Puppy erbij 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Warboel

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:38

Ahhh haha Senna mooi ingekleurd :(:) ze kijkt er wel een beetje bedenkelijk bij haha.

Succes BlijNijn, wat onwijs vervelend dat hij niet lekker is! Je wil toch gewoon lekker genieten van je pup ipv zoveel zorgen. Hopelijk is hij snel beter!

M’n huiselfje is echt lekker lui vandaag (en dr master ook) :z <3
Afbeelding

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:41

CB
Voor mij hoeft dat ook niet, alle honden aaien.. vind dat zo'n onzin!

Punjab,
wat een knapperd!!

Nayomie!
Genieten hè? <3

Warboel :D
Echt de huiself, dat worden leuke foto's met kerst!

Charlie zit nu alleen thuis. Hij is daar om 14.30 neergelegd en ik hoop om 17 uur thuis te zijn. Het maakt me toch wat onrustig merk ik.. Maar ja, ergens moet hij dat ook gaan leren natuurlijk!

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:01

Imj heb je camera om te kijken?

Warboel ze is echt zo fotomodeletje.

Blijnijn sterktr straks bij de dierenarts.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:02

Dank jullie wel! Wij zijn inmiddels thuis ja, de katten vindt ze maar al te leuk. Ene kat kijkt alles van een afstand met vacht omhoog. Andere kat is speelobject geworden en vindt het wel best. Gezien die nog niet moe is, doen we nu wat benchtraining. Hebben ze bij de fokker ook gehad en dat is heel goed merkbaar. Geen problemen, geen gepiep, lekker aan het kluiven op een kippennek. :))

Las iets over hond te koop op marktplaats. Is het niet vrij normaal om de hond dan weer terug te brengen naar de fokker? Wij hebben er althans een contract voor ondertekend.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 16:03

Nayomie schreef:
Dank jullie wel! Wij zijn inmiddels thuis ja, de katten vindt ze maar al te leuk. Ene kat kijkt alles van een afstand met vacht omhoog. Andere kat is speelobject geworden en vindt het wel best. Gezien die nog niet moe is, doen we nu wat benchtraining. Hebben ze bij de fokker ook gehad en dat is heel goed merkbaar. Geen problemen, geen gepiep, lekker aan het kluiven op een kippennek. :))

Las iets over hond te koop op marktplaats. Is het niet vrij normaal om de hond dan weer terug te brengen naar de fokker? Wij hebben er althans een contract voor ondertekend.

de meeste fokkers willen dit wel uiteraard maar je hebt niet in de macht wat pupkopers doen. kun je wel aanvechten uiteraard. maarja.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:10

kiwiwitje schreef:
Nayomie schreef:

de meeste fokkers willen dit wel uiteraard maar je hebt niet in de macht wat pupkopers doen. kun je wel aanvechten uiteraard. maarja.

Aanvechten heeft denk ik niet zoveel zin. Net als dat het niet geldig is als in het contract bij aankoop van een paard staat dat het paard als eerste moet worden aangeboden aan de initiële verkoper bij eventuele verkoop: geen poot om op te staan. Hond (en paard) is een product, en de eigenaar van een product heeft zeggenschap. Zodra de fokker er geld voor ontvangen heeft en het product heeft overgedragen, heeft hij geen zeggenschap meer.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 16:33

Helaas Skip. Is gewoon rechtsgeldig! :)
T zelfde met verplicht castratie. Gewoon rechtsgeldig!
https://www.bvdv.nl/het-verloren-zaakje/

Over dit soort dingen en contracten is een hoop te doen. Maar dit soort dingen kun je gewoon aanvechten en zal je winnen (als fokker zijnde) ook. :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:39

Het is maar net hoe veel moeite je er zelf in wilt steken als fokker zijnde. Maargoed, ik zou zelf er niet van kunnen slapen wetende dat ik een hond weg zou doen aan andere mensen ipv terug naar de fokker.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 16:42

Nayomie schreef:
Het is maar net hoe veel moeite je er zelf in wilt steken als fokker zijnde. Maargoed, ik zou zelf er niet van kunnen slapen wetende dat ik een hond weg zou doen aan andere mensen ipv terug naar de fokker.

