[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 21:45

Onze bak had een kuurtje nodig, besteld op fishcare.nl. Bevestigingsmail ontvangen maar nu 3 weken later nog niks ontvangen. Reageren ook niet op e-mails.. Rekeningnummer gegoogeld en kwam meteen naar boven als een fraudeleus rekeningnummer. Nou kan dit allemaal bijzonder toevallig zijn natuurlijk, vandaar mijn vraag in dit topic. Misschien heeft iemand wel goede ervaringen met deze site of juist hetzelfde meegemaakt? Pb mag ook :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 21:53

er is geen telefoonnummer van ze?
vervelend zeg, ik ken het bedrijf verder niet..

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 08:47

Ik ken t bedrijf verder ook niet, wel apart zeg.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 08:57

Ook nog nooit van gehoord.

Eventueel op een grote aquaria facebookgroep vragen? Mogelijk dat daar mensen zijn die ook ervaring hebben met die site.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 10:49

Nee, geen telefoonnummer en ook niet ingeschreven bij de kvk.. Achteraf stom natuurlijk, maar dat is makkelijk praten. Fb groepen dacht ik ook aan, maar ik ben geen lid van aquariagroepen. Heb je een paar suggesties?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:24

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 13:07

Dankjewel, verzoek ingediend :)

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 18:24

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 14:27

Ik ben helemaal blij, mijn planten zijn na anderhalve week eindelijk binnen dus vandaag alles geïnstalleerd.
Van
Afbeelding

Naar
Afbeelding

Nu lekker wachten tot de planten zijn gesetteld en ze gaan groeien. Nu lukt het nog iets kaal vind ik zelf

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 16:32

DemDeempel mooi aquarium hoor! Zeker als de plantjes lekker wat gegroeid zijn.

Hoeveel liter is je bak? En wat een ontzettend leuk meubel heb je daar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 16:51

mooi hoor!
ik vind dat lichte zand ook erg mooi :j
plantjes heeft even tijd nodig inderdaad

ik heb een bak van mijn werk er bij in onderhoud.
zat veel dode planten in,troep en blauw alg.
alles goed schoon gemaakt,nieuwe planten er in en afwachten hoe het verder gaat met die blauw alg.
zitten rouwtetra in en vuurneon

vandaag eindelijk de kast van mijn nieuwe primo 110 in elkaar gezet.
zaten er 6 voetsteuntjes bij.
ik kijken..andere kast van mij heeft er maar 4.
toch vreemd.
straks de achter en zijwanden van de bak zwart verven en volgende week zand halen :j

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 17:05

Wispeltuur schreef:
DemDeempel mooi aquarium hoor! Zeker als de plantjes lekker wat gegroeid zijn.

Hoeveel liter is je bak? En wat een ontzettend leuk meubel heb je daar.

Dankjewel, ik ben er zelf ook heel blij mee :o . Heel lang gezocht naar een betaalbaar wit aquarium omdat dat veel beter in ons interieur past.

Het is een 70 liter bak, ik heb nog geen idee welke vissen ik er in wil maar heb geen haast. Iig een algeneter, een soot garnaal en een blikvanger vis (ik hou van de diamantgourami maar deze bak ik veel te klein)

Het meubel heeft een ijzeren onderstel van een oude barkruk dus die is super stevig. Erbovenop een dikke plank behandeld met white wash. Daardoor een heel luchtig meubel, de normale aquarium meubels vind ik altijd zo massief dus dit was een goede diy optie.

wend2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 19:16

Afbeelding
Dit was me nieuwste aanwinst.
Even geleden dat ik gepost heb.
Nu 130 bij 45 bij 50 bak als morgen alles goed gaat komt er eene van 160 breed.
Deze word na de vakantie omgeruild voor de bak van nu.
Maar moet eerst een soort verbouwing ervoor doen.
Nu aan het neuzen wat we met die 30cm meer gaan doen.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 11:56

DemDeempel schreef:
Ik ben helemaal blij, mijn planten zijn na anderhalve week eindelijk binnen dus vandaag alles geïnstalleerd.
Van
[ [url=m/cuYkRn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Naar
[ [url=m/JJ0umJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu lekker wachten tot de planten zijn gesetteld en ze gaan groeien. Nu lukt het nog iets kaal vind ik zelf

Gaaf zeg!!

