een stuk jonger, 2 jaar. Ik ben dit jaar in februari met hem begonnen, toen was hij nog net geen twee, met een gehoorzaamheidscursus. Ik stroomde later in, ze waren vergeten mij te berichten dat er weer nieuwe cursusplekken vrij waren... Dus in totaal heeft Toby 6 lessen gehoorzaamheid gehad voor we naar de behendigheid mochten. Het gaat prima. Natuurlijk heeft hij weleens mindere lessen of is een deel van de les wat afgeleid ofzo, maar dat hebben alle honden. Toby kon echt niet meer dan de echte basisdingetjes. 'Kom hier', 'plaats', 'zit', 'wacht'. De 'rest' geleerd bij 'jonge hond vervolg'.

Omdat bij mijn hondenschool er meerdere groepen tegelijk op het veld zijn is een gehoorzaamheidscursus wel verplicht, wel begrijpelijk. Dan moet je ook niet zo'n ongeleid projectiel hebben dat overal heen racet. :P Was even bang dat Toby dat zou doen haha, maar valt erg mee :+ Wat voor hond is je puppy?

Leuk om de filmpjes hier te zien! Toby en ik moeten nog veel leren hihi, maar het gaat steeds beter :) Dit blok heb ik een strengere/precieze instructrice, dat is op zich ook wel goed. Zou het wel leuk vinden om steeds een niveau hoger te komen.