T is ook de vraag of je t als fokker te weten komt. Die van chick wist t omdat ik contact op nam om te laten weten dat wij haar hadden en omdat ik info uit haar puppytijd wilde enzo. foto's van broertjes/zusjes en mama etc. Anders had de fokker t ook niet geweten.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:46

En het stond wel in het contract? Dan vraag ik me echt af waarom mensen zo zijn -O- Wel leuk trouwens dat je op die manier informatie over de hond hebt willen en kunnen vinden! :D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 16:50

Nayomie schreef:
En het stond wel in het contract? Dan vraag ik me echt af waarom mensen zo zijn -O- Wel leuk trouwens dat je op die manier informatie over de hond hebt willen en kunnen vinden! :D

Ja fokker was not amused.. :o Maar we hadden al een engelse stafford dus daar was ze blij mee. en t was gelukkig ook niet boos naar ons bedoeld. Maar ze baalde wel.
Ze heeft een stamboom waar sowieso de naam van de fokker op vermeld staat maar ze heeft ook een kennelnaam. Dus op de kennelnaam was ze ook terug te vinden.
Dat is ook een van de redenen waarom wij de kennelnaam aangevraagd hebben. Zodat ik terug te vinden ben. :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:54

Nee precies, ik begrijp wel dat de fokker dat niet zo chill vond. Maar des te meer ze denk ik kon waarderen dat jij desondanks contact opgenomen hebt.

Slim!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 17:25

Nayomie schreef:
Nee precies, ik begrijp wel dat de fokker dat niet zo chill vond. Maar des te meer ze denk ik kon waarderen dat jij desondanks contact opgenomen hebt.

Slim!

Ja ach van de andere kant. heb daarna niks meer van haar gehoord. En ben via de mail benaderd door iemand die een zusje heeft van Chick. Dat was wel leuk maar die kreeg ook altijd weinig contact met de fokker helaas.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 17:33

kiwiwitje schreef:

Over dit soort dingen en contracten is een hoop te doen. Maar dit soort dingen kun je gewoon aanvechten en zal je winnen (als fokker zijnde) ook. :)

Is ook vanuit de andere kant al meermaals beschreven, maar 'redelijkheid en billijkheid' zijn daarin de sleutelwoorden, verplicht fokken en verplicht met 8 weken castreren zijn niet redelijk en billijk en daarmee heel goed aanvechtbaar. Teruggave aan de fokker bij niet langer kunnen verzorgen, zou wel nog redelijk en billijk kunnen worden gevonden. En zo nog wat dingetjes die op de grens liggen en discussies op zouden kunnen leveren. En anders kun je als consument gewoon de jarenlange jurisprudentie erbij pakken uit de hippische sector: een dier is een ding, paard of hond maakt de rechter niets uit uiteindelijk, dus beetje handige lezer vindt gewoon de passende jurisprudentie en draagt die aan. Hele interessante materie wel. Niet altijd leuke materie, wel interessant :j
(Zo heb ik ooit een paper geschreven over niet- commerciële verplaatsing van huisdieren over grenzen. Daar zit dus verschil in met commerciële verplaatsing van vee over grenzen. Ook van die gekke regels over redelijk en billijk...)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 17:47

Skippy01 schreef:
kiwiwitje schreef:

Is ook vanuit de andere kant al meermaals beschreven, maar 'redelijkheid en billijkheid' zijn daarin de sleutelwoorden, verplicht fokken en verplicht met 8 weken castreren zijn niet redelijk en billijk en daarmee heel goed aanvechtbaar. Teruggave aan de fokker bij niet langer kunnen verzorgen, zou wel nog redelijk en billijk kunnen worden gevonden. En zo nog wat dingetjes die op de grens liggen en discussies op zouden kunnen leveren. En anders kun je als consument gewoon de jarenlange jurisprudentie erbij pakken uit de hippische sector: een dier is een ding, paard of hond maakt de rechter niets uit uiteindelijk, dus beetje handige lezer vindt gewoon de passende jurisprudentie en draagt die aan. Hele interessante materie wel. Niet altijd leuke materie, wel interessant :j
(Zo heb ik ooit een paper geschreven over niet- commerciële verplaatsing van huisdieren over grenzen. Daar zit dus verschil in met commerciële verplaatsing van vee over grenzen. Ook van die gekke regels over redelijk en billijk...)

De ervaring van mij met dit soort zaken is heel anders dan hoe jij t beschrijft. Gewoon eigenlijk in t kort; tenzij aantoonbaar iemand getekend heeft die niet bij zn volle verstand is (dus bijv bezopen of beperking oid) is bijna alles rechtsgeldig. Je hebt met je volle verstand getekend en bent met alle (al dan niet idiote vragen) akkoord gegaan. Net als als t aantoonbaar is dat je nu moet tekenen en nu dan de pup mee krijgt. Dat is ook een van de redenen dat wij t contract bij t eerste bezoek mee geven en dat bij t tweede bezoek dat contract getekend moet worden. zoals ook in die link te lezen zijn er enkele gevallen die je kan winnen. Maar in het basis principe is bijna alles wat je in dit geval aanvecht verloren door de pupkoper. Dat is ook wat we in de fokkersgroepen al een aantal keer voorbij hebben zien komen.

Maar als je als fokker dit wil aanvechten kan dat prima. Alleen niet om de hond terug te krijgen. die kans is gewoon heel erg klein. Wel kun je er natuurlijk gewoon een boete op zetten. T is ook zoiets als; je weet dat bij de labradoodle's castratie contracten veel voorkomen. Dus zo stom zijn zo'n hond te kopen en dan gaan jammeren op de castratie leeftijd om te castreren is natuurlijk gewoon dom.. Dat is ook iets wat je dan niet gaat winnen. Maar meestal gaat t om castraties die niet zo jong gedaan word als jij nu zegt natuurlijk. Maar dingen als verplicht fokken zijn gewoon een logische afspraak. Al dan niet dat de fokker er zelf minimaal 1x mee wil fokken. Je kan echt best veel dingen zo vast leggen. Of je t moet willen en of t fatsoenlijk is is een tweede. En ook vooral of je zo'n strijd aan moet willen gaan.

We hebben toen met de puppy contracten laten uitzoeken door een jurist wat we er in moesten zetten en wat makkelijk voor gezeur gaat zorgen. Maar dingen als verplicht fokken of verplicht castreren ga ik er absoluut niet inzetten. Eerder verbod op fokken als de pup iets zou mankeren. Maar dat is sowieso iets makkelijker te onderbouwen en aannemelijker.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 18:07

@kiwi interessant! Staat namelijk echt haaks op wat de jurisprudentie in de paarden zegt. En dat zijn allemaal 'producten', en allebei ook huisdieren, wat anders werkt dan vee. Gek!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 18:24

Skippy01 schreef:
@kiwi interessant! Staat namelijk echt haaks op wat de jurisprudentie in de paarden zegt. En dat zijn allemaal 'producten', en allebei ook huisdieren, wat anders werkt dan vee. Gek!

Is ook maar de ervaring haha. Blijkbaar is t toch bij honden wat anders.. de fokkerij etc van honden werkt ook weer anders dan van paarden natuurlijk en de voorkomende problemen in de fok ook.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 18:36

kiwiwitje schreef:
Skippy01 schreef:

Is ook maar de ervaring haha. Blijkbaar is t toch bij honden wat anders.. de fokkerij etc van honden werkt ook weer anders dan van paarden natuurlijk en de voorkomende problemen in de fok ook.