Zoetwatertong toch Wend2009?
Gaaf!!

https://youtu.be/La_J7OVpRqc
Eitjess

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 13:26

@Demdeempel: mooie bak! :D

Hier groeit alles naar wens!

Vorige week bij opstart:
Afbeelding

Gisteren
Afbeelding

wend2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 18:15

Afbeelding

Hij is vies maar wel echt mooi kriebels om te beginnen
Ga vanaaf eens schetsen alles uit de oude gaat over maar ga nog wel nieuwe planten nodig hebben.
Er komen dan honing gourami bij.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 19:06

wat groot zeg!
wel mooi als je daar ruimte voor hebt :j

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 14:24

Zouden jullie nogmaals met ons mee kunnen denken?
Mijn moeder haar bak (juwel vision 180) is nog steeds niet mooi stabiel geweest in zeker 2, 3 jaar tijd. vissensterfte, planten die niet groeien, waterwaardes die abnormaal waren, allerlei algensoorten...
We hebben van alles geprobeerd, en zitten deze keer met blauwalg.
Wat gaat er toch steeds mis?
We hebben allerlei supplementen die we in de bak gooien, nieuwe lampen (led verlichting, staat op timer), voedingsbodem, nieuwe bodembedeking, nieuwe planten (die vervolgens ondanks alles wat we doen blijven sterven, of gewoon niet eens wortelen).
Alles wat je je maar kan bedenken hebben we geprobeerd, en toch gaat het steeds mis. Mijn moeder is dol op de bak, maar zit er nu toch echt aan te denken om alles weg te doen.
Hoe kan het toch dat een bak het maar niet goed wil doen? -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 14:36

Overdaad schaadt

Hoe meer je doet hoe slechter het gaat.

- geen voedingsbodem
- geen toevoegingen
- temperatuur niet te hoog. 23/24 is prima
- verlichting max 10 uur per dag
- liever 2x per week een kleine waterwissel dan 1x een grote
- goed filter en behalve watten verschonen er vanaf blijven

Je visbestand is ook erg belangrijk! Met mate en goed gekozen. Elke vissoort heeft zijn plek en functie nodig.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 14:42

Gloa schreef:
Overdaad schaadt

Hoe meer je doet hoe slechter het gaat.

- geen voedingsbodem
- geen toevoegingen
- temperatuur niet te hoog. 23/24 is prima
- verlichting max 10 uur per dag
- liever 2x per week een kleine waterwissel dan 1x een grote
- goed filter en behalve watten verschonen er vanaf blijven

Je visbestand is ook erg belangrijk! Met mate en goed gekozen. Elke vissoort heeft zijn plek en functie nodig.

Dit hadden we in het begin, en daardoor steeds meer aanpassingen gaan doen op aanraden van de winkel omdat dingen niet goed gingen.
Het vissen bestand weet ik zo niet uit m'n hoofd. Een groot deel is alweer dood, dus dat moet ik checken. Er zat niet te veel in, maar het is nu richting zielig weinig :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 14:52

Een winkel wil vooral verkopen en met bijna alles wat ze verkopen om iets op te lossen ontstaat weer iets anders waar ze natuurlijk ook weer wat voor verkopen.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 14:52

@discodip je bak staat er mooi helder bij nu. Ik zie ook al wat plantjes die gegroeid zijn. Leuk!

@wend2009 joh dat is een flinke bak, kei gaaf! Ben benieuwd hoe hij er straks uit ziet als hij gevuld is. Maar eerst heb jij nog een grote poets klus. :Y)

@tigress kun je ons wat meer info geven? Zoals gloa al zegt zijn er veel factoren die dit in de hand kunnen werken.
Watvoor een filter heb je en hoe en hoe vaak maak je die schoon?
Watvoor en hoeveel vissen heb je?
Welke toevoegingen worden er gebruikt?

Gebruik je bijvoorbeeld ook vloeibare plantenvoeding? Dit is in mijn ogen namelijk erg belangrijk voor de planten. Als je bijvoorbeeld te veel en te lang licht in het aquarium hebt maar niet genoeg voeding dan krijgen de planten tekorten. En dat zorgt bijvoorbeeld voor alg.
Ook hangt er veel af van je planten keuzen. De ene plant heeft meer eisen dan de ander.
Voor planten die voeding opnemen door de wortels zou ik voedings capsules er bij steken. Kleibollen vind ik maar rommelige rot dingen. :o

En ik ben het eens met gloa, voedingsbodem zou ik er uit halen.

Kan het ook zijn dat je moeder te veel of te vaak voert? Dat kan namelijk ook een dingetje zijn.

Last but not least valt er misschien veel direct (zon) licht op de bak?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 14:54

Gloa schreef:
Een winkel wil vooral verkopen en met bijna alles wat ze verkopen om iets op te lossen ontstaat weer iets anders waar ze natuurlijk ook weer wat voor verkopen.

Helaas is dit waar. Ik heb werkelijk waar nog nooit goed advies gehad bij de aquarium winkel in mijn stad....

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 15:17

Ik denk inderdaad ook dat dit een overdaad schaadt is.. kunnen jullie niks aan doen, jullie doen ook gewoon wat de winkel adviseert.

Voedingsbodem heb ik er op de helft van de bak in liggen, waar de planten staan. Gaat prima. Ik geef vloeibare supplementen bij van Denerle. 1 vloeibare meststof extra voor de planten, dat krijgen ze elke week. En dan eens in de maand of in de 2 maanden extra ijzer en nog iets anders, zou ik even na moeten kijken.
Lampen zou ik even terughalen naar 8 uur per dag, gewoon om eens te kijken of dat uit maakt. Vissen inderdaad selectief uitzoeken, en vooral niet teveel er in zetten.

Voeren ook vooral niet teveel doen, daar kunnen je waardes ook van schommelen. Liever 2x per dag een beetje dat meteen op gaat, dan 1x per dag voer dat blijft liggen. En inderdaad, je filter zelf laten werken en zoveel mogelijk afblijven.

Hebben jullie de bak goed in laten draaien alvorens er vissen bij te doen?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 18:13

Ik ben nu op werk, dus even kijken wat ik zo snel kan beantwoorden:
Voer - wordt zeker niet te veel gedaan. Voorheen wel, maar mijn moeder heeft inmiddels geleerd hoe je goed moet voeren :=
Direct zonlicht - niet. Hij staat tegen een muur aan zonder dat er direct zonlicht op de bak kan komen. Elk licht van buitenaf wordt zelfs nog extra beperkt door gordijnen die altijd voor de ramen hangen.
Vissen - zo uit mijn hoofd zit daar een klein (5 stuks?) schooltje kardinalen, koperzalmpjes en cherrybarbeeltjes in. Als bodemkruiper heeft ze 2 corridoras.
Filter - Aqua Pro 2 extern filter.
Supplementen - sowieso weet ik dat er Easylife ferro, easycarbo, profito, en filter medium er in gaan. Elke week 20 ml.
Plantensoorten - geen idee meer welke namen ze allemaal hebben _O- We hebben verschillende er in staan, en al verschillende geprobeerd. Van snelle groeiers tot kleiner spul.

Bak heeft in het begin goed ingedraaid, en ook toen we het roer compleet om hebben gegooid en de voedingsbodem erin hebben gedaan, hebben de vissen eerst in onze quarantaine bak gezeten voor zij weer terug mochten naar de oude bak.