Klopt hoor, ligt allemaal praktisch net wat anders. Maar omdat ze voor de wet in essentie hetzelfde zijn, en ook gewoon hetzelfde als een tv of auto, is het gek wel vind ik :j

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 20:06

Mijn kleine man blijkt inderdaad Giardia te hebben, dus goed dat we getest hebben. Hij moet nu twee dagen extra Panacur (5 dagen i.p.v. 3) en dan over twee weken een nieuwe kuur. Daarna kunnen we dan testen of hij negatief test op Giardia. Voorlopig zijn we er dus nog wel even zoet mee. Hij was verder wel helemaal gezond, dus dat is wel fijn om te horen. Hij is goed op gewicht en alles zag er verder goed uit. Melle heeft ook diarreeremmers gekregen in de hoop dat dat het voor hem allemaal wat minder vervelend maakt. Dierenarts gaf ook aan dat hij nu absoluut niet geënt moet worden en dat even uitstellen echt geen probleem is, ze vond het bijzonder dat de assistente had aangegeven dat dat geen probleem was.

Wat betreft terugbrengen bij de fokker zie ik eigenlijk vrij regelmatig advertenties op marktplaats voorbij komen van pups van 12 weken tot een half jaar oud en dan wordt er ook nog de hoofdprijs gevraagd. Ik snap dat ook nooit zo goed. Ik zag ook een advertentie in de buurt over een pup van 12 weken met de tekst “we maken er toch liever iemand anders blij mee”. Daar komt de stoom toch van uit je oren. -:(-

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 20:12

BlijNijn schreef:
Mijn kleine man blijkt inderdaad Giardia te hebben, dus goed dat we getest hebben. Hij moet nu twee dagen extra Panacur (5 dagen i.p.v. 3) en dan over twee weken een nieuwe kuur. Daarna kunnen we dan testen of hij negatief test op Giardia. Voorlopig zijn we er dus nog wel even zoet mee. Hij was verder wel helemaal gezond, dus dat is wel fijn om te horen. Hij is goed op gewicht en alles zag er verder goed uit. Melle heeft ook diarreeremmers gekregen in de hoop dat dat het voor hem allemaal wat minder vervelend maakt. Dierenarts gaf ook aan dat hij nu absoluut niet geënt moet worden en dat even uitstellen echt geen probleem is, ze vond het bijzonder dat de assistente had aangegeven dat dat geen probleem was.

Wat betreft terugbrengen bij de fokker zie ik eigenlijk vrij regelmatig advertenties op marktplaats voorbij komen van pups van 12 weken tot een half jaar oud en dan wordt er ook nog de hoofdprijs gevraagd. Ik snap dat ook nooit zo goed. Ik zag ook een advertentie in de buurt over een pup van 12 weken met de tekst “we maken er toch liever iemand anders blij mee”. Daar komt de stoom toch van uit je oren. -:(-

Begin er dan überhaupt niet mee denk ik dan :=

Jeetje zeg, dan ben je er weer even zoet mee, wat rot zeg :(:)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 21:29

Skip ja voor de wet is het gewoon een ding. Maarja ik denk dat daar t lastige komt kijken. Want met een auto kan ik niet fokken oid bijv. en t gebruiksdoel ligt toch allemaal net wat anders. Een hond in huis is ook wel anders dan een paard op stal voor mij. Maar ik denk dat als je richting wedstrijd paarden of echte sporthonden oid ook wel meer gelijk gaat zitten. al zal je bij paarden dan bijv weer geen verplicht castreren oid hebben
de meeste hengsten worden al geruind en een merrie laten helpen is zeldzaam. denk dat t 'm daar in zit zegmaar.

Blijnijn, balen zeg dat ie giardia heeft. Maar goed je weet t nu dus kun je er mee aan de slag. Wel flink balen :(

Ik zag nu ook al weer amstaff pups voorbij komen op fb. Toch afgezegd (ja want ja 8 weken is toch 2 maanden.. en 2 maanden geleden stonden we er toch anders voor) en pups van 13 weken die toch ineens naar een ander huisje moesten want druk, of toch te pittig of name it..

Maar zie ook wel veel ''schokkende'' berichten over niet zindelijk worden, pup die bijt etc. Maar dan moet je ze even uitleggen dat ze niet zindelijk geboren worden zegmaar. en dat een pup alles doet met zn bekje en nog niet snapt dat jouw hand geen knuffelbeer is waar ie aan mag trekken. En dat vind ik dan allemaal ook wel erg eigenlijk. Ziet ook wel weer gelijk bij wat voor fokker ze de honden weggeplukt hebben..

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:12

@kiwi viel mij ook op ja: veel echt jonge pups nu op MP. Zag een lagotto voorbij komen, 12/13 weken, zochten een nieuw adres. Duidelijk van een fokker die was aangehaakt op populariteit van krullen, want geen testen gedaan en geen stamboom. Mensen wilden er dus al weer vanaf. Voor een honderdje of negen... Tjah... De corona puppies dus. Leven wordt weer iets vrijer, vakanties voor de deur, hop, hond eruit... En dan zie je op dezelfde pagina een even oud pupje in de opvang, geboren op straat in zuid Europa, setter typje. Zo sneu. Beide pups hebben er niet gevraagd geboren te worden, zijn drie maanden oud en dus al afgedankt. Echt, mijn 'moederhart' huilt dan echt hoor.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:20

Ja ik kan me dus ook echt geen leven zonder m’n kleine huiselfje meer voorstellen, word ook zo verdrietig van al die arme pups die de dupe worden van mensen die ze gewoon weer dumpen. Kan daar ook echt wel om janken en snap écht niet hoe mensen zo kunnen zijn. Echt niet.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 22:38

Skippy01 schreef:
@kiwi viel mij ook op ja: veel echt jonge pups nu op MP. Zag een lagotto voorbij komen, 12/13 weken, zochten een nieuw adres. Duidelijk van een fokker die was aangehaakt op populariteit van krullen, want geen testen gedaan en geen stamboom. Mensen wilden er dus al weer vanaf. Voor een honderdje of negen... Tjah... De corona puppies dus. Leven wordt weer iets vrijer, vakanties voor de deur, hop, hond eruit... En dan zie je op dezelfde pagina een even oud pupje in de opvang, geboren op straat in zuid Europa, setter typje. Zo sneu. Beide pups hebben er niet gevraagd geboren te worden, zijn drie maanden oud en dus al afgedankt. Echt, mijn 'moederhart' huilt dan echt hoor.

Ik lees het, dan schiet er van alles aan niet vriendelijke dingen door mn hoofd en dan denk ik; vergeten want dit kan ik niet oplossen.
Ik vind t zo erg dat hondjes zo afgedankt kunnen worden.
Lagotto <3

Huiselfje :') die trollen van mij wil ik ook niet kwijt. Ik ben al over de zeik als ik ze een paar uur bij mn schoonouders dump..

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:49

Ik kan daar ook echt met m’n hoofd niet bij hoor, maar je ziet het helaas gewoon echt veel gebeuren. Helaas spelen ook veel mensen in op de corona-gekte. Ik hoorde dat er Labradoodle x Cane Corso pups gereserveerd werden voor €2.000,-. Nog even los van het idioot hoge bedrag voor niet-geteste honden vraag ik me ook af of zulke mensen weten wat voor ‘n kruising ze in huis halen. Het is eigenlijk echt in-en-in triest wat er gebeurd en ik ben er ook heel erg bang voor dat er straks in september echt topdrukte gaat komen in het asiel. Mensen gaan weer aan het werk en de kinderen gaan weer naar school, de eerste pups zullen gaan puberen...

Ik zou Melle ook echt niet meer kunnen missen en hij is er nog niet eens twee weken. <3
Laatst bijgewerkt door Lugea op 09-07-20 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt